Szukam po forum, ale nie znalazłem - jeśli słabo szukałem to z góry przepraszam.
Z tego co wiem, to napęd 4x4 w x-type jest:
- stały, realizowany za pomocą sprzęgła wiskotycznego,
- dyfry w obu mostach są otwarte, tzn. żaden nie ma szpery,
- praktyczną "namiastką" szper jest elektronika (czyli tzw. elektryczny przegrzewacz hamulców ;-)), ale tylko w niektórych egzemplarzach,
- po drodze od silnika (umieszczonego poprzecznie) do kół jest jeszcze tzw. skrzynia kątowa.
Jeśli się gdzieś powyżej pomyliłem, bardzo proszę o sprostowanie/wyjaśnienie/uzupełnienie.
Poza tym, seria pytań:
1. Gdzieniegdzie piszą tu o "reduktorze". Jak dla mnie, reduktor (w prawdziwych terenówkach albo w wolnossących Subaru) to taki dynks, uruchamiany przyciskiem albo wajchą, który zmniejsza przełożenie danego biegu. Tutaj też coś takiego jest, czy w kocim slangu ta nazwa oznacza coś innego?
2. Jeśli tak, to czy we wszystkich typach skrzyń i "o ile" redukuje"?
3. Czy ktoś może ma doświadczenie/wiedzę w zakresie montowania szper do Jaga...? Tzn. domyślam się, że na rynku tuningowym, zwłaszcza w GB, da się coś takiego dokupić, ale czy ktoś tu ćwiczył takie coś w praktyce?
4. Czy system przeniesienia napędu jest taki sam w x-typach 2.5 i 3.0, manual i automat?
5. Czy skrzynie kątowe są awaryjne: a) jak cholera, b) jak to skrzynie kątowe, czyli często..., c) wyjątkowo rzadko, acz jak ktoś ma pecha to i w drewnianym kościele mu cegła na łeb spadnie... (spotkałem się z dość dramatycznymi statystykami dot. Volvo AWD, gdzie hula chyba zbliżony mechanizm)?
6. Jeśli powyżej a) lub b), to ile mniej więcej trzeba mieć peelenów w odwodzie?
7. Czy z napędem 4x4 Jaga wiążą się jeszcze jakieś inne potencjalne kłopoty, o które nie zapytałem?
Przy okazji - w którymś wątku, który przed chwilą przeglądałem, padło słowo którego bardzo nie lubię - mianowicie "dwumas". Czy toto występuje we wszystkich skrzyniach, czy tylko w niektórych? I czy rodzi problemy, a jeśli tak, to czy się je w miarę łatwo leczy?
Z góry dzięki wszystkim, którym zechce się skrobnąć coś na temat