optre, szpere to od sperrdifferential albo po angielsku power-lock. most ma blokada ktora powoduje,
iz na slizga powierznia nie moze byc tak ze jedno kolo sie kreci a drugi nie. normalny most musi dbac
o to, iz kazdy kolo moze miec inny obroty, poniewaz w zakrecie wewnetrznie kolo ma inny obroty
niz wnetrzny. to powoduje, iz w sytuacjach ekstremalnych jedno kolo wogole nie ma napedu,
jezeli drugi stracil przeczepnosc. a ta blokada wlasnie jest po to, ze taka sytuacja nie istnial.
eech moj polski, tutaj masz poprawny cytat z wikipedii:
Mechanizm różnicowy (Dyferencjał albo most) w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach, w przypadku pojazdów z napędem na więcej niż jedną oś może występować także dodatkowy centralny (międzyosiowy) mechanizm różnicowy w skrzyni rozdzielczej kompensujący różnicę prędkości obrotowej pomiędzy osiami napędowymi. Zapobiega to wytwarzaniu się zbędnych naprężeń w układzie przeniesienia napędu, które przyczyniają się do szybszego zużycia opon, przekładni, zwiększenia spalania paliwa, oraz mogą prowadzić do ukręcenia półosi. Zjawisko to występuje głównie podczas pokonywania zakrętów, jazdy po nierównym terenie itp.
Blokada mechanizmu różnicowego (Szpera), to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach oraz SUV-ach (no i ba, takze w jaguarach heh). Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół na osi blokowanej. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim terenie. Można jej używać tylko podczas jazdy na wprost. Użycie blokady przy skręcaniu na powierzchni o bardzo dobrej przyczepności może spowodować zniszczenie mostu napędowego. Pojazdy terenowe są w zamian wyposażane w blokady mechanizmów różnicowych, które powodują, że po ich zablokowaniu pojazd zachowuje się jakby miał sztywną oś. Trzeba jednak pamiętać o tym, że blokady służą tylko jako ostatnia deska ratunku i dłuższa jazda z zablokowanymi dyferencjałami w szczególności po twardym podłożu może prowadzić do ich uszkodzenia. Obecnie coraz częściej zamiast blokować mechanizm różnicowy przyhamowuje się koło na którym moment obrotowy jest tracony. Odpowiedzialny za to jest system ASR.
jednak szpera, ktora jest montowana w kotkach nie jest sztywna tak jak w starszych terenowkach, tylko
dziala podobny jak hamulec, jezeli jedno kolo straci przecepnosc to lamely dzialaja jak sprzeglo i kieruja
naped na druga strone.
van, g@briel, jezeli most ma szpera to most ma na mala tabliczka odznakowanie PL (Power Lock nie Polska heh).
jezeli mozesz podniesc samochodu, to krec jedno kolo w kierunku zegar, jezeli drugi kolo sie kreci w tym samym
kierunku masz szpere, jezeli kreci sie odwrotnie, to masz normalnego mostu.
dyferencjal z szpera potrzebuje innego oleju.
Tylko xjr oraz v12 mial seryjny dyferencjal z power lockem, do kazdego innego modelu bylo jako opcje. mowa o x300.