Autor Wątek: Napęd 4x4 - szczegóły  (Przeczytany 235701 razy)

taxmar

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #105 dnia: Luty 01, 2017, 21:09:15 pm »
Po przeczytaniu postów w tym temacie nie znalazłem co stanowi centralny mechanizm różnicowy po 2004 bo jadąc np po zakrecie tylne koła kręcą się wolniej więc coś musi realizować to zadanie

Offline q_nerk

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 584
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #106 dnia: Luty 01, 2017, 23:00:03 pm »
W dużym uproszczeniu: masz trzy dyferencjały - między osiowy i po jednym na każdą oś.
W wersji przedliftowej dyferencjał między osiowy był z ograniczonym uślizgiem - sprzęgło spina obie osie w momencie powstania większych różnic w prędkościach poszczególnych osi (między osiami jest coś na kształt pompy która przy różnicach prędkości generuje ciśnienie które zapina sprzęgło).
W wersji poliftowej zrezygnowano z tego dość skomplikowanego mechanizmu (a przy tym dość drogiego) i rolę przejęła kontrola trakcji która dohamowuje poszczególne koła

taxmar

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #107 dnia: Luty 02, 2017, 22:10:09 pm »
Wszystko dobrze ale co stanowi centralny mechanizm różnicowy - zwykły mechanizm różnicowy otwarty

Offline S123

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 23
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #108 dnia: Luty 03, 2017, 22:41:16 pm »
A ja mam 2004r i nie mam kontroli trakcji ani esp.

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 879
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #109 dnia: Luty 04, 2017, 10:32:45 am »


rolę przejęła kontrola trakcji która dohamowuje poszczególne koła
A co się dzieje po wyłączeniu DSC?
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

bartekzks

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #110 dnia: Luty 22, 2017, 08:40:14 am »
Witam wszystkich jestem tu nowy i kompletnie zielony mam pytanie czy w X Type 2004 R 2.0 D 130 HP da rade dołożyć 4x4 jak to np można w Audi A4 B6/B7 ??

Pozdrawiam

Offline peter1801

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 179
  • X-type V6 3.0 2008
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #111 dnia: Maj 09, 2017, 07:31:55 am »
witam ... jestem nowy więc z góry przepraszam jeśli pomyliłem wątki ... zamierzam dopiero kupić kota i takie jest moje oto pytanie - czy wszystkie modele X-type z silnikiem benzynowym 3.0 mają napęd 4x4 ?
według mojej wiedzy tak jest ale sprzedający podaje że ma napęd na tył i tu mnie trochę zbił z tropu. Dlatego pozwoliłem sobie na zapytanie w celu uniknięcia nieporozumień.
a w razie czego czy jest jakiś prosty sposób na sprawdzenie typu napędu ? czy jest tył czy 4x4 ?
Pozdrawiam

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #112 dnia: Maj 09, 2017, 07:45:12 am »
Wszystkie 3.0 mialy 4x4. Najlatwiej sprawdzic na luznej nawierzchni albo podnosniku
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 879
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #113 dnia: Maj 09, 2017, 11:27:07 am »
Wystarczy popatrzeć czy do wszystkich kół idą półośki :) Skoro sprzedający twierdzi, że to RWD, to wystarczy koła skręcić żeby zobaczyć, że przód ma półosie :)
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline Mike44

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 19
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #114 dnia: Wrzesień 07, 2017, 09:08:20 am »
Wszystko dobrze ale co stanowi centralny mechanizm różnicowy - zwykły mechanizm różnicowy otwarty
przekładnia planetarna
rolę przejęła kontrola trakcji która dohamowuje poszczególne koła
A co się dzieje po wyłączeniu DSC?
koła które mają uślizg zwyczajnie się kręcą ile wlezie a reszta stoi

W dużym uproszczeniu: masz trzy dyferencjały - między osiowy i po jednym na każdą oś.
W wersji przedliftowej dyferencjał między osiowy był z ograniczonym uślizgiem - sprzęgło spina obie osie w momencie powstania większych różnic w prędkościach poszczególnych osi (między osiami jest coś na kształt pompy która przy różnicach prędkości generuje ciśnienie które zapina sprzęgło).
sprzęgło wiskotyczne, napęd jest stały, nie ma tam nic co przypomina pompę, od tarcia i temperatury oleju wewnątrz wisko zależy czy się "sklei" tarczki czy nie przy uślizgu jednej osi
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 07, 2017, 09:23:37 am wysłana przez Mike44 »

Offline q_nerk

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 584
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #115 dnia: Wrzesień 08, 2017, 18:48:36 pm »
Poczytaj o układach Haldex-a, a taki układ jest w naszych x-ach, google są twoim przyjacielem

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #116 dnia: Wrzesień 08, 2017, 20:12:42 pm »
Chłopaki nie mylcie chłopakowi pojęć. W wersjach przed liftem w kątówce nie występują żadne sprzęgła. Rozdział momentu obrotowego na przednią oś realizowany jest w skrzyni biegów, a rozdział pomiędzy osiami przednia i tylną realizowany przy współpracy tak zwanego układu TORSEN (w kątówce) i działa na zasadzie tarcia wywieranego na układ kół zębatych "przedniej" i "tylnej" osi przy ich różnej prędkości obrotowej. Innymi słowy odpowiednio połączone koła zębate same sie nawzajem przychamowywują jak zachodzi taka potrzeba

Offline Mike44

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 19
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #117 dnia: Wrzesień 11, 2017, 08:14:07 am »
Co ja czytam - ludzie! Rozbierzcie najpierw tboxa a potem piszcie głupoty :)
Jaki Torsen? Jaki haldex? :D
Może jeszcze powiecie, że napęd na tył zabierany jest z napędu prawej półosi jak słyszałem kiedyś? :)

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #118 dnia: Wrzesień 11, 2017, 14:26:45 pm »
Faktycznie to chyba nawet nie jest Torsen tylko zryto zbudowana przekładnia planetarna. Nie wiem tylko jakie zadanie ma grucha prawdopodobnie z olejem (zewnętrzne koło przekładni), ale moge sie tylko domyślać że w pewnym stopniu niweluje luz między zębny działając jak tłumik a jednocześnie napinacz całego mechanizmu

Offline Mike44

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 19
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #119 dnia: Wrzesień 11, 2017, 14:39:23 pm »
ta grucha to sprzęgło wiskotyczne, mechaniczne, tarczki itp.

Śmiem twierdzić, że nie miesza się jej olej z olejem w boxie, przez co nie trzeba lać oleju pod LSD