Autor Wątek: Dojazdówka, a napęd 4x4  (Przeczytany 11077 razy)

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.283
Dojazdówka, a napęd 4x4
« dnia: Grudzień 07, 2012, 22:25:49 pm »
Zastanawiam się dlaczego Jaguar do iksa dał dojazdówkę. W razie przebicia opony gdzie ją założyć? Jak długo można na niej jechać? Czy trzeba wyłączyć układ trakcji?
Odpowiedzi na te pytania nie znajdziemy nawet w instrukcji obsługi, a uważam że powinno być podane.

O ile w przypadku aut przednionapędowych dojazdówkę zakłada się zawsze na tylną oś to jak jest u nas. Niby na przód nie można, a co z tyłem. Przyjmijmy że wysokość koła jest taka sama, ale jest duża różnica w szerokości 135, a 225 to spora różnica. Co na to napęd, mechanizm różnicowy itp.

Zastanawiam się czy jest sens w ogóle wozić zapas. Mam ubezpieczenie z full assistance i jak gumę złapię to telefon i niech się oni martwią.

Pytam się tak na przyszłość.
Co wy o tym sądzicie?
Jest XE MY20, XJ6 1995
By³ X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

Offline bodi

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 605
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 07, 2012, 22:38:23 pm »
Allbo ja czegoś nie rozumiem z Twojego opisu albo masz IQ 20 albo nie przemyślałeś tego dobrze i napisałeś niewiadomo co albo ewentualnie dzisiaj jakimś cudem jest 1 kwietnia...
Sam nie wiem, która opcja jest prawidłwa.
Aż mi się wierzyc nie chce, że to napisałeś.. ale cóż, odpowiem.
Nie kombinuje się i nie mysli gdzie załozyc dojazd (zakładasz na miejsce koła, które uległo uszkodzeniu). Chyba raczej nie ma innej opcji.Zastanów się czy jest możliwe założenie dojazdu na tylny lewy, jeżeli przebiłes prawy przód????!!!!!!
Po drugie szerokść koła nie ma żadnego znaczenie=a dla napędu 4x4 tylko wysokość (średnica). A po trzecie dojazdówka służy tylko do dojechania do najblizszej wulkanizacji z predkością nie większą niż 80km/h (co jest wyraźnie zaznaczone na dojazdówce). Postępując zgodnie z zaleceniami producenta nie mozna raczej ani autu ani sobiie wyrządzić krzywdy.
Wyczerpałem temat?
2004 X-Type V6 3.0 AWD Automatic Black on black

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.283
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 07, 2012, 22:55:24 pm »
Bodi jeśli maje IQ jest równe 20 to twoje jest równe 1.

Od kiedy na oś skrętną zakładasz dojazdówkę? Nie zaleca się zakładania dojazdówki na przednią oś. Gdy uszkodzona jest przednia opona to dojazdówkę zakładamy na tylne koło, a następnie koło z tylnej osi zakładamy w miejsce uszkodzonej.

Od kiedy szerokość opony nie ma znaczenia w aucie z napędem na 4 łapy? Kolega miał Audi quatro i wpadł na pomysł że założy na tył szersze o tej samej wysokości i zepsuł napęd. Co z tego że wysokość jest taka sama, jak jest inny opór.

Tematu nie wyczerpałeś, powypisywałeś bzdury jakieś. Taka jest wada internetu, że nie wiadomo kto siedzi po drugiej stronie.
Jest XE MY20, XJ6 1995
By³ X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

Offline bodi

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 605
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 07, 2012, 23:39:53 pm »
Chłopie idź się przebadaj!!!!!!!!!!!!
wypisujesz bzdury i tyle w temacie
2004 X-Type V6 3.0 AWD Automatic Black on black

Offline strawinski

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 542
  • Daimler Six
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 07, 2012, 23:58:30 pm »
ee eee eeee spokojnie co to za brewerje?
to nie forum MENSA.
Ja tam w swoim X-type miałem pełnowymiarowe kółko nie dojazdówkę.

Offline slawek

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 313
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 08, 2012, 12:30:55 pm »
Dla napędu 4x4 ważna jest średnica , szerokość nie ma znaczenia. Jak trzeba to zakładam dojazdówkę na przednie koło  ;D, .Na pewno bezpieczniej jest założyć na tył, ale przekładanie kół w nocy lub deszczu nie jest miłe. Jeżeli mam zapas założony z przodu jadę ostrożnie i najszybciej jak to jest możliwe naprawiam uszkodzone koło. Jak nazwa wskazuje to jest dojazdówka i ma tylko umożliwić dojazd do zakładu , który naprawi koło.
Miałem kiedyś założoną dojazdówkę na przodzie w samochodzie 4x4 , który miał dodatkowo automatyczne blokady w mostach i nie było problemu.
X-Tpe 2,0 D sport  rok 2004

benjamin

  • Gość
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 08, 2012, 15:49:07 pm »
nie zamierzam nikogo obrażać ale kolega bodi musi się douczyć
co innego napęd 4x4 który da się rozłączyć a co innego stałe 4x4...
przy stałym napędzie 4x4  wszystkie opony powinny być takie same nie tylko w tym samym rozmiarze ale i tego samego producenta, w  takim samym wzorze, nawet jeśli różne opony będą charakteryzować się identyczną średnicą, to mogą mieć różne parametry pracy  (głębokość ugięcia pod tym samym obciążeniem, zwiększanie się średnicy w miarę wzrostu oddziaływania siły odśrodkowej, punkt zrywania przyczepności)  może to źle wpływać  na warunki pracy układu napędowego
W x-sie można uszkodzić szybko skrzynię rozdzielczą...
u siebie mam pełnowymiarówkę nie ryzykowałbym jazdy na "dojazdówcę" więcej niż kilka km... kontrolę trakcji należy wyłączyć

Offline bodi

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 605
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 09, 2012, 02:26:30 am »
nie czytasz ze zrozumieniem benjamin
rozpatrujemy tu sytuację awaryjna aa nie normalne uzytkowanie i na tym sie skupiłem
przeczytaj uważnie co napisałem!!!
nie pisze tam, że nie powinno stać się nic złego przy dojexdzie do najblizszego wulkanizatora????

W normalnym użytkowaniu oczywistym jest, że wszystkie koła powinny być identyczne!!! wiem to doskonale
i dlatego musza byc opony w identycznym rozmiarze, tego samego producenta i tego samego typu
Letnie opony Pirelli w tym samym rozmiarze co Letnie Michelin nie gwarantują tej samej średnicy

Napisałem wyraźnie, że w sytuacji awaryjnej nie trzeba się zastanawiać na którą oś ałożyć, bo to max. kilka km z niewielką predkością (do tego służy dojazdówka). Jeżeli jeszcze ktoś ma zamiar się wypowiadać w tym temacie to niech zajrzy do instrukcji
2004 X-Type V6 3.0 AWD Automatic Black on black

Offline luko_j

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 616
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 09, 2012, 11:38:58 am »
Bodi dobrze gada. Dojazdówka jak sama nazwa wskazuje służy do dojechania do najbliższego serwisu i naprawy bądź wymiany uszkodzonego koła i do niczego więcej. A druga rzecz to celowe wsadzenie na oś nieskrętną (tył) różnych opon w tym cienką dojazdówkę, gdzie na tył zawsze lepsze opony się daje bo jak majtnie tyłkiem to już tylko liczyć że któreś drzewo będzie z papieru. Przykład jest na YT tylko z S-typem. Zapewne opony miał normalne ale już się nie wyciągnął na asfalt. Więc nie kłócić się tylko dojazdówką dojeżdżamy do serwisu a nie jeździmy na niej na co dzień jakby to była normalna opona.
x-type 2004, 2.0d sport, srebrna sier¶æ ;]

BlackV6

  • Gość
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 09, 2012, 11:46:22 am »
Porównanie samochodu z napędem 4x4 do S-type z napędem na tył jest nieporozumieniem :) ,nie zawsze daje się lepsze opony na tył np. w twoim przypadku dajesz tam gdzie masz napęd czyli na przód bo to on ma cię wyciągnąć a nie odwrotnie ;)

Offline Artek123

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 820
  • ....by³ S-Type 3.0 V6... ....jest XJ6 seria III...
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 09, 2012, 15:37:00 pm »
Porównanie samochodu z napędem 4x4 do S-type z napędem na tył jest nieporozumieniem :) ,nie zawsze daje się lepsze opony na tył np. w twoim przypadku dajesz tam gdzie masz napęd czyli na przód bo to on ma cię wyciągnąć a nie odwrotnie ;)

Niestety Black nie jest to tak oczywiste z tymi lepszymi i gorszymi oponami jak napisałeś...  i tym samym nie masz do końca racji...
Generalnie specjaliści (ADAC, OAMTC, firma Michelin, Auto Świat) zalecają zakładanie lepszych opon na tył nie zależnie od napędu. Artykuły do poczytania w linkach poniżej:

http://www.opony.com.pl/artykul/testy-michelin-adac-i-oamtc-lepsze-opony-na-tyl-czy-na-przod/?id=1069

http://www.auto-swiat.pl/1-lepsze-opony-zaloz-na-tyl


Kolego bodi pytanie Choiny wcale nie jest bezsensu, bo jak byś poszperał trochę w necie na ten temat to byś zauważył że po innych forach i nie tylko również trwają rozmowy na temat koła dojazdowego zakładanego do napędu 4x4. Generalnie można wyciągnąć wniosek że najważniejsza w tym przypadku jest taka sama średnica koła (felga + opona) w porównaniu do wielkości kół jakie mamy na aucie, szerokość ma drugorzędne znaczenie. I do spokojnego przejechania kilkunastu czy kilkudziesięciu km do jakiegoś warsztatu czy domu nie powinno się nic stać (oczywiście z odpowiednio niską prędkością), ale nikt w 100% pewien nie jest i głowy za to nie odda. 
     
      Rozmawiałem dzisiaj na ten temat z kolegą który posiada Subaru Imprezę , a tam jest stały napęd 4x4 i on ma fabrycznie dojazd na zapasie (średnica całego koła taka sama jak kół na samochodzie, szerokość oczywiście inna). Jedyne uwagi jakie ma w instrukcji to żeby bardzo delikatnie operować gazem, gdyż opona dojazdowa (dużo węższa będzie miała mniejszą przyczepność) może tracić przyczepność z podłożem (co z kolei może doprowadzić do poślizgu lub w skrajnych przypadkach mieć negatywny wpływ na układ napędowy), oraz oczywiście aby nie przekraczać prędkości 70 km/h... Na temat na którą oś zakładać koło dojazdowe itp. nic nie pisze, więc chyba nie ma to znaczenia.

P.S.
Kolego bodi forum nie jest do wyładowywania swoich frustracji, a tym bardziej do obrażania ludzi... więc radzę przemyśleć swój sposób wypowiedzi...

   
Jeep Cherokee
BMW 3 GT
Jaguar XJ6 seria III

BlackV6

  • Gość
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 09, 2012, 20:39:31 pm »
Pierwszy link zawiera więcej informacji , i jak zawsze każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy najlepiej w tym wypadku po-prostu odpuścić nogę z gazu aby takich sytuacji uniknąć i bez znaczenia na której osi będą lepsze opony .

lexxus

  • Gość
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 10, 2012, 18:11:54 pm »
' Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach
odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład
fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu."


Cytat stąd :

http://www.krbrd.gov.pl/prawo/prawo_krajowe_r_war_techn_poj.htm

Więc jeśli fabryka dała zastrzeżenie w Jagu Max 80km/h  to znaczy że tylko tego trzeba przestrzegać.

Więc raczej bodi ma rację ale jak znam styl kolegi Choiny to będzie bronił swej teorii do upadłego ;)

Offline Artek123

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 820
  • ....by³ S-Type 3.0 V6... ....jest XJ6 seria III...
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 10, 2012, 18:30:57 pm »
   Kolego lexxus ale link który podałeś to są ogólne warunki prawa, mówiące o tym że dopuszcza się według prawa używanie koła dojazdowego... i tu nikt odnośnie tego wątpliwości nie ma...
   A dyskusja toczy się odnośnie używania koła dojazdowego w autach z napędem 4x4 czy może to mieć jakiś negatywny wpływ na podzespoły tego napędu, a jeżeli tak to w jakich przypadkach... czyli ustawy prawne nic do tego nie mają...  :-W


  
Jeep Cherokee
BMW 3 GT
Jaguar XJ6 seria III

lexxus

  • Gość
Odp: Dojazdówka, a napęd 4x4
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 10, 2012, 20:15:34 pm »
Skoro prawo tego nie zabrania , a producent wręcz wyposaża samochód w takie własnie koło , to o czym ta rozmowa?
Mamy tu kółko inżynierów samouków szukających dziury w całym?