Autor Wątek: Napęd 4x4 - szczegóły  (Przeczytany 235730 razy)

BivBell

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #45 dnia: Wrzesień 20, 2013, 00:20:18 am »
Nie łatwiej jest napisać "reduktor" niż za każdym razem pisać "sprzęgło wiskotyczne"?

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #46 dnia: Wrzesień 20, 2013, 12:01:00 pm »
Nie łatwiej jest napisać "reduktor" niż za każdym razem pisać "sprzęgło wiskotyczne"?
Sprzęgi wiskotyczne spryciarzu jest tylko jednym z elementów skrzynki kątowej, a reduktor ma się nijak do skrzynki kątowej. Równie dobrze moglbys pisać dyfer.

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #47 dnia: Wrzesień 29, 2013, 02:57:51 am »
W Jaguarze X-type jest stały napęd na 4 koła rozłożony w proporcji 39% przód i 61% tył spowodowany zazębieniem i konstrukcja skrzynki kątowej. Sprzęgło wiskotyczne, które zastosowano w skrzynce kątowej (tylko do końca 2003r) ma za zadanie przechwycić różnice w prędkości miedzy osiami i zasprzęglić przekazując więcej momentu na oś z mniejszymi obrotami (mająca lepszą przyczepność) Pooglądajcie to zrozumiecie.
http://www.youtube.com/watch?v=J1BkjNgxGAg
Po 2004 r zlikwidowano w skrzynce kątowej sprzęgło wiskotyczne z co najmniej 2 powodów. Pierwszy to umiejscowienie sprzęgła, które poddane jest potężnym siłom na nie działających ze względu na umiejscowienie na samym środku przekazania napędów, Torsen byłby w tym miejscu 2x lepszy, dlaczego go tam nie wsadzili   :- pojecia Drugi powód to nie przewidziana wymiana oleju w skrzynce kątowej, gdzie w związku z pkt 1 mojego wywodu olej i tarczki zużywają się z dużą szybkością. Znacząco jej żywotność przedłuży częsta wymiana oleju. Po 2004r zlikwidowano archaiczne sprzęgło wiskotyczne, gdzie zadanie sprzęgła przejął "wysoko rozwinięty" system kontroli trakcji DSC. Łopatologicznie jeżeli system wyczuje różnice w prędkości któregokolwiek koła przyhamuje szybciej kręcące się koło, a skrzynka przekaże moment na koło z lepszą przyczepnością, czyli najwolniej się kręcące lub stojące.


Wszystko ładnie ale: moje auto jest z 2004r - czyli model po mini liftingu. Mam nowy rodzaj kierownicy i generalnie jako estate  auto weszlo do produkcji w  2004r. Nie mam w nim natomiast wylącznika DSC czyli jak jest u mnie napęd  rozwiązany ? Ani DSC ani "wiskozy"  ?

goory

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #48 dnia: Wrzesień 29, 2013, 13:34:21 pm »
Masz DSC ale bez możliwości jego wyłączenia. W przypadku automatów jest to bardzo częste.

Pozdro
goory

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.283
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #49 dnia: Wrzesień 29, 2013, 14:55:34 pm »
DSC było opcją. Nie ma pstryczka, nie ma DSC.
Jest XE MY20, XJ6 1995
By³ X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

goory

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #50 dnia: Wrzesień 29, 2013, 18:30:40 pm »
Nie upieram się, ale ja nie mam pstryczka a kontrole trakcji raczej mam.

W takim przekonaniu żyłem, lecz upewnię się zatem przy pierwszej możliwej okazji.  ;D
To by była dobra wiadomość dla mnie.

Pozdro
goory


 

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #51 dnia: Wrzesień 29, 2013, 20:47:52 pm »
Wszystko ładnie ale: moje auto jest z 2004r - czyli model po mini liftingu. Mam nowy rodzaj kierownicy i generalnie jako estate  auto weszlo do produkcji w  2004r. Nie mam w nim natomiast wylącznika DSC czyli jak jest u mnie napęd  rozwiązany ? Ani DSC ani "wiskozy"  ?


Jak to jak, czego niby nie rozumiesz? Nie masz sprzęgła nie masz DSC jak sam pisaleś, to co tu jeszcze jest do rozumienia?

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #52 dnia: Wrzesień 29, 2013, 21:07:15 pm »
bosniak - codziennie od  rana  masz  takiego agresora? - PROSZĘ Cięo nie udzielanie  odpowiedzi w  żadnych moich wątkach i nie  odpowiadanie  na  moje pytania bo nic  nie  wnosisz a  tylko wkurzasz i trollujesz.
Pytam jak mi ten cały system 4x4  działa skoro ani wiskozy ani dsc, to równie  dobrze  moge  miec naped tylko na jedno koło,skoro nic  nie  przekazuje mocy na koła z przyczepnością.  Byłby to techniczny bezsens  i nawet inżynierowie  Forda z wężem w  kieszeni by na  to raczej nie wpadli.
Goory  - mam manualna  skrzynie

Połączono

znalazłem taką informację
 "the front and rear drive of the x-type is permanently mechanically connected via a planetary centre differential. It divides torque 40/60 all the time. There are no wires and nothing electrical connected to the transfer case. No computer can change the fact that the system is mechanically connected.

 Now, the basis of open differentials is that if one wheel is on ice, it spins easily, that means it takes almost zero torque to make it spin. THe torque split is based on this torque. On a 50:50 diff, if one wheel is spinning with almost no torque, then the exact same "almost no" torque is applied to the other wheel.

 the jag has typical 50:50 open diffs at the front and rear.
 THe transfer case is just a fancy name for the centre differential. It is set at 40% front 60% rear.
 so when the rear wheel spins with little torque, the front gets LESS than the same amount of torque. so there is really not much going to the front when a rear wheel is spinning on ice.
 If you have a limited slip (VC) Transfer case, then there is some torque needed to turn the VC when one wheel is spinning. It is this torque generated by the VC that is now divided in a 60:40 way and allows some torque to go to the non spinning axle.

 later cars dont have the VC. instead they have traction control (NOT DSC) , that applies the brake to a spinning wheel, and that creates torque, then the transfer case has some torque to divide up and send some to the other axle."

W wolnym tłumaczeniu , napęd na wszystkie koła od 2004 roku nie ma sprzegła wiskotycznego , które  przydzielało moment obrotowy na koła z lepszą przyczepnością.  Mianowicie odpowiada  za  to KONTROLA TRAKCJI (Traction Control a nie DSC - czyli Dynamic Stability Control)  ktora włącza hamulec na slizgającym sie  kole, kierując moment obrotowy do pozostałych kół ,pozwalając na  przykład  ruszyc na sniegu. Nie ma  to więc nic wspolnego z DSC i włącznikiem na  konsoli srodkowej , które służy raczej pokonywaniu zakretów i zapobieganiu poslizgom bocznym.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2013, 07:19:45 am wysłana przez Choina »

goory

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #53 dnia: Wrzesień 30, 2013, 00:57:09 am »
To by oznaczało, że wszyscy mamy rację.  :-R

Szkoda tylko, że nie mając DSC nie można wyłączyć kontroli trakcji.

Pozdro
goory


Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #54 dnia: Wrzesień 30, 2013, 08:49:10 am »
bosniak - codziennie od  rana  masz  takiego agresora? - PROSZĘ Cięo nie udzielanie  odpowiedzi w  żadnych moich wątkach i nie  odpowiadanie  na  moje pytania bo nic  nie  wnosisz a  tylko wkurzasz i trollujesz.
Pytam jak mi ten cały system 4x4  działa skoro ani wiskozy ani dsc, to równie  dobrze  moge  miec naped tylko na jedno koło,skoro nic  nie  przekazuje mocy na koła z przyczepnością.  Byłby to techniczny bezsens  i nawet inżynierowie  Forda z wężem w  kieszeni by na  to raczej nie wpadli.
Goory  - mam manualna  skrzynie

Połączono

znalazłem taką informację
 "the front and rear drive of the x-type is permanently mechanically connected via a planetary centre differential. It divides torque 40/60 all the time. There are no wires and nothing electrical connected to the transfer case. No computer can change the fact that the system is mechanically connected.

 Now, the basis of open differentials is that if one wheel is on ice, it spins easily, that means it takes almost zero torque to make it spin. THe torque split is based on this torque. On a 50:50 diff, if one wheel is spinning with almost no torque, then the exact same "almost no" torque is applied to the other wheel.

 the jag has typical 50:50 open diffs at the front and rear.
 THe transfer case is just a fancy name for the centre differential. It is set at 40% front 60% rear.
 so when the rear wheel spins with little torque, the front gets LESS than the same amount of torque. so there is really not much going to the front when a rear wheel is spinning on ice.
 If you have a limited slip (VC) Transfer case, then there is some torque needed to turn the VC when one wheel is spinning. It is this torque generated by the VC that is now divided in a 60:40 way and allows some torque to go to the non spinning axle.

 later cars dont have the VC. instead they have traction control (NOT DSC) , that applies the brake to a spinning wheel, and that creates torque, then the transfer case has some torque to divide up and send some to the other axle."

W wolnym tłumaczeniu , napęd na wszystkie koła od 2004 roku nie ma sprzegła wiskotycznego , które  przydzielało moment obrotowy na koła z lepszą przyczepnością.  Mianowicie odpowiada  za  to KONTROLA TRAKCJI (Traction Control a nie DSC - czyli Dynamic Stability Control)  ktora włącza hamulec na slizgającym sie  kole, kierując moment obrotowy do pozostałych kół ,pozwalając na  przykład  ruszyc na sniegu. Nie ma  to więc nic wspolnego z DSC i włącznikiem na  konsoli srodkowej , które służy raczej pokonywaniu zakretów i zapobieganiu poslizgom bocznym.

Nie no jak nie odpowiadać na Twoje pytania. Moimi odpowiedziami spowodowalem uruchomienie u ciebie pozostałej ilosci szarych komorek i zaczales myslec, samemu szukać a nie czekać na gotowca. Jak sam doszukales DSC to nie tylko system antyposlizgowy ( przy ruszaniu) ale również odpowiadający za stabilizację toru jazdy. Albo.glownie za to. Ty nie mając przycisku po 2004 roku z automatu masz popularnej zwany ASR natomiast nie masz popularnej zwanego ESP i nie możesz go wyłączyć. Jeszcze jedno co do przekazywania nepedu zawsze jest tak samo odpowiada za to skrzynka kątowa żadne systemy  :-V

Nie upieram się, ale ja nie mam pstryczka a kontrole trakcji raczej mam.

No tak kontrole trakcji masz ale system stabilizacji toru jazdy juz niekoniecznie tak jak pisał choina  :-W
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2013, 08:58:33 am wysłana przez Choina »

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #55 dnia: Wrzesień 30, 2013, 09:27:47 am »
bosniak - niech cię pozostałość moich szarych komórek nie martwi. Jesli zadanie sensownego pytania w  dziale  technicznym klubu jaguara  w  wątku zatytułowanym "napęd 4x4 -szczegóły" jest czekaniem na  gotowca,  to po jaką cholere takie forum istnieje? Tego rodzaju informacje  nie  leżą na  ulicy, a  na  dodatek  ty sam, w  swej niedoścignionej przenikliwości, wprowadziłes mnie w  błąd  pisząc  o DSC po 2004 roku . Troche pokory mądralo i nie zapominaj, że  forum służy odpowiadaniu na  pytania, a nie popisywaniu się przeciętną  elokwencją.
Dla  mnie  to koniec  tematu.

marasZk

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #56 dnia: Październik 26, 2013, 20:55:20 pm »
Witam
Po raz drugi w tym roku rozsypałem skrzynkę rozdzielczą. I jestem mega wku... na rozwiązanie jakie zostało zastosowane x sie
Czy słyszał ktoś z was o jakimś innym rozwiązaniu w celu przeniesienia napędu w jagu? Nie koniecznie już na 4x4 ?

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #57 dnia: Październik 27, 2013, 12:55:56 pm »
Witam
Po raz drugi w tym roku rozsypałem skrzynkę rozdzielczą. I jestem mega wku... na rozwiązanie jakie zostało zastosowane x sie
Czy słyszał ktoś z was o jakimś innym rozwiązaniu w celu przeniesienia napędu w jagu? Nie koniecznie już na 4x4 ?

podejrzewam, że musiałbyś przeprowadzić w swoim samochodzie mega rzeźbę, ze zmianą skrzyni i nie wiadomo czego jeszcze od wersji 2.1 V6. Jeżeli masz skrzynkę rozdzielczą dobrą (łożyska, zimmeringi, brak opiłków w oleju, pęknięć) wymieniony olej na nowy to nie ma możliwości jej rozwalenia.

Jawe83

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #58 dnia: Listopad 06, 2013, 11:41:45 am »
Witam
Po raz drugi w tym roku rozsypałem skrzynkę rozdzielczą. I jestem mega wku... na rozwiązanie jakie zostało zastosowane x sie
Czy słyszał ktoś z was o jakimś innym rozwiązaniu w celu przeniesienia napędu w jagu? Nie koniecznie już na 4x4 ?

Wolne myślenie - przeszczep uk. przeniesienia napędu z wersji po lifcie, tej z DSC  :-gwizd

JaCoB_IrOkEz

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #59 dnia: Grudzień 27, 2013, 09:50:54 am »
Witam serdecznie,
Mam kocura z 2005 r 3.0 V6 4x4 Amerykańca.
Mam problem z napędem, gdy wrzucam bieg jakikolwiek samochód stoi i nie chce jechać, natomiast jak mu wrzucę P ze skrzyni dochodzą dziwne dźwięki coś jak "trzask".
Tu pojawia się moje pytani: cóż to może być ? Skrzynia biegów? Czy może coś innego ?
Bardzo proszę o szybką odpowiedź,
z góry dziękuje