http://www.dziennik.pl/auto/article413045/Oto_jest_nowy_Jaguar_XJ_.htmlUmarł król, niech żyje król. Klasyczny jaguar XJ kończy swój żywot, a my znamy już następcę tronu. Nowy flagowy okręt legendarnej brytyjskiej marki to rewolucja w świecie luksusowych czterech kółek. Oto czterodrzwiowe coupe o sportowej linii rusza na polowanie.
Do rzeczy! Kapiący luksus i zapach skóry wymieszany z drewnem i dosłownie kosmicznymi rozwiązaniami przykrywa panoramiczny szklany dach. Jak chwalą się konstruktorzy dzięki tej tafli szkła samochód ma niższą, bardziej opływową linię dachu, a wnętrze jest zdecydowanie jaśniejsze i daje większe poczucie przestrzeni.
W kabinie nowego XJ nie ma tradycyjnych zegarów - zamiast nich 12,5 calowy ekran wyświtla wskaźniki wirtualne. Kolejna ciekawostka to monitor w konsoli centralnej. Dzięki technologii Dual-View kierowca i pasażer z przodu na jednym ekranie mogą oglądać dwa zupełnie różne obrazy - odpowiednio np. mapę z trasą systemu nawigacyjnego i serial telewizyjny (wbudowany tuner) lub film DVD.
Skorupowa konstrukcja nośna nadwozia i panele zewnętrzne powstały z tłoczonych, odlewanych i wyciskanych elementów ze stopów aluminium. Całość została znitowana i sklejona z wykorzystaniem technik stworzonych oryginalnie dla przemysłu kosmicznego i lotniczego. Na muskułach nowego XJ Jaguar przeniósł tą technologię do motoryzacji.
Dlatego nowy "kocur" jest aż o 150 kg lżejszy od swoich konkurentów. Efekt? Jak nas zapewniono samochód ma lepsze osiągi, prowadzenie i walory ekonomiczne, zapewniając jednocześnie zwiększoną wytrzymałość, kulturę pracy i oferowane przez samochód bezpieczeństwo.
Najsłabszy motor 3-litrowy, 275-konny napęd wysokoprężny z dwiema sekwencyjnymi turbosprężarkami - przyspieszenie 0-100 km/h w 6,4 sekundy.
Dalej jest już ciekawiej za sprawą 5.0-litrowej widlastej ósemki. Pierwsze wcielenie jest wolnossące z bezpośrednim wtryskiem benzyny - 385 KM galopuje od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy.
Druga wersja ma mechaniczne doładowanie (V8 supercharged) - 470 KM to pierwsza setka w 5,2 sekundy.
Wreszcie szczyt szczytów - 510-konne V8 supercharged mknie 100 km/h zanim szepniesz pięć (0-100 km/h w 4,9 sekundy).
Zależnie od modelu i rynku, nowego Jaguara XJ można zamawiać już teraz. Pierwsze dostawy rozpoczną się na początku 2010 roku. Cennik? Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach…
szukałem informacje na www.jaguar.pl a tam tylko o X350 jako aktualny model