Uwielbiam takie konwersacje, bo daja poglad i opinie innych ludzi. Co do podanego przykładu z Nissanem tak to fakt tam uszczelka to wada, ale przyczyna jak to powiedziała glowna osoba w tym filmiku to olej. Mniejsza o to gosc przywołany z tego filmiku ma niesamowitą wiedzę i warto pooglądać jesli ktos chce sie czegos dowiedziec. [...]A moze ktos tutaj miał 5.0 który padł ? Jakie przebiegi robia te motory ?
Też lubię takie dyskusje, zwłaszcza jeżeli prezentują wysoki poziom i kulturę Także idzie nam dobrze Cieszę się, że temat Cię zainteresował. Również i mnie zaintrygowałeś do zgłębienia tematu jeszcze bardziej. Co do tego Nissana, to mam jedną uwagę do gościa. Od razu stwierdził, że to wina oleju, choć za chwilę powiedział o uszczelce z papieru. Opinii o oleju niczym nie poparł, obejrzałem film do końca. O tak stwierdził i już. Coś takiego mnie nie przekonuje.
Nie słuchałeś uważnie, ten Nissan (ten motor) miał już poprawioną uszczelkę, a i tak motor padł. Pokazał w dalszej części co olej (jego niska lepkość, a co za tym idzie przy wysokiej temperaturze brak odpowiedniego smarowania) zrobił z panewką
Przytoczyłem tylko ten przykład, bo oglądam z nim mnóstwo filmików i było kilka przykładów jednakowych gdzie lany był 5w30 i jeden za drugim padają te motory, właśnie przez olej (gdzie producent zaleca 5w30 !!)
Jaka jest rola producenta w takim procederze ? Albo zmiana oleju co 30tys.km ? Przecież to zabójstwo. Chyba chodzi tylko i wyłącznie o manię i nacisk ze społeczności, że jeśli konkurencyjny producent posiada wymianę co 30tyś to inny nie może być gorszy, bo ludzie stwierdzą, że konkurencja ma teoretycznie tańszą eksploatację. Rynek nigdy nie przestanie mnie zaskakiwać - gdzie sam konsument sobie kręci na siebie bata. Bardzo mi to przypomina górną granicę sprzedawanego samochodu w Polsce i magicznym przebiegiem maksymalnym 200tyś.km. Powyżej tego ludzie odchodzą i szukają dalej samochodu z "niższym" przebiegiem
Wracając do tematu!
Jeśli chodzi o Twoje pytanie o 5,0l to napiszę co usłyszałem od gościa od Jaguarów z ECS (oni głównie naprawiają Jagi). Powiedział mi, że 5,0l wolnossący to najlepszy silnik w XF. Nic się z nim nie dzieje. Bywa tam co prawda problem ze ślizgami łańcucha (trzeba to wymienić, kiedy zacznie być słychać łańcuch), ale poza tym silnik nie ma bolączek. Zanim kupiłem XF 5,0l dużo czytałem o tym aucie z tym silnikiem. Nigdzie nie natrafiłem na opis o problemach z olejem.
Jeśli jest tak jak piszesz to jeszcze bardziej zaciekawiła mnie temperatura oleju w tych silnikach pod obciążeniem. Bo jeśli jest wszystko okey nawet przy "pałowaniu" tego motoru to szapo ba dla inżynierów Jaguara, że przy takiej niskiej lepkości nic się nie dzieje. Wiadomo, że przy tych motorach 8tyś.km lub 10tyś.km to górna granica przelotu na jednym oleju.
Podam przykład właściwości oleju 5w20:
Właściwości oleju silnikowego 5W20 wg. SAE (SAE J300 2015)
Maksymalna lepkość dynamiczna 6600 cP w temp. -30 st.C
Maksymalna temperatura pompowalności 60000 w temp. -35 st.C
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 6,9 - 9,3 max. mm2/s
Lepkość HTHS w 150 st.C min. 2,6 cP
Dane wg. SAE J300 z 2015r.
Oraz dla przykładu 5w50:
Właściwości oleju silnikowego 5W50 wg. SAE (SAE J300 2015)
Maksymalna lepkość dynamiczna 6600 cP w temp. -30 st.C
Maksymalna temperatura pompowalności 60000 w temp. -35 st.C
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 16,3 - 21,9 max. mm2/s
Lepkość HTHS w 150 st.C min. 3,7 cP
Dane wg. SAE J300 z 2015r.
Jak widać z tych danych, różnica lepkości kinematycznej (łatwość płynięcia oleju w rozgrzanym silniku) przy 100 stopniach jest kolosalna.
Silnik 5.0 musi być pasowany bardzo ciasno z tego wychodzi i komponenty rzeczywiście dają radę, choć na anglojęzycznych forach dużo jest pytań o olej do niego, bo wiele osób boi się, że olej tak niskiej lepkości nie chroni odpowiednio.
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że 5w20 jest oceniany przez producentów oleju jako produkt zimowy. Gdzie silnik potrzebuje szybkiego rozlania przy niskiej temperaturze. W takim wypadku oczywiście 5w20 sprawdzi się dużo bardziej aniżeli 5w50.