Boze... to zrob sobie sok ze zgnilych owocow (10W40) i sok ze swiezych owocow (0W40).
Jest roznica? Silnik tez ja czuje gdy nie ma smarowania podczas zimnego rozruchu gdyz gestosc oleju w niskich temperaturach jest za wysoka, pompowalnosc za niska a przez to i cisnienie niewystarczajace oraz pompa oleju bardzo obciazona.
W temperaturze roboczej (czyli indeksy -30, -40, -50, -60) sa wazne wlasciwosci i ta juz dobiera sie do silnika, wiec jezeli chcemy 'uszczelnic' silnik to zalewamy 5W50, nie 10W50 bo on tylko w niskich temperaturach nie smaruje wystarczajaco silnika, nic wiecej.
Pierwsza liczba 0W, 5W, 10W, 15W oznacza wlasciwosci oleju w niskich temperaturach tj. pompowalnosc, lepkosc, gestosc. Powinna byc jak najnizsza. Najlepiej 0W.
Druga liczba o wyzszym indeksie by Cie interesowala jezeli juz chcesz uszczelniac silnik a zarazem dac mu wiecej ochrony z uwagi na wyzszy przebieg. Czyli idealnym olejem bylby w tym przypadku 0W50.
Nikt nie musi brac mojego zdania pod uwage.
Jezeli dobry olej do tych silnikow to tu przedstawiam liste:
1. Motul Sport 5W50
2. Motul 8100 X-cess 5W40
3. Liqui Moly Synthoil High-Tech 5W40
4. Mobil 1 New Life 0W40 (polsyntetyk, ~72% zawartosci bazy PAO)
5. Motul 8100 X-max 0W40
6. Liqui Moly Synthoil Energy 0W40
7. Motul 300V Power 5W40
8. Motul 300V Trophy 0W40
Nie mam zbytnio ochoty sie rozpisywac.. po prostu te sa najlepsze z dostepnych na rynku oraz spelniajacych wymagania rzedowych szostek w X300.
Moglbym tu przytoczyc kwestie baz olejowych tj. estry, polialfaolefiny, hydrocracking, indeks lepkosci, pompowalnosc, wskaznik TBN i wiele innych ale i tak nikt mnie nie zrozumie a tym bardziej nie doceni.
Przy okazji polecam dodatek do silnika Liqui Moly Ceratec co 50tys.km. Dzialanie ma potwierdzone przez rzesze uzytkownikow oraz certyfikat DEKRA potwierdzajacy jego dzialanie, sam zastosowalem go juz w kilku moich autach i stosuje nadal od kilku lat.
Jezeli uwazamy ze powyzszy produkt jest za drogi, przy kazdej wymianie oleju polecam dodatki z MoS2 czyli dwusiarczkiem molibdenu, swoja droga przykladowo w skrzyniach biegow wystepuja molibdenowe synchronizatory z uwagi na ich wlasciwosci drastycznie zmniejszajace tarcie i przedluzajace zycie skrzyni.
Liqui Moly takowy produkuje i tego sprawdzilem sam oraz moge polecic.