Autor Wątek: wymiana podsufitki x300  (Przeczytany 23245 razy)

Offline PiotrK-g

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 76
wymiana podsufitki x300
« dnia: Lipiec 26, 2015, 01:14:13 am »
Witam koledzy. Pokażę Wam w jaki sposób samodzielnie wykonałem wymianę podsufitki w Jaguarze X300 1996 rok.  W tym celu zakupiłem materiał na podsufitkę http://hurtowniatapicerska.pl/tkanina-samochodowa-sam189_01-bez.html oraz klej Bonaterm AS 0,8kg w tym samym sklepie. Materiału potrzeba 2mb łącznie 60zł oraz 1 klej 0,8kg jeszcze zostanie. Kupiłem dwa ale jeden został. Łączny koszt wymiany około 100zł. Tapicer samochodowy zawołał 1000zł. :(  Moja podsufitka wisiała w każdym możliwym miejscu.
Robiłem to pierwszy raz. Napiszę jak to zrobić najlepiej i w jakiej kolejności. U mnie kolejność była inna ale kolejny raz zrobiłbym tak jak napisałem

Na początek demontujemy elementy wykończeniowe. Potrzebujemy śrubokręt krzyżak, trox, śrubokręt płaski duży oraz mały. Ważne aby przemieszczać się od przodu samochodu do tyłu. Podsufitka nie spadnie. Trzyma się na czterech wystających metalowych blaszkach przyspawanych do karoserii po 2 na każdą stronę. Materiał zjedzie praktycznie cały do podłogi. Przykryjcie kokpit oraz dźwignię biegów starym prześcieradłem bo pył z gąbki wszędzie wleci. Demontujemy osłony przeciwsłoneczne – odłączamy kabelek zasilający podświetlenie lusterek. Wszystkie demontowane elementy zasilane napięciem posiadają w kostkach zatrzaski, które każdorazowo trzeba podważać – nic na siłę.



Demontujmy panel środkowy. Otwieramy schowek na okulary i przekręcamy o pół obrotu w lewo lub w prawo szerokim śrubokrętem plastikową szpilkę. Następnie przesunąć w kierunku tylnej szyby. Wysunie się z dwóch metalowych wąsów które są przy przedniej szybie. Rozłączamy kabelki zasilania lampek oraz czujników alarmu, które są na podsufitce (nie demontujemy ich na tym etapie !!! - dopiero po zdemontowaniu podsufitki)



Teraz demontujemy rączki. Wsuwamy mały, płaski śrubokręt od środka aby wypchnąć chromowe zaślepki bez ich uszkodzenia. Wypychamy tę dalszą część ładnie i delikatnie wyskoczy. Następnie trox,em wykręcamy rączkę ( z prawej strony są dwie z lewej jedna). Demontujemy obie strony.



Przechodzimy do oświetlenia przy tylnych zagłówkach. Małym śrubokrętem podważamy chromową oprawę nie demontujemy szkiełek bo nie ma potrzeby. Rozłączamy i gotowe. Stronę od pasażera z tyłu trzeba wyciągnąć ale dopiero po wyjęciu przedniej listwy (czytaj dalej), drugiej za kierowcą nie demontujemy do końca tylko odchylamy. Łatwo się demontuje oraz montuje bez obaw. Nie trzeba demontować oparcia ani zagłówka.



Demontujemy listwy przy górnym rancie, składają się z dwóch elementów (od przodu do tyłu samochodu). Nie demontujemy welurowych wykończeń dookoła drzwi. Łapiemy palcami górną krawędź i delikatnie ruszamy aż odskoczą. Listwy zamontowane są na plastikowe kołki. Kołki są grube ale łebki cieniutkie i lubią się połamać. Dwa uszkodziłem ale miałem zapas.



Nad głowami pasażerów z tyłu są dwie kostki. Trzeba wcisnąć szeroki płaski śrubokręt aby zaślepka się otworzyła bo inaczej pęknie. Odchylić i odkręcić.



Podsufitka rozbrojona (czujniki alarmu zostają na swoim miejscu) nic nie urwiecie bo są zamocowane do podsufitki razem z okablowaniem. Zasilanie rozłączyliśmy już wcześniej przy demontażu lampek.
Podsufitka trzyma się jak już wcześniej wspomniałem na 4 metalowych wypustkach. Podnosimy podsufitkę do góry i próbujemy ją wyciągnąć na dół. Jak się uda to pierdut wszystko leci. Robiłem sam więc lepiej żeby ktoś pomógł.
Tu widzimy niezdemontowany element górnej listwy



A teraz czas na mityczne wyciągnięcie podsufitki, o której tak wszyscy opisują że się nie da.
Przesuwamy oba fotele na maksa do przodu i kładziemy oparcia ustawiamy podsufitkę w pozycji jak na zdjęciu poniżej. Zabezpieczamy tapicerkę kocem itp. żeby nie porysować.
Podsufitkę dajemy do góry i oparcie kierowcy dajemy na maksa do góry, prawie dotyka kierownicy.
Przednią część podsufitki, tylko tą gdzie jest daszek pasażera (prawa). Trzeba z wyczuciem zgiąć w kierunku słupka środkowego i w tym samym czasie lewą krawędź całej podsufitki kierować ku górze w stronę tylnej szyby. No i połowa sukcesu mamy ją w pionie. Teraz dosłownie delikatnie z wyczuciem wyciągamy ją przez tylne lewe drzwi za kierowcą. Może się zdarzyć, że trzeba ją nagiąć ale nie martwcie się nic się nie stanie.





Demontujemy czujniki alarmu. Jak zrobicie to wcześniej możecie urwać mocowania. A tak to od wewnątrz można spokojnie wypchnąć.



Czyścimy resztę podsufitki ze starej gąbki. Dokładnie!!! Odkurzaczem z małą szczotką. 



Przenosimy na prowizoryczny stół operacyjny ;)



Chcąc nie chcąc tu już jest potrzebna pomoc drugiej osoby. W internecie jest mnóstwo filmików jak naklejać podsufitkę więc sobie zobaczycie. Dam parę wskazówek. Pistolet o średnicy wylotu 1,5mm ciśnienie 2 bary. Przymierzcie materiał a później (bardzo ważne !!!) mniej niż połowę materiału odwinąć gąbką do góry, tryskacie materiał i podsufitkę, czekacie 5-8 minut aż odparuje i przyklejacie zawsze od środka na zewnątrz (jak będziecie kleić drugą stronę a zostanie wam mniejsza część do opryskania klejem to opryskacie również przyklejony materiał !!!) Znowu czekacie i kleicie. Więcej materiału zostawiacie przy przedniej i tylnej szybie trzeba zawinąć i przykleić ok 3cm. Brzegi przy rączkach docinacie równo, bo przy montażu za grubo będzie dla blaszek, o których pisałem wcześniej. Reszta będzie przykryta listwami nie będzie widać.









Montujemy czujniki alarmu. Plastikowe kołeczki trysnąć delikatnie WD-40 i bez oporu wskoczą. Podłączyć zasilanie i możemy wkładać do samochodu tak samo jak wyjęliśmy.  Resztę montujemy w odwrotnej kolejności.



Poniżej efekt końcowy. Ja jestem zadowolony.



Przepraszam za tak długie wypracowanie ale chciałem żeby mógł to zrobić każdy kto zna się bardziej lub mniej.  (…) bo łączy nas pasja...


No i sorki za błędy ortograficzne na zdjęciach ale o 1:00 miałem dość  :-tylko


Dziękuję za uwagę - mam nadzieję, że się komuś przyda.



« Ostatnia zmiana: Lipiec 26, 2015, 01:18:23 am wysłana przez PiotrK-g »

Donkihot

  • Gość
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 26, 2015, 07:25:58 am »
SUPER! i opis i fotki i oczywiście efekt końcowy. Jak już wcześniej pisałem nie też to czeka więc będę miał łatwiej. Ciekawe że wyszła tylnymi drzwiami? bo ja gdzieś czytałem że wychodzi przednimi prawymi ale każdy sposób dobry oby był skuteczny.  :-clap

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 26, 2015, 11:29:33 am »
Świetny reportaż !!!
Ja u siebie wyciągałem przez przednie prawe drzwi. Próbowałem przez tylne ale mi się nie udało - może kolega ma longa ? Pomoc drugiej osoby przyda się na pewno, samemu też się da ale we dwóch raźniej :). Mam też wrażenie że gdyby udało się wymontować tunel środkowy to o wiele łatwiej dałoby się obrócić podsufitkę - mi się klinowała właśnie w okolicy radia i te parę cm by się przydało. Moja podsufitka złamała się niestety w okolicy daszków przeciwsłonecznych, za mocno ją ugiąłem, ale po zamontowaniu nic nie widać. Nie udało mi się rozebrać daszków więc pozostały w oryginale co mi trochę przeszkadza. Ja niestety popełniłem błąd i podsufitkę jedynie zagruntowałem Bonatermem natomiast do ostatecznego klejenia użyłem kleju w spray'u z Castoramy. Bonaterm jest jak dla mnie za gęsty by go rozprowadzić pędzlem po materiale a pistoletu nie mam. Swoją drogą dziwi mnie, że taka gęsta substancja daje się rozpylić, no ale niewątpliwie da się. Zużyłem dwie puszki kleju z Castoramy i mimo tego w dwóch miejscach po roku pojawiły się niewielkie purchle.
Piotr

Offline PinkTool

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 67
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 26, 2015, 20:47:16 pm »
świetna robota , ciekawi mnie czy  wyjęcie jest  też możliwe w X308?Gratuluję efektu.
XJ-S
XJR
XJ III

Offline PiotrK-g

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 76
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 26, 2015, 23:08:17 pm »
"p123" - Wersję mam krótką (nie longa). Próbowałem przez przednie drzwi ale tunel przeszkadza. Położenie dźwigni w pozycji N też nic nie daje. Łatwo uszkodzić skórzane oraz drewniane elementy. Skoro mnie się udało tyłem bez specjalnego naginania to Wam też się uda.
Materiału na daszkach oraz przy oświetleniu nie wymieniałem. Kolorem od podsufitki praktycznie się nie różnią, dosłownie minimalnie. Do wyczyszczenia ich użyłem Vanish do dywanów w spreju. Pryskasz, wcierasz miękką szczoteczką i po 2h odkurzasz (również rurą z miękką szczoteczką by nie pozaciągać materiału). Wyglądają jak nowe i ładnie pachną.

"PinkTool" - Myślę, że w x308 będzie podobnie. Chociaż podobnie to nie tak samo. Może jest ktoś kto wymieniał już w 308 i podzieli się uwagami.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 26, 2015, 23:17:06 pm wysłana przez PiotrK-g »

maras

  • Gość
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 26, 2015, 23:23:06 pm »
a ja panowie wymieniłem materiał podsufitki na samochodzie  ;D
było z tym troszkę akrobatyki ale jakoś poszło.

Offline PinkTool

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 67
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 26, 2015, 23:59:35 pm »
w Lublinie znalazłem tapicera co ma mi wymienić podsufitkę i obicia na "słonecznikach" oraz na panelu oświetlenia za 550 zł,ale niestety chce wyciągnąć przednią  szybę i to mnie martwi.Ja nie mam  ani cierpliwości ,ani zdolności manualnych   :-nie
XJ-S
XJR
XJ III

Donkihot

  • Gość
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 27, 2015, 06:55:17 am »
U mnie też jest taki mądry tapicer, ten powiedział że robił kilka i za każdym razem wycinał tylną szybę. Popukałem się (przy nim) w czoło. Zasada jest prosta: jak nie trzeba, to nie wycinać szyb! zawsze zachodzi ryzyko że coś uszkodzą albo źle wkleją i będzie ciekło, a wtedy jak to pseudo fachowcy będą się tłumaczyć "no wie pan, my pracowaliśmy zgodnie ze sztuką a że szyba nie wytrzymała, albo lakier się zadrapał to wie pan nie nasza wina" i znowu się zacznie szarpanina i niepotrzebne nerwy.
Odpuść i znajdź innego tapicera.  ;)

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 27, 2015, 07:20:04 am »
"PinkTool" - Myślę, że w x308 będzie podobnie. Chociaż podobnie to nie tak samo. Może jest ktoś kto wymieniał już w 308 i podzieli się uwagami.

No ja mam własnie 308-mkę ...

Offline PiotrK-g

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 76
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 27, 2015, 10:09:56 am »
"PinkTool" - Myślę, że w x308 będzie podobnie. Chociaż podobnie to nie tak samo. Może jest ktoś kto wymieniał już w 308 i podzieli się uwagami.

No ja mam własnie 308-mkę ...

"p123" - zapomniałem, że ty masz X308. W takim razie da się w 308 i 300

Donkihot

  • Gość
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 27, 2015, 12:18:10 pm »
Ja znalazłem coś takiego


Nie wiem jak to się ma do X300 czy x308 ale powinno być  podobnie.
Bardzo ważne: ta instrukcja dotyczy anglika,  czyli my musimy wykonać procedurę odwrotnie i wyjąć podsufitkę przez prawe przednie drzwi.

Offline JagXKS

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 28, 2015, 16:51:28 pm »
a ja wyjmowałem fotele i tunel środkowy... :-nuts :-nuts :-nuts Brawo za dokładną instrukcję obsługi  :-10points :-10points :-10points

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 484
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 28, 2015, 19:02:21 pm »
W zamieszczonym powyżej manualu piszą żeby tunel zdemontować, jeśli tunel to ichniemu Centre console ...
A skoro już o tym mowa to jak wyjąłeś ten tunel. Ja zdemontowałem co się dało zgodnie z EPC a mimo tego nie udało mi się go wyjąć - coś go trzymało w okolicy górnej krawędzi nad otworem po radiu, na wysokości kratek i zegarka ( x308 podkreślam ) i po paru próbach poddałem się i złożyłem całość do kupy.
Piotr

Donkihot

  • Gość
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 29, 2015, 08:07:50 am »
W zamieszczonym powyżej manualu piszą żeby tunel zdemontować, jeśli tunel to ichniemu Centre console ...
A skoro już o tym mowa to jak wyjąłeś ten tunel. Ja zdemontowałem co się dało zgodnie z EPC a mimo tego nie udało mi się go wyjąć - coś go trzymało w okolicy górnej krawędzi nad otworem po radiu, na wysokości kratek i zegarka ( x308 podkreślam ) i po paru próbach poddałem się i złożyłem całość do kupy.
Piotr


Nie wiem jak to jest w X308 ale w moim X300 trzeba wyjąć środkowy nawiew powietrza (właśnie ten nad radiem) tam są dwa wkręty.

Offline JagXKS

  • Forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: wymiana podsufitki x300
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 31, 2015, 13:58:11 pm »
Musisz wyjąć osłonę wybieraka skrzyni biegów. Następnie śruby które są na wybieraku. Kolejno wyciągnąć drewno. Usunąć Radio mocowane na 2 śruby i panel klimy. Wtedy zobaczysz 2 śruby (kolor złoto-srebrny), które trzymają tunel od przodu. Z tyłu śruby są pod schowkiem wewnętrznym, który musisz zdemontować. Łatwiej się wyjmuje jak nie masz foteli przednich..  :-W