Autor Wątek: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora  (Przeczytany 100221 razy)

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
  • XJ6 1993r
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #45 dnia: Maj 19, 2018, 20:08:45 pm »
Panowie, w jaki dokładnie sposób ściskaliście amortyzator do wyjęcia z kielicha? Brakuje jakieś dobre 30 mm żeby go wyjąć.
Ja robię to w XJ40 ale chyba nie ma to znaczenia.

Offline ziutek567

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 495
  • x-type 3.0 automat
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #46 dnia: Maj 21, 2018, 19:28:24 pm »
czemu nie odkręcisz mocowania na dole?

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
  • XJ6 1993r
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #47 dnia: Maj 21, 2018, 21:05:54 pm »
Odkręciłem, dosłownie 2 minuty roboty. Ale koledzy pisali, że da się skompresować, więc jestem ciekawy jak to zrobili.

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #48 dnia: Maj 21, 2018, 22:43:17 pm »
Zwykly klucz nasadka od góry i duzo sily, polaczonej z okazjonalnym oddawaniem gazów :)

Zawsze mozesz kogos poprosic zeby stanal na kluczu, musi pojsc. Moje w X300 bez problemu da sie recznie wcisnac. w XJ40, musialem prosic brata o pomoc, on wcisnal, a ja od dolu na szybko zmienilem i gume i podkladke.

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
  • XJ6 1993r
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #49 dnia: Maj 22, 2018, 20:41:46 pm »
Wszystko jasne, nie mogło mi się udać, nie mam brata ;D

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 253
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #50 dnia: Marzec 29, 2019, 19:18:44 pm »
W celu eksperymentu, polecam wykorzystać kumki mocowania chłodnicy traktora MTZ.

Za twoją namową rownież zakupilem poduszki chłodnicy od traktora MTZ Białoruś po 5 zl sztuka.

Po wstepnym przypasowaniu, stwierdzam, ze to beda najlepsze niezniszczalne poduszki. Dzieki za pomysl.

Oczywiscie bedzie je trzeba kosmetycznie dopasowac, ale beda pasowac jak ulal. Jestem pewien, ze wytrzymaja z 10 lat conajmniej jak nie na zawsze :D Zrobie foty dopasowania tych poduszek jak bede montowal.

Zamocuje je klasycznie tak jak jest w wielu autach, bez tych durnych blaszanych podkladek ktore stykaja sie z blacha nadwozia, przez ktore musiales zmniejszac srednice gumek od traktora.
Kolejna wada fabryczna bedzie usunieta w kocie :D
Moj traktor to Jaguar-Bialorus XJ40  ale w X300 jest identico :D
« Ostatnia zmiana: Marzec 29, 2019, 20:25:36 pm wysłana przez sebek1111 »

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #51 dnia: Marzec 30, 2019, 04:44:28 am »
(...)
Zamocuje je klasycznie tak jak jest w wielu autach, bez tych durnych blaszanych podkladek ktore stykaja sie z blacha nadwozia, przez ktore musiales zmniejszac srednice gumek od traktora.
Kolejna wada fabryczna bedzie usunieta w kocie :D

Te podkladki spelniaja dosc specyficzna role. Ich srednica jest tylko troche mniejsza od samej dziury w nadkolu przez ktora przechodzi amortyzator, ale w polaczeniu z poduszkami i tym takim mini rekawem metalowym na amortyzator:

https://www.jaguarclassicparts.com/uk/part/MMB2154AB

Utrzymuja idealnie w srodku dziury amortyzator tak zeby nie bylo kontaktu miedzy nadkolem a samym amortyzatorem. Jak pozbedziesz sie podkladek to amortyzator w koncu przesunie sie w ktoras strone i bedzie opieral i szorowal o nadkole co jest bardzo denerwujace :)
Takze jak najbardziej mozna powiekszac poduszki ale trzeba i tak zrobic to by amortyzator nie szorowal w dziure o nadkole ;)

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 253
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #52 dnia: Marzec 30, 2019, 12:50:01 pm »
Przyjrzyj sie ze poduszki od traktora maja gumowy wypust ktory wlasnie wypelni ta przestrzen, w wielu autach a wlasciwie we wszystkich innych niz Jaguar to wlasnie guma centruje amortyzator w otworze, tak i bedzie wlasnie u mnie, a poduszka z MTZ pasuje do tego idealnie.

Beda foty, to przekonasz sie, ze wyjdzie to idealnie.

Tych podkladek i tak u mnie nie ma bo majstry nie zalozyly poprzedniemu wlascicielowi przy wymianie amortyzatorow, nie zalozyli tez tulejek nr 10 na schemacie z JDHT.
Te sa niestety niezbedne rowniez do poduszki z traktora i wlasnie szukam czegos zeby je dorobic badz kupic, bo w garazu nie znalazlem niczego co by sie nadawalo, a tokarki nie posiadam. Ale to maly problem, cos sie znajdzie. Zrobie dokladna fotorelacje w przyszlym tygodniu to ocenicie czy pomysl jest dobry czy tez nie, ja wiem, ze tak.
« Ostatnia zmiana: Marzec 31, 2019, 08:20:32 am wysłana przez MicGin »

Offline truten23

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 708
  • XJ x300 sovereign
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #53 dnia: Marzec 30, 2019, 23:27:22 pm »
Też zastanawiałem się, czy nie wywalić tych podkładek, ale ostatecznie zostały.
Minęło już trochę czasu odkąd je założyłem. I nie zauważam żadnych problemów.
Myślę, że było warto :)
>per aspera ad astra<

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #54 dnia: Kwiecień 01, 2019, 14:02:24 pm »
Jakkolwiek tego nie zrobisz, jesli amortyzator bedzie sztywno siedzial w srodku dziury, nie szorujac o boki, bedzie ok ;)

Ja u siebie podmienilem na poduszki z tylnych amortyzatorow(te duze gorne, sa cztery raz tansze od przednich pianek mimo ze sa ze trzy razy wieksze), dziura na amortyzator w nich jest wieksza, ale material zdecydowanie lepszy niz pianki przednie. Na poczatku dzialalo to naprawde swietnie, ale po kilku dniach przy jakims wyboju, amortyzator przesunal sie w dziure i zaczal lekko szorowac o boki nadkola na malych wybojach i bylo to strasznie irytujace. Zalozylem wieksza tulejke z tylnego amortyzatora, idealnie pasuje w dziure w nadkolu ale szoruje tak samo o nadkole wiec musialem wrocic do zwyklych pianek.

Mialem zestaw gum od Bilsteina wczesniej, ktory byl razem z ich nowymi amortyzatorami i szczerze, fatalnie sie na nich jezdzilo, strasznie sa twarde i czuc kazda mala dziure w nich wiec mimo ze pianki sa raczej malo trwale(u mnie wytrzymuja okolo roku i niecale 20tys km) tak najlepiej sie na nich jezdzi.

Wniosek z tego generalnie taki, ze najlepiej by bylo znalezc poduszki z podobnego materialu jak tylne gorne poduszki(szczerze ze 100% poprawy jazdy na nich, nie bylo czuc nawet jak wjezdzalem na kraweznik), czyli o srednicy dwukrotnie wiekszej niz oryginalne przednia pianka(miejsca spokojnie wystarczy) i z dziura taka sama srodkowa jak oryginalne przednie 'pianki' tak, zeby amortyzator nie mogl sie przesuwac w dziure w nadkolu i zeby nie szorowal o nie.

Offline truten23

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 708
  • XJ x300 sovereign
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #55 dnia: Kwiecień 01, 2019, 17:56:03 pm »
Mialem zestaw gum od Bilsteina wczesniej, ktory byl razem z ich nowymi amortyzatorami..
Czyli zmieniałeś tez przednie amortyzatory? Może ta twardość to ich wina?
Ja, po zastosowaniu eksperymentalnie gumek chłodnicy traktora zauważyłem tylko większy szum opon o nawierzchnię.
W moim odczuciu na twardość one nie wpłynęły.
Co innego przejście z felg 16" na 18 ;)
>per aspera ad astra<

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 253
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #56 dnia: Kwiecień 01, 2019, 18:05:25 pm »
No wiec gotowe:
1. zdjęcie: gumki z MTZ Belarus poduszka chłodnicy cena 4,90 zł szt.
2. zdjęcie: sciety wypusk gumki
3. zdjecie: w jednej gumce scinamy oba wypusty, w drugiej jeden wypust
4. zdjecie: dorobiona tulejka( byc moze pasuje oryginalna ale nie wiem bo jej nie posiadalem. Wymiary 10x 15 mm długosc to niecale     3/4 wysokosci obu poduszek
5. zdjecie; zalozone probnie na amortyzator, przerwa z wypustem miedzy poduszkami to miejsce osadzenia w karoserii, wypust i tulejka w srodku centruja wszystko jak nalezy, pod poduszkami oczywiscie zostaje podkladka utrzymujaca dolna poduszke na trzpieniu
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2019, 18:54:05 pm wysłana przez sebek1111 »

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 253
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #57 dnia: Kwiecień 01, 2019, 18:16:22 pm »
1 zdjęcie: poducha dolna
2 zdjecie: widac wypust poduszki dolnej idealnie wpasowywujacy sie w otwor i wystajaca tulejke centrujaca
3 zdjęcie: poduszka gorna z podkladka
4 zdjecie stare poduszki
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2019, 19:00:33 pm wysłana przez sebek1111 »

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #58 dnia: Kwiecień 01, 2019, 19:20:10 pm »
(...)
Czyli zmieniałeś tez przednie amortyzatory? Może ta twardość to ich wina?
Ja, po zastosowaniu eksperymentalnie gumek chłodnicy traktora zauważyłem tylko większy szum opon o nawierzchnię.
W moim odczuciu na twardość one nie wpłynęły.
Co innego przejście z felg 16" na 18 ;)

Nie, amortyzatory sa w porzadku, z piankami jest naprawde rewelacyjnie, takze wina na pewno poduszek Bilsteina, zwyczajnie nie tlumia jak pianki i mocniejsze uderzenia przenosza sie na cala bude, az czuc w rekach :)

Poduszki z traktora wygladaja spoko, oby nie byly za tware, jakkolwiek u dolu skoro poduszka jest duzo wieksza od oryginalnej podkladki pod spodem takze by trzeba bylo zalozyc taka duza plaska podkladke jak i u gory, inaczej sie odksztalci i rozleci w koncu.

Offline sebek1111

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 253
Odp: x300, zmiana gumek górnego mocowania amortyzatora
« Odpowiedź #59 dnia: Kwiecień 01, 2019, 19:32:35 pm »
Ciezko znalezdz podkladke 11mm na 50mm trzeba by dorabiac lub dokupic takie jak te górne.
Nie rozleci sie. Skoro poduszka oryginalna ma 40mm i taka jest podkladka, to czemu guma mialaby sie odksztalcic. Idac twoim tokiem ,to gdybym ta gume przetoczył na fabryczny wymiar, to nie musialbym wymieniac podkladek i bylo by  ok, a tak sie odksztalci. Nie odksztalci sie.


Tak gwoli scislosci to poduszki nie tylko tłumią dzwieki czy drgania, ich głównym zastosowaniem jest lozyskowanie amotryzatora.

Gdy wahacz ugina sie, mocowanie amorka pracuje po łuku. Dolna tuleja zapewnia lozyskowanie amortyzatora w osi obrotu, gorna poduszka zapewnia lozyskowanie wahliwe i to jest ich glowne zastosowanie.

Ci co czesto o tym zapominaja ladujac poliuretan gdzie popadnie, koncza potem naprzyklad ze zlamanymi wahaczami czy popekanymi elementami  karoserii.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2019, 20:23:45 pm wysłana przez sebek1111 »