Autor Wątek: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6  (Przeczytany 8062 razy)

Offline rrrobson

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • Jaguar X-Type
Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« dnia: Luty 23, 2018, 18:26:48 pm »
Witam.
Od dłuższego czasu próbuję uporać się z szarpaniem w moim aucie. Na początku zaznaczę, że żaden check engine się nie świeci. Występuje ono podczas odpuszczania sprzęgła, najbardziej jest wyczuwalne przy zmianie z 1 na 2 oraz 2 na 3. Sprzęgło jest zrobione, poduszki silnika/skrzyni całe oraz wysprzęglik jest prawidłowo odpowietrzony.

Układ dolotowy sprawdzony pod kątem szczelności. Wymienione zostały uszczelki kolektora dolne i górne, a także o-ringi zaworów IMT. Wymienione również wszystkie cewki i świece.

Dziś z ciekawości odłączyłem elektrozawór EVAP przez co zaświecił się check engine i auto przeszło w tryb awaryjny. W tym trybie samochód zachowuje się tak jak powinien, żadnych szarpnięć, itp.

Moim zdaniem to któryś czujnik w silniku jest odpowiedzialny za to szarpanie, ponieważ torque zarejestrował wypadanie zapłonu. Macie jakieś pomysły, bo mi już się kończą ?

Obecnie podejrzenie padło na sondę lambda, chociaż nie ma błędów to może nie pracuje w pełnym zakresie ? Inny komputer niż zwykły ELM byłby wstanie odczytać dokładną wadę ?

P.S.
Dodam jeszcze, że korekty są w normie lecz miedzy bankiem 1 a bankiem 2 jest różnica 1-1,5%. Podglądając czas wtrysku pb to bank 1 ma dłuższy czas o 0,1ms od banku drugiego. Nie wiem czy to ma jakiś wpływ na aktualną pracę silnika.
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2018, 18:32:19 pm wysłana przez rrrobson »

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 879
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 23, 2018, 19:16:42 pm »
U mnie czuć szarpanie w okolicy 1500rpm, przy lekkim obciążeniu. Nie ma checka, ale zdecydowanie pojawia się wypadanie zapłonu, na którymś cylindrze. Ja obstawiam padającą cewkę, ale dopóki nie da konkretnego checka, to tego nie robię, bo nie wiem, która to cewka - dopiero jak się zrobi cieplej to się z tym pobawię.
Prawdopodobnie jest tak, ze przy lekkim obciążeniu i 1500rpm, zapłon jest mocno wyprzedzony, przez co zdarza się tak, że wypada. Podobnie może być u Ciebie, że w momencie wciskania sprzęgła, wyprzedzenie zapłonu jest duże i wypada.
Nie wiem czy po ELM da się to odczytać, ale trzeba by poszukać info, na jakich cylindrach wypadały te zapłony, których (jeśli dobrze rozumiem) uzbierało się 550.
Może jest jakiś PID podający liczbę "wypadniętych" zapłonów dla konkretnego cylindra.

Dla potwierdzenia/zaprzeczenia, że u Ciebie jest taki problem jak opisałem proponuję, żeby sprawdzić jaki masz kąt zapłonu w momencie, kiedy szarpanie występuje. Ja, jak będę miał możliwość, to sprawdzę to samo u siebie.

W jakimś dokumencie jaguarowym była informacja, jak dużo musi być misfire'ów, żeby check się zaświecił, nie pamiętam teraz, w którym to było.
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 23, 2018, 19:33:51 pm »
Chyba 5 w ciągu kilku sekund
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline rrrobson

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • Jaguar X-Type
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 23, 2018, 19:36:02 pm »
Na wolnych obrotach kąt wyprzedzenia wynosi od 2 do 3 stopni. Na dniach może uda mi się sprawdzić jaki jest kąt w momencie szarpnięcia.
Tak na chłopski rozum to biorąc rozumiem, że kątem steruje ECU. Skoro komputer wysterowuje taki, a nie inny sygnał to znowu się to sprowadza do któregoś wadliwego czujnika.

Offline voitec

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 879
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 23, 2018, 19:47:29 pm »
Wydaje mi się, że wyprzedzenie na wolnych, powinno być większe.
A co do przyczyny problemu, to tak jak napisałem, ja obstawiam nie czujnik, a element wykonawczy jakim w tym przypadku jest cewka, która nie działa tak jak powinna.

EDIT: http://www.teacher.starenvirotech.com/Jaguar/Jaguar%20OBDII%20Monitoring%20Systems/Jaguar%20OBDII%20Revised%2005-2004.pdf od strony 22 jest o detekcji wypadających zapłonów. Trzeba by to przeanalizować co i jak.
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2018, 19:54:39 pm wysłana przez voitec »
X-type 3.0 Estate '05 LPG
X-type 3.0 Sedan '01 LPG

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 23, 2018, 19:55:45 pm »
nie jestem w temacie ale przy wymianie świec należało sprawdzić przerwę pomiędzy elektrodami i ich czy ciepłota jest odpowiednia bo zazwyczaj długie czasy wtrysku i niskie obroty objawiają się szarpaniem przy problemach z prundem, a przy zmianach biegów przepustnica może sie delikatnie przywieszać

Offline rrrobson

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • Jaguar X-Type
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 23, 2018, 20:05:11 pm »
Dobrą lekturę podesłałeś voitec, szkoda tylko że motor 2,1 nie jest rozpisany :(
Tak jak pisałem cewki wszystkie 6szt. podmieniałem (co prawda używki), ale wyglądały lepiej od moich starych. (tak wiem to nie jest żaden argument :P )

Świece założone Denso T20TT a przerwa we wszystkich jest ustawiona na 0,9mm.

Mnie bardziej zastanawia to, że w trybie awaryjnym nie ma szarpania, czyli wtedy kiedy silnik ma bogatszą mieszankę. Dlatego na cel obrałem sondy lambda.

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 23, 2018, 20:18:33 pm »
Świece wynika że niby sie pokrywają. Nic tylko podmieniać graty z jeżdżącym :-trudno

Offline bodi

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 605
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 24, 2018, 01:38:57 am »
Ja jestem laikiem w tych wszystkich sprawach, o których piszecie, chociaż jestem po technicznej uczelni i ogarnę sam sporo napraw typowo mechanicznych, czyli jakieś wymiany łożysk, innych elementów bez problemu...
Zabieram głos powodowany logiką a nie wiedzą. Są wśród Was różne domysły co to może być, a ja muszę bardzo poprzeć pewne stanowisko. Też uważam, że jest to jakiś czujnik (np. sonda lambda lub jakiś inny, bo w silniku i osprzęcie w Jaguarze jest tego trochę) dlatego, że jeżeli w RESTRICTED PERFORMANCE chodzi bez szarpnięć, to właśnie jest na 100% potwierdzenie tej tezy. A wynika to z samej idei jak działa właśnie taki tryb awaryjny - w tym trybie pomijane są różne regulacje dawek wtrysku i inne parametry i np. samochód pali wtedy wiecej bo działa na jakichś z góry założonych umownych nastawach i nie bierze żadnych odczytów, aby coś tam mógł sobie doregulować itp.
Dlatego działa dobrze, jak jest w trybie w którym omijane są pewne parametry, które w normalnym użytkowaniu mają wpływ na dostosowanie silnika, tak aby spełniał np. normy spalania, odpowiednio niewiele palił itp itd. T
2004 X-Type V6 3.0 AWD Automatic Black on black

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 24, 2018, 01:55:02 am »
A ja wam opowiem taką ciekawostke. Około pół roku temu mój kot zaczął wywalać engine fault i transmision fault. Z błędów wynikało za uboga mieszanka na obydwu bankach i błąd przepustnicy. Pojawiało sie to potem coraz częściej aż nie dało sie normalnie jeździć. Wchodził na duże obroty i szarpał przy zmianie wajchą z D na P, wogule na każde inne też. Prawdziwą usterką był cieknący simmering w automacie. Wymieniłem, dolałem 1,5 L oleju i od kilku miesięcy ciesze sie bezawaryjną jazdą.
Zatem radze posprawdzać wszystko bo sie okaże że jakaś głupiutka wtyczka zaśniedziała i będziesz sie bujał cały czas z problemem.

Offline rrrobson

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • Jaguar X-Type
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 26, 2018, 19:58:27 pm »
Jednak w trybie awaryjnym również następuje wypadanie zapłonu (od piątku dopiero dziś wyjechałem na drogę). Sprawdzałem jeszcze rezystancję zaworów IMT. Oporność jednego wynosi 22om, natomiast drugi 59om. Patrząc po numerach to zawory są jednakowe. Zamieniłem je miejscami, jednak nie przyniosło to żadnych zmian. w kolektorze dolotowym pod IMT widać zebrany olej. Czy to są normalne ilości ?

P.S.
Pod tym linkiem znalazłem informację, że rezystancja powinna wynosić 30om. Czyżby dwa zawory uszkodzone ?
https://www.jaguarforums.com/forum/s-type-s-type-r-supercharged-v8-x200-15/p-1549-imt-question-86633/
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2018, 20:17:58 pm wysłana przez rrrobson »

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 27, 2018, 09:15:06 am »
ja jesteś z okolic olsztyna to bym ci pożyczył na tydzień lub dwa dwa wihajstry bo akurat mam wolne tylko nie wiem czy pasuje od 3.0 do 2.1 to byś sprawdził

Offline rrrobson

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • Jaguar X-Type
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 27, 2018, 10:59:12 am »
Dzięki za dobre chęci. Jestem z Białegostoku także ta opcja odpada. Jeszcze potestuje i pomierze obwód elektryczny. Najwyżej skończy się na zakupie nowych.

Offline q_nerk

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 584
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 28, 2018, 11:13:07 am »
A jak tam jest rozwiązana sprawa wolnych obrotów w 2,1? Krokowiec na przepustnicy czy IACV?

Offline rrrobson

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • Jaguar X-Type
Odp: Szarpanie Jaguar X-Type 2,1 V6
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 28, 2018, 14:42:43 pm »
Jest i krokowiec na wałku przepustnicy, a także zawór IAC. To by mogło mieć wpływ na różnicę czasu wtrysków ?

Zamówiłem już zawory IMT, zobaczę czy przyniesie to jakiś efekt.
« Ostatnia zmiana: Luty 28, 2018, 16:49:45 pm wysłana przez rrrobson »