Taki naród nie chce czytać ze zrozumieniem i do upadłego będzie bronił błędnych teorii. Jednym nie wyperswadujesz Smoleńska (w jedną czy drugą stronę), innym Żydów, masonów i cyklistów, a jeszcze innym mostu i dyferencjału.
Kolejno lista błędów, które popełniasz (być może niepełna):
- w ostatnim listowaniu z Wikipedii masz wprost napisane o półosiach w moście
- gdzie w Wikipedii masz coś o wymaganiu konstrukcji ramowej? Wymyślasz sobie argumenty?
- potem już piszesz z sensem, choć chyba nie to chcesz przekazać - most może być mostem nawet jeżeli nie ma pochwy i nie jest sztywny. Druga lista mówi wprost, że most może być sztywny, ale nie musi
- brak pochwy, pozwól że wyjaśnię na przykładzie:
Uzębienie dzielimy na:
mleczne
stałe
W skład uzębienia wchodzą:
siekacze
kły
zęby przedtrzonowe (tylko w uzębieniu stałym)
zęby trzonowe
Czy z tego wywiedziesz, ze uzębienie mleczne nie jest uzębieniem?
- most napędowy posiada praktycznie każdy samochód, a to co uparcie nazywasz 'mostem' to w rzeczywistości most sztywny
Most napędowy
Określenie kompletnej osi wraz z kołami napędowymi i ich półosiami oraz mechanizmem różnicowym rozdzielającym moment obrotowy pomiędzy półosie, do której doprowadzany jest napęd wprost od silnika za pomocą wału napędowego. We współczesnych samochodach ciężarowych i terenowych, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu także w samochodach osobowych, stosowano sztywne mosty napędowe, tj. takie, w których półosie napędowe wraz z mechanizmem różnicowym zamknięte były w sztywnej rurze (pochwie reakcyjnej) poruszającej się wraz z kołami przejeżdżającymi przez nierówności (zależne zawieszenie kół). W takiej konfiguracji położenie kół osi napędowej nie ulegało zmianie wobec osi pojazdu (połączenie „na sztywno”). We spółczesnych konstrukcjach spotyka się niezależne zawieszenie kół, w którym nie występuje pochwa reakcyjna, półosie łączone są z mechanizmem różnicowym i kołami za pomocą przegubów, a resorowane koła poruszają się niezależnie od siebie i pozostałych elementów mostu napędowego.
- mylisz się też twierdząc, że w Jagu nie ma reduktora:
Przekładnia może być:
reduktorem (przekładnia redukująca) – gdy człon napędzany obraca lub porusza się z mniejszą prędkością niż człon napędzający
multiplikatorem (przekładnia multiplikująca) – gdy człon napędzany obraca lub porusza się z większą prędkością niż człon napędzający
Mechanizm różnicowy (przekładnia różnicowa), potocznie dyferencjał (od słowa dyferencja - dawn. różnica) – przekładnia mechaniczna zębata
W skrzynce kątowej (
http://aonsaithya.kapsi.fi/url/xtypeinformationals/JJM181517-15%20X-Type%20Powertrain%20Introduction.pdf s. 65) występuje przekładnia planetarna, realizująca funkcje dyferencjału, dokonująca jednocześnie redukcji.
Ergo skrzynka kątowa jest reduktorem. QED
Czego w Jagu nie ma to osobnego reduktora wielobiegowego, z możliwą zmianą przełożenia.
W pojazdach samochodowych reduktor może być wbudowany w most napędowy lub występować jako oddzielny element. Często stanowi on dodatkowy człon skrzynki biegów. Reduktory występujące jako oddzielny element zbudowane są najczęściej z kilku przekładni zębatych. Spotyka się również rozwiązania z przekładniami planetarnymi oraz konstrukcje mieszane. Reduktory mogą występować jako dodatkowa skrzynka dwu- lub wielobiegowa.
Inna sprawa jest taka, że określenie 'reduktor' jest mniej precyzyjne niż 'skrzynka kątowa'. Skrzynka kątowa w Xie z napędem 4x4 jest jedna, a reduktory przynajmniej ze 4 (skrzynia biegów, skrzynka kątowa, dyfer przedni i tylny).
W sumie to moderator mógłby wydzielić ten wątek, bo chyba odeszliśmy od tematu.