Autor Wątek: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.  (Przeczytany 16516 razy)

Offline Lampek

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XF-S '09
 :-bry

Chiptuning diesla 3.0 "S" - czy to ma sens?

No ma i to duży. Jest niby temat o chiptuningu XF'a, ale mój raport nie do końca obejmuje tylko ten obszar, ponadto, chciałbym, aby był widoczny.

Po pierwsze, mogę zwerfikować z pełną świadomością tezy o tym, że "Diesla 3.0 nie ma co podkręcać!" lub "Po co Ci tyle mocy?!" lub też "Jaki sens ma chiptuning?!". A dla wszystkich borykających się z problemem "Restricted Performance" - jedno z możliwych i nietypowych rozwiązań poniżej. Po kolei jednak, najpierw wykres, a później analiza.



Diesla 3.0 nie ma co podkręcać?

Najważniejszym argumentem za podkręceniem jest fakt, że jeśli masz diesla 3.0 to najpewniej żyjesz w przekonaniu, że pod Twoim butem harcuje 211, 240 lub 275 rączych kucy oraz momenty obrotowe odpowiednio 450, 500 i 600 Nm.

No niestety...  :- pojecia

Na hamowni moja "S" wypluła 238 koni i 561 Nm momentu obrotowego. Jest spora różnica między takim wynikiem a obiecywanym przez producenta. "Spierdzielony JAG" - powiecie, ale nie, on jest sprawny. W tjuningowni powiedzieli mi, że to niestety norma. Sprawdźcie więc swoje diesle i JAGi, może żyjecie w błogiej nieświadomości i głowicie się, czemu nie udaje się Wam łatwo objechać samochodów, które powinny być słabsze.

Szczytem beznadziei był Jaguar XJ zbadany przez nich na hamowni. Również wersja "S" - w serii 202 konie mechaniczne (a powinny być 202 kilowaty!). Nie ukrywam, żenująco słabe - szczególnie, że porównywalne BMW mają różnice +/- na poziomie 5 koni.

Rozwiązanie zagadki, czemu "na papierze" Jaguary są szybkie a w testach sporo wolniejsze niż trzylitrowe BMW?

Po co Ci tyle mocy?!

A dlaczego nie? A po co Tobie Jaguar? To marka, od której oczekuje się o wiele, wiele więcej niż od zwykłego samochodu służącego do przemieszczania się od punktu A do B. W tym zawiera się również poczucie, że chce się mieć auto szybkie (również w odniesieniu do punktu o uciekającej mocy seryjnej...), którym będzie można przegonić auta konkurencji na drodze.

Umówmy się, każdy forumowicz z tego zacnego grona kupił Jaguara, by czuć się w nim dobrze. Czy kiedykolwiek większa moc we własnym aucie sprawiła, że czuliście się źle? "E, wolałbym mieć słabsze auto..."? Naprawdę?

"Po co podkręcać, lepiej kupić benzynę!" - benzynę kupię, owszem i też ją podkręcę. Bo zawsze da się coś poprawić i ta myśl powinna towarzyszyć w życiu każdego, kto chce się rozwijać. I swoje zabawki też :)

Jaki sens ma chiptuning?

Spójrz na wykres. Moc jest pokaźna (wzrost o 90 koni), moment jest pokaźny (wzrost o 98 Nm), ale to tylko suche liczby, które bez spojrzenia na wykres nie znaczą tyle, ile powinny. Po tuningu moc rozwijana jest harmonijnie - moment załączenia drugiej turbiny przy  2600-2800 obrotów jest znacznie łagodniejszy, wykres mocy "odkleja się" już od samego dołu i idzie w górę jak głupi - przy 4400 obrotach, kiedy zmienia się bieg podczas ostrej jazdy, różnica w mocy przed i po tuningu osiąga 120 koni mechanicznych!

Auto jeździ zdecydowanie płynniej (już w serii było bardzo dobre, teraz jest mistrzowskie) i rozwija swoją brutalną moc w bardzo fajny sposób.

Również spalanie zmalało. Przy niektórych odcinkach różnice są naprawdę znaczne i sięgają nawet do 1.5 litra... Przyjemnie jest patrzeć, jak 330 konne auto spala w cyklu miejskim po drodze do pracy 7.7 litra, kiedy wcześniej paliło koło 8,8-8,9. Na trasie i ze stałą prędkością jest jeszcze fajniej.

"Restricted Performance"

To była moja zmora praktycznie od samego początku. Auto na wysokich obrotach po prostu przechodziło w tryb awaryjny (w 80% przypadków) przez co większość wyścigów spod świateł czy mocnego dociskania w trasie kończyła się zawiedzioną miną i toczeniem bez turbin do najbliższej okazji zatrzymania pojazdu, wyłączenia silnika, odczekania 15-20 sekund by błąd się zresetował i zniknął.

Bład świecił się również zawsze przy prędkości równej bądź większej niż 180 km/h. Auto, którego V-max sięga 250-260 km/h potrafi popsuć humor, kiedy zmusza swojego kierowcę do jazdy w jednej linii z Octaviami, Focusami czy Civicami na szwabskiej autostradzie.

W KreatorzeMocy sprawię załatwili wymieniając jeden zaworek odpowiedzialny za kierowanie powietrza (tak myślę, nie pamiętam dokładnie) do turbin. Koszt naprawy wyniósł 250 złotych w porównaniu do mechanika polecanego przez Jaguarowiczów - ten chciał za naprawę tego samego elementu 2000 złotych.

Koszt samego tuningu to 1400 złotych w promocji do połowy lipca. Później 1800.

Podsumujmy więc:

Całkowicie nowy soft do JAGa, wyższa moc i nowy zaworek = 1650 PLN

LUB

Naprawa o mechanika "polecanego" + chiptuning = 3400 PLN

Oszczędziłem 1750 złotych i jestem cholernie zadowolony, bo w końcu auto śmiga tak, jak powinno.

Polecam więc zabawę w chiptuning w dobrych, profesjonalnych zakładach :) Uśmiech na twarzy w tego typu marce jest nie do przecenienia  :-super

Offline aro

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 705
  • s-type 2000 manual lpg
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 11, 2014, 21:32:32 pm »
No gratulacje,mysle ze zarazisz czesć posiadaczy diesli,dwa auta do tyłu,jak mialem diesla tez go zczipowałem  i bylem mega zadowolony,to bylo całkiem inne auto niz przed czipem,spalanie z 9 na 7 spadło,gdybym nie był "obrazony"na diesle to kazdego bym czipował ktorego bym mial

Pitbull

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 11, 2014, 22:05:19 pm »
Gdybym był w Polsce to juz bym umawiał wizytę ..:))

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.076
    • www.jaguar.org.pl
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 11, 2014, 22:51:08 pm »
Fajnie, że jesteś zadowolony! W tak nowoczesnych samochodach, najważniejsza jest trafna diagnostyka, która może uratować parę złotych. Parę lat temu przymierzałem się do chiptuningu XJ-ta z nominalnych 209 KW zostało przywołane przez Ciebie 202 KW, ale to silnik benzynowy i trochę inna bajka, nie zdecydowałem ze względu na większe obciążenie skrzyni biegów. Co do Twojego Diesla, to przyjrzałbym się filtrowi cząstek stałych, jeśli jest zapchany, w nie najlepszej kondycji, może powodować efekt "opóźnienia" i zmniejszenia mocy. Poza tym miałbym zastrzeżenia do podnoszenia momentu, aż do 659 Nm, skoro Twoja skrzynia biegów ZF, wytrzymuje maksymalnie 600 Nm. Rozumiem, że Panowie w "Kreatorze Mocy" jakoś ten fakt brali pod uwagę?  
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

Pitbull

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 11, 2014, 23:02:42 pm »
Fajnie, że jesteś zadowolony! W tak nowoczesnych samochodach, najważniejsza jest trafna diagnostyka, która może uratować parę złotych. Parę lat temu przymierzałem się do chiptuningu XJ-ta z nominalnych 209 KW zostało przywołane przez Ciebie 202 KW, ale to silnik benzynowy i trochę inna bajka, nie zdecydowałem ze względu na większe obciążenie skrzyni biegów. Co do Twojego Diesla, to przyjrzałbym się filtrowi cząstek stałych, jeśli jest zapchany, w nie najlepszej kondycji, może powodować efekt "opóźnienia" i zmniejszenia mocy. Poza tym miałbym zastrzeżenia do podnoszenia momentu, aż do 659 Nm, skoro Twoja skrzynia biegów ZF, wytrzymuje maksymalnie 600 Nm. Rozumiem, że Panowie w "Kreatorze Mocy" jakoś ten fakt brali pod uwagę?  
Jak ja sie cieszę ze do pracy mam 50km ..cały czas trasą :) DPF mi nie przeszkadza :)

Offline Lampek

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XF-S '09
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 11, 2014, 23:21:28 pm »
Fajnie, że jesteś zadowolony! W tak nowoczesnych samochodach, najważniejsza jest trafna diagnostyka, która może uratować parę złotych. Parę lat temu przymierzałem się do chiptuningu XJ-ta z nominalnych 209 KW zostało przywołane przez Ciebie 202 KW, ale to silnik benzynowy i trochę inna bajka, nie zdecydowałem ze względu na większe obciążenie skrzyni biegów. Co do Twojego Diesla, to przyjrzałbym się filtrowi cząstek stałych, jeśli jest zapchany, w nie najlepszej kondycji, może powodować efekt "opóźnienia" i zmniejszenia mocy. Poza tym miałbym zastrzeżenia do podnoszenia momentu, aż do 659 Nm, skoro Twoja skrzynia biegów ZF, wytrzymuje maksymalnie 600 Nm. Rozumiem, że Panowie w "Kreatorze Mocy" jakoś ten fakt brali pod uwagę?  

Dzięki za rady!

Sprawdzaliśmy filtr, na razie jest w normie. Pytałem o możliwość wycięcia wrzoda, ale w tych silnikach odradzają. Powiedzieli, że martwić się będziemy, jak się zapcha... co trochę mnie smuci, bo liczyłem na wycięcie :)

Odnośnie skrzyni, to wg. specyfikacji ZF wytrzymuje do 850 Nm momentu, ale tak, rozmawialiśmy i o tym, powiedzieli, że nie ma się o co martwić. Wiesz, TEORETYCZNIE ;) Jaguar miał mieć te 600 Nm więc "na styk" nie powinni dobierać skrzyni tylko z pewnym zapasem. Jestem dobrej myśli, że i moja wytrzyma.


Roobs

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 13, 2014, 07:59:55 am »
Jedynie szkoda że przy takich zmianach jeszcze bardziej będzie czuć się niedomagania zawieszenia :/

Ile już zrobiłeś km po zestrojeniu? Czy znasz kogoś kto przed tobą wcześniej to robił?  Możliwe że się skuszę.

Malfoy

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 14, 2014, 22:12:56 pm »
Lampek nie chce Cie martwic , ale o ile chcesz byc pewien cyferek i kresek zweryfikuj je prosze na innej hamowni , albo wrzuc do oceny wykres na Mastersa forum - Koledzy napewno sie wypowiedza .
KM lubi duze cyferki i ladne kreski - zadowolenie klienta to priorytet .

Offline Lampek

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XF-S '09
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 18, 2014, 11:54:23 am »
@Roobs

Po zestrojeniu zrobiłem około 1000km. Mieli kilka JAGów wcześniej, na ich stronce możesz sobie ogarnąć realizacje. Ale 1000 km to za mało, by się wypowiadać póki co :)

@Malfoy

Dzięki za poradę, gdzie mogę to forum znaleźć? Chętnie zabiorę auto na inną hamownię :)

Roobs

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 18, 2014, 21:49:57 pm »
Mam chetnego na mojego "IKSA" i mało prawdopodobne abym coś już zmieniał jednak gdyby coś to chętnie, ale najpierw przy najblizszym zlocie popróbuje twojego :)

Malfoy

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 19, 2014, 22:21:37 pm »
Lampek tutaj :

http://www.tdi-tuning.pl/home.htm. , umów się na samo hamowanie czyli pomiar .
Ta Maha to jedna z najbardziej wiarygodnych rolek w PL  :-R

Roobs

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 23, 2014, 22:12:27 pm »
Lampek, jak będę następnym razem sprzedawał auto to poproszę ciebie u napisanie ogłoszenia:)

PS
Małe sprostowanie:

http://www.bmw.pl/pl/pl/newvehicles/5series/sedan/2013/showroom/technical_data/index.html

Offline Lampek

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
  • XF-S '09
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 25, 2014, 10:01:09 am »
Nie ma sprawy :) to nawet fajna zabawa. I tak go nie sprzedam, bo cena zawyżona, ale zobaczymy :) ale tylko taka by mnie mogła nakłonić do sprzedaży.

Odnośnie BMW, to link chyba nie działa tak, jak należy. Podrzuciłeś pewnie linka do M550D? :) Tego potwora nie wliczam, bo to specjalna edycja, nie dla zwyczajnych śmiertelników jak 535D :D


Malfoy

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 15, 2014, 23:53:45 pm »
Lampek , daj znac czy juz hamowales na innych rolkach auto ? Czy jednak zostajesz przy cyfrach KM  >:D

Amator ze hey

  • Gość
Odp: XF - mocy, przybywaj! Diesel "S" po tuningu - raport z pola walki.
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 29, 2014, 15:59:44 pm »
Lampek i jak wrażenia po chwili jazdy "nowym" XF-em.

Ja swojego również podrasowałem, z tym, że mój w standardzie miał mieć 240 KM i 500 Nm.

Przez przypadek trafiłem w to samo miejsce co Ty.

Okazało się, że moje "zwierzę" nie jest standardowe i na pierwszym pomiarze wyszedł prawie książkowo - Panowie dwa razy sprawdzali, czy to nie pomyłka ;)

Poniżej wykresy.


Cała operacja odbyła się przed długim weekendem w sierpniu.

Jak do tej pory banan nie schodzi z gęby - zaczynam poważnie myśleć o zmianie felunku na tylnej osi z 255 (8,5") na 285 (9,5") - ciężko go utrzymać w ryzach, taki wyrywny ;D
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2014, 16:22:02 pm wysłana przez Amator ze hey »