Autor Wątek: Sterowanie kierownicą [X308]  (Przeczytany 6012 razy)

Offline Feler

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 230
Sterowanie kierownicą [X308]
« dnia: Kwiecień 13, 2011, 18:19:15 pm »
Hej!

Coś mi się porobiło ze sterowaniem kierownicy - przestało działać sterowanie w osi Z - słychać że silnik pracuje, ale bez efektu. Dodatkowo mogę ręcznie bez większego wysiłku wsówać i wysówać kierownicę w osi Z - nie ma blokady a jedynie czuć niewielki opór. Co mogło paść i jak to naprawić?
Najgorsze są skrajności...
XJ40 - Sovereign'87 - był :(, X308 - Daimler Long'99 - jest :)

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.281
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 13, 2011, 23:37:53 pm »
Winowajcą jest taki pręcik-plecionka, który się rozwinął. Miałem podobny przypadek, a tak to wyglądało.

Niestety nie można tego kupić oddzielnie (tylko z silniczkiem), ale można dosztukować.
U mnie słychać było że silnik chodzi i tak jakby coś szeleściło.
Ten drucik jest odpowiedzialny za wsuwanie i wysuwanie kierownicy.
Jest XE MY20, XJ6 BRG MY95
Był X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

Offline Feler

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 230
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 20, 2011, 12:00:12 pm »
Dzięki Choina za info - wie moż ktoś gdzie kupić taki silniczek za rozsądną cenę i czy skomplikowana jest jego wymiana?
Najgorsze są skrajności...
XJ40 - Sovereign'87 - był :(, X308 - Daimler Long'99 - jest :)

__ceva__

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 20, 2011, 12:15:35 pm »
Niestety nie można tego kupić oddzielnie (tylko z silniczkiem),

Ale można dorobić w zakładzie zajmującym się dorabianiem linek. Nie wiem jaki dokładnie przekrój ma ta pokazana na zdjęciu linka, ale wygląda na typowy przekrój zbliżony wymiarami do wkładu linki napędu prędkościomierza.

Qwerty256

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 20, 2011, 12:21:20 pm »
problem jest tylko z zagniecieniem na koncach bo musi byc kwadratowe :)
ja zrobilem sztywne połączenie poprez oszlifowanie gwozdzia i dziala bez problemu, pewnie troche bardziej sie silniczek meczy ale mysle ze nie duzo :)

TYGRYS3

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 20, 2011, 15:36:51 pm »
Michal_C powie wiecej ,przerabiał temat ...

__ceva__

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 20, 2011, 18:31:16 pm »
problem jest tylko z zagniecieniem na koncach bo musi byc kwadratowe :)
Dlatego wspominałem o firmie która zajmuje się dorabianiem linek. Dla nich to nie problem.

lysyyy

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 20, 2011, 18:49:49 pm »
Wystarczy mieć znajomego elektryka z dobrą praską do końcówek kablowych :-)

Offline Michal_C

  • JCP Art - Master
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.357
  • Moja obecna
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 20, 2011, 21:30:39 pm »
:) Wystarczy gwozdz lub pret stalowy o srednicy 4-5mm ktory pilnikiem obrobimy na koncach. Z Tygrysem to zrobilismy w sobote zeszla. Zajelo nam to wraz z opuszczeniem calej kolumny itp itd, jakies 2 godziny. Moze 3 z przerwami na soczek i papierocha. Proste jak drut (jak sie wie co robic:). U mnie silnik od osi Z tylko klikal, nic sie nie dzialo. Pokrecilem przegubem tak z dwa obroty 360 i sie jakos cudownie odblokowal. Teraz cala kolumna chodzi jak powinna.

Aha! Fakt, ze mozna recznie wsuwac i wysuwac kierownice to ZLY znak, bo silnik i ta plecionka ma sie nijak do tego. Cala kolumna chodzi na "srubie", ktora sie obraca w pierscieniu przytwierdzonym do tej czesci wysuwanej/wsuwanej z kolem kierownicy. Ruch obrotowy tej sruby (ktora jest obracana wlasnie przez ten precik z plecionki) powoduje wysuniecie lub wsuniecie kierownicy. Jesli ktos to moze zrobic reka, to cos jest nie tak. Kat nagwintowania uniemozliwia takie cos.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 20, 2011, 21:36:09 pm wysłana przez Michal_C »
IF IGNORANCE IS BLISS, WHY AREN'T THERE MORE HAPPY PEOPLE?

Qwerty256

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 22, 2011, 15:13:59 pm »
musi rozebrac i sie pochwalic, u mnie jak nie dzialalo wysuwanie i wsuwanie to nie dalo sie reka tego zrobic :) po dorobieniu gwozdzia chodzi :)

Offline Feler

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 230
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 14, 2011, 23:23:17 pm »
Aha! Fakt, ze mozna recznie wsuwac i wysuwac kierownice to ZLY znak, bo silnik i ta plecionka ma sie nijak do tego. Cala kolumna chodzi na "srubie", ktora sie obraca w pierscieniu przytwierdzonym do tej czesci wysuwanej/wsuwanej z kolem kierownicy. Ruch obrotowy tej sruby (ktora jest obracana wlasnie przez ten precik z plecionki) powoduje wysuniecie lub wsuniecie kierownicy. Jesli ktos to moze zrobic reka, to cos jest nie tak. Kat nagwintowania uniemozliwia takie cos.
No właśnie... Rozkręciłem tylko dolne maskowanie kolumny i schowek, żeby zajrzeć co się u mnie dzieje, no i okazało się że oryginalna "plecionka" jest ok - silnik pracuje prawidłowo, obraca ją w obie strony, i nic przy tej operacji nie chrzęści, plecionka przenosi moment obrotowy na przekładnie ślimakową (bo zapewne w ten sposób jest przenoszony napęd a w efekcie ruch kierownicy w osi Z) ale bez efektu... Prawdopodobnie tak jak powyżej pisał Michal_C, "śruba, która się obraca w pierścieniu" nawaliła - albo ślimak, albo ślimacznica się wytarła, i nie mają odpowiedniego zazębienia, dlatego moja kierownica przesuwa się w osi Z z charakterystycznym terkotem ocierających się o siebie zębów przekładni :( No i co dalej z tym fantem? Jak się dorwać do tej przekładni, pewnie trzeba zdjąć zegary, ale jak? Proszę o rade  :-K :-thumpdown

Aha - mam na zbyciu ulepszoną wersję plecionki, którą kupiłem w dobrej wierze jako lekarstwo na bolączki mojego jaga, ale w obecnej sytuacji jest zbędna - oddam po kasztach jeśli jest ktoś chętny (na PW)
Najgorsze są skrajności...
XJ40 - Sovereign'87 - był :(, X308 - Daimler Long'99 - jest :)

booschmen

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 15, 2011, 02:01:54 am »
Ja mam ten sam problem kierownica sie ni jak nie chce wysunac (ktos pisal kiedys zeby mocno ciagnac) ale boje sie ze ja zlame a dostep do owego prencika jest praktycznie nie mozliwy od dolu kolumny a kierownice mam wsunieta na maksa jak sie do tego dobrac od gory?

TYGRYS3

  • Gość
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 15, 2011, 04:43:26 am »
nie można tego zrobić od góry ,nalezy zdjąc osłony od dołu i odkręcic kolumnę kierownicy (cztery sruby)
po czym opuścić ją na dół (lepszy dostęp)  :-V
« Ostatnia zmiana: Lipiec 15, 2011, 04:49:36 am wysłana przez Tygrys3 »

Offline Feler

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 230
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 15, 2011, 14:44:08 pm »
nie można tego zrobić od góry ,nalezy zdjąc osłony od dołu i odkręcic kolumnę kierownicy (cztery sruby)
po czym opuścić ją na dół (lepszy dostęp)  :-V
U mnie od spodu jest tylko jedna niewielka osona, reszta to zabudowa deski rozdzielczej - czy wystarczy zdjąć tą osłonę (4 x torks) by dostać się do mocowania kolumny, czy trzeba jeszcze coś zdemontować? Jeśli moje podejżenia się potwierdzą odnośnie wytarcia się zębów prekładni ślimakowej, to czy te podzespoły są wymienne (ślimak i ślimacznica)?
Najgorsze są skrajności...
XJ40 - Sovereign'87 - był :(, X308 - Daimler Long'99 - jest :)

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.281
Odp: Sterowanie kierownicą [X308]
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 15, 2011, 18:49:05 pm »
Zdejmujesz obudowę, następnie odkręcasz 2 śruby pod osłoną i 2 przy pedałach, i opuszczasz na dół przekładnię.
Jest XE MY20, XJ6 BRG MY95
Był X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996