Autor Wątek: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story  (Przeczytany 6328 razy)

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.279
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #45 dnia: Kwiecień 18, 2022, 21:01:15 pm »
Nie wiem, nie mam teraz pod ręką Haynesa. Bardziej chodziło mi o workshop manual, gdzie masz opisaną całą procedurę wymiany łożysk z informacją, jakie luzy i naprężenia trzeba ustawić.

Mam informację dot. przedniej osi ale, o dziwo, nie mam nic o tylnej.

Łożyska wyszły mię takie:

TIMKEN LM501349

TIMKEN, LM503349A

Ale to tak na szybko, do weryfikacji.

Co do momentów - może coś pomoże:

TORQUE FIGURES
Brake disc to hub 12-16 Nm
Bump stop to body 27-33 Nm
Caliper to carrier 25-30 Nm
Caliper carrier to hub carrier 54-66 Nm
Rear hub to half shaft 300-320 Nm
Differential strut to lower mounting
85-105 Nm
Differential strut to upper bracket 115-125 Nm
Differential strut to upper mounting
115-125 Nm
Differential strut upper mounting to body
45-55 Nm
Exhaust mounting to rear suspension
22-28 Nm
Fulcrum shaft nut 70-80 Nm
Half shaft to hub 304-336 Nm
Wheel nut to wheel stud (steel wheel)
65-85 Nm
Wheel nut to wheel stud (al/oy wheel)
88-102 Nm
Shock absorber and spring to body 22-28 Nm.
Shock absorber and spring to wishbone
160-200 Nm
Spring and damper to wishbone 160-200 Nm
Wishbone fulcrum assembly 63-66 Nm (oiled)
Wishbone to hub carrier pivot 70-80 Nm
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #46 dnia: Kwiecień 18, 2022, 22:15:08 pm »
1. O jakie sprezynki ci chodzi?
2/3. Te uszczelniacze glownych lozysk mozesz spokojnie uzyc ponownie.
4/5. Lozyska wygladaja w porzadku, nabij je nowym smarem i spokojnie mozesz ich uzyc ponownie.
6. Bez tej podkladki zmielisz lozysko w pareset kilometrow, one sa parowane do calej piasty, przy obecnych technologiach, mozesz bez problemu zmienic lozysko i uzyc tej samej podkladki, jakkolwiek w twoim przypadku ja bym sobie darowal, twoje wygladaja jak nowe i przezyja cale auto jeszcze. Ja w swoim po wymianie i zmieleniu lozyska nowego(blad z podkladka) wrócilem do oryginalnego lozyska i juz tak z 10 tysiecy przejechalem(nie mialem wtedy czasu czekac na kolejne nowe). W Haynesie nie znajdziesz jak ustawic preload swoja droga, jest to w glownym manualu, jakkolwiek tej czesci akurat nie mam i do tej pory nie wiem jak to niby ma sie generalnie ustawiac na nowo. Jesli uzyjesz obecnej podkladki na pewno bedzie ok.
Jesli chodzi ci o nakretke ktora przykrecasz cala polos, ta taka duza a nie srube(?) to one sa jednorazowego uzytku! W srodku maja taka wlasnie spirale, ktora sie odksztalca jak juz zakrecisz calosc (300nm!) i blokuje ta wlasnie nakretke przed odkreceniem sie. Jest sporo histori ludzi w internecie ktorzy nie wymienili jej i sie im odkrecilo pozniej cale kolo podczas jazdy. Jak sie przyjrzysz glownej nakretce dobrze do srodka to zrozumiesz o co chodzi.
Tylne lozysko, SKF jak na zdjeciu, bynajmniej do tylu. Timkena zmielilem, pudelka brak :)
A jak tam dolne lozyska piasty wygladaja u ciebie, nie zgubiles do nich przypadkiem zewnetrznej podkladki? Wygladaja ok?

Offline jagmaniac

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 232
  • DAIMLER XJ40, 1992
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #47 dnia: Kwiecień 19, 2022, 09:18:41 am »
2 rozne lozyska ida na tylna piaste... chyba ze pod pojeciem "do tylu" masz na mysli to lozysko "wewnetrzne" od strony polosi a nie od strony kola


dolne lozyska piasty? w sensie? te po bokach obudowy piasty? nie nie zgubilem podkladek, tam byly takie grube krazki?
DAIMLER XJ40, 1992

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #48 dnia: Kwiecień 19, 2022, 09:28:33 am »
Tak, to zestaw dwóch różnych łożysk do tyłu SKF, później zrknr czy mają jakieś napisy indywidualne.
I tam, dolne te po bokach piasty i tak mają taki gruby krążek, chyba z jednej tylko strony, też właśnie do ustawienia naprężenia łożysk. Zazwyczaj te dolne łożyska rdzewieją na ament.

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.279
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #49 dnia: Kwiecień 19, 2022, 09:47:52 am »
W Haynesie nie znajdziesz jak ustawic preload swoja droga, jest to w glownym manualu, jakkolwiek tej czesci akurat nie mam i do tej pory nie wiem jak to niby ma sie generalnie ustawiac na nowo. Jesli uzyjesz obecnej podkladki na pewno bedzie ok.

Właśnie doczytuję w service manual, że nie ma procedury do ustawienia preload. Jest tylko endfloat ale również tylko dla przedniej piasty.

Wniosek chyba taki, że tył składa się na tej samej tulei i podkładce 0.131 cala, przykręca momentem 300 Nm i naprzód.
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.

Offline jagmaniac

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 232
  • DAIMLER XJ40, 1992
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #50 dnia: Kwiecień 19, 2022, 10:16:37 am »
super dzieki!!!

teraz skombinowac dynamometryczny na taka wartosc, duzy dziad


a przy okazji, zjechalem przy odkrecaniu te male srubki trzymajace tarcze hamulcowa do piasty, jest to dostepne? te srubki?
ma ktos moze link?

DAIMLER XJ40, 1992

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.279
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #51 dnia: Kwiecień 19, 2022, 10:30:37 am »
Śrubkę pewnie dobierzesz w sklepie ze śrubami. Gdyż zapewne to masz na myśli:

https://www.jagbits.com/product/SF605047J.html
Sam sobie w życiu jakoś nie radzę, Więc Biuro Porad dla innych prowadzę.

Offline jagmaniac

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 232
  • DAIMLER XJ40, 1992
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #52 dnia: Kwiecień 19, 2022, 10:31:33 am »
tak musze w takim razie podjechac do metalowca

dzieki wielkie yoohas, w tym tygodniu zaczynam skladanie sprzeta do kupy :) trzymajcie kciuki...
DAIMLER XJ40, 1992

Offline jagmaniac

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 232
  • DAIMLER XJ40, 1992
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #53 dnia: Kwiecień 19, 2022, 17:08:07 pm »
no i mam problem, bo odkrecilem podpore tego lozyska ktore trzyma wal napedowy

teraz kliknalem na wykaz elementow i wg obrazka powinny byc tam podkladki - ktorych u mnie nie ma:

https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.893.89344.89344268.893442686610/brand/jaguar/

15 16

i na dodatek teraz to ruszylem, i czy tu jest wazna super precyzyjne ustawienie? czy mniej wiecej w linii ma byc?

czy bede musial jechac do jakis lebkow od walow pednych itp zeby teraz mi to wlasciwie przykrecili? czy moge to sam zrobic tylko jak?

DAIMLER XJ40, 1992

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #54 dnia: Kwiecień 19, 2022, 19:04:49 pm »
a lozysko te trzyma sie do tej podporki? Juz nie pamietam jak to wyglada, jakkolwiek ustawienie tego lozyska jest dosc precyzyjne i wazne, najlepiej farba psiknac naokolo zebys wiedzial jak je pozniej z powrotem przykrecic. Do tego jest instrukcja pozniej, ale to jest masakracja! :) Wieszac trzeba nasadki na linkach, etc, do walu, wiec najlepiej jak ci sie uda w tej samej pozycji pozniej je przykrecic. Jak nie to bedziesz mial drzenie przy 110kmh+
Kilka zdjec i jak chcesz to wiecej informacji tutaj:
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj6-xjr6-x300-26/propshaft-alignment-138118/

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #55 dnia: Kwiecień 19, 2022, 19:08:05 pm »
I tu masz zdjecia lozysk i kawalek z workshop manuala jak ustawic preload, ale akurat ten obrazek jest niepelny i nie wiadomo jak to ustawic, trzeba by bylo w manualu poszukac dobrze, pewnie mam gdzies w XJSie ale to jest setki stron, moze wtom bedzie wiedzial, ciekawy jestem generalnie!  :-hehe


Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #56 dnia: Kwiecień 19, 2022, 19:13:02 pm »
Zapomnialem wspomniec, ze lozyska sa z dwoch zestawow, SKF jest nowy i sa dwa lozyska, Timken, jedno ze starych lozysk ktore przetrwalo zla podkladke dystans. Swoja droga w XJ40, sa tylko chyba dwa rodzaje tego dystansu, przynajmniej w tym twoim, wiec duzo latwiej trafic :)
Oba zestawy lozysk przyszly z nowymi uszczelniaczami, jakkolwiek stare byly w idealnym stanie zawsze. One maja tylko trzymac syf z dala od lozysk wiec jak nie ma dziur to zawsze sa ok.

Offline jagmaniac

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 232
  • DAIMLER XJ40, 1992
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #57 dnia: Kwiecień 19, 2022, 19:16:46 pm »
dzieki, wkrecilem w miejsce ktore oryginalnie sie odznaczylo na tych stopkach podstawy lozyska, ta poprzeczna beleczka podtrzymujaca ma kwadratowe okienka, i te okienka odpowiednio odrysowaly sie na korozji tych stop od podstawy... mam nadzieje ze ok, jak nie  to bede musial jechac do ludzi od walow... chociaz to nie jest trudne, myslalem ze wiecej zabawy a to tylko zapewnienie by wal byl w linii prostej od mostu po skrzynie, i wymyslili to sznureczkowanie - w sumie sprytne - powiesze co trzeba gdy juz zmontuje wszystko do kupy by sie upwnic

to co mnie martwi, to nie wiem dlaczego nie mam podkladek pod ta podstawa - moze powinienem to dokupic

=====

no i zrobilem foto jak to wyglada po tym jak przykrecilem belke (inaczej sie nie da przykrecic, tam nie ma tolerancji lewo prawo wiec na pewno wrocila belka na swoje miejsce)
i jak zerkniesz na foto to ten wal wcale nie jest dokladnie centralnie tylko jest bardziej na prawo... mysle ze tak musi byc, bo i most jest niesymetryczny



a tutaj rzut jak to poskrecane...



co do lozysk w piascie, to dystanse przynajmniej u mnie:

kolo lewe 3.00mm,
kolo prawe 3.14mm



« Ostatnia zmiana: Kwiecień 19, 2022, 19:28:20 pm wysłana przez jagmaniac »
DAIMLER XJ40, 1992

Offline jagmaniac

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 232
  • DAIMLER XJ40, 1992
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #58 dnia: Kwiecień 19, 2022, 19:21:33 pm »
przy okazji - pytanie, czy moj furacz powinien tu miec jakas oslone tych katalizatorow? bo wyglada jakby tak, ale nie mam pojecia


DAIMLER XJ40, 1992

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.000
Odp: daimler, xj40, 1992 - tylny wozek, cale zawieszenie, regeneracja - foto story
« Odpowiedź #59 dnia: Kwiecień 19, 2022, 20:41:56 pm »
Dystanse masz wiec z pozniejszego XJ40, ja u siebie albo ostatnio dokupilem 3.06 albo 3.14 wlasnie.

Tlumik srodkowy ma oslone tylko od gory chyba, swoja droga moj byl dziurawy chyba w 8 miejscach, ale spawa sie bardzo dobrze :)

Co do podkladek, to jesli dobrze patrze na schemat to one reguluja wysokosc na jakiej jest lozysko walka i tym samym wysokosc na jakiej jest sam walek? Jesli tak to faktycznie by sie przydaly. Jak co to zawsze mozesz pozniej dolozyc, duzo roboty przy nich raczej nie ma. Cienka podkladka metalowa ma 1.016mm a ta grubsza aluminiowa niby 3.175mm.