Pojawił się kolejny powód aby kupić Jaguara – nowy model X-Type Kombi . Atrakcyjny, piękny a zarazem wszechstronny X-Type Kombi – najmłodsze "dziecko" w rodzinie Jaguara – daje kierowcy poczucie wyjątkowości i dostarcza niezapomnianych wrażeń, jakich można się spodziewać jedynie po samochodach marki Jaguar. Nowy model, pierwsze kombi w historii firmy kontynuuje ekspansję marki Jaguar w segmentach rynku, na których dotąd nie była obecna. X-Type Kombi jest następną nowością, tuż po premierze pierwszego Jaguara z silnikiem Diesla, który ukazał się na rynku w czerwcu 2003 roku.
Jaguar oferuje trzy wersje modelu X-Type Kombi: Entry, High oraz Sport. Wersja Entry o bardziej agresywnej stylizacja nadwozia skierowana jest do młodszych odbiorców. Wersja High natomiast ma charakter bardziej tradycyjny i stonowany, co podkreślają liczne elementy chromowane. Modele sportowe wyróżniają się wlotem powietrza w kolorze nadwozia, brakiem elementów chromowanych, większymi obręczami kół oraz niskoprofilowanymi oponami.
Nowy X-Type Kombi napędzany jest gamą silników pochodzących z modelu X-Type Sedan. Są to trzy jednostki benzynowe V6 o pojemnościach 2.0 l, 2.5 l, 3.0 l, oraz silnik Diesla o pojemności 2.0 litrów.
Dwie większe jednostki napędowe V6 zastosowano do samochodów z napędem na obie osie tj. z systemem Jaguar Traction – 4. Oprócz zalet, jakie daje napęd „4x4” na nawierzchni asfaltowej, X-Type Kombi 4x4 stanowi idealny wybór dla osób, które potrzebują większej przyczepności podczas holowania przyczepy lub jazdy po grząskim terenie.
X-Type Kombi został stworzony w Whitley Engineering Centre niedaleko Coventry w Wielkiej Brytanii. Powstał po wnikliwej analizie swoich przyszłych konkurentów, dokonanej głównie pod kątem udogodnień oferowanych użytkownikom oraz przestrzeni wewnątrz samochodu. Osiągnięto założony cel stworzenia praktycznego samochodu o jak największej powierzchni ładunkowej, która plasuje go na pierwszym miejscu wśród aut konkurencyjnych. Przy opuszczonych oparciach tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa powiększa się z 445 l przy wypełnieniu bagażnika do dolnej linii szyb, i 685 l przy wypełnieniu pod dach, do imponujących 1415 l, co w porównaniu z 1184 l w Audi A4 Avant daje różnicę 20% na korzyść X-Type Kombi. Maksymalna przestrzeń ładunkowa Jaguara jest większa także niż w Mercedesie C klasy kombi (1384 l) i BMW 3 Touring (1345 l). Tylny przedział pasażerski, jeżeli nie jest wykorzystywany do przewozu ładunków, daje podróżującym jeszcze większe poczucie komfortu niż w modelu X-Type Sedan dzięki nowej linii dachu, która zapewnia więcej przestrzeni nad głową.
Budowanie samochodu kombi na bazie istniejącego sedana może nie wydaje się trudne, jednakże w rzeczywistości jest bardzo skomplikowane. Jednym z kluczowych założeń dla X-Type Kombi było utrzymanie na takim samym poziomie unikalnej sztywności nadwozia X-Type Sedan, pomimo utraty wielu elementów usztywniających w tylnej części karoserii. Założenia te zostały spełnione, a sztywność skrętna nadwozia jest większa niż np. w BMW 3 Touring i wynosi 16,319 Nm/deg. Tak dobry współczynnik sztywności nadwozia osiągnięto zwiększając całkowity ciężar samochodu zaledwie o 65 kg.
Dzięki zmianom konstrukcyjnym w stosunku do X-Type Sedan znacznie powiększyła się tylna przestrzeń pasażerska za sprawą zupełnie nowej linii dachu, który nie schodzi gwałtownie ku tyłowi, lecz łagodnie łączy się z pokrywą bagażnika, poprzez subtelny spoiler.
TECHNIKA
Elementy nadwozia takie jak relingi, tylny spoiler i pokrywa bagażnika, wyprofilowana w sposób stanowczy i wyrazisty, nadają nowemu X-Type Kombi iście rasowy wygląd.
Wewnątrz kabiny zastosowano rozwiązania techniczne, umożliwiające elastyczne dopasowywanie wnętrza do potrzeb użytkowników. Przykładem jest dwudzielna tylna kanapa, która umożliwia jednoczesne zwiększenie przestrzeni ładunkowej oraz wygodną podróż jednemu lub dwóm pasażerom, w zależności od wielkości bagażu. Cała powierzchnia bagażowa została starannie wykończona najwyższej jakości materiałami, tak aby nawet po jej wyeksponowaniu, współgrała z estetyką wnętrza nowego Jaguara. Pod podłogą bagażnika znajduje się przestronny, łatwo dostępny schowek, wyposażony w 12V gniazdo elektryczne, w którym można swobodnie umieścić przenośny komputer np. na czas doładowania, lub podłączyć inne przenośne urządzenie elektryczne, takie jak lodówka samochodowa.
W komorze bagażnika znajdują się dodatkowe pojemniki na małe przedmioty, ukryte za zdejmowanymi pokrywami, po jednej lub obu jego stronach zależnie od specyfikacji. Bagaż w głównej części bagażnika można zakryć estetyczną, zwijaną roletą, która w prosty sposób da się zdemontować w razie konieczności złożenia tylnych siedzeń. Szybki i łatwy załadunek zapewnia dzielona pokrywa bagażnika, umożliwiająca otwarcie jedynie tylnej szyby zamiast zespolonej klapy.
Na dachu nowego X-Type Kombi seryjnie montowane są relingi, które w połączeniu z systemem różnego rodzaju uchwytów pozwalają przewozić narty, rowery lub inne bagaże w boksach dachowych.
SILNIKI
W modelu X-Type Kombi oferowane są trzy lekkie, kompaktowe silniki benzynowe. Aluminiowe "V6-tki"dostępne są w pojemnościach 2.0 l, 2.5 l oraz 3.0 l. Wszystkie oferują sportowe osiągi dzięki zaawansowanej technologii (m.in. zmienne fazy rozrządu, zmienna geometria układu dolotowego powietrza) oraz małe zużycie paliwa i niską emisję zanieczyszczeń.
Silniki te cechują się wysoką kulturą pracy oraz wyrafinowaniem technicznym m.in. dzięki zwartej budowie, izolowanym magnezowym pokrywom wałka rozrządu, które gwarantują cichą pracę silnika.
Najmniejszy z gamy silników benzynowych to 2-litrowy, 24-zaworowy V6 o pojemności skokowej 2099 cm³. Pełną moc 157 KM (117 kW) osiąga przy 6.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm osiąga przy 4.100 obr./min. Podobnie jak inne widlaste silniki V6, montowane do nowego X-Type Kombi, posiada 60-procentowy kąt rozwarcia, stalowy wał korbowy z czterema głównymi łożyskami, dwa wałki rozrządu na głowicę oraz cztery zawory na cylinder, poruszane przez lekkie popychacze mechaniczne. Tak jak w innych jednostkach napędowych V6, zastosowano tu cztery rury dolotowe o zmiennej geometrii oraz regulację czasu otwarcia i zamknięcia zaworu ssącego, w zależności od obciążenia silnika i poziomu obrotów, która pozwala uzyskać optymalną moc silnika przy niskim momencie obrotowym, co z kolei poprawia osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa, a co za tym idzie – niższej emisji zanieczyszczeń.
Nowy X-Type Kombi z 2-litrowym silnikiem V6 w wersji z manualną skrzynią biegów osiąga maksymalną prędkość 207 km/h, natomiast wyposażony w przekładnię automatyczną – 201 km/h. W zależności od rodzaju skrzyni biegów przyspiesza od 0-100 km/h odpowiednio w ciągu 9,6 s oraz 11,1 s.
Średni spośród gamy silników benzynowych V6 nowego X-Type Kombi ma pojemność 2.5 l (2.495 cm3) i moc maksymalną 194 KM (145 kW), przy 6.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 244 Nm uzyskuje przy 3.000 obr./min, co czyni go bardzo elastycznym. Cechuje się bardzo dobrym wskaźnikiem mocy w przeliczeniu na 1 l pojemności, uzyskując wartość 77,7 KM/1l. Taki poziom wskaźnika plasuje go prawie na równi z największym w gamie silników X-Type - 3.0 V6, dla którego wartość współczynnika wynosi 77,8 KM/1l. Wersja z silnikiem 2.5 l V6 oferuje bardzo dobre osiągi zarówno przy manualnej jak i automatycznej skrzyni biegów. Przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi odpowiednio 8,5 s oraz 9,2 s, a prędkość maksymalna – odpowiednio 222 km/h i 217 km/h.
Największym i najmocniejszym spośród rodziny silników benzynowych X-Type Kombi jest 3-litrowa jednostka napędowa V6, o pojemności skokowej 2.967 cm3. Osiąga moc 231 KM (172 kW) przy 6.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 284 Nm uzyskuje przy 3.000 obr. / min. X-Type Kombi z 3-litrowym silnikiem V6 jest jednocześnie najszybszym spośród wszystkich modeli Jaguara serii X. Osiąga on maksymalną prędkość 232 km/h i przyspieszenie 7,2 s z manualną skrzynią biegów. Automatyczna przekładnia pozwala rozpędzić samochód od 0-100 km w 7,8 s i osiągnąć maksymalną prędkość 227 km/h.
NOWY SILNIK WYSOKOPREŻNY
W X-Type Kombi oferowany jest również nowy silnik Diesla, który miał swoją premierę w czerwcu 2003 r. Otworzył on firmie drogę na segmenty rynku niedostępne dotąd dla Jaguara. Ten turbodoładowany diesel to silnik typu commonrail o pojemności skokowej 2.0 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągający moc 130 KM (96 kW) przy 3800 obr./min. Turbosprężarka z funkcją overboost, tak zwanym "przeładowaniem", pozwala na podniesienie maksymalnego momentu obrotowego silnika do 350 Nm. Silnik Diesla rozpędza nowego X-Type Kombi do 198 km/h i pozwala na przyspieszenie od 0-100 km/h w 10.2 s przy jednoczesnym małym zużyciu paliwa i niskiej emisji zanieczyszczeń. Zbudowany został na bazie silnika TDCi produkowanego przez koncern Ford Motor Company a sprawdzonego w nowych wersjach forda Mondeo. Aby sprostać potrzebom rodziny X-Type został udoskonalony przez firmę Jaguar. Osiągnięto tym samym silną, wyrafinowaną i cichą jednostkę napędową.
Rzędowy, czterocylindrowy silnik o niezwykle wytrzymałym bloku i lekkiej konstrukcji waży, wraz z kołem zamachowym i kompletnym sprzęgłem, zaledwie 195 kg i ma wymiary (Dł./Szer./Wys.) 503mm/608mm/681mm. Lekkie aluminiowe tłoki i doskonale wyważony wał korbowy, osadzony na pięciu łożyskach głównych, gwarantują siłę i trwałość tej jednostki napędowej.
W Dieslu zastosowano system bezpośredniego wtrysku paliwa o bardzo wysokim ciśnieniu, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. System wtryskowy osiąga ciśnienie wahające się od 230 barów (3,380 psi) przy niskich obrotach do 1500 barów (22,000 psi), podczas pracy silnika powyżej 2000 obr./min., co pomaga na efektywne spalanie paliwa. Wtryskiwacze sterowane są elektronicznie i dostarczają do komory spalania dwie, bardzo precyzyjnie wymierzone dawki paliwa - pierwszą pilotażową, po której następuje zasadnicza, powodująca uzyskanie pełnej mocy, przy każdorazowym skoku tłoka. To rozwiązanie powoduje, że proces spalania paliwa jest bardzo efektywny, a silnik pracuje cicho i równomiernie, dostarczając więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa, niezależnie od obrotów.
Firma Jaguar opracowała system CNS [Combustion Noise Sensor]- system czujników głośności spalania, który "wsłuchując" się w każdy skok tłoka w cylindrze, zmniejsza odgłosy spalania, poprzez drobne korekty ilości podawanego paliwa, zarówno w fazie pilotażowej, jak i zasadniczej.
Nowy X-Type Kombi z silnikiem Diesla osiągnął w testach spalanie na poziomie 5.8 litra na 100 km w cyklu mieszanym, co ponownie plasuje go czołówce klasy, wśród Mercedesa C- 220 Cdi , BMW 320d, czy Audi A4 1.9 Tdi. Pierwszy przegląd serwisowy ustalono na 20 tys. km przebiegu, lub po 12 miesiącach eksploatacji. Wszystkie wyżej opisane zalety nowego Jaguara z silnikiem Diesla wpływają na znaczne ograniczenie wydatków związanych z eksploatacją.
BEZPIECZEŃSTWO
Nowy X-Type Kombi cechuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa, zarówno aktywnego jak i pasywnego. Bezpieczeństwo aktywne zapewnia wyjątkowo wytrzymała konstrukcja nadwozia, strefy zgniotu oraz nowoczesny układ jezdny, wyposażony w mocniejszych wersjach silnikowych w system stałego napędu na obie osie (Jaguar Traction–4).
X-Type Kombi gwarantuje najwyższe w swojej klasie bezpieczeństwo pasywne. Pakiet obejmuje czujniki obciążenia foteli, napinacze pasów bezpieczeństwa z funkcją limitu obciążenia, dwustopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz boczne kurtyny powietrzne, zarówno w przedniej i tylne części pojazdu. Tylne siedzenia wyposażono w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz regulowane zagłówki. Jednocześnie oparcie tylnej kanapy, stanowiące barierę pomiędzy przestrzenią ładunkową a pasażerską, spełnia najsurowsze wymogi bezpieczeństwa. Dodatkową ochronę stanowi siatka zabezpieczająca przed niekontrolowanym przemieszczaniem się drobnego bagażu do przedziału pasażerskiego.
NAPĘD
Od chwili wejścia na rynek modelu X-Type, w 2001 roku, wszystkie jego wersje wyposażone były w system Jaguar Traction-4 czyli napęd 4x4. Jednakże, wraz z pojawieniem się w ofercie nowych silników : benzynowego 2.0 V6 i 2.0 Diesel, X-Type wyposażony w te jednostki napędowe dostępny jest w wersji z napędem na przednią oś. Wersje nowego X-Type Kombi ze stałym napędem na cztery koła, wyposażone w silniki benzynowe V6 2.5 oraz V6 3.0, stawiają Jaguara w bezpośredniej konkurencji z napędzanym na obie osie Audi Quattro Avant. System Traction-4 daje pełne poczucie bezpieczeństwa oraz gwarantuje przyczepność i precyzję prowadzenia w każdych warunkach drogowych, przy każdej prędkości, sprawiając wrażenie, że Jaguar jest "przyklejony" do drogi. Skrzynia rozdzielcza przeniesienia napędu, która jest sercem systemu Traction-4, zamontowano na bloku silnika w celu uzyskania jak największej sztywności. System rozdziela moc pomiędzy tylną i przednią oś w stosunku 60% do 40%, co podkreśla sportowy charakter Jaguara, dając jednocześnie poczucie jazdy samochodem z tylnym napędem. W trudnych warunkach atmosferycznych i śliskiej nawierzchni, system, badając przyczepność poszczególnych kół, przekazuje większą część mocy na te koła, które mają lepszą przyczepność.
ZAWIESZENIE
Głównym celem twórców nowego kombi było uzyskanie parametrów sztywności nadwozia X-Type Sedan, gwarantujących komfort, precyzję układu jezdnego i dynamikę jazdy. Większość, wykorzystywanych dotąd w sedanie, elektronicznych systemów kontrolujących parametry zawieszenia została jedynie zaprogramowana na potrzeby X-Type Kombi. Przednie zawieszenie w układzie MacPhersona ze stalową, konstrukcyjną ramą przestrzenną, wahaczami wzdłużnymi oraz amortyzatorami o podwójnym łożyskowaniu, skutecznie eliminuje drgania zawieszenia i układu kierowniczego o zmiennym stopniu wspomagania. Twardość układu wspomagania kierownicy regulowana jest w zależności od prędkości jazdy. Układ hamulcowy składa się z czterech tarcz hamulcowych (w tym przednich wentylowanych) i standardowo wyposażony jest w systemy ABS i EBD. W opcji dostępny jest system DSC [Dynamic Stability System].
SKRZYNIA BIEGÓW
Manualna, pięciostopniowa skrzynia biegów montowana jest we wszystkich typach X-Type Kombi. Konstruktorzy zadbali o to aby na drążek zmiany biegów nie przenosiły się żadne drgania z układu napędowego, a skrzynia pracowała nadzwyczaj precyzyjnie i cicho. Zbudowana jest z niezwykle trwałych i lekkich elementów aluminiowych, dzięki czemu waży zaledwie 47.7 kg. Połączona jest z samoregulującym się sprzęgłem jednotarczowym, o wadze 17.9 kg, które będąc dodatkowo usztywnione, wpływa na wydłużenie żywotności bezobsługowej skrzyni biegów obliczonej na przebieg min. 240 tys. km.
W ofercie nowego X-Type Kombi z gamą silników benzynowych V6, znajduje się elektronicznie sterowana , pięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów, która doskonale zachowuje się przy spokojnej jeździe, jak też podczas gwałtownych przyspieszeń. Wyposażona jest w najnowszej wersji system J-Gate, który pozwala dopasować parametry skrzyni do stylu jazdy poprzez wciśnięcie klawiszy "normal" lub "sport", w momencie, gdy dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji D- drive.
NOWOŚCI I DODATKI
Pokrywa bagażnika nowego X-Type Kombi jest dzielona, co pozwala na niezależne otwarcie wbudowanej w nią szyby. Takie rozwiązanie jest bardzo praktyczne w przypadku małego bagażu, takiego jak torby sportowe czy kosze z zakupami. Standardowo szybę otwiera się wykorzystując przycisk wbudowany w podstawę tylnej wycieraczki.
Otwarcie pokrywy w całości możliwe jest przy użyciu pilota lub za pomocą zamka elektrycznego, którego przycisk znajduje się pod panelem ozdobnym nad tablicą rejestracyjną. Otwarcie i zamykanie pokrywy bagażnika wspomagają dwa amortyzatory, wypełnione gazem. Pełen kąt rozwarcia zarówno szyby jak i klapy bagażnika wynosi 88°. Opcjonalnie możliwe jest zaprogramowanie pilota w taki sposób, aby zamiast całej klapy bagażnika, otwierał jedynie jej okno.
Nowy X-Type Kombi wyposażony jest w automatyczny system uruchamiania tylnej wycieraczki. W momencie włączenia biegu wstecznego przy uruchomionych wycieraczkach przedniej szyby, tylna wycieraczka uruchamia się automatycznie, w trybie przerywanym. Jeżeli jednak tylna wycieraczka już jest włączona na tryb przerywany, w momencie włączenia biegu wstecznego, automatycznie przechodzi ona w tryb pracy ciągłej, a po wrzuceniu pierwszego biegu lub pozycji D-drive, wraca do pracy przerywanej. Przednie czujniki ułatwiające parkowanie są nowością w ofercie X-Type, podczas gdy czujniki na tylnym zderzaku, chroniące przed uderzeniem w niewidoczne przeszkody, montowane są seryjnie.
W gamie samochodów X-Type model 2004 pojawiły się świeże kolory nadwozia i nowe wzory aluminiowych obręczy kół w rozmiarach od 16 do 18 cali.
Samochody w wersjach Entry i Sport otrzymały nową kierownicę z seryjnie montowanymi przyciskami sterującymi systemem ICE [ In Car Entertainment ]. Standardowo, system składa się z sześciu głośników wysokiej klasy, natomiast w wersji opcjonalnej z dziewięciu. Dwa z nich to subwoofer’y z indywidualnymi wzmacniaczami. Moc takiego zestawu sięga 320W.
Siedzenie kierowcy sterowane jest elektrycznie i pozwala na zapamiętanie trzech pozycji fotela, łącznie z ustawieniami zewnętrznych lusterek. Na kierownicy znajdują się sterowniki tempomatu [cruise control], jeśli taki system zamontowano w samochodzie.
Na zestawie wskaźników tablicy rozdzielczej, znajduje się lampka ostrzegająca przed niebezpiecznie obniżającą się temperaturą na zewnątrz samochodu, która może powodować oblodzenie powierzchni drogi. Sygnalizator włącza się przy 4°C. Dostępne w wersji X-Type Sport, nowe tkaniny obiciowe Alcantara stanowią doskonałe połączenie nowoczesnej stylistyki z tradycyjnym wyobrażeniem luksusu.
Źródło: oskioski - łyso wam