Źle mnie zrozumiałeś Choina - jest dobrze, tak jak piszesz. Na tylnej osi mam szerokie opony (255/45ZR18 99 Y z roku 2006) na przedniej osi mam węższe opony (245/45ZR18 96 Y z roku 2007). Tak że wszystko jest ok, parowanie opon jest prawidłowe. Indeksy i szerokości idealnie zgodnie z tym, co pisze Jaguar w dokumentacji samochodu.
ZR oznacza, że indeksy obciążenia są liczone dla prędkości 240 km/h.
99 oznacza obciążenie 775 kg na oponę
96 oznacza obciążenie 710 kg na oponę
Y oznacza dopuszczalną prędkość do 300 km/h
Czyli po ludzku, jest to opona dla prędkości od 240 do 300 km/h i znosi obciążenia prawie dwa razy większe niż masa XKR. Jest naprawdę duży zapas na wszystkich indeksach - samochód można katować na maksa.
Możliwe są jeszcze mocniejsze od tych opony, z dodatkowym indeksem RF (reinforced) albo XL (extra load), które mają indeks nośności podniesiony (chyba o 4, odpowiednio 99 i 103 w tym przypadku). Ale te są w zupełności wystarczające.
Opony są bardzo dobre i na dodatek made in poland - jak na razie polecam wszystkim ikskaerowcom. Jestem po prostu mile zaskoczony, że w naszym kraju produkuje się jednak tak specjalistyczne, sportowe opony, najwyższej możliwej klasy.
Żeby wszytko było jasne, to zamieszczam tutaj link to tabelki z "tłumaczeniem" indeksów opon - bardzo użyteczna przy dobieraniu opon:
Tableka indeksów opon.
Pozdrówka,