Autor Wątek: Szpera?  (Przeczytany 13111 razy)

Offline G@briel

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 148
Szpera?
« dnia: Maj 22, 2009, 12:30:55 pm »
Czy ktos wie w jakich modelach Jaguara byly montowane szpery fabrycznie? Czy byly np. w XJR, czy tez w niektorych standardowych modelach xj40? Czy z x300 mozna przelozyc bez problemu do xj40?

Pozdrawiam :-)

Jakub32

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 22, 2009, 12:52:09 pm »
Most z X300 bez problemu pasuje do XJ40, wiem bo wymieniałem most na młodszy właśnie z X300, więc jeśli znajdziesz most ze szperą, nie widzę problemu w przekładce.

Van

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 22, 2009, 14:42:23 pm »
gdzie wyczytać czy auto ma szperę czy nie ? Wiem wiem mogę podnieść i kręcić kołem  :-V

optre

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 22, 2009, 21:53:45 pm »
A właściwie to moze wytłumaczy mi ktoś co to właściwie jest ta szpera?

Offline MATriX335

  • Zboczeniec Klubowy
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 859
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 22, 2009, 22:14:46 pm »
Tak w uproszczonej wersji jak za mocno wciśniesz gaz to nie jedno koło a 2 tylne zaczną "mielić" ;D
XJ40 1988 3.6l
S-Type 2000 3.0l

optre

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 22, 2009, 22:25:43 pm »
aha, czyli taka blokada układu różnicowego?

optre

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 22, 2009, 22:26:12 pm »
Jakie są wady i zalety takiej szpery?

tomz

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 22, 2009, 23:01:52 pm »
o ile mi wiadomo to zeszperowane (czyli o zwiększonym tarciu) mosty były montowane w x300 ale tylko w xjr i v12
i jak zwykle są plusy i minusy - mosty blokowano jedynie w autach o dużej mocy i momencie obrotowym
w x350 nie ma już zblokowanych mostów nawet w xjr

optre

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 22, 2009, 23:44:43 pm »
Nie bardzo mi to wyjaśnia, jak by się zachowywał mój xj40 gdybym wstawił dyferencjal z szperą?

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 23, 2009, 06:27:57 am »
optre, szpere to od sperrdifferential albo po angielsku power-lock. most ma blokada ktora powoduje,
iz na slizga powierznia nie moze byc tak ze jedno kolo sie kreci a drugi nie. normalny most musi dbac
o to, iz kazdy kolo moze miec inny obroty, poniewaz w zakrecie wewnetrznie kolo ma inny obroty
niz wnetrzny. to powoduje, iz w sytuacjach ekstremalnych jedno kolo wogole nie ma napedu,
jezeli drugi stracil przeczepnosc. a ta blokada wlasnie jest po to, ze taka sytuacja nie istnial.

eech moj polski, tutaj masz poprawny cytat z wikipedii:

Mechanizm różnicowy (Dyferencjał albo most) w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach, w przypadku pojazdów z napędem na więcej niż jedną oś może występować także dodatkowy centralny (międzyosiowy) mechanizm różnicowy w skrzyni rozdzielczej kompensujący różnicę prędkości obrotowej pomiędzy osiami napędowymi. Zapobiega to wytwarzaniu się zbędnych naprężeń w układzie przeniesienia napędu, które przyczyniają się do szybszego zużycia opon, przekładni, zwiększenia spalania paliwa, oraz mogą prowadzić do ukręcenia półosi. Zjawisko to występuje głównie podczas pokonywania zakrętów, jazdy po nierównym terenie itp.

Blokada mechanizmu różnicowego (Szpera), to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach oraz SUV-ach (no i ba, takze w jaguarach heh). Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół na osi blokowanej. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim terenie. Można jej używać tylko podczas jazdy na wprost. Użycie blokady przy skręcaniu na powierzchni o bardzo dobrej przyczepności może spowodować zniszczenie mostu napędowego. Pojazdy terenowe są w zamian wyposażane w blokady mechanizmów różnicowych, które powodują, że po ich zablokowaniu pojazd zachowuje się jakby miał sztywną oś. Trzeba jednak pamiętać o tym, że blokady służą tylko jako ostatnia deska ratunku i dłuższa jazda z zablokowanymi dyferencjałami w szczególności po twardym podłożu może prowadzić do ich uszkodzenia. Obecnie coraz częściej zamiast blokować mechanizm różnicowy przyhamowuje się koło na którym moment obrotowy jest tracony. Odpowiedzialny za to jest system ASR.

jednak szpera, ktora jest montowana w kotkach nie jest sztywna tak jak w starszych terenowkach, tylko
dziala podobny jak hamulec, jezeli jedno kolo straci przecepnosc to lamely dzialaja jak sprzeglo i kieruja
naped na druga strone.




van, g@briel, jezeli most ma szpera to most ma na mala tabliczka odznakowanie PL (Power Lock nie Polska heh).

jezeli mozesz podniesc samochodu, to krec jedno kolo w kierunku zegar, jezeli drugi kolo sie kreci w tym samym
kierunku masz szpere, jezeli kreci sie odwrotnie, to masz normalnego mostu.

dyferencjal z szpera potrzebuje innego oleju.

Tylko xjr oraz v12 mial seryjny dyferencjal z power lockem, do kazdego innego modelu bylo jako opcje. mowa o x300.

optre

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 23, 2009, 07:43:42 am »
teraz już wiem, dzięki kogutki  :-thank

Offline MATriX335

  • Zboczeniec Klubowy
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 859
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 23, 2009, 09:53:19 am »
Czytałem kiedyś tu na forum, że daimlery 4.0 miały montowaną szperę.
XJ40 1988 3.6l
S-Type 2000 3.0l

qbaty

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 23, 2009, 10:04:09 am »
Podobno nawet w serii 3 na niektóre rynki montowano mosty ze szperą. Ale nie wiem gdzie to słyszałem/czytałem :-wstyd

Offline KRISS

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.089
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 23, 2009, 10:53:15 am »
nie ma reguły, to była opcja - na 100% sovereign
Ja mam 4.0 Jaga i mam zeszperowanego.
Efekty - trasa Wrocław-Warszawa w ogromnej śnieżycy - styczeń 09 = połowę drogi bokiem, każde wyprzedzanie to przeżycie. itp
Masz szpere, dobrze jakbyś miał idealne zawieszenie, najmniejszy luz = niestabilnosc = bok na śliskim :)
co jeszcze? łatwiej się wygrzebać przy śliskich drogach, fajnie jezdzi sie bokiem, na śliskim, głównie jeździ się bokiem ;D
xj40 = brak kontroli trakcji = kręcę bączki czy chce, czy nie chcę :)

tomz

  • Gość
Odp: Szpera?
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 23, 2009, 11:27:28 am »
ja wczoraj wróciłem z całodziennej szkoły jazdy na torze wyścigowym pod Kielcami...i wiem, że szpera jest fajna  ;D ;D ;D
a tak a propos to fajny pomysł na zlot - na torze jest motel z restauracją
po takim szkoleniu dopiero dowiadujesz się co potrafi Twój kot........i jak GO używać...