Autor Wątek: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.  (Przeczytany 9749 razy)

PETRUS

  • Gość
Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« dnia: Kwiecień 23, 2013, 22:31:22 pm »
Ponieważ obecnie mam Subaru, to wiem o co pytam. Zanim kupiłem to auto sądziłem, że będę przyklejony do jezdni i nic mi nie grozi. Przekonałem się, że przesiadka z przednionapędowca na 4x4 (50:50) może być bolesna. Zmuszony zostałem do innej techniki jazdy i większej ostrożności. W Subaru jest też sprzęgło wiskotyczne, które pozwala przekazać moc na koła, które mają przyczepność.
W odniesieniu do Jaguara:
1. Napęd na cztery koła ale 40:60. Zastanawiam się, czy tył będzie mnie chciał wyprzedzić. Chodzi mi o warunki zimowe. Wiem, wiem. Kolesie z tylnym napędem opowiadają, jak to zimą świetnie się im jeździ, itd. itp. Przy moich umiejętnościach jazdy i braku "bajerowania" wolę stały 4x4. W X-type bardziej Subaru, czy bardziej tylnonapedowiec? Wiem, że jest tutaj kilku "subarowców".
2. Co się dzieje, gdy jedno koło nie ma przyczepności? Jest coś, co "spina" napędy?

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 23, 2013, 22:47:49 pm »
Tak namotałeś w tych pytaniach, że cieżko ogarnąć, po prostu napisz jasno o co Ci chodzi, jedno 2 konkretne pytania. Inna rzecz, że na  wiekszość pytań dotyczących napedu w X-sie jest na forum i trzeba kliknąć szukaj, a potem precyzować jak nie znajdziesz konkretnej odpowiedzi. nawet w moim krótkim wątku jest jasno, czysto i klarownie w sprawie rodzaju, przeniesienia, za pomocą czego i proporcji przekazania napędu.

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 23, 2013, 23:01:11 pm »
1. W warunkach zimowych X-type 4x4 prowadzi się bardziej jak tylnonapędowca (tył chce wyprzedzać na zakrętach i obraca autem), czy tak jak neutralne auto 4x4 (brak pod i nadsterowności)?
2. Trzy koła stoją na asfalcie, a jedno na lodzie. Przy stałym napędzie 4x4 koła na asfalcie nie ruszą się, bo mechanizmy różnicowe przekażą napęd na to jedno koło na lodzie. Auto nie ruszy. W Subaru jest coś, co nie dopuszcza do takiej sytuacji: sprzęgło wiskotyczne, w terenowych autach tzw. szpera, a w X-type?

Jawe83

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 24, 2013, 12:32:37 pm »
Ad 1. Oczywiście, że tył będzie chciał wyprzedzać przód, w końcu tył dostaje 60% a przód 40%  >:D Jeśli się postarasz, to na śliskim się obrócisz, choć będzie to "utrudnione", jako, że przednia oś też będzie ciągnąć do przodu.... przed moim kotem miałem Merca SLK z silnikiem o podobnej mocy, ale auto krótsze i tylko napęd na tył - ostatnia zima prawie wykończyła mnie psychicznie (a w miarę umiem jeździć). Gdy kupiłem kota, odzyskałem wewnętrzny spokój  :-tylko Mamy już wiosnę, ale kawałek zimy jeszcze nim przejechałem - tym razem ewentualne poślizgi nie przyprawiały o palpitację serca i szczękościsk :)

Ad 2. Nie jestem pewien, ale sądzę, że przy jednym kole na lodzie gdy ruszysz, to ta oś, która nie styka się z lodem, pociągnie/popchnie auto.

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 24, 2013, 16:17:25 pm »
Ad. 1. jak kolega wspomniał trzeba się bardzo postarać, zeby tył wyprzedził przód, ale dla chcącego nic trudnego, subaru też obrócisz, napęd na 4 koła nie poprawi ułomności w sztuce jeżdżenia po śliskiej nawierzchni, ale tak x-typa prowadzi się jak klasyczne 4x4.

Ad. 2 Tak jak kolega wyżej napisał, z tym, ze w roczniku do 2004 roku odpowiada za to sprzęgło wiskotyczne umieszczone w skrzynce kątowej a po 2004r elektronika, która przyhamuje koło najszybciej się kręcące przekazując największą moc na koło najlepiej przyczepne.

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 25, 2013, 21:14:30 pm »
Panowie! Właśnie o to mi chodziło. Dziękuję.
Wiem, że Subaru można obracać. Zanim miałem to auto sądziłem, że będzie super bezpiecznie. Tak to chyba jest z przednim napędem w połączeniu z kontrolą trakcji. To jednak inny temat.

ghrh

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 25, 2013, 21:33:34 pm »
Praw fizyki nie oszukasz, nawet czołgiem możesz wpaść w poślizg :) Napęd 4x4 daje Ci więcej niż standard przód/tył, ale tylko tyle.

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 04, 2013, 16:27:41 pm »
Tak się składa, że obecnie jeżdżę autem 4x4 (50:50). W niekontrolowane poślizgi może tak łatwo się nie wpada ale jak już, to wtedy tylko się modlić. Auto z przednim napędem o wiele prościej "wyratować" z takich opresji. Napęd 4x4 "daje więcej" (jak to napisałeś) ale gdy się rusza, wydostaje z zasp i umiejętnie jeździ w zakrętach.
Jaguar kręci czteroma kołami lecz tylnymi szybciej, a to ma duże znaczenie zimą. Pytałem się tych, którzy mają porównanie tego auta do aut 4x4 (50:50) i do tylnonapędowców. Warunki zimowe i bez gąsienic.

Offline Kocur666

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.670
  • Zdrowie szybkich pañ i piêknych Jaguarów...
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 04, 2013, 18:09:52 pm »
Powiem tak:
Jeżdżąc przednio napędówką w zimę na ręcznym zdarzyło mi się kilka razy przecholować, żeby tył mnie wyprzedził.
Jeżdżąc tylno napędówką też mi się zdarzyło.
Całą zimę przejeździłem iXem i jakoś ani razu mi się to nie zdarzyło, przednia oś dobrze trzyma, można nawet wyjść kątem 90% a i tak go wyprowadzisz.

Pozdrawiam... :P :-tylko
Jaguar X-type 2,5 V6 AWD 02r

Yamaha YZF-R1 RN19

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 04, 2013, 18:21:04 pm »

Jaguar kręci czteroma kołami lecz tylnymi szybciej, a to ma duże znaczenie zimą.

Czytasz czasami te bzdury które piszesz, czy tylko tak piszesz, żeby pisać?

Offline Kocur666

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.670
  • Zdrowie szybkich pañ i piêknych Jaguarów...
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 04, 2013, 18:37:07 pm »

Jaguar kręci czteroma kołami lecz tylnymi szybciej, a to ma duże znaczenie zimą.

Czytasz czasami te bzdury które piszesz, czy tylko tak piszesz, żeby pisać?

Jakby szybciej kręcił to myślę, że non stop by bokiem leciał ale jemu chodziło o to, że tył dostaje większą moc (60%). Znaczy mam taką nadzieję, że o to mu chodziło...  :-gwizd
Jaguar X-type 2,5 V6 AWD 02r

Yamaha YZF-R1 RN19

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 04, 2013, 18:50:44 pm »
Ja też sie domyslam o co mu chodzi i prawdopodobnie o moment (dokładnie 61%) a nie o moc i jestem juz na tym etapie w stanie stwierdzić, że kierowca z niego żaden skoro myli podstawowe pojecia, a skoro uwaza, że wyprowadzic łatwiej z poślizgu przednio napędowca niż 4x4 to ja juz w ogóle dziękuje za uwage  :-nuts

Offline Kocur666

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.670
  • Zdrowie szybkich pañ i piêknych Jaguarów...
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 04, 2013, 18:59:07 pm »
Jak wyprowadzi 12-sto kołowca to mu rękę uścisnę... :D
Jaguar X-type 2,5 V6 AWD 02r

Yamaha YZF-R1 RN19

PETRUS

  • Gość
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 04, 2013, 19:38:31 pm »
Właśnie Panowie w tym rzecz, że kierowca ze mnie marny. Nie to co Wy. Gdyby było odwrotnie, to bym się nie pytał na forum.
Część z Was odpowiedziała mi na moje pytania. Bardzo za to dziękuję. Jeszcze raz dziękuję.
Część z Was koniecznie chce udowodnić, że ja się nie znam, a Wy się znacie i umiecie. Przecież przyznaję się (pytając), że nie znam się lub nie umiem czegoś. W jakim celu zatem poniżacie mnie?
Każdy ma swoje doświadczenia. Do dzisiaj byłem przekonany, że zawsze, gdy bez kontroli wpadałem w poślizg przednionapędowcem, to jakoś się ratowałem. Inaczej jest w napędzie 4x4 w moim aucie. Nie piszę tutaj o kontrolowanych poślizgach. Podobne spostrzeżenia mieli koledzy z forum Subaru. Oczywiście ktoś tam się z tym nie zgadzał, a ktoś potwierdzał itd. Nie było jednak w dyskusji wyroczni w tym względzie: "masz inne zdanie i inne doświadczenia, to jesteś głupi". Po tamtej forumowej lekturze rozmyślałem i starałem się potem bardziej świadomie jeździć. Po tej dowiedziałem się od niektórych, że piszę bzdury i jestem głupi.

Offline bosniak

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 482
Odp: Dział techniczny: Ciekawi mnie technika jazdy 4x4 X-type.
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 04, 2013, 20:05:50 pm »
Powiem Ci tak jak jeździsz słabo to choćbyś jeździł czołgiem jak ktoś już wcześniej pisał to go z poślizgu nie wyprowadzisz. Generalnie jak ktoś jeździ słabo to producenci jak i bardziej wprawieni kierowcy sugerują zakup auta z napedem na 4 koła z wszystkimi mozliwymi kontrolami trakcji i żeby takimi jeździli, ja osobiście jestem zdania, żeby w ogóle nie jeździli. Samochód z napędem na obie osie prowadzi sie pewniej, precyzyjniej, neutralniej z lepszym wyczuciem i pozwala nam jeździć dynamiczniej w zimie. Generalnie w tej kwestii najlepszy bedzie stały napęd na 4 koła dołączany jest dla tych, którzy jeżdzą słabo lub żadko w zimie w górskich terenach np. narty i boją się, że się gdzieś zakopią. Teraz ostatnia dotyczaca głownie Ciebie kwestia to rozkład momentu, czy ty go bedziesz miał 70/30 czy 30/70 czy 40/60 czy 60/40 czy 50/50% nie ma żadnego znaczenia, powtarzam żadnego.