Witek12345, oby Urzędy celne tak interpretowały przepisy.
W projekcie jest wzmianka:
"Zwalnia się od akcyzy motocykle, autobusy oraz pojazdy zabytkowe
w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym."
Przepisy ruchu drogowego odsyłają do przepisów konserwatora zabytków. Konserwator może wpisać samochód jako zabytkowy bez kryterium wieku, natomiast Urzędy Celne biorą biorą pod uwagę Klasyfikacje taryfową kodu CN 9705 00 00, a tutaj muszą być spełnione łącznie kryteria takie jak: o
- oryginalny stan pojazdu, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,
- kryterium wieku (co najmniej 30 lat od daty produkcji),
- model lub typ, który nie jest już produkowany,
- znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju,
- posiadanie niezbędnych cech charakterystycznych do włączenia do kolekcji (znaczna wartość, rzadkość występowania, nabycie w transakcjach specjalnych, wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem).
Za pojazd kolekcjonerski zostanie również uznany pojazd, posiadający wartość historyczną niezależnie od daty jego produkcji, który brał udział w wydarzeniu historycznym oraz samochód wyścigowy, zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa, który osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych, krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.
Jak będzie to wyglądało w praktyce wraz z nową ustawą, to zobaczymy.