Autor Wątek: Napęd 4x4 - szczegóły  (Przeczytany 235739 razy)

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #60 dnia: Grudzień 27, 2013, 11:33:06 am »
Witam serdecznie,
Mam kocura z 2005 r 3.0 V6 4x4 Amerykańca.
Mam problem z napędem, gdy wrzucam bieg jakikolwiek samochód stoi i nie chce jechać, natomiast jak mu wrzucę P ze skrzyni dochodzą dziwne dźwięki coś jak "trzask".
Tu pojawia się moje pytani: cóż to może być ? Skrzynia biegów? Czy może coś innego ?
Bardzo proszę o szybką odpowiedź,
z góry dziękuje

No cóż - jesli sie spodziewasz że to tylko spalony bezpiecznik,to chyba się zawiedziesz. Przyczyna to raczej sypnieta skrzynia - no chyba ze  urwałes półoś napędową albo wał

ghrh

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #61 dnia: Grudzień 30, 2013, 11:48:16 am »
Tak się ostatnio zastanawiałem. Schemat przeniesienia napędu w X-Type to mniej-więcej:


Skrzynka kątowa zawiera sprzęgło wiskotyczne (do liftingu), realizujące rozdział napędu między przód a tył. Czy w związku z tym istnieje też szpera na przedzie samochodu? Z tyłu wiem, że jest otwarty dyferencjał. Zwłaszcza fajnie, gdyby się wypowiedział kolega bosniak, bo wie dużo w tych tematach. Z góry dzięki.

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #62 dnia: Styczeń 02, 2014, 10:26:23 am »
Skrzynka katowa jest umieszczona rownolegle ze skrzynia biegow po prawej jej stronie wg powyzszego rysunku. Samo sprzeglo wiskotyczne przed liftingiem, nie tyle realizuje rozdzial napedu (za to odpowiada wlasnie skrzynka katowa) co wyrownuje rozklad momentu obrotowego miedzy osiami, cos jak wlasnie "szpera" potocznie nazywajac, tylko ze miedzy osiami przednia, a tylna. Po lifcie wywalono sprzeglo unowoczesniajac elektroniczny system DSC, a dokladnie sama kontrole trakcji (bo jak wiemy, a niektorzy nie chociaz pewnie juz tak) bo jak ktos ma caly system to ma rowniez stabilizacje toru jazdy, nazywajac to traction 4. Z moich informacji wynika i krotkiego doswiadczenia, ze jak mamy snieg i system dziala to jest to rewelacja, natomiast gdy to wylaczymy przyciskiem przy lewarku bez sprzegla wiskotycznego juz niekoniecznie jest tak fajnie bo nic nie odpowiada za rozklad momentu miedzy kolami i osiami. Jezeli budowa skrzynki i ilosc zebow na poszczegolnych przekladniach pozwala na przekazanie 100% momentu do przodu lub do tylu to stajac jedna osia na lodzie druga na asfalcie z wylaczonym systemem moze okazac sie ze nie ruszymy, natomiast ze sprzeglem wiskotycznym zawsze.
Zastanawialem sie kiedys co by sie stalo gdyby do wesji poliftowej wsadzic sprzeglo wiskotyczne, czy by to dzialalo czy skrzynka katowa moglaby wybuchnac?  ;)

ghrh

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #63 dnia: Styczeń 02, 2014, 14:41:52 pm »
Obrazek jest schematyczny, obrazuje kierunek przekazania napędu, a nie fizyczną lokalizację komponentów.
Z tego co piszesz wynika, że szpera jest tylko między osiami, natomiast same osie są otwarte. Dzięki.
Sądzę, że wrzucenie wiskozy do poliftowej skrzynki nic nie powinno popsuć, przecież jest mnóstwo pojazdów, które mają oba te systemy. Mało tego, często dorzuca się szperę do samochodów, które nigdy jej nie widziały:
http://quaife.co.uk/shop/products/qdf1w
Chociaż fakt, że E-Type nie widział też DSC :)

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #64 dnia: Styczeń 02, 2014, 17:09:28 pm »
No i nie wiadomo na ile jeszcze rozwinęli ten system DSC w porownaniu do przedlifta. Ostatnio zgadałem sie przez telefon z jednym handlarzem i twierdził, że w 2 przypadkach wrzucał skrzynke kątowa z wiskozą do rocznika po lifcie 2005 i 6 i ze jeździ i jest wszystko ok, ale to handlarz  :-thumpdown

Jedno jest pewne jak wylączymy system w polifcie i auto stanie którąś osią na lodzie, a drugą na asfalcie/betonie to nie pojedzie, musiałoby być cały czas ślisko.

Offline tarnawianin

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 56
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #65 dnia: Czerwiec 04, 2014, 21:44:23 pm »
Panowie ja opisze coś co mnie bardzo zastanawia. Mam jaga po lifcie z napędem na 4 łapy ale bez DSC no i efekt jest taki że jak ostatnio cofałem pod górkę to nie mogłem wyjechać bo tylne koła się kręciły na szutsze a przednie nic a jak na skrzyżowaniu dam buta i skręcam to tył wynosi jak bym jakaś beemą jechał. Nie wiem czy to tak ma być czy poprzedni właściciel mi w jakiś magiczny sposób odpiął przedni napęd.
Kto¶ kiedy¶ powiedzia³, ¿e dawniej auta naprawdê budowano z blachy i stali, drewno by³o dodatkiem a plastiku u¿ywano do wysadzania mostów...

Youki

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #66 dnia: Grudzień 31, 2014, 12:50:18 pm »
Ostatnio byłem na przeglądzie i facet stwierdził że coś z moim napędem 4x4 jest nie tak bo ich system (ten co kreci kołami) powinien wykryć napęd 4x4 a nie wykrył - co to może być? Wielkie dzięki z góry za odpowiedź.

Bedek

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #67 dnia: Grudzień 31, 2014, 17:02:17 pm »
Mam pytanko do osób które znają przekładnie kątową "od kuchni".
Czy zastosowane w skrzyniach kątowych  sprzęgło wiskotyczne jest zamkniętą konstrukcją zalaną własnym olejem wiskotycznym i nie ma styku z olejem znajdującym się w skrzyni. Czy jest to zwykły mechanizm o zwiększonym tarciu wewnętrznym a płytki cierne zalane są w tym samym oleju w którym "kąpie się " reszta skrzyni.
Liczę mocno na wypowiedź kolegi Bosniaka ale proszę o wypowiedź każdego kto może coś wnieśc do tematu.

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #68 dnia: Styczeń 03, 2015, 23:37:03 pm »
Mam pytanko do osób które znają przekładnie kątową "od kuchni".
Czy zastosowane w skrzyniach kątowych  sprzęgło wiskotyczne jest zamkniętą konstrukcją zalaną własnym olejem wiskotycznym i nie ma styku z olejem znajdującym się w skrzyni. Czy jest to zwykły mechanizm o zwiększonym tarciu wewnętrznym a płytki cierne zalane są w tym samym oleju w którym "kąpie się " reszta skrzyni.
Liczę mocno na wypowiedź kolegi Bosniaka ale proszę o wypowiedź każdego kto może coś wnieśc do tematu.

Skrzynka  kątowa  ma  swój własny olej - zalecana (bardzo mocno zalecana!) jest jego wymiana  bo tekst Jaguara  o dożywotnim zalaniu olejem można  między bajki włożyć i w  praktyce  potrafi toto pracować  na sucho prawie. Nie  jestem wprawdzie  kolegą Bośniakiem ale  mam nadzieje  ze  pomogłem.

PS. Wymiana  jest dosyć  kłopotliwa  i wymaga  zastosowania  patentu z  15 mm zaworem kulowym ,rurką i lejkiem wysoko nad  autem (ja  tak to zrobilem) - jakby co trzeba szukać na  forum lub ostatecznie  podpowiem co i jak :)

Bedek

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #69 dnia: Styczeń 04, 2015, 09:52:02 am »
Dzięki za zainteresowanie ale nie do końca zrozumiałeś o co mi chodziło. To że skrzynka kątowa ma własny olej to wiem (o wymianie też ) ale w skrzynkach kątowych przed liftem jest coś takiego jak międzyosiowe sprzęgło wiskotyczne - moje pytanie czy właśnie to sprzęgło będące w skrzyni ma jeszcze swój własny olej ( wiskotyczny ). Na to pytanie nie odpowiedzieli mi nawet w ASO Jaguara

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #70 dnia: Styczeń 04, 2015, 12:02:43 pm »
To sprzegło wiskotyczne o którym mówisz znajduje  się wewnątrz skrzyni kątowej a nie  skrzyni biegów. Uzywa więc oleju ze skrzyni kątowej - dlatego tez  do skrzyni kątowej należy wlewac specjalny olej do  mechanizmów różnicowych o zwiększonym tarciu wewnętrznym (limited slip differential  lub z niemiecka szpera).

Bedek

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #71 dnia: Styczeń 04, 2015, 14:26:16 pm »
A gdzie napisałem że jest w skrzyni biegów ? Od początku pytam o skrzynię kątową. Jeżeli jest to zwykły mechanizm miedzyosiowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym to masz racje korzysta z oleju tego co skrzynia. Ale czytając forum można zrozumiec to inaczej, że jest to sprzęgło wiskotyczne zalane olejem wiskotycznym tzw. lepkościowym zmieniającym mocno swoje własności pod wpływem temperatury i nie nadaje się on do smarowania przekładni więc takie sprzęgło jest zamknięte w swojej obudowie.
Troszkę masz o tym tutaj : http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99g%C5%82o_wiskotyczne


Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #72 dnia: Styczeń 04, 2015, 19:25:53 pm »
No troche  faktycznie  przypomina  to błądzenie  we  mgle. Od teraz "skrzynia"  to skrzynia  biegów  a "skrzynka" to skrzynka  kątowa.
Moim zdaniem pytanie  było  dziwne - skoro wiesz ,że w  skrzynce  kątowej przed 2004 rokiem znajduje  się  sprzęgło wiskotyczne, a  do skrzynki wlewa  się specjalny olej wspomagający tarcie  na  tarczkach (75W140  o ile  mnie  pamiec  nie  myli)  to zwykle 2+2=4. Tam zwyczajnie  nie  ma  miejsca  na żadne inne kombinacje, a  i system rozdziału napędu byłby skomplikowany do granic  rozsądku.

Bedek

  • Gość
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #73 dnia: Styczeń 05, 2015, 09:16:53 am »
Ok ! Nie dogadamy się.
Bo jeżeli stosujemy olej typu 75w140 - posiada on modyfikatory tarcia to znaczy że nie ma tam sprzęgła wiskotycznego, bo do niego stosuje się lepkościowy olej silikonowy a całe sprzęgło jest hermetyczne - w stosunku do całej przekładni.
Ale chyba już znalazłem wyjście - gościu w warsztacie naprawiającym 4x4 mówi że ma jakiś rozwaloną skrzynie kątową od X-a i mogę sobie przyjechac i zobaczyc jak jest.
Za zainteresowanie serdecznie dziękuję. Lecz jeżeli ktoś ma jeszcze coś do dodania to chętnie poczytam.

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: Napęd 4x4 - szczegóły
« Odpowiedź #74 dnia: Styczeń 05, 2015, 10:56:10 am »
a to akurat mogę dla ciebie zrobić :


Mam nadzieje ze  zadziała