Autor Wątek: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40  (Przeczytany 6101 razy)

Offline maps81

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 59
  • Kocham to forum
Przeszukałem archiwum ale nie znalazłem odpowiedzi.

Mam zalanego syntetycznego Castrola 5W40 - nigdzie nie cieknie. Chciałem zmienić na Valvoline Maxlife i z konfiguratora wychodzi mi że zalecany to półsyntetyczny 10W40 (mimo że jest też wersja 5W40).
Przeszukałem zagraniczne fora i raczej leją 10W40. Shell też zaleca 10W40 ale już np. Mobil 1 czy Castrol podpowiadają olej syntetyczny. Motul zaleca obydwa i 10W40 i 5W40.
Auto jest nieużywane zimą - stoi w garażu.

Co zrobić? Zalać ponownie jakimś 5W40 czy zmienić na 10W40 zakładając że i tak auto nie jeździ poniżej 0 st. C. ?
Jakie wady, zalety obu rozwiązań?

Offline msiwow

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 566
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 19, 2017, 09:31:38 am »
Jeśli nie masz wyciekow to pozostan przy pełnym syntetyku. Ja bym tak zrobił.

W sumie to dobrze, że zacząłeś ten temat bo też gdzieś widziałem propozycje polsyntetyka do naszych aut... A niby dlaczego miałby nie lubić 5w... W swoim mam właśnie maxlife 10w40, taki zalalem bo nie wiedziałem co było wcześniej. W drugim (starszym) aucie mam maxlife 5w40 i Jaguar na polsyntetyku wyraźnie ciężej kręci przy niższych temperaturach. Jak miałem x lat temu escorta na mineralnym przy dużych mrozach to ledwo silnik obracal mimo dobrego akumulatora.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 19, 2017, 09:37:07 am wysłana przez msiwow »

Offline maps81

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 59
  • Kocham to forum
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 19, 2017, 09:52:13 am »
Tak sobie czytam zagraniczne fora i generalnie opinie są takie że nasze silniki nie są w stanie wykorzystać mośliwości olejów syntetycznych zwłaszcza jak się robi nieduże przebiegi, ponadto syntetyki nie wybaczają niedoskonałości produkcyjnych w silniku bo są zbyt rzadkie.
Zmniejszenie zużycia paliwa nie ma dla mnie znaczenia i nie używam auta zimą.
Nie wiem czy na obecnym syntetyku potrzebne są dolewki bo auto mam od niedawna. Chyba bym się skłaniał do półsyntetyka 10W40 ale chętnie poczytam opinię bardziej obeznanych w temacie.

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 19, 2017, 10:48:10 am »
Co to znaczy nie są w stanie wykorzystać? To bzdura. Lepsza jakość smarowania, lepsza lepkość i odporność na wysokie temperatury, lepszy film olejowy. Same zalety które są wykorzystywane podczas każdego odpalenia silnika. Tak jak napisali koledzy, jak nie ma wycieków i nie bierze oleju to zostań przy syntetyku, różnica w cenie niewielka a w jakości bardzo duża. Gdyby podczas projektowania tego silnika oleje syntetyczne były równie popularne i tanie co teraz, to jestem pewien że konstruktorzy by go zastosowali. 20 lat temu syntetyki były stosowane w Formule 1 i ferrari a plebs używał mineralnych dziadów.
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 19, 2017, 22:19:25 pm »
Zostań przy 5W40. To nie polonez żeby lać 10W40. U mnie też fabrycznie jest 10W40 ale nigdy w życiu bym nie wlal i leje 5W40
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 22, 2017, 13:13:06 pm »
Boze... to zrob sobie sok ze zgnilych owocow (10W40) i sok ze swiezych owocow (0W40).
Jest roznica? Silnik tez ja czuje gdy nie ma smarowania podczas zimnego rozruchu gdyz gestosc oleju w niskich temperaturach jest za wysoka, pompowalnosc za niska a przez to i cisnienie niewystarczajace oraz pompa oleju bardzo obciazona.

W temperaturze roboczej (czyli indeksy -30, -40, -50, -60) sa wazne wlasciwosci i ta juz dobiera sie do silnika, wiec jezeli chcemy 'uszczelnic' silnik to zalewamy 5W50, nie 10W50 bo on tylko w niskich temperaturach nie smaruje wystarczajaco silnika, nic wiecej.

Pierwsza liczba 0W, 5W, 10W, 15W oznacza wlasciwosci oleju w niskich temperaturach tj. pompowalnosc, lepkosc, gestosc. Powinna byc jak najnizsza. Najlepiej 0W.
Druga liczba o wyzszym indeksie by Cie interesowala jezeli juz chcesz uszczelniac silnik a zarazem dac mu wiecej ochrony z uwagi na wyzszy przebieg. Czyli idealnym olejem bylby w tym przypadku 0W50.

Nikt nie musi brac mojego zdania pod uwage.

Jezeli dobry olej do tych silnikow to tu przedstawiam liste:
1. Motul Sport 5W50
2. Motul 8100 X-cess 5W40
3. Liqui Moly Synthoil High-Tech 5W40
4. Mobil 1 New Life 0W40 (polsyntetyk, ~72% zawartosci bazy PAO)
5. Motul 8100 X-max 0W40
6. Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
7. Motul 300V Power 5W40
8. Motul 300V Trophy 0W40


Nie mam zbytnio ochoty sie rozpisywac.. po prostu te sa najlepsze z dostepnych na rynku oraz spelniajacych wymagania rzedowych szostek w X300.
Moglbym tu przytoczyc kwestie baz olejowych tj. estry, polialfaolefiny, hydrocracking, indeks lepkosci, pompowalnosc, wskaznik TBN i wiele innych ale i tak nikt mnie nie zrozumie a tym bardziej nie doceni.

Przy okazji polecam dodatek do silnika Liqui Moly Ceratec co 50tys.km. Dzialanie ma potwierdzone przez rzesze uzytkownikow oraz certyfikat DEKRA potwierdzajacy jego dzialanie, sam zastosowalem go juz w kilku moich autach i stosuje nadal od kilku lat.

Jezeli uwazamy ze powyzszy produkt jest za drogi, przy kazdej wymianie oleju polecam dodatki z MoS2 czyli dwusiarczkiem molibdenu, swoja droga przykladowo w skrzyniach biegow wystepuja molibdenowe synchronizatory z uwagi na ich wlasciwosci drastycznie zmniejszajace tarcie i przedluzajace zycie skrzyni.
Liqui Moly takowy produkuje i tego sprawdzilem sam oraz moge polecic.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2017, 13:21:18 pm wysłana przez frostbive »

Offline maps81

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 59
  • Kocham to forum
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 22, 2017, 20:50:53 pm »
Odpowiedź trochę nie na temat.
Nie pytałem czym się różni 0W od 5W. Nie prosiłem też o porady jaką markę wybrać.

pozdrawiam

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 23, 2017, 17:24:17 pm »
Prosta odpowiedz na pytanie: Nigdy nie zmienia sie oleju na gorszy a silnik uszczelnia sie uszczelkami. ;) Chyba ze chcemy szybko go remontowac to jak najbardziej.

Tego ponizej nie czytaj bo nie jest odpowiedzia na twoje pytanie  :-gwizd

Poza tym Castrola radzilbym unikac gdyz nie trzymaja norm oraz zasyfiaja silnik a w dodatku sa wytwarzane tylko na bazach mineralnych, Valvoline to rowniez 100% bazy mineralne wiec nie ma czego szukac.

Jedyni rozprowadzajacy swe produkty na Europe producenci olejow na bazie PAO oraz estrow czyli prawdziwe oleje syntetyczne grup IV oraz V:
- Millers Oils
- Liqui Moly
- Motul
- Mobil 1 ze swoim polsyntetycznym 0W40 New Life

Poza tym polecam material: http://motoroils.pl/dlaczego.html
« Ostatnia zmiana: Styczeń 23, 2017, 17:38:57 pm wysłana przez frostbive »

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 27, 2017, 19:34:42 pm »
W PAO i estry nie ma sensu się pchać w takich silnikach. To nie silnik wyczynowy. Zresztą Motul estry i PAO stosuje tylko w serii 300V.
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 28, 2017, 11:11:42 am »
Powiedz mi tylko z jakiego powodu mam sie nie pchac w takie oleje w tym aucie? Jest pod jakims wzgledem ten silnik gorszy i nie zasluguje na to by o niego dbac?
Uszczelki to niszczyly oleje 100% PAO w latach 80'.

Motul stosuje estry w serii 300V a seria 8100 jest na bazie PAO.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 28, 2017, 15:04:46 pm wysłana przez MicGin »

Offline QUD

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 28, 2017, 19:58:47 pm »
Tematy olejowe są wspaniałe  :-super  Polaryzacja poglądów oczywista, ale to w niczym nie przeszkadza, można się wielu ciekawych rzeczy dowiedzieć.

Do autora wątku: również pozostałbym przy 5W40. Jeśli kusi Cię Valvoline, mają również Maxlife 5W40. Przez pewien czas stosowałem i jest to bardzo przyzwoity olej, HC.

Do kolegów promujących konkretnych producentów: Oferta znakomitych olejów jest przebogata, prócz proponowanych LM, Motula, Millersa można nadmienić produkty choćby  Penrite, Amsoil dedykowane do konkretnych silników. Dużo testuję, kusi mnie RedLine, mimo, że cena zaporowa  ;)   
Jaguar X-type Estate Executive 2005
3.0 AWD
https://zdrowersi.pl

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
  • XJ6 1993r
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 28, 2017, 20:22:27 pm »
Z mojej historii o doświadczenia olejowego polecam Valvoline.
Do diesla żony leję 5W30.
W moim XJ40 był Platinum 10w40 i zmienię go na Valvoline MaxLife 10W40. Dlaczego xxW40? U mnie wygląda na to, że nic w silniku nie było grzebane przez 24 lata i nie chcę się oszukiwać, że mam uszczelnienia w stanie fabrycznem. Czas swoje zrobił.

Ale do rzeczy, podam konkretny przykład. pArę lat temu w jednym z Chrysler Sebring'ów które miałem wystąpił problem z ciśnieniem oleju. W teorii zalany 5W30, zmiana oleju na nowy - jakiś chyba mobil 5w30 - nadal problem z ciśnieniem (0,8 bara).
Szybko zmiana na 10w40 jakiś typu platinum lub inny nie drogi - nadal ciśnienie 0.8 bara - jest zima, ale po krótkim rozgrzaniu ciśnienie 0,8 bara (wskaźnik ciśnienia zadomowił się w kokpicie.) Cóż trudna decyzja leję jakiegoś motodoktora i sprzedaję auto..
Motodoktor zalany (ale firmy lepszej - renomowanej-sporo droższy od motodoktora, nie pamiętam jakiej firmy) - przejechane 150 km i dupa, 0,8 bara. szybko zlewam to badziewie (na prawdę takie jakieś gęste) i zalewam MaxLife 5W30. Szok i nie dowierzanie - 1,3 bara. 5 miesięcy poźniej - czerwiec nadal 1,3 bara. Auto sprzedaję z informacją, że ja lałem taki właśnie olej i raczej polecam. Pół roku później mam info od nowego właściciela jak zmodyfikował auto -zero informacji o problemach z olejem.

Więc z mojego doświadczenia (popartego pomiarami) wybieram 10w40 MaxLife, jak zmienię olej dam znać jak wygląda ciśnienie.

pozdro4all

ps nie mam nic wspólnego z Valvoline  :P

frostbive

  • Gość
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 28, 2017, 20:55:02 pm »
Olej nie uszczelnia. Jezeli chcemy miec olej ktory bedzie robil syf w silniku i zapychal kanaly olejowe oraz go ''uszczelnial'' to lejemy oleje o niskiej liczbie zasadowej (TBN), najlepiej ponizej 6.
Klasa lepkosci oleju nie ma nic wspolnego z uszczelnianiem silnika. Wiec czemu zalewac olej typu 10WXX ktorego strach do kosiarki uzywac.

Jezeli chcialbys miec wysokie cisnienie oleju na rozgrzanym silniku to 0W40 o wysokim wskazniku HTHS czyli >3,5 oraz indeksie lepkosci powyzej 175 zalej i dopiero zobaczysz roznice.

Offline chris1796

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
  • XJ6 1993r
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 28, 2017, 21:39:30 pm »
olej nie uszczelnia, olej smaruje.

a miernik ciśnienia pokazuje ciśnienie.

Opisałem przykład z życia wzięty, może komuś się przyda i zaoszczędzi steru i pieniążków.
Każdy robi jak chce. Podzieliłem się moim doświadczeniem, które kosztowało mnie trochę pln i sporo pracy.
I na prawdę nie interesuje mnie zdanie kogoś kto nie zrobił podobnego zabiegu jak ja.
PS
Mam sporo wózków widłowych w firmie i lecimy na niedrogich olejach - ale dobrej klasy
A w tym wątku chyba nikt nie wspomniał, że te same oleje mogą mieć rożne klasy, np Sg, Sj... ( o ile pamiętam)
A klasa oleju ma znaczenie.

Ot i tyle, każdy może bawić się na własne życzenie, szukać wzorów, doradców itd. Ja opisałem prosty sposób w którym lepszym olejem wyeliminowałem problem ciśnienia w silniku V6.

Offline QUD

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 71
Odp: X300 3.2 zmiana oleju z syntetycznego 5W40 na półsyntetyczny 10W40
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 28, 2017, 22:12:43 pm »
Akurat Maxlife ma wpływ na uszczelki i to spore (z własnego doświadczenia).
Jaguar X-type Estate Executive 2005
3.0 AWD
https://zdrowersi.pl