Autor Wątek: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.  (Przeczytany 9687 razy)

Offline Kocur666

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.670
  • Zdrowie szybkich pañ i piêknych Jaguarów...
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 04, 2013, 20:10:54 pm »
Z góry przepraszam jeżeli cię uraziłem, te forum nie polega na ubliżaniu innym, a co do napędu 4x4 to jak będziesz miał słabe opony to daleko nie zajedziesz. :P
Jaguar X-type 2,5 V6 AWD 02r

Yamaha YZF-R1 RN19

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 04, 2013, 22:10:51 pm »
Oczywiście, że mnie wcześniej uraziłeś. Obecnie jest OK.
Co do jazdy z napędem na cztery koła. Najpierw naczytałem się i nasłuchałem opowieści, że napęd AWD daje większe bezpieczeństwo itd. Kilka razy się zdziwiłem w jakiś tam sytuacjach. Nie wydawało mi się to bezpieczniejsze od przedniego napędu i zacząłem wtedy szukać w sieci. Zacząłem oczywiście od forum Subaru (jeżdżę Foresterem). Ciekawy wątek. 
http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/42962-jazda-zima-awd/
Rozwiązanie proponowane przez Ciebie, aby nie jeździć w ogóle jest słuszne o ile ktoś nie jest w stanie rozwijać swoich umiejętności pomimo jeżdżenia.
Teraz ostatnia dotyczaca głownie Ciebie kwestia to rozkład momentu, czy ty go bedziesz miał 70/30 czy 30/70 czy 40/60 czy 60/40 czy 50/50% nie ma żadnego znaczenia, powtarzam żadnego.
Dlaczego? Jeżeli masz czas i chęci, to wytłumacz mi.

Dzisiaj spotkałem kierowcę z Jaguarem X-type 2.5 u gumiarza. Pytałem o te sprawy. Odpowiedział tak: "Miałem Merca i zimą była tragedia w Jaguarze nie ma problemu. Potem podał konkretne przykłady itd." No i czarny sedan z czarnym środkiem... ech...

Offline Kocur666

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.670
  • Zdrowie szybkich pañ i piêknych Jaguarów...
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 04, 2013, 23:22:18 pm »
Ja nie proponowałem, żebyś w ogóle nie jeździł...  :-gwizd
Jaguar X-type 2,5 V6 AWD 02r

Yamaha YZF-R1 RN19

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 05, 2013, 19:41:38 pm »

 Dlaczego? Jeżeli masz czas i chęci, to wytłumacz mi.


Jeżeli jeździsz subaru foresterem,  jednym z najbardziej uznanym 4 napędowcem na świecie i masz z nim problemy to co ja Ci mam tłumaczyć? Napisałem we wcześniejszym poście być może brutalnie, ale prawdziwie  :- pojecia

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 08, 2013, 12:39:06 pm »
Wiem jakim autem jeżdżę i jakie są o nim opinie. Czy ja mam z nim problemy? Oczywiście, gdyż dużo jeżdżę i coś się zawsze znajdzie. Czy słabo jeżdżę? Oczywiście, że tak. Znam bardzo wielu lepszych. Problemy mogą być w każdym aucie i każdy kierowca może je mieć. Znam też kilku, którzy twierdzą, że mają takie auta i są takimi kierowcami, że problemów nie mieli i zachowują się, jakby ich nie miały dosięgnąć.
Wcześniej napisałeś, to co napisałeś. Proszę, abyś uzasadnił. Jeżeli nie masz czasu lub chęci, to OK.
Czy posiadanie Forestera i jakieś tam epizody podczas jazdy spowodowały, że nie będę w stanie pojąć "tajemnej wiedzy"? W czym problem?

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 08, 2013, 17:00:19 pm »
Tu nie chodzi o pojęcie tajemniczej wiedzy, tu chodzi o pogodzenie sie z faktem. Brak lub słaba umiejetność kierowania nie zrekompensuje jej samochód z napędem na 4 koła. Jeżeli jazda samochodem powoduje u Ciebie lęki to po prostu nie jeździj. Nie moge Ci wytłumaczyć jak masz jeździć tym, a jak tamtym samochodem. Samochód sie po prostu czuje, jak piersi kobiety, gdy je za mocno ściśniesz wywołasz ból, a nie przyjemność. Tak samo z autem, gdy sie naciśnie gaz wyczuwamy na ile przyspieszy żeby jechać, a nie wpaść do rowu.

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 08, 2013, 21:20:58 pm »
Wywołuje u mnie lęki? Ale diagnoza...
Teraz ostatnia dotyczaca głownie Ciebie kwestia to rozkład momentu, czy ty go bedziesz miał 70/30 czy 30/70 czy 40/60 czy 60/40 czy 50/50% nie ma żadnego znaczenia, powtarzam żadnego.
Prosiłem tylko, abyś rozwinął to stwierdzenie. Piszesz, że głównie mnie to dotyczy, co oznacza, że innych tez może dotyczyć. Jeszcze raz proszę, abyś wytłumaczył mi z jakiego powodu " rozkład momentu, czy ty go bedziesz miał 70/30 czy 30/70 czy 40/60 czy 60/40 czy 50/50% nie ma żadnego znaczenia". Twoja opinia bardzo interesuje mnie w tej kwestii. Nie masz czasu lub ochoty, to wal śmiało.
Gdybym chciał badać moje lęki, osobowość itd., to nie robiłbym tego poprzez forum i to forum właścicieli i miłośników Jaguara.

Offline Artek123

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 820
  • ....by³ S-Type 3.0 V6... ....jest XJ6 seria III...
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 08, 2013, 22:21:56 pm »
Jeszcze raz proszę, abyś wytłumaczył mi z jakiego powodu " rozkład momentu, czy ty go bedziesz miał 70/30 czy 30/70 czy 40/60 czy 60/40 czy 50/50% nie ma żadnego znaczenia". Twoja opinia bardzo interesuje mnie w tej kwestii. Nie masz czasu lub ochoty, to wal śmiało.  

za dużo o napędach 4x4 wiedzy nie mam. Ale mówiąc szczerze też jestem ciekawy dla czego rozkład momentu 30/70 czy 70/30  itd... nie ma znaczenia... jeżeli np. tym steruje komp./jakaś przekładnia i stale się to zmienia w zależności od przyczepności kół, a wartości 30/70 czy 70/30 są to tylko wartości max i min. jak może zostać przeniesiony moment to faktycznie może to znaczenia nie mieć albo bardzo znikome. Ale jeżeli był by to stały podział momentu czyli zawsze 70/30 albo 30/70 to moim zdaniem ma to spore znaczenie i wpływ na zachowanie samochodu...
Także też jestem ciekawy co dokładnie kolega bosniak miał na myśli...
Jeep Cherokee
BMW 3 GT
Jaguar XJ6 seria III

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 10, 2013, 11:07:27 am »
Nie ma żadnego znaczenia dlatego, że jak sam wspominałeś jesteś słabym kierowcą i tego typu kierowca nie jest w stanie wyczuć różnic w momentach obrotowych danej osi. No chyba, ze wpadniesz w poślizg takim np. 70/30, ale wtedy znowu nie będziesz miał porównania czy jadąc 30/70 samochód i Ty zachowałbyś się inaczej, lepiej lub gorzej. Na pewno ktoś kto jeździł pół życia samochodem przednionapędowym, lepiej będzie czuł się w sam. z dołączanym tylnym napędem, bądź stałym z rozkładem 70/30 (jeżeli taki jest) i odwrotnie, jeżdżąc pół życia sam. tylno napędowym lepiej będzie czuł się w 30 czy 40/60. Najbardziej neutralny jest 50x50, ale wpływ na prowadzenie też ma kilka czynników. Wielkość momentu, w jakim zakresie obrotów jak i rozkład mas, umieszczenie silnika. Takie rzeczy zauważą wytrawni kierowcy, jeżdżący bardziej ekstremalnie, którzy naprawdę czują samochód. Dlatego też jak pisałem, dla przeciętniaka nie ma to żadnego znaczenia, napędu na 4 koła będziesz używał w zimie w zaspie, lub w lecie w błocie i to nie głębokim.

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #24 dnia: Maj 14, 2013, 13:25:01 pm »
Dziękuję za odpowiedź.

ktulu

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 18, 2013, 16:06:58 pm »
Petrus .. z całym szacunkiem ale dość dziwne są Twoje wywody na temat techniki jazdy fwd czy awd
ja miałem mocne fwd bo w civicu 230 KM a potem sti 04 350 KM i technika nie do końca jest inna . bo mocne fwd jest trudniejsze do opanowania niż awd .. rwd to już inna bajka .
fwd czy awd w pierwszej fazie zakrętu ryje dziobem w fwd jedyną opcją jest albo lewa noga albo lekkie odpuszczenie gazu .. chyba że jest lsd to już tak nie ryje dziobem ale odpuszczenie gazu kończy spektakularnym bączkiem .. awd jak ryje dziobem gwałtownie odpuszczasz i dodajesz gazu przez co samochód ustawia się bokiem .. ja miałem u siebie w sti dccd przez co miałem większe pole manewru w zakręcie ;) a jag?? 3.0 na suchym nie postawisz bokiem xD szkoda go po prostu . jedynie śnieg.. ale to już drugi bieg ok 3 tys obrotów i leci jak chcesz :D

pawo

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #26 dnia: Maj 18, 2013, 20:31:05 pm »

Porównując jazdę X-Type AWD z Subaru Legacy twierdzę, że jazda 50/50 jest znacznie łatwiejsza i co więcej przyjemniejsza.
Nie chodzi tu o unikanie poślizgu a o jego kontrolę.

Noblesse

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 01, 2013, 23:33:17 pm »
Panowie,

Pozwólcie, że w pierwszych słowach mego listu wyrażę dezaprobatę dla sposobu w jaki toczycie dysputę. To jest forum entuzjastów brytyjskiej motoryzacji i to powinno Was zobowiązywać do nie do minimalnego poziomu kultury, ale do eleganckiej kurtuazji! Sposób w jaki część z Was odpowiedziała autorowi wątku woła o pomstę do nieba.

Do rzeczy. Mam od 6 lat subaru (outback i forester) i od półtora roku x-typa awd. Ponieważ mamy za sobą długą zimę sposobności do porównań było naprawdę wiele. Ważne jest aby prowadząc takie porównania zachowywać dyscyplinę eksperymentu, bo inaczej można dokumentnie wszystko popieprzyć. To dość powszechna praktyka na polskich forach internetowych, niestety nie wyłączając tego.

W telegraficznym skrócie: porównanie odnosi się do Forestera SG 2.0 N/A manual z X-typem 2.5 AWD A/T. Obydwa auta bez lub z wyłączonym systemem stabilizacji toru jazdy.

Forster jest znacznie bardziej neutralny w prowadzeniu niż Xt (który zależnie od sytuacji jest pod lub nadsterowny). Kiedyś opisze Wam przygodę  z tzw. „zwiedzaniem sitowia” podczas premiery XFa na lotnisku w Modlinie, która pokazała, że nie jest sztuką zaliczyć 30 metrowy podsterowny poślizg tylnonapedowym autem, które ma zaawansowaną kontrole stabilności.
1)   
2)   Forester ma znacznie dzielniejszy napęd niż Xt. W Subaru mamy międzyosiową szperę wisko i blokadę tylnego dyferencjału (bodaj tylko w najdroższych wersjach). To ZNACZNIE skuteczniejsze niż elektronika Jaguara.
3)   Xtype daje znacznie więcej możliwości/radości z prowadzenia go w poślizgu. Jest to dość intuicyjne, choć piszę to z perspektywy osoby, która ma duże doświadczenie z RWD, nie wyłączając aut wyścigowych.
4)   W nieprzewidywalnych sytuacjach (placek lodu za zakręcie) lepiej poradzi sobie to auto, które jest bardziej neutralne – czyli ma bardziej równomierne rozłożenie mas przód-tył, możliwie równy rozkład momentu przód tył, i najniższy możliwy środek ciężkości. Przerobiłem scenariusz placka lodu ostatnio w Czechach i jest to naprawdę słabe przeżycie, niezależnie do tego czym się jedzie.. Jechałem wtedy Subaru i wiem, że Jaguar nie poradziłby sobie tak dobrze.

Pozdrowienia,
Tomek