Autor Wątek: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40  (Przeczytany 5193 razy)

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 404
  • XJ6 1993r
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 28, 2017, 22:18:57 pm »
dokładnie, dlatego pewnie ma taką nazwę.
Nie wymywa starych uszczelnień i z takimi opiniami się można spotkać.
Ale ja o tym nie pisałem :), choć rzeczywiście jest to powód dla którego ten olej wleję.
wspomaga stare silniki ze starymi uszczelniaczami.
i mam nadzieję, że u mnie też tak będzie.

Offline msiwow

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 566
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 29, 2017, 09:34:41 am »
Skoro już podajemy konkretne przykłady, kto co i jak to dodam coś od siebie.

Pierwsze moje auto Ford Escort xr3i'88. Pierwsza wymiana Lotos 15w40, auto wymagało dolewek. Na tym oleju zrobiłem ze 2 wymiany. Później znajomy polecił Castrol GTX 15w40, auto nie wymagało dolewek. Na tym oleju kolejne 2 wymiany, może 3. Ostatni zalany olej przed sprzedażą to właśnie VALVOLINE maxlife 10w40, auto nie wymagało dolewek i miałem wrażenie jakby ładniej pracował tzn mniej klepaly zawory, co jest charakterystyczne w wiekowym fordzie. No i przez cały okres eksploatacji tj. 6 lat nic nie robiłem pod kątem uszczelnień silnika oprócz uszczelki pokrywy zaworów, która i tak zawsze była zapocona.

Od tego czasu leje w kolejnych autach maxlifea. W jednym mam 5w40, w jaguarze nie wiedziałem co było lane więc jest 10w40 ale następna wymiana będzie 5w40. Chociaż myślę też nad zalaniem do obu liqui moly z czastkami molibdenu.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2017, 09:51:48 am wysłana przez msiwow »

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 29, 2017, 14:16:00 pm »
MaxLife ma tylko dodatek w oleju ktory dziala na uszczelnienia w taki sposob ze zaczynaja puchnac, cos jakbys wlozyl gumowa rurke do plynu hydraulicznego czy plynu hamulcowego i zmieknie oraz spuchnie. Tyle w tym wszystkim jest magii. Lepiej by bylo zalac porzadny olej zamiast mineralnego Valvoline'a i dodatek do oleju konserwujacy uszczelnienia rowniez porzadnej firmy.
Lepkosc oleju (0W40, 5W40 czy 5W50 itd) nic nie ma wspolnego z wlasciwosciami uszczelniajacymi, tylko dodatki w nich zawarte oraz liczba zasadowa TBN.

Jezeli nie interesuje Cie zdanie kogos kto nie przeprowadzil testow tj. Ty. Coz... ja przeprowadzilem ich dziesiatki w moich autach oraz autach klientow w celu znalezienia zlotego srodka i dziele sie z Wami ta wiedza, oddawalem rowniez probki olejow czy trzymaja normy do niezaleznego laboratorium. Nie wszyscy musza to doceniac. Przeczytalem rowniez kilka ksiazek na temat procesow rafinacji oraz samych olejow silnikowych a dodajac na koniec pragne podkreslic iz jestem mechatronikiem samochodow osobowych wyuczonym w ASO Volvo i uczeszczalem do szkoly by tam pozyskac potrzebna wiedze a na jej podstawie brac sie za praktyke.
Chyba niektore osoby strasznie boli ze ktos ma wieksza wiedze oraz doswiadczenie, nie obrazajac nikogo..

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2017, 14:25:58 pm wysłana przez frostbive »

Offline msiwow

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 566
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 29, 2017, 14:41:04 pm »
Jezeli nie interesuje Cie zdanie kogos kto nie przeprowadzil testow tj. Ty...
...Chyba niektore osoby strasznie boli ze ktos ma wieksza wiedze oraz doswiadczenie, nie obrazajac nikogo..

Nie wiem co masz na myśli... Masz jakiś problem czy co?

Kolega Chris1796 napisał kilka słów o maxlifie, ja kontynuowalem ten temat na przykładzie konkretnego auta z konkretnymi przykładami. Może komuś to coś pomoże.

Masz wiedzę, super, gratuluję. Przecież nigdzie nie napisałem, że wszyscy muszą kupować maxlifea. Napisałem tylko moje obserwacje...

Offline Six

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 265
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 29, 2017, 15:54:28 pm »
frostbive, mam w takim razie pytanko. Czysta ciekawość, żaden atak z mojej strony czy coś.
Skoro pierwszy parametr dotyczy tylko właściwości na zimno, a w temp. roboczej istotny jest tylko drugi, to dlaczego w motocyklach (gdzie silniki ogólnie rzecz biorąc bardziej dostają w kość) standardem jest 10W, a w offroadzie nawet 15W? Wiadomo, że nie jeżdżą w zimie, ale wciąż taki 5W czy 0W ułatwiałby im życie przy zimnym starcie, bez negatywnego wpływu na pracę po rozgrzaniu, z tego co piszesz. Dlaczego więc stosuje się 10W-15W?

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 29, 2017, 17:45:31 pm »
Six, ksztalcilem sie w kierunku samochodow osobowych, na temat motocykli mam nikle pojecie a same silniki motocyklowe sa calkowicie innej budowy oraz maja inne wymagania, nie mozna ich porownywac do silnikow w osobowkach.

Moge tylko przytoczyc z jednego materialu nt. olejow do silnikow motocyklowych ktory to tlumaczy, gdyz sam lepiej oraz jasniej tego nie jestem w stanie opisac.

''Lepkość nie jest jedyną cechą determinującą właściwości oleju. Olej w silnikach motocyklowych ma dużo trudniejsze zadanie niż jego samochodowy krewniak. Po pierwsze musi znosić wyższe temperatury, wynikające z ponaddwukrotnie większych prędkości obrotowych, chłodzenia mokrego sprzęgła, skrzyni biegów, zwiększonego stopnia sprężania i dodatkowego natrysku na najgorętsze części (denka tłoka, ścianki cylindrów). Najważniejsze jest jednak to, że musi być tak skomponowany, aby zapewnić właściwe smarowanie nie tylko silnikowi, ale i całemu układowi przeniesienia napędu. Większość motocykli ma zintegrowany silnik ze skrzynią biegów i mokrym sprzęgłem. To właśnie ta cecha sprawia, że nie powinno się do motocykla nalać oleju przeznaczonego do samochodu.
Zespolenie skrzyni z silnikiem pociąga za sobą konieczność stosowania specjalnych olejów z pakietem dodatków na bazie m.in.fosforu, cynku i siarki, które rekompensują lepkość zbyt małą do prawidłowego smarowania kół zębatych. Niezastosowanie się do tych wskazówek może skończy się uszkodzeniem powierzchni zębów w przekładni. Zignorowanie zaleceń producenta przy doborze oleju może być groźne również dla tarcz sprzęgła. Po prostu środki smarne do motocykli w przeciwieństwie do najnowszych olejów samochodowych zawierają dużo mniej modyfikatorów tarcia. ''


Podsumowujac, oleje do przekladni tj. skrzynie biegow musza miec wyzsza lepkosc/gestosc, w motocyklach jednym olejem smarujesz skrzynie biegow, mokre sprzeglo oraz silnik.

Przykladowo skrzynie biegow w samochodach osobowych maja 75W80 czy 75W140. 80W90, gdyz one musza byc 'geste' bo pracuja tylko z zebatkami oraz lozyskami tocznymi, tam nie ma pompy oleju oraz kanalow olejowych a sam olej nie musi pokonac dalekiej drogi by w koncu dotrzec do elementow ktore musi chronic, one po prostu w nim sa zanurzone a sily ktore przenosza wymagaja takiej lepkosci oleju.

Przykladowo niektore silniki Hondy wymagaja oleju 0W20 bo zostaly zaprojektowane pod taki olej, znow Jag XJ220 wymaga 10W60. Teraz mozna by wlac do XJ220 olej o nizszej lepkosci zimowej lecz produkcja takiego oleju jak przykladowo 0W60 jest niemozliwa. Maksimum co dalo sie osiagnac to 0W50 tj. ENEOS Sustina 0W50 czy Eneos Premium Ultra 0W50, Mobil 1 0W-50 Racing Motor Oil i jak najbardziej jezeli mamy dostep do takich olejow, warto ich uzywac w X300 - procz tego Mobil 1 gdyz jest dedykowany na tor i interwal wymian takiego oleju to zaledwie kilka miesiecy ze wzgledu na dodatki w nim zawarte. To juz jest cud techniki wykorzystywany w motorsporcie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2017, 18:07:40 pm wysłana przez frostbive »

Offline maps81

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 59
  • Kocham to forum
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 30, 2017, 09:08:08 am »
Zakupiony Maxlife 5W40. Jak wleję na wiosnę i trochę pojeżdżę to dam znać czy coś się zmieniło.

dzięki wszystkim za odpowiedzi

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 404
  • XJ6 1993r
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 30, 2017, 21:47:22 pm »
Kolego frostbive, a co z klasą olejów ? Boadajże np wg API nazywa, kilka lat temu sprawdzałem, nie pamiętam. Spotkałem się z informacją, że przy tych samych wartościach lepkości, bazy itd, lepiej jest wybrać olej wyższej klasy API.
I tak np Orlen może być lepszwj klasy co np droższy Mobil.
Jakieś badania w tym temacie?
Z ciekawości pytam.

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 31, 2017, 10:31:37 am »
Uzytkownicy diesla: To was nie interesuje, mowimy tu tylko o normach dla benzyniakow.

Czym wyzsza klasa API (American Petroleum Institute), tym lepiej.
Klasy API od SA do najnowszej SN (wprowadzonej w 2010') posiadaja pelna kompatybilnosc wsteczna.


Rowniez jezeli bedziemy drobnostkowi to warto spojrzec na inna klasyfikacje olejow dla aut osobowych, rowniez bardzo wazna.
Mianowicie ILSAC, najnowsza to GF-5 i rowniez posiada kompatybilnosc wsteczna wiec mozemy wlewac taki olej do starszych aut.

Musimy tylko pamietac ze nie zezwala sie wlewac olejow o nizszej klasyfikacji niz zaleca producent.

Warto tez wspomniec o normach ACEA. Jedyne oleje jakie sa dopuszczalne do X300 to ACEA A3/B3 oraz A3/B4.

Zreszta jak juz sie utarlo co amerykanskie to lepsze... nie prawda oj nie... przykladowo europejska norma ACEA A5/B5 jest bardziej rygorystyczna niz amerykanska API SN. :-) Niestety ACEA A5/B5 musi byc uzywana tylko w silnikach ktore zostaly do niej przystosowane gdyz jednym z wymagan tej normy jest nizsza lepkosc HTHS (czyli po prostu odpornosc na scinanie filmu olejowego) a co za tym idzie wyraznie slabsza ochrona silnika. Obecnie tej normy w nowych modelach uzywa Volvo oraz Jaguar / Land Rover.

Category         Status        Service

SN Current Introduced in October 2010, designed to provide improved high temperature
                        deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility.
                        API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with
                        improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility,
                        and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.
SM Current For 2010 and older automotive engines.
SL Current For 2004 and older automotive engines.
SJ Current For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1996.
                        May not provide adequate protection against build-up of engine sludge, oxidation, or wear.
SG Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1993.
                        May not provide adequate protection against build-up of engine sludge, oxidation, or wear.
SF Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1988.
                        May not provide adequate protection against build-up of engine sludge.
SE Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1979.
SD Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1971.
                        Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1967.
                        Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1951.
                        Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA Obsolete CAUTION: Contains no additives. Not suitable for use in most gasoline-powered
                        automotive engines built after 1930. Use in modern engines may cause unsatisfactory
                        performance or equipment harm.

Aha, chris1796, osobiscie wybralbym Motula czy Millers Oils, Liqui Moly o nizszej normie niz Castrola z najwyzsza i najnowsza.
Zalozmy ze jeszcze dochodzi jakosc bazy olejowej, sama baza olejowa jakiej jest grupy oraz jakosc pakietu dodatkow w oleju.

Przy okazji, jezeli juz wlewac olej mineralny (tj. Castrol, Mobil 1, Lotos, Shell, Texaco, Total, Elf...) to warto wybrac Royal Purple - jak na mineralne to przynajmniej porzadne. Takie w fioletowych butelkach.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 31, 2017, 10:50:00 am wysłana przez frostbive »

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 404
  • XJ6 1993r
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 03, 2017, 20:58:18 pm »
Temat oleju jest rzeczywiście śliski  ;D A olej wymieniać trzeba.
Żeby nie zbaczać z tematu.
Kolego frostbive wymieniłeś sporo marek, a ja bym chciał Cię podpytać konkretnie (bo zaraz będę olej do Jaga kupował) o np mój przypadek (i pewnie wielu użytkowników):
wymiana oleju w 24 letnim aucie, od 2006 zalany 10W40, nie cieknie z silnika, plam nie zostawia, ale też nie wygląda jakby go wczoraj zmontowali  :-hehe, ciśnienie oleju w porządku, zapach i konsystencja moim zdaniem bardzo dobra.
I teraz chcę wymienić olej, ale..... nie może być gorzej, trzeba pamiętać, że uszczelnienia mają prawie 25 lat a ja nie zamierzam ich wymieniać, bo po pierwsze osobiście nie koniecznie mam możliwość zrobienia tego samemu, po drugie nie dysponuję czasem, po trzecie nie zaufam mechanikowi, że silnik który na dziś dzień pięknie chodzi i nie plami nie zostanie spieprzony przez naszych fachowców.

podsumowując daj typy olei (konkretne, kilka) które byś wlał, włączając w to tzw najtańszą dobrą wersję. Jeśli piszesz o dodatkach, to też podaj konkrety. Ja póki co mam w planie LongLife 10W40, a że jeżdżę kotem od kwietnia do października to przyznaję, że pierwsza liczba nie jest dla mnie tak ważna. Nie upieram się przy mineralnym, ma być tak jak jest lub lepiej.

a tak przy okazji w Sebringach wlewałem zgodnie z zaleceniem producenta 5w30 Mopar lub PetroCanada które były na bazie mineralnej  ;D i tylko one spełniały aprobatę producenta (można było jeszcze lać np 5W20 ale latem jak woda się zachowywał)

pozdro4all

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 04, 2017, 20:06:32 pm »
Jakie dokladnie jest to auto? X300, XJ81, XJ40?

Teraz mamy sporo niewiadomych, jaki olej jest zalecany do auta, jakie normy ma spelniac?

Co do niszczenia uszczelek to ostatni raz robily to oleje w latach 80' na 100%-owej bazie PAO (polialfaolefiny) ktore nie mialy zadnych dodatkow, czyli grubo ponad 20 lat temu.

Olej mozna zmieniac zawsze na lepszy, nigdy na gorszy. Coz... wychodzilo by na to iz staje naprzeciw wiekszosci Polskich mechanikow. Tyle tylko ze oni maja biznes w tym by silniki wymieniac bo robocizna w najprostszym aucie to minimum 1000pln, tak wiec dobra kasa. Wymien kilka silnikow w miesiacu i latasz co chwile na Gran Canarie ;-)

Jezeli to AJ6/AJ16 to nie ma co tu duzo wymyslac, na lato 5W40 Motul X-cess 8100 lub jezeli lubisz szybko pojezdzic to 5W50 Motul Sport. To moje typy. Jezeli high-end to tylko Liqui Moly 5W40 Synthoil.

Jest jeszcze Millers Oils, jednakze na forum Volvo w jednym z watkow o olejach okolo dwoch lat temu oficjalny polski przedstawiciel nie potrafil mi odpowiedziec dlaczego ukrywaja czesc bardzo waznych danych dot. ich olejow w kartach charakterystyki... stad nie mam do nich zaufania, bo co mogli by miec do ukrycia gdyby byli tacy szczerzy na jakich sie kreuja.

Ja uzywam Motula w moich autach, oleje ktore nie sa tak drogie jak Liqui Moly a sa od nich minimalnie gorsze co nie ma wrecz znaczenia.
Pamietajmy tylko ze Liqui Moly ma tylko jedna serie olejow syntetycznych, mianowicie Synthoil a Motul ma serie syntetyczna oznaczona 8100 oraz 300V (te sa akurat obrzydliwie drogie i polecane gdy lubimy zrobic wypad na tor wyscigowy).

Nastepna wskazowka:
Nigdy nie uzywa sie w silnikach benzynowych olejow niskopopiołowych typu Mid-SAPS lub Low-SAPS, oznacza to ograniczona ilosc dodatkow uszlachetniajacych, ktore sa bardzo wazne. Takze zawsze wybierajmy oleje High-SAPS o wysokiej zawartosci w/w.
Najprosciej mowiac nie uzywamy olejow spelniajacych jakakolwiek z tych norm: C1, C2, C3, C4.

Na temat dodatkow do olejow napisalem na pierwszej stronie. Po prostu warto ich uzywac poki jest to LM Ceratec lub LM MoS2. Reszcie nie ufam, konkurencja nie posiada wiarygodnych certyfikatow oraz testow a ja biedny zuczek jestem za cienki by takowe zlecic, bo kto za to wszystko zaplaci...

Obecnie kazdy olej, czy jest to 0W20 czy 0W40, 5W50 czy 10W60, musi miec zawarte dodatki konserwujace uszczelki w silniku. Reguluja to obecne normy.
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2017, 21:52:08 pm wysłana przez frostbive »

Offline pablo21

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.078
    • www.jaguar.org.pl
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 06, 2017, 16:09:57 pm »
frostbive, czy w Twojej klasyfikacji istnieją oleje Gulfa?
 
XJ-SC 5.3 V12
XJ40 6.0 V12 Daimler Double Six
X350 V8

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 404
  • XJ6 1993r
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 07, 2017, 20:27:25 pm »
Frostbive - XJ40 - myślałem, że z avatara wynika :)
Tak czy siak dzięki za info ale zamówiłem jednak maxlife, połowę taniej, znam właściwości, poza tym nie bedę kupował super ekstra oleju który po 3000 km wyleję, jakby to było auto z nutką sportu, to inne podejście bym miał.
do dyfra zamówiłem Motul a do skrzyni Gulfa.

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 09, 2017, 15:53:03 pm »
frostbive, czy w Twojej klasyfikacji istnieją oleje Gulfa?
 

Tylko Gulf Formula GX 5W40 sie nadaje po porownaniu kart technicznych, ale nie zamiescili zadnych informacji nt. baz olejowych wiec nie mam pewnosci co do tych olejow. Mimo to w/w olej ma dosyc dobre wlasciwosci.