FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION

Dział Techniczny => XJ X300, X305, X308 (1994-2003) => Wątek zaczęty przez: maps81 w Styczeń 19, 2017, 08:41:06 am

Tytuł: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: maps81 w Styczeń 19, 2017, 08:41:06 am
Przeszukałem archiwum ale nie znalazłem odpowiedzi.

Mam zalanego syntetycznego Castrola 5W40 - nigdzie nie cieknie. Chciałem zmienić na Valvoline Maxlife i z konfiguratora wychodzi mi że zalecany to półsyntetyczny 10W40 (mimo że jest też wersja 5W40).
Przeszukałem zagraniczne fora i raczej leją 10W40. Shell też zaleca 10W40 ale już np. Mobil 1 czy Castrol podpowiadają olej syntetyczny. Motul zaleca obydwa i 10W40 i 5W40.
Auto jest nieużywane zimą - stoi w garażu.

Co zrobić? Zalać ponownie jakimś 5W40 czy zmienić na 10W40 zakładając że i tak auto nie jeździ poniżej 0 st. C. ?
Jakie wady, zalety obu rozwiązań?
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: msiwow w Styczeń 19, 2017, 09:31:38 am
Jeśli nie masz wyciekow to pozostan przy pełnym syntetyku. Ja bym tak zrobił.

W sumie to dobrze, że zacząłeś ten temat bo też gdzieś widziałem propozycje polsyntetyka do naszych aut... A niby dlaczego miałby nie lubić 5w... W swoim mam właśnie maxlife 10w40, taki zalalem bo nie wiedziałem co było wcześniej. W drugim (starszym) aucie mam maxlife 5w40 i Jaguar na polsyntetyku wyraźnie ciężej kręci przy niższych temperaturach. Jak miałem x lat temu escorta na mineralnym przy dużych mrozach to ledwo silnik obracal mimo dobrego akumulatora.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: maps81 w Styczeń 19, 2017, 09:52:13 am
Tak sobie czytam zagraniczne fora i generalnie opinie są takie że nasze silniki nie są w stanie wykorzystać mośliwości olejów syntetycznych zwłaszcza jak się robi nieduże przebiegi, ponadto syntetyki nie wybaczają niedoskonałości produkcyjnych w silniku bo są zbyt rzadkie.
Zmniejszenie zużycia paliwa nie ma dla mnie znaczenia i nie używam auta zimą.
Nie wiem czy na obecnym syntetyku potrzebne są dolewki bo auto mam od niedawna. Chyba bym się skłaniał do półsyntetyka 10W40 ale chętnie poczytam opinię bardziej obeznanych w temacie.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: KrzysiekEg w Styczeń 19, 2017, 10:48:10 am
Co to znaczy nie są w stanie wykorzystać? To bzdura. Lepsza jakość smarowania, lepsza lepkość i odporność na wysokie temperatury, lepszy film olejowy. Same zalety które są wykorzystywane podczas każdego odpalenia silnika. Tak jak napisali koledzy, jak nie ma wycieków i nie bierze oleju to zostań przy syntetyku, różnica w cenie niewielka a w jakości bardzo duża. Gdyby podczas projektowania tego silnika oleje syntetyczne były równie popularne i tanie co teraz, to jestem pewien że konstruktorzy by go zastosowali. 20 lat temu syntetyki były stosowane w Formule 1 i ferrari a plebs używał mineralnych dziadów.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: Driv3rrrr w Styczeń 19, 2017, 22:19:25 pm
Zostań przy 5W40. To nie polonez żeby lać 10W40. U mnie też fabrycznie jest 10W40 ale nigdy w życiu bym nie wlal i leje 5W40
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 22, 2017, 13:13:06 pm
Boze... to zrob sobie sok ze zgnilych owocow (10W40) i sok ze swiezych owocow (0W40).
Jest roznica? Silnik tez ja czuje gdy nie ma smarowania podczas zimnego rozruchu gdyz gestosc oleju w niskich temperaturach jest za wysoka, pompowalnosc za niska a przez to i cisnienie niewystarczajace oraz pompa oleju bardzo obciazona.

W temperaturze roboczej (czyli indeksy -30, -40, -50, -60) sa wazne wlasciwosci i ta juz dobiera sie do silnika, wiec jezeli chcemy 'uszczelnic' silnik to zalewamy 5W50, nie 10W50 bo on tylko w niskich temperaturach nie smaruje wystarczajaco silnika, nic wiecej.

Pierwsza liczba 0W, 5W, 10W, 15W oznacza wlasciwosci oleju w niskich temperaturach tj. pompowalnosc, lepkosc, gestosc. Powinna byc jak najnizsza. Najlepiej 0W.
Druga liczba o wyzszym indeksie by Cie interesowala jezeli juz chcesz uszczelniac silnik a zarazem dac mu wiecej ochrony z uwagi na wyzszy przebieg. Czyli idealnym olejem bylby w tym przypadku 0W50.

Nikt nie musi brac mojego zdania pod uwage.

Jezeli dobry olej do tych silnikow to tu przedstawiam liste:
1. Motul Sport 5W50
2. Motul 8100 X-cess 5W40
3. Liqui Moly Synthoil High-Tech 5W40
4. Mobil 1 New Life 0W40 (polsyntetyk, ~72% zawartosci bazy PAO)
5. Motul 8100 X-max 0W40
6. Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
7. Motul 300V Power 5W40
8. Motul 300V Trophy 0W40


Nie mam zbytnio ochoty sie rozpisywac.. po prostu te sa najlepsze z dostepnych na rynku oraz spelniajacych wymagania rzedowych szostek w X300.
Moglbym tu przytoczyc kwestie baz olejowych tj. estry, polialfaolefiny, hydrocracking, indeks lepkosci, pompowalnosc, wskaznik TBN i wiele innych ale i tak nikt mnie nie zrozumie a tym bardziej nie doceni.

Przy okazji polecam dodatek do silnika Liqui Moly Ceratec co 50tys.km. Dzialanie ma potwierdzone przez rzesze uzytkownikow oraz certyfikat DEKRA potwierdzajacy jego dzialanie, sam zastosowalem go juz w kilku moich autach i stosuje nadal od kilku lat.

Jezeli uwazamy ze powyzszy produkt jest za drogi, przy kazdej wymianie oleju polecam dodatki z MoS2 czyli dwusiarczkiem molibdenu, swoja droga przykladowo w skrzyniach biegow wystepuja molibdenowe synchronizatory z uwagi na ich wlasciwosci drastycznie zmniejszajace tarcie i przedluzajace zycie skrzyni.
Liqui Moly takowy produkuje i tego sprawdzilem sam oraz moge polecic.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: maps81 w Styczeń 22, 2017, 20:50:53 pm
Odpowiedź trochę nie na temat.
Nie pytałem czym się różni 0W od 5W. Nie prosiłem też o porady jaką markę wybrać.

pozdrawiam
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 23, 2017, 17:24:17 pm
Prosta odpowiedz na pytanie: Nigdy nie zmienia sie oleju na gorszy a silnik uszczelnia sie uszczelkami. ;) Chyba ze chcemy szybko go remontowac to jak najbardziej.

Tego ponizej nie czytaj bo nie jest odpowiedzia na twoje pytanie  :-gwizd

Poza tym Castrola radzilbym unikac gdyz nie trzymaja norm oraz zasyfiaja silnik a w dodatku sa wytwarzane tylko na bazach mineralnych, Valvoline to rowniez 100% bazy mineralne wiec nie ma czego szukac.

Jedyni rozprowadzajacy swe produkty na Europe producenci olejow na bazie PAO oraz estrow czyli prawdziwe oleje syntetyczne grup IV oraz V:
- Millers Oils
- Liqui Moly
- Motul
- Mobil 1 ze swoim polsyntetycznym 0W40 New Life

Poza tym polecam material: http://motoroils.pl/dlaczego.html
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: Driv3rrrr w Styczeń 27, 2017, 19:34:42 pm
W PAO i estry nie ma sensu się pchać w takich silnikach. To nie silnik wyczynowy. Zresztą Motul estry i PAO stosuje tylko w serii 300V.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 28, 2017, 11:11:42 am
Powiedz mi tylko z jakiego powodu mam sie nie pchac w takie oleje w tym aucie? Jest pod jakims wzgledem ten silnik gorszy i nie zasluguje na to by o niego dbac?
Uszczelki to niszczyly oleje 100% PAO w latach 80'.

Motul stosuje estry w serii 300V a seria 8100 jest na bazie PAO.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: QUD w Styczeń 28, 2017, 19:58:47 pm
Tematy olejowe są wspaniałe  :-super  Polaryzacja poglądów oczywista, ale to w niczym nie przeszkadza, można się wielu ciekawych rzeczy dowiedzieć.

Do autora wątku: również pozostałbym przy 5W40. Jeśli kusi Cię Valvoline, mają również Maxlife 5W40. Przez pewien czas stosowałem i jest to bardzo przyzwoity olej, HC.

Do kolegów promujących konkretnych producentów: Oferta znakomitych olejów jest przebogata, prócz proponowanych LM, Motula, Millersa można nadmienić produkty choćby  Penrite, Amsoil dedykowane do konkretnych silników. Dużo testuję, kusi mnie RedLine, mimo, że cena zaporowa  ;)   
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: chris1796 w Styczeń 28, 2017, 20:22:27 pm
Z mojej historii o doświadczenia olejowego polecam Valvoline.
Do diesla żony leję 5W30.
W moim XJ40 był Platinum 10w40 i zmienię go na Valvoline MaxLife 10W40. Dlaczego xxW40? U mnie wygląda na to, że nic w silniku nie było grzebane przez 24 lata i nie chcę się oszukiwać, że mam uszczelnienia w stanie fabrycznem. Czas swoje zrobił.

Ale do rzeczy, podam konkretny przykład. pArę lat temu w jednym z Chrysler Sebring'ów które miałem wystąpił problem z ciśnieniem oleju. W teorii zalany 5W30, zmiana oleju na nowy - jakiś chyba mobil 5w30 - nadal problem z ciśnieniem (0,8 bara).
Szybko zmiana na 10w40 jakiś typu platinum lub inny nie drogi - nadal ciśnienie 0.8 bara - jest zima, ale po krótkim rozgrzaniu ciśnienie 0,8 bara (wskaźnik ciśnienia zadomowił się w kokpicie.) Cóż trudna decyzja leję jakiegoś motodoktora i sprzedaję auto..
Motodoktor zalany (ale firmy lepszej - renomowanej-sporo droższy od motodoktora, nie pamiętam jakiej firmy) - przejechane 150 km i dupa, 0,8 bara. szybko zlewam to badziewie (na prawdę takie jakieś gęste) i zalewam MaxLife 5W30. Szok i nie dowierzanie - 1,3 bara. 5 miesięcy poźniej - czerwiec nadal 1,3 bara. Auto sprzedaję z informacją, że ja lałem taki właśnie olej i raczej polecam. Pół roku później mam info od nowego właściciela jak zmodyfikował auto -zero informacji o problemach z olejem.

Więc z mojego doświadczenia (popartego pomiarami) wybieram 10w40 MaxLife, jak zmienię olej dam znać jak wygląda ciśnienie.

pozdro4all

ps nie mam nic wspólnego z Valvoline  :P
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 28, 2017, 20:55:02 pm
Olej nie uszczelnia. Jezeli chcemy miec olej ktory bedzie robil syf w silniku i zapychal kanaly olejowe oraz go ''uszczelnial'' to lejemy oleje o niskiej liczbie zasadowej (TBN), najlepiej ponizej 6.
Klasa lepkosci oleju nie ma nic wspolnego z uszczelnianiem silnika. Wiec czemu zalewac olej typu 10WXX ktorego strach do kosiarki uzywac.

Jezeli chcialbys miec wysokie cisnienie oleju na rozgrzanym silniku to 0W40 o wysokim wskazniku HTHS czyli >3,5 oraz indeksie lepkosci powyzej 175 zalej i dopiero zobaczysz roznice.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: chris1796 w Styczeń 28, 2017, 21:39:30 pm
olej nie uszczelnia, olej smaruje.

a miernik ciśnienia pokazuje ciśnienie.

Opisałem przykład z życia wzięty, może komuś się przyda i zaoszczędzi steru i pieniążków.
Każdy robi jak chce. Podzieliłem się moim doświadczeniem, które kosztowało mnie trochę pln i sporo pracy.
I na prawdę nie interesuje mnie zdanie kogoś kto nie zrobił podobnego zabiegu jak ja.
PS
Mam sporo wózków widłowych w firmie i lecimy na niedrogich olejach - ale dobrej klasy
A w tym wątku chyba nikt nie wspomniał, że te same oleje mogą mieć rożne klasy, np Sg, Sj... ( o ile pamiętam)
A klasa oleju ma znaczenie.

Ot i tyle, każdy może bawić się na własne życzenie, szukać wzorów, doradców itd. Ja opisałem prosty sposób w którym lepszym olejem wyeliminowałem problem ciśnienia w silniku V6.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: QUD w Styczeń 28, 2017, 22:12:43 pm
Akurat Maxlife ma wpływ na uszczelki i to spore (z własnego doświadczenia).
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: chris1796 w Styczeń 28, 2017, 22:18:57 pm
dokładnie, dlatego pewnie ma taką nazwę.
Nie wymywa starych uszczelnień i z takimi opiniami się można spotkać.
Ale ja o tym nie pisałem :), choć rzeczywiście jest to powód dla którego ten olej wleję.
wspomaga stare silniki ze starymi uszczelniaczami.
i mam nadzieję, że u mnie też tak będzie.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: msiwow w Styczeń 29, 2017, 09:34:41 am
Skoro już podajemy konkretne przykłady, kto co i jak to dodam coś od siebie.

Pierwsze moje auto Ford Escort xr3i'88. Pierwsza wymiana Lotos 15w40, auto wymagało dolewek. Na tym oleju zrobiłem ze 2 wymiany. Później znajomy polecił Castrol GTX 15w40, auto nie wymagało dolewek. Na tym oleju kolejne 2 wymiany, może 3. Ostatni zalany olej przed sprzedażą to właśnie VALVOLINE maxlife 10w40, auto nie wymagało dolewek i miałem wrażenie jakby ładniej pracował tzn mniej klepaly zawory, co jest charakterystyczne w wiekowym fordzie. No i przez cały okres eksploatacji tj. 6 lat nic nie robiłem pod kątem uszczelnień silnika oprócz uszczelki pokrywy zaworów, która i tak zawsze była zapocona.

Od tego czasu leje w kolejnych autach maxlifea. W jednym mam 5w40, w jaguarze nie wiedziałem co było lane więc jest 10w40 ale następna wymiana będzie 5w40. Chociaż myślę też nad zalaniem do obu liqui moly z czastkami molibdenu.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 29, 2017, 14:16:00 pm
MaxLife ma tylko dodatek w oleju ktory dziala na uszczelnienia w taki sposob ze zaczynaja puchnac, cos jakbys wlozyl gumowa rurke do plynu hydraulicznego czy plynu hamulcowego i zmieknie oraz spuchnie. Tyle w tym wszystkim jest magii. Lepiej by bylo zalac porzadny olej zamiast mineralnego Valvoline'a i dodatek do oleju konserwujacy uszczelnienia rowniez porzadnej firmy.
Lepkosc oleju (0W40, 5W40 czy 5W50 itd) nic nie ma wspolnego z wlasciwosciami uszczelniajacymi, tylko dodatki w nich zawarte oraz liczba zasadowa TBN.

Jezeli nie interesuje Cie zdanie kogos kto nie przeprowadzil testow tj. Ty. Coz... ja przeprowadzilem ich dziesiatki w moich autach oraz autach klientow w celu znalezienia zlotego srodka i dziele sie z Wami ta wiedza, oddawalem rowniez probki olejow czy trzymaja normy do niezaleznego laboratorium. Nie wszyscy musza to doceniac. Przeczytalem rowniez kilka ksiazek na temat procesow rafinacji oraz samych olejow silnikowych a dodajac na koniec pragne podkreslic iz jestem mechatronikiem samochodow osobowych wyuczonym w ASO Volvo i uczeszczalem do szkoly by tam pozyskac potrzebna wiedze a na jej podstawie brac sie za praktyke.
Chyba niektore osoby strasznie boli ze ktos ma wieksza wiedze oraz doswiadczenie, nie obrazajac nikogo..

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: msiwow w Styczeń 29, 2017, 14:41:04 pm
Jezeli nie interesuje Cie zdanie kogos kto nie przeprowadzil testow tj. Ty...
...Chyba niektore osoby strasznie boli ze ktos ma wieksza wiedze oraz doswiadczenie, nie obrazajac nikogo..

Nie wiem co masz na myśli... Masz jakiś problem czy co?

Kolega Chris1796 napisał kilka słów o maxlifie, ja kontynuowalem ten temat na przykładzie konkretnego auta z konkretnymi przykładami. Może komuś to coś pomoże.

Masz wiedzę, super, gratuluję. Przecież nigdzie nie napisałem, że wszyscy muszą kupować maxlifea. Napisałem tylko moje obserwacje...
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: Six w Styczeń 29, 2017, 15:54:28 pm
frostbive, mam w takim razie pytanko. Czysta ciekawość, żaden atak z mojej strony czy coś.
Skoro pierwszy parametr dotyczy tylko właściwości na zimno, a w temp. roboczej istotny jest tylko drugi, to dlaczego w motocyklach (gdzie silniki ogólnie rzecz biorąc bardziej dostają w kość) standardem jest 10W, a w offroadzie nawet 15W? Wiadomo, że nie jeżdżą w zimie, ale wciąż taki 5W czy 0W ułatwiałby im życie przy zimnym starcie, bez negatywnego wpływu na pracę po rozgrzaniu, z tego co piszesz. Dlaczego więc stosuje się 10W-15W?
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 29, 2017, 17:45:31 pm
Six, ksztalcilem sie w kierunku samochodow osobowych, na temat motocykli mam nikle pojecie a same silniki motocyklowe sa calkowicie innej budowy oraz maja inne wymagania, nie mozna ich porownywac do silnikow w osobowkach.

Moge tylko przytoczyc z jednego materialu nt. olejow do silnikow motocyklowych ktory to tlumaczy, gdyz sam lepiej oraz jasniej tego nie jestem w stanie opisac.

''Lepkość nie jest jedyną cechą determinującą właściwości oleju. Olej w silnikach motocyklowych ma dużo trudniejsze zadanie niż jego samochodowy krewniak. Po pierwsze musi znosić wyższe temperatury, wynikające z ponaddwukrotnie większych prędkości obrotowych, chłodzenia mokrego sprzęgła, skrzyni biegów, zwiększonego stopnia sprężania i dodatkowego natrysku na najgorętsze części (denka tłoka, ścianki cylindrów). Najważniejsze jest jednak to, że musi być tak skomponowany, aby zapewnić właściwe smarowanie nie tylko silnikowi, ale i całemu układowi przeniesienia napędu. Większość motocykli ma zintegrowany silnik ze skrzynią biegów i mokrym sprzęgłem. To właśnie ta cecha sprawia, że nie powinno się do motocykla nalać oleju przeznaczonego do samochodu.
Zespolenie skrzyni z silnikiem pociąga za sobą konieczność stosowania specjalnych olejów z pakietem dodatków na bazie m.in.fosforu, cynku i siarki, które rekompensują lepkość zbyt małą do prawidłowego smarowania kół zębatych. Niezastosowanie się do tych wskazówek może skończy się uszkodzeniem powierzchni zębów w przekładni. Zignorowanie zaleceń producenta przy doborze oleju może być groźne również dla tarcz sprzęgła. Po prostu środki smarne do motocykli w przeciwieństwie do najnowszych olejów samochodowych zawierają dużo mniej modyfikatorów tarcia. ''


Podsumowujac, oleje do przekladni tj. skrzynie biegow musza miec wyzsza lepkosc/gestosc, w motocyklach jednym olejem smarujesz skrzynie biegow, mokre sprzeglo oraz silnik.

Przykladowo skrzynie biegow w samochodach osobowych maja 75W80 czy 75W140. 80W90, gdyz one musza byc 'geste' bo pracuja tylko z zebatkami oraz lozyskami tocznymi, tam nie ma pompy oleju oraz kanalow olejowych a sam olej nie musi pokonac dalekiej drogi by w koncu dotrzec do elementow ktore musi chronic, one po prostu w nim sa zanurzone a sily ktore przenosza wymagaja takiej lepkosci oleju.

Przykladowo niektore silniki Hondy wymagaja oleju 0W20 bo zostaly zaprojektowane pod taki olej, znow Jag XJ220 wymaga 10W60. Teraz mozna by wlac do XJ220 olej o nizszej lepkosci zimowej lecz produkcja takiego oleju jak przykladowo 0W60 jest niemozliwa. Maksimum co dalo sie osiagnac to 0W50 tj. ENEOS Sustina 0W50 czy Eneos Premium Ultra 0W50, Mobil 1 0W-50 Racing Motor Oil i jak najbardziej jezeli mamy dostep do takich olejow, warto ich uzywac w X300 - procz tego Mobil 1 gdyz jest dedykowany na tor i interwal wymian takiego oleju to zaledwie kilka miesiecy ze wzgledu na dodatki w nim zawarte. To juz jest cud techniki wykorzystywany w motorsporcie.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: maps81 w Styczeń 30, 2017, 09:08:08 am
Zakupiony Maxlife 5W40. Jak wleję na wiosnę i trochę pojeżdżę to dam znać czy coś się zmieniło.

dzięki wszystkim za odpowiedzi
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: chris1796 w Styczeń 30, 2017, 21:47:22 pm
Kolego frostbive, a co z klasą olejów ? Boadajże np wg API nazywa, kilka lat temu sprawdzałem, nie pamiętam. Spotkałem się z informacją, że przy tych samych wartościach lepkości, bazy itd, lepiej jest wybrać olej wyższej klasy API.
I tak np Orlen może być lepszwj klasy co np droższy Mobil.
Jakieś badania w tym temacie?
Z ciekawości pytam.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Styczeń 31, 2017, 10:31:37 am
Uzytkownicy diesla: To was nie interesuje, mowimy tu tylko o normach dla benzyniakow.

Czym wyzsza klasa API (American Petroleum Institute), tym lepiej.
Klasy API od SA do najnowszej SN (wprowadzonej w 2010') posiadaja pelna kompatybilnosc wsteczna.


Rowniez jezeli bedziemy drobnostkowi to warto spojrzec na inna klasyfikacje olejow dla aut osobowych, rowniez bardzo wazna.
Mianowicie ILSAC, najnowsza to GF-5 i rowniez posiada kompatybilnosc wsteczna wiec mozemy wlewac taki olej do starszych aut.

Musimy tylko pamietac ze nie zezwala sie wlewac olejow o nizszej klasyfikacji niz zaleca producent.

Warto tez wspomniec o normach ACEA. Jedyne oleje jakie sa dopuszczalne do X300 to ACEA A3/B3 oraz A3/B4.

Zreszta jak juz sie utarlo co amerykanskie to lepsze... nie prawda oj nie... przykladowo europejska norma ACEA A5/B5 jest bardziej rygorystyczna niz amerykanska API SN. :-) Niestety ACEA A5/B5 musi byc uzywana tylko w silnikach ktore zostaly do niej przystosowane gdyz jednym z wymagan tej normy jest nizsza lepkosc HTHS (czyli po prostu odpornosc na scinanie filmu olejowego) a co za tym idzie wyraznie slabsza ochrona silnika. Obecnie tej normy w nowych modelach uzywa Volvo oraz Jaguar / Land Rover.

Category         Status        Service

SN Current Introduced in October 2010, designed to provide improved high temperature
                        deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility.
                        API SN with Resource Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with
                        improved fuel economy, turbocharger protection, emission control system compatibility,
                        and protection of engines operating on ethanol-containing fuels up to E85.
SM Current For 2010 and older automotive engines.
SL Current For 2004 and older automotive engines.
SJ Current For 2001 and older automotive engines.
SH Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1996.
                        May not provide adequate protection against build-up of engine sludge, oxidation, or wear.
SG Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1993.
                        May not provide adequate protection against build-up of engine sludge, oxidation, or wear.
SF Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1988.
                        May not provide adequate protection against build-up of engine sludge.
SE Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1979.
SD Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1971.
                        Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1967.
                        Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB Obsolete CAUTION: Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1951.
                        Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA Obsolete CAUTION: Contains no additives. Not suitable for use in most gasoline-powered
                        automotive engines built after 1930. Use in modern engines may cause unsatisfactory
                        performance or equipment harm.

Aha, chris1796, osobiscie wybralbym Motula czy Millers Oils, Liqui Moly o nizszej normie niz Castrola z najwyzsza i najnowsza.
Zalozmy ze jeszcze dochodzi jakosc bazy olejowej, sama baza olejowa jakiej jest grupy oraz jakosc pakietu dodatkow w oleju.

Przy okazji, jezeli juz wlewac olej mineralny (tj. Castrol, Mobil 1, Lotos, Shell, Texaco, Total, Elf...) to warto wybrac Royal Purple - jak na mineralne to przynajmniej porzadne. Takie w fioletowych butelkach.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: chris1796 w Luty 03, 2017, 20:58:18 pm
Temat oleju jest rzeczywiście śliski  ;D A olej wymieniać trzeba.
Żeby nie zbaczać z tematu.
Kolego frostbive wymieniłeś sporo marek, a ja bym chciał Cię podpytać konkretnie (bo zaraz będę olej do Jaga kupował) o np mój przypadek (i pewnie wielu użytkowników):
wymiana oleju w 24 letnim aucie, od 2006 zalany 10W40, nie cieknie z silnika, plam nie zostawia, ale też nie wygląda jakby go wczoraj zmontowali  :-hehe, ciśnienie oleju w porządku, zapach i konsystencja moim zdaniem bardzo dobra.
I teraz chcę wymienić olej, ale..... nie może być gorzej, trzeba pamiętać, że uszczelnienia mają prawie 25 lat a ja nie zamierzam ich wymieniać, bo po pierwsze osobiście nie koniecznie mam możliwość zrobienia tego samemu, po drugie nie dysponuję czasem, po trzecie nie zaufam mechanikowi, że silnik który na dziś dzień pięknie chodzi i nie plami nie zostanie spieprzony przez naszych fachowców.

podsumowując daj typy olei (konkretne, kilka) które byś wlał, włączając w to tzw najtańszą dobrą wersję. Jeśli piszesz o dodatkach, to też podaj konkrety. Ja póki co mam w planie LongLife 10W40, a że jeżdżę kotem od kwietnia do października to przyznaję, że pierwsza liczba nie jest dla mnie tak ważna. Nie upieram się przy mineralnym, ma być tak jak jest lub lepiej.

a tak przy okazji w Sebringach wlewałem zgodnie z zaleceniem producenta 5w30 Mopar lub PetroCanada które były na bazie mineralnej  ;D i tylko one spełniały aprobatę producenta (można było jeszcze lać np 5W20 ale latem jak woda się zachowywał)

pozdro4all
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Luty 04, 2017, 20:06:32 pm
Jakie dokladnie jest to auto? X300, XJ81, XJ40?

Teraz mamy sporo niewiadomych, jaki olej jest zalecany do auta, jakie normy ma spelniac?

Co do niszczenia uszczelek to ostatni raz robily to oleje w latach 80' na 100%-owej bazie PAO (polialfaolefiny) ktore nie mialy zadnych dodatkow, czyli grubo ponad 20 lat temu.

Olej mozna zmieniac zawsze na lepszy, nigdy na gorszy. Coz... wychodzilo by na to iz staje naprzeciw wiekszosci Polskich mechanikow. Tyle tylko ze oni maja biznes w tym by silniki wymieniac bo robocizna w najprostszym aucie to minimum 1000pln, tak wiec dobra kasa. Wymien kilka silnikow w miesiacu i latasz co chwile na Gran Canarie ;-)

Jezeli to AJ6/AJ16 to nie ma co tu duzo wymyslac, na lato 5W40 Motul X-cess 8100 lub jezeli lubisz szybko pojezdzic to 5W50 Motul Sport. To moje typy. Jezeli high-end to tylko Liqui Moly 5W40 Synthoil.

Jest jeszcze Millers Oils, jednakze na forum Volvo w jednym z watkow o olejach okolo dwoch lat temu oficjalny polski przedstawiciel nie potrafil mi odpowiedziec dlaczego ukrywaja czesc bardzo waznych danych dot. ich olejow w kartach charakterystyki... stad nie mam do nich zaufania, bo co mogli by miec do ukrycia gdyby byli tacy szczerzy na jakich sie kreuja.

Ja uzywam Motula w moich autach, oleje ktore nie sa tak drogie jak Liqui Moly a sa od nich minimalnie gorsze co nie ma wrecz znaczenia.
Pamietajmy tylko ze Liqui Moly ma tylko jedna serie olejow syntetycznych, mianowicie Synthoil a Motul ma serie syntetyczna oznaczona 8100 oraz 300V (te sa akurat obrzydliwie drogie i polecane gdy lubimy zrobic wypad na tor wyscigowy).

Nastepna wskazowka:
Nigdy nie uzywa sie w silnikach benzynowych olejow niskopopiołowych typu Mid-SAPS lub Low-SAPS, oznacza to ograniczona ilosc dodatkow uszlachetniajacych, ktore sa bardzo wazne. Takze zawsze wybierajmy oleje High-SAPS o wysokiej zawartosci w/w.
Najprosciej mowiac nie uzywamy olejow spelniajacych jakakolwiek z tych norm: C1, C2, C3, C4.

Na temat dodatkow do olejow napisalem na pierwszej stronie. Po prostu warto ich uzywac poki jest to LM Ceratec lub LM MoS2. Reszcie nie ufam, konkurencja nie posiada wiarygodnych certyfikatow oraz testow a ja biedny zuczek jestem za cienki by takowe zlecic, bo kto za to wszystko zaplaci...

Obecnie kazdy olej, czy jest to 0W20 czy 0W40, 5W50 czy 10W60, musi miec zawarte dodatki konserwujace uszczelki w silniku. Reguluja to obecne normy.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: pablo21 w Luty 06, 2017, 16:09:57 pm
frostbive, czy w Twojej klasyfikacji istnieją oleje Gulfa?
 
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: chris1796 w Luty 07, 2017, 20:27:25 pm
Frostbive - XJ40 - myślałem, że z avatara wynika :)
Tak czy siak dzięki za info ale zamówiłem jednak maxlife, połowę taniej, znam właściwości, poza tym nie bedę kupował super ekstra oleju który po 3000 km wyleję, jakby to było auto z nutką sportu, to inne podejście bym miał.
do dyfra zamówiłem Motul a do skrzyni Gulfa.
Tytuł: Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
Wiadomość wysłana przez: frostbive w Luty 09, 2017, 15:53:03 pm
frostbive, czy w Twojej klasyfikacji istnieją oleje Gulfa?
 

Tylko Gulf Formula GX 5W40 sie nadaje po porownaniu kart technicznych, ale nie zamiescili zadnych informacji nt. baz olejowych wiec nie mam pewnosci co do tych olejow. Mimo to w/w olej ma dosyc dobre wlasciwosci.