FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XF (2008 - obecnie) => Wątek zaczęty przez: Amper w Marzec 15, 2020, 22:24:45 pm

Tytuł: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Marzec 15, 2020, 22:24:45 pm
Nadszedł czas wymiany oleju w silniku i filtrów w moim 5,0l. Chcę kupić olej 5W-20 zgodny ze specyfikacją jakiej wymaga Jaguar, czyli WSS-M2C925-A, a filtry Manna lub Knechta.
Gdzie kupujecie oleje i filtry? Możecie polecić jakiś sklep?
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: jakubbanan w Kwiecień 24, 2020, 12:09:47 pm
5W20 ? Do 5.0L ? Omg :D Ja tam bym lał co najmniej 5W40 albo 5W50, jak lubisz deptać. Przecież 5W20 przy wysokiej temperaturze to będzie woda, która zniszczy ten silnik.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: zbychuro w Kwiecień 24, 2020, 23:34:29 pm
Nie słuchaj, ten silnik ma tak długą magistralę, że to co podaje fabryka jest słuszne, powinien być 0 W 20 np. Millers xf LONGLIFE 14 FE spełnia on wymagania specyfikacji jaguara do tego silnika. Millers to prawdopodobnie najlepsze oleje.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Kwiecień 24, 2020, 23:41:22 pm
5W20 ? Do 5.0L ? Omg :D Ja tam bym lał co najmniej 5W40 albo 5W50, jak lubisz deptać. Przecież 5W20 przy wysokiej temperaturze to będzie woda, która zniszczy ten silnik.

Skąd u Ciebie pewność, że zniszczy? :) Osobiście w doborze oleju kieruję się zaleceniami inżynierów producenta. W instrukcjach po polsku i w angielskiej znalazłem informację, że Jaguar zaleca olej 5w20 o specyfikacji WSSM2C925-A do 5,0l również do tych najmocniejszych z kompresorem (ja mam wersję wolnossącą, więc mniej obciążoną). To samo powiedzieli mi w serwisie Jaguara. Do 5,0l zalecany jest taki właśnie olej. Jaguar akurat leje Castrola. A ponieważ z tego co przeczytałem z rozlewaniem Castrola w Polsce nie jest zbyt pewnie, zamierzam kupić Liqui Moly 5w20 o dedykowanej specyfikacji. Chciałem jeszcze lepszego Millersa, ale ten nie produkuje oleju o specyfikacji WSSM2C925-A.

5w20 zalecany jest również do silników 5,7l Hemi i to właśnie taki olej sprawdza się najlepiej. Tutaj jest sporo o tym i testach różnych marek oleju 5w20 http://jeepnieci.pl/wk_mds_olej.html

Myślę, że prawdopodobnie może chodzić o przelotowość kanałów olejowych i tzw.ciasne spasowanie silnika, a w związku z tym konieczności dotarcia rzadszym olejem. Przyjmuję, że konstruktorzy wiedzą co skonstruowali i nie chcę "poprawiać" fabryki :)
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: jakubbanan w Kwiecień 25, 2020, 20:42:04 pm
Inżynierowie na bank maja wiedze i to co robia, aczkolwiek co do olejów jakos nie mam przekonania :) znając kilka przyjladow (jeden orzywolam na koncu filmiku) oraz okresowosc wymiana olejów zalecanych przez producentow na poziomie 30.tyś.km to do konca nie ma co w to wierzyć. Przeciez 5w30 ( nie mowiax o 5w20 ) przy mocnym obciążeniu czytaj wysokiej temperaturze robi sie woda ( a jest zalecany przez większość producentow, czy to wysilone, czy to najmocniejsze odmiany) nie wiem jak z chłodzeniem oleju w tym silniku ale sam fakt, tego co dzieje sie z olejami podobnej lepkosci wprawia mnie w osłupienie, ze cos takiego nie rozpie...la motoru.

Apropo producentow ASO itp. Inzynierow. Ogladnijcie ten filmik pierwsze 4 minuty. Gosc robi tylko z nissanami, glownie 350/370z

https://youtu.be/8h9pNzbdgFg
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: cyberda w Kwiecień 25, 2020, 21:30:47 pm
Co do okresów wymian olejów to masz na 110% racje. Miałem kiedyś DODGE Gran Carawan sprowadzony z USA ale w zasadzie niczym się nie różnił od Chryslera sprzedawanego w Europie z tym samym małym silnikiem 3,3 V6. W USA serwis wymieniał olej zgodnie z zaleceniami producenta co 5 tys mil czyli co jakieś 8 000 km, w Europie ASO wymieniało co ... oczywiście magiczne 30 000 km twierdząc że takie są zalecenia w zasadzie tego samego producenta, a potem były opinie że te samochody się psują i to są amerykańskie złomy. Te 30 000 to jest niestety wymuszone przez przyzwyczajenie rynku - nabywców w Europie, nikt nie kupi auta którym w okresie gwarancji będzie musiał jeździć co 10 000 km na obowiązkowy i drogi przegląd. Zasada jest bardzo prosta - im częściej tym lepiej ...

Poprzedni właściciel mojego Jag'a wymieniał olej co 10 000 mil czyli co 16 000 km bo tyle robił rocznie i ja też wymieniłem wcześniej przy 12 000 km przebiegu. następnym razem wymienię przy 10 000 km
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Kwiecień 26, 2020, 22:00:27 pm
[Inżynierowie na bank maja wiedze i to...]

W zupełności się z Tobą zgadzam, że sugerowane wymiany oleju na poziomie 30 tys.km to absurd. Sam filtr oleju może być już tak zasyfiony, że nie spełnia swojej roli, nie mówiąc o oleju i nie trzymaniu parametrów. Ekologia, wygodnictwo klientów, którzy chcą lepiej, dłużej, wygodniej oraz przede wszystkim celowe postarzanie produktu ma wpływ, że teraz przy nowych samochodach mówi się klientowi o tak długich interwałach wymian. Oczywiście trzeba brać te różne zalecenia pod uwagę z użyciem własnego rozumu, zwłaszcza teraz przy polityce producentów "celowego postarzania produktu. Jednak to jest tak obliczone, aby zepsuło się, zużyło po np. 150 czy 200 tys. km, czyli po gwarancji producenta.
W podanym przykładzie Nissana 350Z chodziło przede wszystkim o fatalne uszczelki z "papieru" (cytuję "zwykły chamski taki papier") magistrali olejowej, które z czasem nie trzymały ciśnienia i olej leżał w misce, zamiast pracować po silniku. Brzmi jak wada fabryczna tych wersji silnikowych Nissana, bo silnik umarł przy 46 tys.km! :o Może gdyby miał lepsze uszczelki od początku, nie doszłoby do tego nawet przy 5w30, który tam został zalany przed awarią?
Tak czy inaczej filmik daje do myślenia, pobudza wyobraźnię.

Jeśli chodzi o rodzaj oleju zwłaszcza z dodatkowo konkretną specyfikacją, która mówi o dodatkach w oleju, to trudno polemizować z konstruktorami silnika, ponieważ wchodzimy w aspekty techniczne, lepkościowe danego oleju. Być może wymagane przy takiej, a nie innej konstrukcji silnika?

Tak dobre i obciążane silniki Hemi 5,7l stosowane w Dodge, Chrysler i Jeep powinny padać jak muchy po stosowaniu 5w20, a taki olej jest tam sugerowany.

Nie słuchaj, ten silnik ma tak długą magistralę, że to co podaje fabryka jest słuszne, powinien być 0 W 20 np. Millers xf LONGLIFE 14 FE spełnia on wymagania specyfikacji jaguara do tego silnika. Millers to prawdopodobnie najlepsze oleje.

Z tego co wiem uznany warsztat ECS z Wrocławia leje do Jaguarów Millersa i podobno nic się nie dzieje z silnikami. Nie wiem tylko jaki dokładnie leją olej.

Millers produkuje bardzo dobre oleje, m.in. wspomniany tutaj przez Ciebie 0W20 np. Millers xf LONGLIFE 14 FE.
Zapewne to świetny olej, ale osobiście mam wątpliwości, czy na pewno nadaje się do 5,0l, silnika konstrukcyjnie sprzed 10 lat. Przy oleju tym Millers zaznacza, że to olej do najnowszych silników i podkreśla cyt.: "XF LONGLIFE 14 FE+ 0w20 nie jest kompatybilny wstecz – nie wolno go stosować starszych silnikach". Źródło: https://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-osobowe/oleje-silnikowe/millers-oils-xf-longlife-14-fe-0w20/

Olej ten ma specyfikację STJLR 51.5122, a potrzebny jest ze specyfikacją WSSM2C925-A. Z tego co dowiedziałem się od fachowca Liqui Moly to olej starej generacji, kiedy ekologia nie miała aż takiego znaczenia jak teraz. Olej z tą specyfikacją zawiera więcej składników dyspergujących (wymywających) i więcej popiołów, czyli składnika przeciwzużyciowego. Widać, że konstruktorzy Jaguara zalecali olej, który przedłuży trwałość silnika poprzez zmniejszanie tworzenia nagarów i ochronę zużywania elementów.
Jakubbanan czy jednocześnie podrzuciliby "kukułcze jajo" sugerując zbyt niską lepkość?

Według API (Amerykańskiego Instytutu Naftowego) 75% zużycia elementów silnika następuje podczas rozruchu oraz w chwilach zanim silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy. Olej o niskiej lepkości dotrze szybciej gdzie trzeba. Olej o wyższej lepkości zrobi to później, a praca na "sucho" szybciej zużyje silnik. Może V8 o takie konstrukcji Jaga wymaga właśnie rzadszego oleju? To takie moje dywagacje po lekturze tego i owego. Z pewnością przyjrzę się tematowi. Poczytam angielskie fora. Tam więcej ludzi jeździ 5,0l. W Polsce to stosunkowo rzadki silnik. A może ktoś tu czytuje regularnie jakieś ang. forum?
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: jakubbanan w Kwiecień 26, 2020, 23:13:44 pm
Uwielbiam takie konwersacje, bo daja poglad i opinie innych ludzi. Co do podanego przykładu z Nissanem tak to fakt tam uszczelka to wada, ale przyczyna jak to powiedziała glowna osoba w tym filmiku to olej. Mniejsza o to gosc przywołany z tego filmiku ma niesamowitą wiedzę i warto pooglądać jesli ktos chce sie czegos dowiedziec.

Co do lepkosci, tak jak piszesz przy 5w20 czy 5w30 szybciej olej rozprowadza sie przy zimnej jednostce, ale juz przy wysokiej temperaturze nie jest tak wesolo. Znowu 5w50 pasuje mu dac chwile przed jazda, bo palowanie na zimnym z tego typu olejem to zabójstwo, lecz znowu przy wysokich temperaturach rzeczywiscie zabezpiecza tak jak powinien.

To bardzo ciekawe ze 5.7 hemi na takiej lepkosci lata. Moze temperatura oleju w silnikach hemi jak i jaguara jest bardzo dobrze rozwiązana i po prostu nie dochodzi do wartości ze przy tej lepkosci nie chroni nic nie mowiac o tak fajnym silniczku :) ja tez chętnie zaglebie sie w fora angielskojezyczne, bo nie powiem bardzo mnie to zaciekawiło.

Od siebie dodam, iz po prostu jednostki z wyzsza mogą powinny byc odpowiednio smarowane.

A moze ktos tutaj miał 5.0 który padł ? Jakie przebiegi robia te motory ?

Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: bananix w Kwiecień 27, 2020, 09:45:31 am
Też miałem podobny dylemat przed tegoroczną wymianą oleju. Doszedłem do wniosków że skoro 5W20 przy rozruchu zapewnia najlepsze parametry nawet zimą to wystarczy uważać żeby go nie przegrzać.

Problem z tym jest taki, że komputer pokładowy nie pokazuje temperatury płynów pomimo że samochód jest wyposażony w ów czujnik i parametry te mogą zostać wczytane z poziomu portu OBD. Polecam przeczytać poniższy wątek https://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/custom-pids-torque-app-oil-temp-oil-level-trans-temp-more-213503/ Kody działają jednak nie udało mi się przeprowadzić do tej pory rzetelnego testu. Jestem ciekaw jak bardzo sprawna jest chłodnica oleju czyli jak długo jest w stanie utrzymywać temperaturę oleju nawet przy większym obciążeniu. Jeżeli trochę szaleństwa nie podnosi temperatury ponad optimum to nie lał bym na siłę oleju o większej lepkości (chyba że ktoś jeździ na tor).

W zasadzie automat w XF ma tak długie przełożenia i dużo momentu od spodu że nie trzeba długo i wysoko kręcić tego silnika żeby sprawnie przyspieszać i utrzymywać wysoką prędkość.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: jakubbanan w Kwiecień 27, 2020, 12:12:24 pm
A jesteś w stanie podpiąć jakieś OBD sparowane z telefonem i pojeździć dłużej na wyższych obrotach, pomęczyć go i sprawdzić w jakich temperaturach średnio pracuje i ile maksymalnie osiągnie ? Czy jest to zbyt problematyczne ?

Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: bananix w Kwiecień 27, 2020, 12:19:30 pm
Mam pełen setup: Olej 5W20 + apke + interfejs elm, tylko nie mam czasu :D Ostatnio też przy okazji wyjazdu (których teraz również mam jak na lekarstwo) miałem problemy z interfejsem więc nie wiem kiedy uda mi się coś takiego zorganizować. Każdy może to zrobić, nie kosztuje to dużo.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Kwiecień 27, 2020, 15:50:18 pm
Uwielbiam takie konwersacje, bo daja poglad i opinie innych ludzi. Co do podanego przykładu z Nissanem tak to fakt tam uszczelka to wada, ale przyczyna jak to powiedziała glowna osoba w tym filmiku to olej. Mniejsza o to gosc przywołany z tego filmiku ma niesamowitą wiedzę i warto pooglądać jesli ktos chce sie czegos dowiedziec. [...]A moze ktos tutaj miał 5.0 który padł ? Jakie przebiegi robia te motory ?

Też lubię takie dyskusje, zwłaszcza jeżeli prezentują wysoki poziom i kulturę :) Także idzie nam dobrze ;) Cieszę się, że temat Cię zainteresował. Również i mnie zaintrygowałeś do zgłębienia tematu jeszcze bardziej. Co do tego Nissana, to mam jedną uwagę do gościa. Od razu stwierdził, że to wina oleju, choć za chwilę powiedział o uszczelce z papieru. Opinii o oleju niczym nie poparł, obejrzałem film do końca. O tak stwierdził i już. Coś takiego mnie nie przekonuje.

Jeśli chodzi o Twoje pytanie o 5,0l to napiszę co usłyszałem od gościa od Jaguarów z ECS (oni głównie naprawiają Jagi). Powiedział mi, że 5,0l wolnossący to najlepszy silnik w XF. Nic się z nim nie dzieje. Bywa tam co prawda problem ze ślizgami łańcucha (trzeba to wymienić, kiedy zacznie być słychać łańcuch), ale poza tym silnik nie ma bolączek. Zanim kupiłem XF 5,0l dużo czytałem o tym aucie z tym silnikiem. Nigdzie nie natrafiłem na opis o problemach z olejem.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Kwiecień 27, 2020, 15:53:47 pm
Też miałem podobny dylemat przed tegoroczną wymianą oleju. Doszedłem do wniosków że skoro 5W20 przy rozruchu zapewnia najlepsze parametry nawet zimą to wystarczy uważać żeby go nie przegrzać.
Problem z tym jest taki, że komputer pokładowy nie pokazuje temperatury płynów pomimo że samochód jest wyposażony w ów czujnik i parametry te mogą zostać wczytane z poziomu portu OBD. Polecam przeczytać poniższy wątek https://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/custom-pids-torque-app-oil-temp-oil-level-trans-temp-more-213503/ Kody działają jednak nie udało mi się przeprowadzić do tej pory rzetelnego testu. Jestem ciekaw jak bardzo sprawna jest chłodnica oleju czyli jak długo jest w stanie utrzymywać temperaturę oleju nawet przy większym obciążeniu. Jeżeli trochę szaleństwa nie podnosi temperatury ponad optimum to nie lał bym na siłę oleju o większej lepkości (chyba że ktoś jeździ na tor).
W zasadzie automat w XF ma tak długie przełożenia i dużo momentu od spodu że nie trzeba długo i wysoko kręcić tego silnika żeby sprawnie przyspieszać i utrzymywać wysoką prędkość.

Poruszyłeś jeszcze jedną ważną kwestię, a mianowicie to jak kto jeździ. Osobiście lubię depnąć autu, ale robię to sporadycznie na danej trasie, czy w mieście na światłach ;) Ale robię to relatywnie rzadko, a na tor się nie wybieram póki co :D Nie sądzę, aby takie okazjonalne butowanie "zagotowało" olej. Ponadto tak jak napisałeś nie trzeba XF wysoko kręcić. Ty jeździsz 3,0 i to widzisz. U mnie w 5,0l ta charakterystyka jest jeszcze widoczniejsza. Co do aplikacji i podpięcia się przez OBD jakimś ELM znam temat. Noszę się z zamiarem zakupu od paru miesięcy. Jest tego masa na Allegro i najpierw nie mogłem się zdecydować, nie wiedząc czy one różnią się jakością, a potem w końcu zapomniałem o tym. Fajna rzecz, bo skandalem jest, że nie widać w aucie temperatury silnika! Który model kupiłeś?
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: nordyk w Kwiecień 27, 2020, 17:25:17 pm
Spokojna głowa co do 5.0 mogę zapewnić, że przy 5w20 nic się nie dzieje. Mam xjr i 600koni czasami na autobahnie daje mu po garach i wszystko jjest ok. Byłem u jednego specjalisty tutaj w de i powiedział 5w20 lać tylko max co 8 tkm zmieniać. Na nurburgring też miałem okazję parę razy nim jeździć i jest ok.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: jakubbanan w Kwiecień 28, 2020, 09:39:17 am
Uwielbiam takie konwersacje, bo daja poglad i opinie innych ludzi. Co do podanego przykładu z Nissanem tak to fakt tam uszczelka to wada, ale przyczyna jak to powiedziała glowna osoba w tym filmiku to olej. Mniejsza o to gosc przywołany z tego filmiku ma niesamowitą wiedzę i warto pooglądać jesli ktos chce sie czegos dowiedziec. [...]A moze ktos tutaj miał 5.0 który padł ? Jakie przebiegi robia te motory ?

Też lubię takie dyskusje, zwłaszcza jeżeli prezentują wysoki poziom i kulturę :) Także idzie nam dobrze ;) Cieszę się, że temat Cię zainteresował. Również i mnie zaintrygowałeś do zgłębienia tematu jeszcze bardziej. Co do tego Nissana, to mam jedną uwagę do gościa. Od razu stwierdził, że to wina oleju, choć za chwilę powiedział o uszczelce z papieru. Opinii o oleju niczym nie poparł, obejrzałem film do końca. O tak stwierdził i już. Coś takiego mnie nie przekonuje.

Nie słuchałeś uważnie, ten Nissan (ten motor) miał już poprawioną uszczelkę, a i tak motor padł. Pokazał w dalszej części co olej (jego niska lepkość, a co za tym idzie przy wysokiej temperaturze brak odpowiedniego smarowania) zrobił z panewką :) Przytoczyłem tylko ten przykład, bo oglądam z nim mnóstwo filmików i było kilka przykładów jednakowych gdzie lany był 5w30 i jeden za drugim padają te motory, właśnie przez olej (gdzie producent zaleca 5w30 !!)

Jaka jest rola producenta w takim procederze ? Albo zmiana oleju co 30tys.km ? Przecież to zabójstwo. Chyba chodzi tylko i wyłącznie o manię i nacisk ze społeczności, że jeśli konkurencyjny producent posiada wymianę co 30tyś to inny nie może być gorszy, bo ludzie stwierdzą, że konkurencja ma teoretycznie tańszą eksploatację. Rynek nigdy nie przestanie mnie zaskakiwać - gdzie sam konsument sobie kręci na siebie bata. Bardzo mi to przypomina górną granicę sprzedawanego samochodu w Polsce i magicznym przebiegiem maksymalnym 200tyś.km. Powyżej tego ludzie odchodzą i szukają dalej samochodu z "niższym" przebiegiem :) :)

Wracając do tematu!

Jeśli chodzi o Twoje pytanie o 5,0l to napiszę co usłyszałem od gościa od Jaguarów z ECS (oni głównie naprawiają Jagi). Powiedział mi, że 5,0l wolnossący to najlepszy silnik w XF. Nic się z nim nie dzieje. Bywa tam co prawda problem ze ślizgami łańcucha (trzeba to wymienić, kiedy zacznie być słychać łańcuch), ale poza tym silnik nie ma bolączek. Zanim kupiłem XF 5,0l dużo czytałem o tym aucie z tym silnikiem. Nigdzie nie natrafiłem na opis o problemach z olejem.

Jeśli jest tak jak piszesz to jeszcze bardziej zaciekawiła mnie temperatura oleju w tych silnikach pod obciążeniem. Bo jeśli jest wszystko okey nawet przy "pałowaniu" tego motoru to szapo ba dla inżynierów Jaguara, że przy takiej niskiej lepkości nic się nie dzieje. Wiadomo, że przy tych motorach 8tyś.km lub 10tyś.km to górna granica przelotu na jednym oleju.

Podam przykład właściwości oleju 5w20:

Właściwości oleju silnikowego 5W20 wg. SAE (SAE J300 2015)
Maksymalna lepkość dynamiczna 6600 cP w temp. -30 st.C
Maksymalna temperatura pompowalności 60000 w temp. -35 st.C
Lepkość kinematyczna  w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 6,9 - 9,3 max. mm2/s
Lepkość HTHS w 150 st.C min. 2,6 cP
Dane wg. SAE J300 z 2015r.

Oraz dla przykładu 5w50:

Właściwości oleju silnikowego 5W50 wg. SAE (SAE J300 2015)
Maksymalna lepkość dynamiczna 6600 cP w temp. -30 st.C
Maksymalna temperatura pompowalności 60000 w temp. -35 st.C
Lepkość kinematyczna  w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 16,3 - 21,9 max. mm2/s
Lepkość HTHS w 150 st.C min. 3,7 cP
Dane wg. SAE J300 z 2015r.

Jak widać z tych danych, różnica lepkości kinematycznej (łatwość płynięcia oleju w rozgrzanym silniku) przy 100 stopniach jest kolosalna.

Silnik 5.0 musi być pasowany bardzo ciasno z tego wychodzi i komponenty rzeczywiście dają radę, choć na anglojęzycznych forach dużo jest pytań o olej do niego, bo wiele osób boi się, że olej tak niskiej lepkości nie chroni odpowiednio.

Najlepsze w tym wszystkim jest to, że 5w20 jest oceniany przez producentów oleju jako produkt zimowy. Gdzie silnik potrzebuje szybkiego rozlania przy niskiej temperaturze. W takim wypadku oczywiście 5w20 sprawdzi się dużo bardziej aniżeli 5w50.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 01, 2020, 00:31:13 am
jakubbanan tak, on tam pokazuje poprawioną uszczelkę i uszkodzoną panewkę, ale pokazuje objawy, ale o powodach tylko mówi, nie udowadniając tego w żaden sposób. Abstrahując od tego, że faktycznie powodem może być olej, to przyznasz, że on tylko stwierdza, że to olej i już. Chyba, że jest jeszcze jakiś filmik w którym on robi jakieś badanie pokazując winowajcę w jakiś namacalny sposób?

Ale wracając na jaguarowskie podwórko. Rozmawiałem z fachowcem z Liqui Moly, który stwierdził, że owszem można zrobić i robi się czasem w niektórych samochodach takie wyjścia na wyższą klasę lepkościową oleju poza to, co rekomenduje producent. W przypadku Jaguara i jego 5w20 to zapewne nic by się nie wydarzyło przy przejściu na 5w30, no moooże na 5w40, ale zdecydowanie nie na 5w50.
Ale aby w ogóle zrobić takie rzeczy trzeba by zbadać pompę olejową, jakie podaje ciśnienie, zmierzyć temperaturę oleju przy obciążeniu, sprawdzić jakie ma chłodzenie. Tak mi powiedział. Dla mnie to logiczne, a nie ot tak sobie wyjść poza sugestię producenta, bo lepiej wyglądają jakieś wartości na papierze.

Wszedłem sobie dzisiaj na stronę innego producenta dobrych olejów- Valvoline. W ich FAQ znalazłem m.in. coś takiego:
CZY OLEJ MOŻE ZWIĘKSZYĆ MOC SILNIKA?
Tak. Specjalna formuła oleju z modyfikatorami tarcia oraz specjalnymi dodatkami może pomóc zwiększyć lub przywrócić moc silnika. Oleje o mniejszej lepkości mogą zwiększyć moc silnika pod warunkiem, że odseparowują one części ruchome i utrzymują trwałość silnika. Optymalna dla danego silnika lepkość oleju jest określana przez producenta silnika samochodu.


CZY MOŻNA STOSOWAĆ OLEJ KLASY 5W-30 KIEDY W INSTRUKCJI OBSŁUGI PODANO KLASĘ 5W-20?
Valvoline nie zaleca tego. Zastosowanie oleju o wyższej lepkości niż zalecany może skutkować zmniejszeniem ekonomii spalania paliwa, zwiększeniem obciążenia silnika i w konsekwencji skróceniem jego cyklu życia. Zastosowanie oleju o niższej lepkości niż zalecany może skutkować nadmiernym zużyciem mechanicznym i skróceniem cyklu życia silnika. Dla uzyskania maksymalnej wydajności należy przestrzegać zalecanej klasy lepkości i harmonogramu wymiany oleju zawartego w instrukcji obsługi pojazdu.


CZY GĘSTSZY OLEJ TO LEPSZY OLEJ?
W niektórych sytuacjach gęstszy olej może skompensować większe luzy w łożyskach (prześwit między łożyskiem a wałem obrotowym) powstałe po wielu latach eksploatacji. Duże zwiększenie luzu łożyska może skutkować pogorszeniem smarowania. Dla uzyskania najlepszej wydajności należy zawsze przestrzegać zaleceń dotyczących lepkości oleju silnikowego zawartych w instrukcji obsługi samochodu.


Żródło: https://www.valvoline.com/pl-poland/faq

Myślę, że najlepszym źródłem informacji są użytkownicy i ich doświadczenia w tym względzie. W sieci trudno znaleźć jakieś negatywy, a te wybrzmiewały szczególnie głośno. Tu dwóch kolegów napisało, że leją 5w20, w tym jeden z nich "gonił" auto nawet na torze. Może zwyczajnie olej jest dobrze chłodzony, pompa oleju jest wydajna i działa wszystko dobrze? :)



Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: nordyk w Maj 06, 2020, 19:31:27 pm
Pisałem w zakładce x351 bo ktoś się też pytał i olej do 5.0. Napiszę jeszcze raz w moim 5.0 którego zrobiłem na 600KM leje olej o takiej lepkości, jaka jest na korku. Wymieniam olej co 8Tkm w xf 3.0 też. Xjr jeżdżę czasem po nurburgring i nic się nie dzieje . Moim zdaniem podstawa to świeży olej  :-chyt
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 07, 2020, 00:07:07 am
Nordyk tutaj też napisałeś. Dla przypomnienia dla tych, którzy nie czytali, lejesz to co na korku czyli 5w20. Dziękuję Ci za Twój komentarz. Najważniejsze są doświadczenia innych, że nic się nie dzieje, że fabryka się nie pomyliła. I tak jak napisałeś, ważne żeby wymieniać olej regularnie, właśnie w okolicach 10 tys. km, to podstawa, aby utrzymywać jego właściwości. Ile wymian już zrobiłeś i jakiego producenta olej lejesz? A tak przy okazji. Jak podniosłeś moc? Rolka w kompresorze pewnie i coś jeszcze?
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: nordyk w Maj 07, 2020, 21:00:43 pm
Millers 5w20 longlife  EB acea C5 co prawda jest od 2009-2015 na korku, ale mój 🇩🇪 niemiecki tuner zalecił żeby właśnie ten lać. Mój jest z 2018 i jest na korku 0w20. U nas nie ma zim, jeśli w zimie jest +2 to jest to już naprawde zimno, z tego wzg właśnie 5w20. Moc jest z szajby kompresora i soft + wydech. Olej zawsze między 8-10tkm. W xf tak samo i leje millersa xf longlife lub Liqui Molly 5w30 C1
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 09, 2020, 15:19:03 pm
Mając na uwadze to, że 75% zużycia elementów silnika następuje podczas jego rozruchów i przez pierwsze kilometry do momentu rozgrzania najważniejsze jest, aby olej jak najszybciej dotarł wszędzie tam, gdzie powinien zwłaszcza, że 5,0l to V8, silnik ciasnego spasowania. 5w20 zrobi to szybciej niż 5w50 i to jest dla mnie najważniejsze.

Przy okazji zobaczcie finał „mistrzostw” olejów 5w30 jakie przeprowadził YouTuber. Testy zrobił na bardzo wielu olejach, niektórych dla nas obcych, czy niepopularnych: Amsoil Signature Series 5W-30, Penrite Vantage, Schaeffer's Supreme 9000, Pennzoil Ultra Platinum, Mobil 1 Royal Purple, Amazon Basics, Quaker State, Lucas, Super Tech, Liqui Moly, Red Line, Kendall, Castrol, Valvoline i Motul. Uprościł co prawda bezpośrednie „pojedynki” olejów łącząc oleje w pary (przecież olej X, który wygrał z olejem Y, mógł przegrać z olejem Z po drugiej stronie drabinki), nie uwzględnił też ciśnienia olejowego, ale dał tym testem pewien obraz. Oleje gotował i chłodził, sprawdzał płynność olejów przed zagotowaniem i po, robiąc wyścigi. Tarł metalem o metal lejąc na to olej i sprawdzał o ile zmniejszyła się wagowo próbka metalu. Oglądałem kilka odcinków z porównaniem konkretnych olejów, ale tu wkleję Wam finał, bo jest tu również cała drabinka tych, które odpadły. Mam tylko nadzieję, że test był obiektywny, a nie z domieszką pieniędzy firmy produkującej zwycięski olej :D
Wygrał amerykański olej, który płynął najlepiej, ma też w swym składzie najwięcej składników przeciwzużyciowych i myjących, utrudniających tworzenie złogów w silniku. To również ważne argumenty.
I właśnie norma WSSM2C925-A zalecana przez Jaguara to norma, która zawiera większą ilość substancji myjących i przeciwzużyciowych (więcej popiołów). Ciekawe ile zawiera tych składników? Można by porównać z olejami z testu.
Jak usłyszałem od gościa z Liqui Moly, olej w tej normie to olej starej generacji z czasów, kiedy silniki były ważniejsze od ekologii.

Dlatego tym bardziej uważam, że najlepiej wlewać do 5,0l to, co sugeruje Jaguar, producent silnika.
Nie chcę jedynie lać produktu Castrola, nawet w tej normie, bo zwyczajnie nie ufam Castrolowi.

Tu wspomniany test.
https://www.youtube.com/watch?v=a0OL8DEb-MA

Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: nordyk w Maj 09, 2020, 20:56:58 pm
Amsoil jest super olejem lałem go do 6.1 srt. Jedyne co to te śmieszne butelki i 3,7Lytra.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: V12 w Maj 09, 2020, 21:29:55 pm
Akurat ostatnio zdecydowałem się odstawić Motul na rzecz Amsoil-a 5W30 Signature Series. Działa poprawnie, zauważalne silne właściwości myjące, cena akceptowalna aczkolwiek znacznie wyższa niż Motul-a.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: nordyk w Maj 10, 2020, 12:25:48 pm
Też jeździłem na motulu i byłem niezadowolony. Po 1 silnik głośniej pracował, po 2 na 1000km ubywało 400ml. Na amsoilu silnik był tak czysty w srodku i co najważniejsze nie ubywało go.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 13, 2020, 00:50:59 am
Amsoil jest super olejem lałem go do 6.1 srt. Jedyne co to te śmieszne butelki i 3,7Lytra.

3,72l to amerykański galon. Też wolę pełne litry. Wg tego gościa, który robił test Amsoil i Pennzoil to 2 najlepsze oleje.
Chyba sam zdecyduję się na któryś z nich.

A olej Rock Oil ktoś zna? Widzę, że tu na forum mieli kiedyś nawet swój dział. W ich sklepie znalazłem olej z zalecaną specyfikacją https://rockoil.jpoils.pl/produkt/synthesis-5w20-fe/
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 15, 2020, 19:20:18 pm
Akurat ostatnio zdecydowałem się odstawić Motul na rzecz Amsoil-a 5W30 Signature Series. Działa poprawnie, zauważalne silne właściwości myjące, cena akceptowalna aczkolwiek znacznie wyższa niż Motul-a.

Jaki masz silink? Filtr oleju Jaguara kupiłeś w ASO czy masz u siebie w sklepie? Jaka cena?
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: V12 w Maj 15, 2020, 19:56:45 pm
4.2 S/C. Filtry mam na miejscu. Jeśli potrzebujesz do 5.0, to właściwy nr C2D3670.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 16, 2020, 11:57:01 am
O widzisz to nie wiedziałem. Tak, do 5,0l, ale leży już u mnie Mann, także może następnym razem. Oleje też masz? Gdzie kupiłeś Amsoil? Bo chyba ten kupię. Mam mały przebieg, ale niech mi silnik przemyje, o ile w ogóle się w nim coś odłożyło, bo mam ładny stan. Tyle, że chcę zalać 5w20. Potem za jakieś 6 tys. wymienię na nowy już w specyfikacji.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: V12 w Maj 16, 2020, 12:35:14 pm
Olejami się nie zajmuję, wysłałem namiar na PW.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: jakubbanan w Maj 22, 2020, 08:30:51 am
Poproszę adminów o podklejenie tego tematu, dla przyszłych nabywców jaga :)

 :-thank :-thank :-thank :-thank

I to jest merytoryczny odpowiedni temat do przestudiowania i zanotowania.

Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: bibor80 w Maj 22, 2020, 21:57:45 pm
Też jeździłem na motulu i byłem niezadowolony. Po 1 silnik głośniej pracował, po 2 na 1000km ubywało 400ml. Na amsoilu silnik był tak czysty w srodku i co najważniejsze nie ubywało go.
W zeszlym roku kupiłem Motula i od wymiany do wymiany nic nie dolewałem.


Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Gabriel001 w Maj 28, 2020, 21:28:19 pm
Witam wszystkich ja w swoim jaguarku zalewałem 0w20 i teraz jest pytanie czy moge wlać 5w20 czy 5w30 a mam 3,0 V6 kompressor. Mam dylemat bo już musze wymienić i orzez to spać nie mogę  :-cry
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: zbychuro w Maj 29, 2020, 18:42:17 pm
A dlaczego chciałbyś zmienić olej, taki inżynierowie przeznaczyli do tego silnika x uwagi na długą magistralę olejową. Nie słuchaj domorosłych mechaników chyba że mają długą praktykę przy projektowanie silników.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Gabriel001 w Maj 30, 2020, 06:05:58 am
Dziękuję za odpowiedz ale chce zmienić bo już mam nalatane jakieś 157 000 km a po drugie w Szwajcarii olej w serwisie jaguara kosztuje 34 chf za litr hehehe wariaty, 0w20 ciężko dostać
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: zbychuro w Maj 30, 2020, 11:01:32 am
Taki przebieg nie ma znaczenia, a olej jeden z najlepszych z właściwą specyfikacją kupisz w sklepie internetowym Petrostar i zapłacisz 185 pln za 5 litrów. Wyślą Tobie bez problemu
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Gabriel001 w Maj 30, 2020, 20:38:37 pm
Dziękuję Ci bardzo  :-super bendę tam szukał
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Maj 30, 2020, 21:12:28 pm
Tak jak napisał Zbychuro taki przebieg nie ma znaczenia. Generalnie żaden przebieg nie powinien być zaleceniem do przechodzenia na inny olej. 

Gabriel, który masz rok tego auta.

P.S. A tak z innej beczki. Mieszkasz w Szwajcarii? Napiszę do Ciebie prywatną wiadomość.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: tomas90 w Czerwiec 04, 2020, 13:36:53 pm
Panowie a jaki olej możecie polecić z czystym sumieniem do 2.0 ecoboost ? poprzednio zalany był mobil 1 i nie wiem czy pozostać czy poszukać czegoś lepszego.
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: Amper w Czerwiec 05, 2020, 13:32:37 pm
Pytanie mam do Was.

Mam możliwość sprowadzenia 20l oleju- Liqui Moly Special Tec LR 5w20. Niestety to minimalna ilość. Olej niedostępny w Polsce, przynajmniej w oficjalnej dystrybucji. Jest to olej spełniający rekomendowaną przez Jaguara normę WSS-M2C 925-A dla silników 5,0l wolnossącego, jak i z kompresorem. Jest to norma oleju z dużą zawartością składników myjących (antyszlamowych), jak i typu "full saps", czyli z wysoką zawartością popiołów, składników ograniczających zużycie elementów silnika, co jest ważne zwłaszcza przy ciasnym pasowaniu naszych V8. Ze względu na ekologię co raz więcej produkowanych olejów to oleje niskopopiołowe, ewentualnie mid saps, więc póki są jeszcze dostępne "full" do silników, które tego wymagają cieszmy się, że są :) Niskopopiołowe zużyją te silniki dużo szybciej.
Wezmę 10l, więc jeżeli ktoś chce odstąpię mu 10l. Cena będzie po kosztach, nie zarabiam na tym. Wszystko do wglądu. Jak ktoś chce zapraszam. Będę zamawiał na dniach. Temat mam już mocno zgłębiony :)

Jak ktoś chce poczytać o olejach nisko i wysokopopiołowych to jest to przystępnie napisane tutaj. "http://blog.bestdrive.pl/10358-nowoczesne-oleje-nie-do-starych-aut-na-co-uwazac-1
Tytuł: Odp: Oleje i filtry
Wiadomość wysłana przez: nordyk w Czerwiec 05, 2020, 18:17:11 pm
Ekologia i dpf-y są zabójcami silników, jaka to ekologia jak silnik diesla po 100tkm to padaka.... Znam paru właścicieli xfów którzy mają na budziku ponad 300tkm przebiegu ale dpy są wycięte i leją olej 5w40