FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => XJ-40, XJ-81 (1986-1994) => Wątek zaczęty przez: G@briel w Maj 22, 2009, 12:30:55 pm
-
Czy ktos wie w jakich modelach Jaguara byly montowane szpery fabrycznie? Czy byly np. w XJR, czy tez w niektorych standardowych modelach xj40? Czy z x300 mozna przelozyc bez problemu do xj40?
Pozdrawiam :-)
-
Most z X300 bez problemu pasuje do XJ40, wiem bo wymieniałem most na młodszy właśnie z X300, więc jeśli znajdziesz most ze szperą, nie widzę problemu w przekładce.
-
gdzie wyczytać czy auto ma szperę czy nie ? Wiem wiem mogę podnieść i kręcić kołem :-V
-
A właściwie to moze wytłumaczy mi ktoś co to właściwie jest ta szpera?
-
Tak w uproszczonej wersji jak za mocno wciśniesz gaz to nie jedno koło a 2 tylne zaczną "mielić" ;D
-
aha, czyli taka blokada układu różnicowego?
-
Jakie są wady i zalety takiej szpery?
-
o ile mi wiadomo to zeszperowane (czyli o zwiększonym tarciu) mosty były montowane w x300 ale tylko w xjr i v12
i jak zwykle są plusy i minusy - mosty blokowano jedynie w autach o dużej mocy i momencie obrotowym
w x350 nie ma już zblokowanych mostów nawet w xjr
-
Nie bardzo mi to wyjaśnia, jak by się zachowywał mój xj40 gdybym wstawił dyferencjal z szperą?
-
optre, szpere to od sperrdifferential albo po angielsku power-lock. most ma blokada ktora powoduje,
iz na slizga powierznia nie moze byc tak ze jedno kolo sie kreci a drugi nie. normalny most musi dbac
o to, iz kazdy kolo moze miec inny obroty, poniewaz w zakrecie wewnetrznie kolo ma inny obroty
niz wnetrzny. to powoduje, iz w sytuacjach ekstremalnych jedno kolo wogole nie ma napedu,
jezeli drugi stracil przeczepnosc. a ta blokada wlasnie jest po to, ze taka sytuacja nie istnial.
eech moj polski, tutaj masz poprawny cytat z wikipedii:
Mechanizm różnicowy (Dyferencjał albo most) w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach, w przypadku pojazdów z napędem na więcej niż jedną oś może występować także dodatkowy centralny (międzyosiowy) mechanizm różnicowy w skrzyni rozdzielczej kompensujący różnicę prędkości obrotowej pomiędzy osiami napędowymi. Zapobiega to wytwarzaniu się zbędnych naprężeń w układzie przeniesienia napędu, które przyczyniają się do szybszego zużycia opon, przekładni, zwiększenia spalania paliwa, oraz mogą prowadzić do ukręcenia półosi. Zjawisko to występuje głównie podczas pokonywania zakrętów, jazdy po nierównym terenie itp.
Blokada mechanizmu różnicowego (Szpera), to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach oraz SUV-ach (no i ba, takze w jaguarach heh). Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół na osi blokowanej. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim terenie. Można jej używać tylko podczas jazdy na wprost. Użycie blokady przy skręcaniu na powierzchni o bardzo dobrej przyczepności może spowodować zniszczenie mostu napędowego. Pojazdy terenowe są w zamian wyposażane w blokady mechanizmów różnicowych, które powodują, że po ich zablokowaniu pojazd zachowuje się jakby miał sztywną oś. Trzeba jednak pamiętać o tym, że blokady służą tylko jako ostatnia deska ratunku i dłuższa jazda z zablokowanymi dyferencjałami w szczególności po twardym podłożu może prowadzić do ich uszkodzenia. Obecnie coraz częściej zamiast blokować mechanizm różnicowy przyhamowuje się koło na którym moment obrotowy jest tracony. Odpowiedzialny za to jest system ASR.
jednak szpera, ktora jest montowana w kotkach nie jest sztywna tak jak w starszych terenowkach, tylko
dziala podobny jak hamulec, jezeli jedno kolo straci przecepnosc to lamely dzialaja jak sprzeglo i kieruja
naped na druga strone.
van, g@briel, jezeli most ma szpera to most ma na mala tabliczka odznakowanie PL (Power Lock nie Polska heh).
jezeli mozesz podniesc samochodu, to krec jedno kolo w kierunku zegar, jezeli drugi kolo sie kreci w tym samym
kierunku masz szpere, jezeli kreci sie odwrotnie, to masz normalnego mostu.
dyferencjal z szpera potrzebuje innego oleju.
Tylko xjr oraz v12 mial seryjny dyferencjal z power lockem, do kazdego innego modelu bylo jako opcje. mowa o x300.
-
teraz już wiem, dzięki kogutki :-thank
-
Czytałem kiedyś tu na forum, że daimlery 4.0 miały montowaną szperę.
-
Podobno nawet w serii 3 na niektóre rynki montowano mosty ze szperą. Ale nie wiem gdzie to słyszałem/czytałem :-wstyd
-
nie ma reguły, to była opcja - na 100% sovereign
Ja mam 4.0 Jaga i mam zeszperowanego.
Efekty - trasa Wrocław-Warszawa w ogromnej śnieżycy - styczeń 09 = połowę drogi bokiem, każde wyprzedzanie to przeżycie. itp
Masz szpere, dobrze jakbyś miał idealne zawieszenie, najmniejszy luz = niestabilnosc = bok na śliskim :)
co jeszcze? łatwiej się wygrzebać przy śliskich drogach, fajnie jezdzi sie bokiem, na śliskim, głównie jeździ się bokiem ;D
xj40 = brak kontroli trakcji = kręcę bączki czy chce, czy nie chcę :)
-
ja wczoraj wróciłem z całodziennej szkoły jazdy na torze wyścigowym pod Kielcami...i wiem, że szpera jest fajna ;D ;D ;D
a tak a propos to fajny pomysł na zlot - na torze jest motel z restauracją
po takim szkoleniu dopiero dowiadujesz się co potrafi Twój kot........i jak GO używać...
-
Bracia Czesi ścigają się tak mniej więcej co miesiąc... w zasadzie wystarczy pojechać.
-
polecam wszystkim ;)
-
Bracia Czesi ścigają się tak mniej więcej co miesiąc... w zasadzie wystarczy pojechać.
no no oni sie scigaja ale to nie ma nic wspolnego z szkoła jazdy ...
jaguar club poland organizowal juz szkolenie w wspolpracy z szkola doskonalenia techniki jazdy
na tor rajdowy w bemowie, jezeli bedzie zainteresowanie napewno to powtorzymy.
-
Szpera - po Polsku to "mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym".Prawda że to bardzo skomplikowana nazwa. Szpera na pewno nie jest blokadą, bo te stosuje się tylko w autach jeżdżących po luźnych nawierzchniach, czytaj po błocie. Szpery cierne wymagają odpowiedniego oleju, i wymiany elementów ciernych co pewien czas, generalnie jak się zużyją. Współcześnie częściej stosuje się mechanizm
różnicowy typu TORSEN, czyli ślimakowy. Nie posiada on części które trzeba by okresowo wymieniać. Firma Quaife ( Anglia ) produkuje torseny do wielu samochodów w tym do Jaguara. Jak ktoś chce kupić, podaję linka. Torseny sa stosowane do dzisiaj w Audi Quatro , Subaru Impreza WRX , Alfa Romeo , Hummer , i innych. Jest to doskonały mechanizm różnicowy bezobsługowy.
http://www.quaife.co.uk/JAGUAR_2 (http://www.quaife.co.uk/JAGUAR_2)
http://www.mymoto.pl/forum/viewtopic.php?t=2181 (http://www.mymoto.pl/forum/viewtopic.php?t=2181)
-
nie ma reguły, to była opcja - na 100% sovereign
mowisz o 40tkach czy moze w 300tkach sovereign tez ma szpere?
pzdr
-
sorry nie doczytałem dlatego dopiero teraz
x300 miałem na 100% ze szperą - miała dodatkowo też kontrolę trakcji. Generalnie była bogata.
Zasadniczo LSD zarzucono przy XK8 już i przy x308
bez sensu...
-
Faktycznie szkoda, szczerze mowiac to nie wiedzialem, ze w ogole szpery do jagow wkladali.. czlowiek cale zycie sie uczy :) pzdr
-
Wiem ze stary temat, ale... czy ktos tu ma moze w xj40/x300 szpere i chcialby zamienic sie na zwykly most (oczywiscie z odpowiednia doplata.) Cos podejzewam ze wiekszosci tutaj obecnych nie przydaja sie walory takiego urzadzenia, a w polsce trudno znalezc ta czesc 8)
-
ja w swojm xjr mam szpere ale nie oddam ;D o ile wiem to robert z siedlce (nick XJSC) ma uzywany most na
sprzedaz. ale nie wiem dokladnie jaki, moze napisz do niego pw. powodzenia !
-
Moze ktos poznaje... czy to jest most PowerLock czy zwykly? :-gwizd
(http://img218.imageshack.us/img218/6240/9197646111.jpg)