Rzeczywiście z chrobotania zrobił się wątek o olejach, ale to też ważny temat
Spróbowałem poszukać konsensusu na stronie MOTULA:
LEPKOŚĆ HTHS - Lepkość wysokotemperaturowa HTHS (High Temperature High Shear Rate), zwana także lepkością dynamiczną mierzona jest w mili Paskalach na sekundę (mPa*s) przy 150o C i przy wysokim ścinaniu ślizgu 106s-1 i opisuje zachowanie środka smarnego na poszczególnych elementach silnika: na ścianie cylindra, na łożysku korbowodu, lub na łożysku wału korbowego.
Low HTHS 2,9-3,5 mPa*s = obniżona lepkość wysokotemperaturowa, umożliwia mniejsze zużycie paliwa.
High HTHS >=3,5 mPa*s = wysoka lepkość wysokotemperaturowa, lepsza ochrona przez ścieraniem/ zużyciem.
Wystarczy sprawdzić czy nasz syntetyk jest Low HTHS i ma zmniejszać zużycie paliwa, czy jest High HTHS i ma lepiej chronić silnik przed zużyciem. Naturalne jest też to, że zimą, szczególnie na stracie lepszy będzie rzadszy olej (np. 5W 30), bo szybciej rozejdzie się po układzie, ale latem, szczególnie jak ktoś lubi przycisnąć i rozpalić w piecu, to lepszy będzie olej gęstszy ze zwiększoną odpornością wysokotemperaturową (np. 5W 40).
ps. MOTUL Specyfic 913D 5W 30 to właśnie Low HTHS
Co do ekologii, to raczej parametr SAPS może coś
powiedzieć:
SAPS LEVEL - Poziomy SAPS definiują zawartość popiołu siarczanowego, fosforu i siarki w olejach silnikowych.
Low SAPS - bardzo ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
Mid SAPS - ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07-0,09%) i siarki (<=0,3%).
Full SAPS - brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
Ps. MOTUL Specyfic 913D 5W 30 to właśnie Full SAPS