Dziś, o godz 20.15 London's Saatchi Gallery będzie miejscem nieziemskich wydarzeń. Właśnie tutaj odbędzie się premiera nowego XJ-a.
500 zaproszonych gości będzie miało zaszczyt obejrzenia nowego modelu, który póki znamy tylko ze zdjęć z lotu ptaka. Wiadomo, że nadwozie nowego modelu wykonane jest z aluminium, w stylu limuzyny coupe, z wielkim szklanym dachem. Znane są pojemności silników. I to wszystko... Jednak jak samochód wygląda w całości, o tym spekulujemy nie od wczoraj. Są głosy za i przeciw, pytania - konserwatyzm czy krok ku przyszłości.. Na pewno i tak będziemy zachwyceni.
Czekamy więc na ten wielki moment i przypomnijmy sobie, dlaczego XJ jest nam tak bliski serca.
Gdy Jaguar prezentował pierwszy model XJ w 1968, samochód ten był rewolucją. Jaguar XJ zmienił myślenie o samochodach luksusowych. I tym razem, premiera modelu będzie dramatyczna.
Nazwa XJ początkowo oznaczała kolejną serię modeli Jaguara, oznaczającą limuzynę i coupe o oznaczeniach XJ6 i XJ12, oraz odrębny model sportowy, oznaczony XJ-S. Liczby 6 i 12 w nazwie, oznaczały liczbę cylindrów zastosowanego silnika. Mimo nieco innych oznaczeń wewnętrznych, kolejne konstrukcje Jaguarów tej klasy również nazwano XJ. Do tej pory powstały trzy konstrukcje, pierwsza w 1968, druga w 1987 i najnowsza w 2002 roku.
XJ Serii I Pierwszy zadebiutował XJ6 we wrześniu 1968 roku. Według słów Sir Williama Lyonsa, miał być najlepszym dotychczasowym modelem tej firmy. Wyposażony był w rzędowe silniki sześciocylindrowe o pojemnościach 2792 cm3 i mocy 180 KM, oraz 4235 cm3 o mocy 245 KM. Obydwa silniki zasilane były przez dwa gaźniki. XJ12 pojawił się w 1972 roku. Napędzał go potężny, paliwożerny silnik V12 o pojemności 5343 cm3 i mocy 309 KM. Łącznie powstało 82126 sztuk XJ pierwszej serii, z czego tylko 3235 sztuk XJ12.
XJ Serii IIWraz z serią II, w 1973 roku, pojawił się dwudrzwiowy model XJ6C / XJ12C z nadwoziem typu hardtop coupe. Kolejną nowością była wersja L, z powiększonym rozstawem osi. W 1975 roku silnik 2.8 został zastąpiony większym, o pojemności 3.4 l. W 1977 roku zaprzestano produkcji wersji Coupe. XJ serii II słynął z niskiej jakości wykonania, psując reputację, którą później żmudnie odbudowywano. Powstało 91227 sztuk aut serii II.
XJ Serii IIIW 1979 roku kolejny raz przestylizowano nadwozie. Tym razem zajął się tym Pininfarina. Jeśli chodzi o silniki, to gaźniki zastąpiono wtryskiem paliwa. W 1982 roku ofertę wzbogaciła wersja Vanden Plas, jako topowa wersja wyposażeniowa. W tym samym roku zaoferowano poprawiony silnik V12, o oznaczeniu 5.3 HE (ang.: High-Efficiency - wysokiej sprawności). Odznaczał się przede wszystkim znacznie poprawioną ekonomią spalania. Mimo że w 1987 roku pojawił się dawno oczekiwany następca, to model XJ12 III-serii produkowano do 1992 roku. Wyprodukowano 132952 sztuki serii III, z czego 10500 z silnikiem dwunastocylindrowym.
XJ 40Zaprezentowany w październiku 1986 roku, całkowicie nowy model wszedł na rynek jako model na rok 1987. Projekt XJ40 planowany był od dawna, jednak problemy finansowe wstrzymywały prace. Model krytykowano za prostokątne reflektory i zachowawczą stylistykę. Początkowo do napędu użyto silników rzędowych, sześciocylindrowych 2.9 i 3.6, o pojemnościach 2919 cm3 (gł. rynek Brytyjski) i 3590 cm3
W 1990 r. zastąpiły je silniki 3.2 w 1990r,nadal występował silnik3.6 i 4.0 o pojemnościach 3239 cm3 i 3980 cm3. Drugi raz w historii modelu, wersję dwunastocylindrową zaprezentowano na rok przed planowaną modyfikacją. W 1992 roku pojawił się XJ12 z nowym silnikiem V12 6.0 o pojemności 5993 cm3 i mocy 318 KM.
X300Po przejęciu kontroli nad firmą przez Forda, nowy właściciel zdecydował się na upodobnienie modelu XJ40 do serii III. Projektant Geoff Lawson przestylizował przednią i tylną część nadwozia, przywracając reflektorom i tylnym lampom kształt kojarzony od dawna z Jaguarem. Model X300 przedstawiono w wersjach XJ6 i XJ12 w 1994, jako model na rok 1995. Do znanych już wcześniej modeli dołączył XJR z doładowanym silnikiem 4.0 o mocy 320 KM.
X308Pod koniec 1997 roku przedstawiono model X308 na rok modelowy 1998. Główną zmianą było zastosowanie nowego silnika ośmiocylindrowego AJ-V8, który swój debiut miał w modelu XK8. Model o nazwie XJ8 występował w wersjach 3.2 i 4.0 o pojemnościach 3248 cm3 (237 KM) i 3996 cm3 (284 KM), XJR natomiast otrzymał doładowaną wersję silnika AJ-V8 4.0 o mocy 363 KM. Oprócz silników całkowicie zmieniono wygląd deski rozdzielczej.
X350Całkowicie nowy model ukazał się w 2002 roku. Jego nadwozie wykonano ze stopów aluminium, dzięki czemu jest nie tylko lżejszy od poprzednika, ale i dużo sztywniejszy. Stylistyka, dzięki odniesieniom do serii III, nadal jest zachwycająca. Do napędu posłużyły silniki V8 3.5 i 4.2 o pojemnościach 3555 cm3 (258 KM) i 4196 cm3 (298 KM). Wersja XJR ma doładowany silnik 4.2 o mocy 395 KM. Można ją poznać po innej osłonie chłodnicy. Podstawową jednostką napędową jest jednak V6 3.0 konstrukcji Forda o pojemności 2967 cm3 (238 KM). Od 2004 roku dostępna jest wersja L, ze zwiększonym rozstawem osi o 125 mm.
tekst: na podstawie wikipedia.org
A juz niedługo w tym wątku na pewno dowiemy się, jak wygląda następca.