Autor Wątek: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju  (Przeczytany 5798 razy)

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.460
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 12, 2016, 22:34:58 pm »
Nie. To nie silnik z dużego fiata. A moim zdaniem silnik z dużym przebiegiem tym bardziej potrzebuje tego aby olej błyskawicznie rozszedl się po ukladzie. Ja jestem zdania że silnik powinien być zalewany takim olejem jaki zaleca producent. Wyjatkiem jest np mój sztrucel 2.7 Cdi w którym fabrycznie silnik opuszczal taśmę z 10W40, a dostał 5W40
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline ArturP

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 134
  • Kocham to forum
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 12, 2016, 23:09:48 pm »
I właśnie te zalecenia producenta są dla mnie niejasne. W instrukcji Jaguar napisał, że rekomenduje oleje API SJ / EC and ILSAC GF3. Ale GF3 to ma np. Amsoil 0W 20 lub LM specialtec 0W 30. Pojdźmy dalej. W instrukcji, tuż po wzmiance o rekomendowanych olejach jest UWAGA: Jaguar does not approve the use of synthetic engine oil in the V6 engine.

I można zgłupieć, bo do V6 nie polecają syntetycznych olejów a rekomendowanych specyfikacji półsyntetyki chyba nie mają.
« Ostatnia zmiana: Listopad 12, 2016, 23:30:37 pm wysłana przez ArturP »

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.460
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 12, 2016, 23:33:45 pm »
Moim zdaniem to klops w druku bo tak jak piszesz - jedno wyklucza drugie. Co ciekawe polska wersja instrukcji ma napisane iż należy stosować pełen syntetyk
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 13, 2016, 00:28:06 am »
Współczynnik W30 podyktowany jest normą emisji spalin jaką zieloni narzucają producentom samochodów. Jak zauważycie teraz wszystkie auta z DPF jeżdżą na W30. Przejście na olej o klasę wyżej nie powinno odbić sie negatywnie na zdrowiu kota a jedynie na spalaniu. Częste wymiany oleju co 10kkm a nie jakieś Longlajfy to jedyne słuszne podejście do kondycji silnika. Z tematu coś mi chrobocze zrobił sie temat o Oliwie. Ja bym osobiście spróbował płukanki przed spuszczeniem oleju i zalania nowego, bo sam jestem ciekawy co nie halo u kolegi

Offline Jedrzej

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.828
  • 4.0 2001, 200D 1982
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 13, 2016, 01:05:05 am »
4.0 270kkm na 10w/40 wykazywał oznaki wraku. Klepał chobotał stukał dymił skrwierczał strżęścił i wszystko po kolei. Ponieważ był zalany syfem którego nie zalecał konstruktor. Wszystko było w środku zaklejone szlamem. 5W/30 motula zalecany przez Driv3rrrr'a powoli wypłukał ten szlam, i po dwóch wymianach po 20kkm, silnik jest w idealnym stanie. Nie widać ani słychać żadnych niepokojący dźwięków.

JĘŻELI ktoś chce oszczędzić zbiornik paliwa na różnicy w cenie oleju który wystarczy na 15kkm, ryzykując rozwałkę silnika, to sorry, ale dla mnie jest głupkiem.

Płukanka, 5W/30 mannol, może być na jakieś 500km

Ziutek, co ty pleciesz, jakie W30 eko? poczytaj trochę o gęstościach i temperaturach...
Jaguar S-type 4.0 2001
Mercedes-Benz W123 200D 1982

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 13, 2016, 02:00:55 am »
w30 mniejsza lepkość=mniejszy współczynnik oporu=mniejsze spalanie
w50 duża lepkość=duży współczynnik oporu(bardzo dobry dla panewek i łańcucha)=większe spalanie

Offline ArturP

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 134
  • Kocham to forum
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 13, 2016, 08:31:53 am »
Rzeczywiście z chrobotania zrobił się wątek o olejach, ale to też ważny temat  ;D Spróbowałem poszukać konsensusu na stronie MOTULA:
LEPKOŚĆ HTHS - Lepkość wysokotemperaturowa HTHS (High Temperature High Shear Rate), zwana także lepkością dynamiczną mierzona jest w mili Paskalach na sekundę (mPa*s) przy 150o C i przy wysokim ścinaniu ślizgu 106s-1 i opisuje zachowanie środka smarnego na poszczególnych elementach silnika: na ścianie cylindra, na łożysku korbowodu, lub na łożysku wału korbowego.
Low HTHS 2,9-3,5 mPa*s = obniżona lepkość wysokotemperaturowa, umożliwia mniejsze zużycie paliwa.
High HTHS >=3,5 mPa*s = wysoka lepkość wysokotemperaturowa, lepsza ochrona przez ścieraniem/ zużyciem.

Wystarczy sprawdzić czy nasz syntetyk jest Low HTHS i ma zmniejszać zużycie paliwa, czy jest High HTHS i ma lepiej chronić silnik przed zużyciem. Naturalne jest też to, że zimą, szczególnie na stracie lepszy będzie rzadszy olej (np. 5W 30), bo szybciej  rozejdzie się po układzie, ale latem, szczególnie jak ktoś lubi przycisnąć i rozpalić w piecu, to lepszy będzie olej gęstszy ze zwiększoną odpornością wysokotemperaturową (np. 5W 40).
ps. MOTUL Specyfic 913D 5W 30 to właśnie Low HTHS

Co do ekologii, to raczej parametr SAPS może coś
powiedzieć:
SAPS LEVEL - Poziomy SAPS definiują zawartość popiołu siarczanowego, fosforu i siarki w olejach silnikowych.
Low SAPS - bardzo ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07-0,09%) i siarki (<=0,3%).
Full SAPS - brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
Ps. MOTUL Specyfic 913D 5W 30 to właśnie Full SAPS

Offline maron

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • S-typ 2.7D
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 14, 2016, 19:18:16 pm »
krótko mowiąc, W30 to LOW a W40 to HIGH?Z tym że zalecenia producenta są określone na W30 i tego pewnie nie trzeba zmieniać nie tylko z powodu oszczędności na paliwie.

Offline ArturP

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 134
  • Kocham to forum
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 14, 2016, 20:47:38 pm »
krótko mowiąc, W30 to LOW a W40 to HIGH?

Mniej więcej tak, bo trudno znaleźć olej 5W 30 z wysokim HTHS i odwrotnie, czyli 5W 40 z niskim. Ponoć doskonałym balasem pomiędzy zmniejszeniem zużycia paliwa (SAE 0W) a najwyższymi własnościami smarnymi (wysoki HTHS > 3.5 mPa.s), jest MOTUL 8100 X-max 0W-40. Niby dobry na "zimnym starcie" i jeszcze lepszy przy "pałowaniu", ale jak jest naprawdę, to cholera go wie  ;D

Z tym że zalecenia producenta są określone na W30 i tego pewnie nie trzeba zmieniać nie tylko z powodu oszczędności na paliwie.

Najstarsi górale mówią,  że producenci zalecają oleje z niskim HTHS, bo szukają lepszych statystyk spalania, po prostu prześcigają się w tej kategorii i katalog danego modelu lepiej wygląda jak auto pali 7.8l/100km niż 8.2l/100km, a tym samym zacierają ręce, że po przejechaniu pewnego dystansu klient wróci do ASO na naprawy. Teorii jest wiele, niektóre z kategorii tych spiskowych, ale nie popadamy w skrajność. Są np. oleje 5W 30 i są olejami High HTHS  ::)

A to już znaleziony półcytat jakichś expertów: "Należy pamiętać, że jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu "upalaniach", rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik, to należałoby zapomnieć o olejach z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s). Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40 lub 5w50 " Ja np. nie wyobrażam sobie, że w gorących krajach np. w Grecji czy Hiszpanii ktoś zalewa silnik z niskim HTHS.


Offline maron

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • S-typ 2.7D
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 14, 2016, 20:56:51 pm »
Jednocześnie spotkałem się z takimi okresleniami że np 5w30 to syntetyk a 5w40 to półsyntetyk a ja wolałbym syntetyk.Naturalnie w sprawie oliwy jestem laikiem.

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 15, 2016, 15:54:00 pm »
syntetyk jest na bazie pierdół syntetycznych, a minerał na mineralnych i tylko najstarsi górale wiedzą z czego ten olej robią

Offline maron

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • S-typ 2.7D
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 15, 2016, 20:12:15 pm »
Mówiom że z gazu...

Offline Jedrzej

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.828
  • 4.0 2001, 200D 1982
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 15, 2016, 20:16:51 pm »
co za bełkot......... wszyscy najmądrzejsi.
Jaguar S-type 4.0 2001
Mercedes-Benz W123 200D 1982

Offline ArturP

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 134
  • Kocham to forum
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 15, 2016, 21:30:55 pm »
Jędrzej rozwiał wątpliwości kowbojskim argumentem  ;D
Ale do rzeczy:  "Z czego robi się olej? Na ogół miesza się kilka olejów bazowych i dodaje dodatki. Oleje bazowe (oprócz mineralnych, nieprzetworzonych - grupy I) to tanie w produkcji oleje mineralne przetworzone - grupy II i III oraz bazy syntetyczne (stworzone sztucznie) - polialfaolefiny (tzw. PAO, grupa IV) i estry (grupa V).

Niestety wielu producentów popularnych marek stosuje bazy z grupy III w swoich produktach nazywając je "olejami syntetycznymi". Dzieje się tak, ponieważ w wielu krajach nie ma regulacji prawnych regulujących pojęcie "olej syntetyczny". Jest to więc pojęcie czysto marketingowe. Wyjątkiem są Niemcy (i Japonia) i na poniższym obrazku widać, że olej sprzedawany u nas jako "Fully synthetic" w Niemczech oznaczony jest jako "SHC Technology". HC to skrót od hydrocracking, a więc nazwa procesu rozbijania łańcuchów węglowodorowych na krótsze cząsteczki - czyli właśnie produkcji oleju bazowego grupy III."

Wnioski? To co jest napisane na etykiecie można wsadzić między bajki. Najlepiej dorwać kartę charakterystyki produktu na stronie producenta i sprawdzić jego rzeczywiste właściwości i parametry.

Ps. Odpowiadając na wcześniejsze wątpliwości Marona, że 5W 30 to syntetyk, a 5W 40 to półsyntetyk: Nie prawda. Jak sie okazuje, można trafić na "półsyntetyka" 5W 30. Jednocześnie należy zaznaczyc, że wiele syntetyków to 5W 40.

« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2016, 21:38:31 pm wysłana przez ArturP »

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Sekundowe stukanie na zimnym silniku i pomoc w doborze oleju
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 16, 2016, 01:39:58 am »
olej w mniejszej bańce ale ta sama cena. to musi być syntetyk ;)