Mając na uwadze to, że 75% zużycia elementów silnika następuje podczas jego rozruchów i przez pierwsze kilometry do momentu rozgrzania najważniejsze jest, aby olej jak najszybciej dotarł wszędzie tam, gdzie powinien zwłaszcza, że 5,0l to V8, silnik ciasnego spasowania. 5w20 zrobi to szybciej niż 5w50 i to jest dla mnie najważniejsze.
Przy okazji zobaczcie finał „mistrzostw” olejów 5w30 jakie przeprowadził YouTuber. Testy zrobił na bardzo wielu olejach, niektórych dla nas obcych, czy niepopularnych: Amsoil Signature Series 5W-30, Penrite Vantage, Schaeffer's Supreme 9000, Pennzoil Ultra Platinum, Mobil 1 Royal Purple, Amazon Basics, Quaker State, Lucas, Super Tech, Liqui Moly, Red Line, Kendall, Castrol, Valvoline i Motul. Uprościł co prawda bezpośrednie „pojedynki” olejów łącząc oleje w pary (przecież olej X, który wygrał z olejem Y, mógł przegrać z olejem Z po drugiej stronie drabinki), nie uwzględnił też ciśnienia olejowego, ale dał tym testem pewien obraz. Oleje gotował i chłodził, sprawdzał płynność olejów przed zagotowaniem i po, robiąc wyścigi. Tarł metalem o metal lejąc na to olej i sprawdzał o ile zmniejszyła się wagowo próbka metalu. Oglądałem kilka odcinków z porównaniem konkretnych olejów, ale tu wkleję Wam finał, bo jest tu również cała drabinka tych, które odpadły. Mam tylko nadzieję, że test był obiektywny, a nie z domieszką pieniędzy firmy produkującej zwycięski olej
Wygrał amerykański olej, który płynął najlepiej, ma też w swym składzie najwięcej składników przeciwzużyciowych i myjących, utrudniających tworzenie złogów w silniku. To również ważne argumenty.
I właśnie norma WSSM2C925-A zalecana przez Jaguara to norma, która zawiera większą ilość substancji myjących i przeciwzużyciowych (więcej popiołów). Ciekawe ile zawiera tych składników? Można by porównać z olejami z testu.
Jak usłyszałem od gościa z Liqui Moly, olej w tej normie to olej starej generacji z czasów, kiedy silniki były ważniejsze od ekologii.
Dlatego tym bardziej uważam, że najlepiej wlewać do 5,0l to, co sugeruje Jaguar, producent silnika.
Nie chcę jedynie lać produktu Castrola, nawet w tej normie, bo zwyczajnie nie ufam Castrolowi.
Tu wspomniany test.
https://www.youtube.com/watch?v=a0OL8DEb-MA