Autor Wątek: Akumulator czy alternator x-type  (Przeczytany 7737 razy)

kalipe

  • Gość
Akumulator czy alternator x-type
« dnia: Październik 13, 2013, 12:58:12 pm »
Ze dwa tygodnie temu rano Jag odmowił posłuszeństwa - rozładowany akumulator. Podłączyłem pod prostownik. Następnego dnia udałem się do sklepu z akumulatorami. Okazało się że akumulator niby sprawny', trzyma pod obciążeniem. Jedynie co musiałem zrobić to dolać z litr wody demineralizowanej, tyle brakowało . Ponowniłem podłączyłem na długi czas na ładowanie. Ostatecznie akumulator ni w ząb nie chciał się do końca naładować. Dwa tygodnie auto jeździło głównie miasto ale też trasa się odbyła. Dzis próbuje odpalić i znów rozładowany.
Nie zabardzo mi się uśmiecha wyrzucać pieniadze na nowy akumulator jak się później okaże że to jednak akumulator. Jakaś podpowiedź w jaki sposób zdiagnozować ewentualną usterkę alternatora. Chciałym być nieco przygotowany przez wizytą w warsztacie co by mi nie wciskał poźniej historii dziwnych :-)

moryc25

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 13, 2013, 13:16:43 pm »
Napięcie ładowania przy średnich obrotach powinno wynosić ok. 14,4V, wystarczy uniwersalny miernik.

Piotrek

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 13, 2013, 13:38:59 pm »
Prąd ma mniejsze znaczenie. Chodzi o to, by generalnie pracujący alternator ładował aku a nie odwrotnie. Temu służy regulator napięcia alternatora. I faktycznie napięcie powyżej 14 V wystarcza by prąd płynął od alternatora do aku. Amperaż prądu zależny jest od oporu aku - rozładowany - więcej amperów płynie (znaczy się - większe natężenie prądu ładowania), naładowany - mniej, z padniętą celą - wcale nie płynie, choć napięcie nawet pzekroczy 15 V.

Generalnie - wzrost napięcia po odpaleniu silnika + zgaszenie lampki ładowania aku świadczy, że alternator działa i ładuje aku. Wartości mierzone na mierniku nie zależą od jakości alternatora lecz od stopnia wysterowania regulatora napięcia alternatora. Zaś prąd ładowania od oporu wewnętrznego akumulatora.

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 13, 2013, 13:53:46 pm »
Wartości mierzone na mierniku nie zależą od jakości alternatora lecz od stopnia wysterowania regulatora napięcia alternatora. Zaś prąd ładowania od oporu wewnętrznego akumulatora.

Co odpowiada za wysterowanie regulatora?

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 13, 2013, 15:39:55 pm »
 podłączyłem pod prostownik. Jak się podładuje podepnę auto pod kompa (w końcu będzie okazja wypróbować OBD). Programow kilka mam uniwerwalnych więc podejrzewam że i  napiecie pokaże. Podejrzewam że to coś pomoże w zdiagnozowaniu przyczyn). Jak myślicie?

Bedek

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 13, 2013, 15:58:38 pm »
Napięcie w instalacji możesz sprawdzic siedząc za kierownicą na wyświetlaczu tam gdzie są km. Procedura opisywana wielokrotnie - przekręcasz kluczyk na poz I wciskasz przycisk komputera i trzymając przekręcasz kluczk na poz II ( kontrolki) na wyświetlaczu pojawi się napis test przyciskając kolejno przycisk od kompa dojdziesz do pozycji BAT a dalej pokazane jest napięcie w instalacji teraz możesz również odpalic silnik zobaczysz różnice ile ładuje, włącz odbiorniki zobaczysz ile spadnie - test ogólny ale nic nie kosztuje.

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 13, 2013, 17:18:54 pm »
OO, tego nie wiedziałem. Dzięki. Przetestuje  :-thank

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 24, 2013, 20:47:45 pm »
Niestety opcja kodów z pstrykaniem komputera i stacyjki u mnie nie zadziałała?? W każdym bądź razie przyczyna została zdiagnozowana, alternator. Do wymiany. Napięcie przy odpalonym silniku w granicach 13,5V, przy dołączaniu kolejnych źródeł poboru prądu wartość spadała. Do  tego  doszedł gorący alternator. Starego nie udało się zregenerować więc treba było kupić nowy, z robocizną wyszo 580 zika.

anticrux

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 01, 2013, 01:07:59 am »
proponuję zanim władujesz się w koszty to przeczyść kable od aka do silnika i od aka do rozrusznika.

moj nieraz nie chciał odpalić, wymieniłem automat rozrusznika, sprawdzenie rozrusznika, nowy akumulator, nowy rozrusznik- a wystarczyło kable dobrze wyczyscic, nie oceniać ich wizualnie, że są ok, tylko porządnie przeczyścić nawet jak wyglądają na idealne.

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 03, 2013, 16:44:07 pm »
Historia była długa, nerwowa  :-thumpdown i wielowątkowa ale po kolei.
Stary akumulator okazał się w połowie wyschnięty, dolałem z litr wody demineralizowanej. Nie wiele to pomogło bo czarny osad elektrolitu na dnie już pływał powodując wewnętrzne zwarcie. Zakupiłem nowy akumulator nr 1. Następnego dnia akumulator rozładowany. Jak się dowiadywałem od elektryków w przypadku zakupu akumulatorów w firmie X pierwsze co trzeba zrobić to naładować ze 12 godz. Trochę dziwne ale tak zrobiłem. W między czasie okazało się że akumulator nie dołatowywuje się do końca.
Kolejne zbyt czeste rozładowawania wskazały na kolejną przyczynę - zepsuty alternator.  Suma  sumarum wymieniłem alternator na nowy nieśmigany. Przetestowałem nowy akumulator, okazało się że na 730A (wersja 80Ah) faktycznie wyciskał 490A, czyli nowy a już walnięty. :-nuts Tak to jest jak miesiącami akumulatory leżą na paletach  :-zly
Pojechałem do sklepu reklamować akumulator. Analityk prostymi testami (miernik, sprawdzenie poziomu elektroitu, czy ewentualny pobór prądu na "lewo") nic nie stwierdził. Niemniej obstawiałem przy swoim  i ze sklepu wyjechałem z kolejnym nowym akumulatorem już nr 2. Wyjeżdżając zapytałem się czy mam naładować, odpowiedź była przecząca.  Wieczorem zrobiłem swoj test akumulatora na 730A wyciągał 705A nie jest idealnie ale dopuszczalnie. Następnego poranka znow był rozładowany. Dałem na 1,5 dniowe ładowanie niskim napięciem. W  międzyczasie podłączyłem i zostawiłem w aucie na nockę  pożycony akumulator żeby potwierdzić że prąd rzeczywiście nie idzie na lewo. Na szczęście ten wątek został wykluczony.
Teraz nowy akumulator nr 2 już trzyma, na trasie doładowuje tylko że...
No właśnie, ładowanie na max.doładowanym akumulatorze jest rzędu 14,05V. Ideałem to chyba nie jest. Przy lekko rozładowanym akumulatorze ładowanie z alternatora spada do jakiś 13,9V. Raz zauważyłem też podczas badania miernikiem na  włączonym silniku dziwne, momentowe, kilkurazowe dzwięki rezultatem czego był spadek napięcia ładowania akumulatora do jakieś 13,55V, ale o chwila i wracało do "normy".
Przeciściłem papierem ściernym klemy, styki przewodów załączonych do klem ale nic nie dało. Max napięcie jakie pokazywał miernik było w granicach 14,05V  :-trudno

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 11, 2013, 19:18:05 pm »
Dotychczas miałem takie wyniki: : 14,05 - 14,10V (odpalony, na obrotach, powłaczane klimy radio itp.); 12,55-12,8V (sam akumulator, auto zamknięte, odstane, z podłączonymi klemami później bez podłączonych klem).
Elektryk mówił że na spoczynku powinien wskazywać 12,5-12,8V więc przyjąłem powyższe za normę. A chwilowy wynik 12,1V tłumaczyłem prawie rozładowanym akumulatorem (co miało odpowiednie przełożenie na 13,9 - 14,0V (przy odpalonym aucie z "dodatkami")).
W weekend zrobiłem trasę 2x 300 km. Po przyjeździe miernik i porobiłem testy napięcia. Pokazuje mi: 14,2- 14,3V (odpalony, na obrotach, powłaczane klimy radio itp.), 13,4V (sam akumulator, auto zamknięte, odstane, z podłączonymi klemami później bez podłączonych klem).
Czy wynik po trasie mam przyjąć za dobry znak czy znów coś nie tak bo za dużo.

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 13, 2013, 19:07:07 pm »
Dziś środa, więc dwa dni po trasie .... akumulator rozładowany. Jaja opadajæ  :-thumpdown

Jawe83

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 14, 2013, 10:42:35 am »
Ale masz 100% pewności, że nie ma poboru prądu na lewo? Może do innego elektryka skocz, albo zrób sobie sam test - odłącz bezpieczniki od potencjalnych pożeraczy, jak radio, moduł sterowania klimą, zegary, itp. i zobaczysz, czy przez noc zginie Ci energia.... a potem sukcesywnie podłączaj wszystko, za każdym razem odczekując noc.
Trochę długotrwałe, ale najpewniejszy sposób na wykluczenie drogą eliminacji awarii elektryki.

Offline NorbertN

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 159
  • Jaguar X300 Sovereign 4.0
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 14, 2013, 14:27:29 pm »
Chyba najprosciej bedize odwiedzic elektryka. To nie jest wina aku raczej. Mialem tak kiedys z radiem w innym aucie. Wszystko sprawdzilem, aku wymieniony i nic. Okazalo sie ze cos bylo nie tak z instalacja przy radiu i bateria padala w kilka godzin.
« Ostatnia zmiana: Listopad 14, 2013, 14:41:13 pm wysłana przez NorbertN »
========================
Był Jaguar X-Type 3.0 High 2002 => Był Jaguar X300 Sovereign 4.0 1996 => Może XK? :)

kalipe

  • Gość
Odp: Akumulator czy alternator x-type
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 14, 2013, 18:51:18 pm »
Tak też chcę zrobić. Dwóch elektryków z góry odmówiło gdy się dowiedzieli że chodzi o x-type ?? Spróbuje jeszcze na weekend pożyczyć znów inny akumulator i sprawdzić czy jego też rozładuje?