Uzytkownicy diesla: To was nie interesuje, mowimy tu tylko o normach dla benzyniakow.
Czym wyzsza klasa API (American Petroleum Institute), tym lepiej.
Klasy API od SA do najnowszej SN (wprowadzonej w 2010') posiadaja pelna kompatybilnosc wsteczna.
Rowniez jezeli bedziemy drobnostkowi to warto spojrzec na inna klasyfikacje olejow dla aut osobowych, rowniez bardzo wazna.
Mianowicie ILSAC, najnowsza to GF-5 i rowniez posiada kompatybilnosc wsteczna wiec mozemy wlewac taki olej do starszych aut.
Musimy tylko pamietac ze nie zezwala sie wlewac olejow o nizszej klasyfikacji niz zaleca producent.
Warto tez wspomniec o normach ACEA. Jedyne oleje jakie sa dopuszczalne do X300 to ACEA A3/B3 oraz A3/B4.
Zreszta jak juz sie utarlo co amerykanskie to lepsze... nie prawda oj nie... przykladowo europejska norma ACEA A5/B5 jest bardziej rygorystyczna niz amerykanska API SN. :-) Niestety ACEA A5/B5 musi byc uzywana tylko w silnikach ktore zostaly do niej przystosowane gdyz jednym z wymagan tej normy jest nizsza lepkosc HTHS (czyli po prostu odpornosc na scinanie filmu olejowego) a co za tym idzie wyraznie slabsza ochrona silnika. Obecnie tej normy w nowych modelach uzywa Volvo oraz Jaguar / Land Rover.
Category Status Service
SN Current Introduced in October 2010, designed to provide improved high temperature
deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility.
API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with
improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility,
and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.
SM Current For 2010 and older automotive engines.
SL Current For 2004 and older automotive engines.
SJ Current For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1996.
May not provide adequate protection against build-up of engine sludge, oxidation, or wear.
SG Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1993.
May not provide adequate protection against build-up of engine sludge, oxidation, or wear.
SF Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1988.
May not provide adequate protection against build-up of engine sludge.
SE Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1979.
SD Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1971.
Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1967.
Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1951.
Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA Obsolete CAUTION: Contains no additives. Not suitable for use in most gasoline-powered
automotive engines built after 1930. Use in modern engines may cause unsatisfactory
performance or equipment harm.
Aha, chris1796, osobiscie wybralbym Motula czy Millers Oils, Liqui Moly o nizszej normie niz Castrola z najwyzsza i najnowsza.
Zalozmy ze jeszcze dochodzi jakosc bazy olejowej, sama baza olejowa jakiej jest grupy oraz jakosc pakietu dodatkow w oleju.
Przy okazji, jezeli juz wlewac olej mineralny (tj. Castrol, Mobil 1, Lotos, Shell, Texaco, Total, Elf...) to warto wybrac Royal Purple - jak na mineralne to przynajmniej porzadne. Takie w fioletowych butelkach.