FORUM JAGUAR CLUB POLAND FOUNDATION
Dział Techniczny => S-TYPE (1999-2007) => Wątek zaczęty przez: wajcha202 w Listopad 21, 2011, 16:45:25 pm
-
Witam
Przejechałem dzisiaj moim kotem ( s-type 4,0 2000r) 250 km w dość szybkim tempie, kiedy wjeżdzałem już do mojego miasta na światłach na sekundę zapaliła mi się kontrolka oleju i zaraz zgasła. Sprawdziłem olej i jest ok. zrobiłem 20 km i nic się nie pali. mam się czym martwić??
pozdrawiam
-
Witaj
Ja stawiam na chwilowe przerwanie w instalacji. Sprawdź kabelki.
Pozdrawiam
-
dla pewności sprawdź ciśnienie oleju.
-
dla pewności sprawdź ciśnienie oleju.
A jakie powinno być ciśnienie oleju? Sam jestem zainteresowany poprawnymi wartościami. Ostatnio mierzyłem i wyszło 1,6bara na obrotach jałowych tj. 650obr/min, taką wartość miałem po ok 1,5h pracy silnika na obrotach jałowych. Właściwie po ~70 min ciśnienie oleju już nie spadało czyli w takich warunkach olej osiągnął temperaturę pracy, wpiąłem się w miejsce czujnika temperatury (nie wiem czy to przed, czy za filtrem).
-
Na pewno za filtrem-z pompy oleju ciśnienie idzie najpierw na filtr oleju.
1.6 :) możesz spać spokojnie-jeszcze Ci brakuje co najmniej0,2
-
Na pewno za filtrem-z pompy oleju ciśnienie idzie najpierw na filtr oleju.
1.6 :) możesz spać spokojnie-jeszcze Ci brakuje co najmniej0,2
Co masz na myśli pisząc, że brakuje mi jeszcze "co najmniej 0,2"? Chyba czujnik min. ciśnienia oleju nie ma progu zadziałania 1.4 bara? Fiatopodobne mają 0.4bara na sygnalizację niskiego ciśnienia, ale to różne silniki a do tego wiem, że jak jest tak niskie to już jest padlina.
Dlatego może ktoś ma jakieś informacje z dokumentacji ile powinno być i w jakich warunkach.
-
AUTO_DATA 1.38/700
-
Bosch ESI(tronic) 2,0 700
-
Wracając do tematu, zbagatelizowałem tą kontrolkę i teraz mam za swoje... dzisiaj zapaliła mi się jeszcze raz i niestety nie zgasła po chwili. Po konsultacji telefonicznej z moim mechanikiem doszliśmy do wniosku i że jest to wina oleju albo simeringu jednego z czujników oleju, który przepuszczał olej. Utwierdziło to w tym mojego mechanika iż 1000 km temu zmieniłem olej z 5w/50 na 0w/30. Nakazał mi telefonicznie natychmiastową zmianę oleju na 10W/40, co uczyniłem niezwłocznie. Niestety nic to nie dało... dodam iż czerwona kontrolka oleju pali mi się tylko po około 5 sek. od zatrzymania pojazdu na hamulcu np. na światłach. Natomiast kiedy obroty idą do góry np. przy ruszaniu, natychmiast gaśnie.Dodam iż nie ma śladu oleju w płynie do chłodzenia, mam nadzieję że jest to oznaka iż głowica i uszczelka jest ok?? Zwracam się do Was drodzy Forumowicze z prośbą o radę??
-
Mierz ciśnienie żeby wykluczyć rozkalibrowanie czujnika.
Nie wiem jak z wartościami, bo zmarnowałem trochę czasu, zainstalowałem kilka wersji Auto daty i nie znalazłem ciśnień, które podał kolega Ciamajda.
-
kolego w mojej księdze Auto data- jest. jakie masz obroty silnika jak to się dzieje
Twój mechanik n powinien zmierzyć ciśnienie oleju
kiedy zmieniałeś olej- jaki filtr oleju zamontowałeś??
-
witam olej zmieniłem 1000km temu z 5w30 na 0w30, ale kiedy zaczęło się to dziać ( w sobotę) wlałem 10w40. Ciśnienie mechanik zmierzy mi dopiero jutro. Co do filtra nie pamiętam ale z górnej półki cenowej na pewno nie jakieś badziewie. A olejnica zapala mi się po rozgrzaniu poniżej tak około 500-700 obrotów, powyżej już nie .
-
poczekajmy na pomiar ciśnienia
-
0,5 na zimnym, ręce opadają, jutro jeszcze wymienię filtr oleju :(
-
niestety wymiana filtra nic nie zmieni<dupa>
-
może pompa??
-
pompa- :-thumpdown
jak już to zawór
masz 2 wyjścia
1-tanio
wymiana oleju
2-dobrze
naprawa układu korbowego
-
Byłem u drugiego mechanika na pomiarze ciśnienia, coś mnie tknęło, przy starcie ciśnienie 4,2 po rozgrzaniu i 15 min chodzenia spadło do 2,1. a co najciekawsze, jak na razie kontrolka się nie zapaliła p wyczyszczeniu czujnika. dodam iż to czujnik z szarą wtyczką z dwoma bolcami w środku, który znajduje się za filtrem .
-
jednak pojeździłem i się zapaliła. Mam pytanie czy czujniki bo widziałem tam dwa po lewej o po prawej obok siebie. lewy był zielony a prawy szary, czy jest jakaś różnica przy badaniu ciśnienia. dodam iż wczoraj mechanika podłączył się swoim zabytkowym miernikiem w miejsce lewego zielonego??
-
oto zdjęcie tego z którego dzisiaj było mierzone ciśnienie
-
są dwa
czujnik niskiego ciśnienia
czujnik wysokiego ciśnienia
magistrala olejowa jest jedna
-
czyli Ciśnienie jest ok??
-
:- pojecia
-
Wymienię oba czujniki, a jeżeli to nic nie da to wezmę się za pompę, bo nie mam już innych pomysłów ?????? chyba że ktoś coś mi doradzi??
-
kolego
napisz jakie masz ciśnienie???? bo ja już trochę się pogubiłem
dlaczego za pompę????
-
na zimnym silniku ponad 4, natomiast jak się rozgrzeje i pochodzi 15 min spada do około 2.
-
jak masz takie ciśnienie to wymień czujnik-bo ciśnienie masz super
nie ruszaj pompy
jak by się coś takiego powtórzyło to sprawdził bym zawór ciśnienia oleju
-
tak zrobię. dzięki :)
-
cisnienie masz jak najbardziej w porzadku, takze obstawiam ze masz problem z czujnikami.
-
oto zdjęcie tego z którego dzisiaj było mierzone ciśnienie
Żeby opieranie się na opiniach forumowiczów nie skończyło się źle dla twojego silnika.
Ciśnienie masz tak długo mierzyć, aż przestanie spadać i wartość odczytana w takich warunkach jest miarodajna. 15 min to dobry czas żeby zagrzać płyn, dla oleju to grubo za krótko. Czujnik który pokazałeś to czujnik temperatury oleju/płynuchłodzącego (brak otworu), żeby się przekonać możesz odpiąć wtyczkę i zobaczysz jaki błąd zapisze ECU.
-
jeżeli to nie był ten czujnik to pomiar jest błędny?, poza tym skąd tam w takim razie ciśnienie? i gdzie znajduje się drugi czujnik ciśnienia??
-
15 minut dla oleju to za mało???? 15 minut rozgrzewa się płyn????
silnik osiąga swoją temperaturę dużo szybciej jak 15 minut
z wypowiedzi wnioskuje iż zanim było mierzone ciśnienie kolega dojechał do warsztatu
zmierz jeszcze raz ciśnienie oleju
przy pomiarze sprawdż jakie masz wolne obroty i temperaturę silnika
-
jutro przyjdzie czujnik i przy okazji zmierzę jeszcze raz to ciśnienie. ale wydaje mi się że nie ma sensu ponieważ wszystko wczoraj mój mechanik( który dłużej zajmuje się silnikami niż ja mam lat )zrobił naprawdę solidnie, poza tym konsultowałem się telefonicznie jeszcze z jednym i potwierdził iż nie istotne było w który czujnik wkręcił miernik, badanie było miarodajne,a i samo trzymanie go 15 min po rozgrzaniu i sprawdzanie obrotów przy dodaniu gazu jak i jałowych oraz temp. pracy silnika były ok.
-
dokładnie jak mówisz
-
Kolega pisze wyraźnie, zimny silnik - 4, po 15min 2. A to czy wcześniej jeździł i jak długo to są domysły, opieramy się na tym co sam napisał. Powtórzę, ciśnienie obserwuje się do momentu aż przestanie spadać i to jest prawidłowy pomiar. Nawet jeśli silnik (płyn) nagrzewa się w tempie błysku, to temperatura oleju dość daleko jest w tyle, więc ~90 stC na desce o niczym nie świadczy, z doświadczenia wiem, że zanim temperatury się zrównają minie co najmniej 30 min od momentu osiągnięcia temp. nominalnej płynu, wszystko to na biegu jałowym, w trakcie wyższego obciążenia będzie to szybciej.
Panowie, jeździłem 3 lata autem w którym miałem dodatkowe wskaźniki, między innymi ciśnienie oleju, doskonale wiem jak ono zmienia się wraz z nagrzewaniem silnika. Po odpaleniu, przez kilka minut (im zimniej tym dłużej)
ciśnienie jest na "kołku", zależy na ile jest ustawiony zawór przelewowy, ja miałem ok 8barów, po nagrzaniu ciśnienie spadało do 1,1 bara. Więc różnica zimny/nagrzany 4/2bary wygląda na podejrzaną, w końcowej fazie nagrzewania ciśnienie spada bardzo powoli i żeby mieć pewność, że niżej nie spadnie trzeba odczekać np 10 min, tym bardziej, że jest ono zależne od obrotów, a te nie są sztywne i różnica ~20 obr/min powoduje że wskazówka manometru drży.
Będziesz wymieniał czujnik, sprawdź stary. Wystarczy, że podepniesz się się zwykłą końcówką z manometrem do pompowania kół, będziesz miał jasność przy jakim ciśnieniu czujnik zwiera.
Inna sprawa..... masz dwa pomiary, po dwóch różnych mechanikach, nie dziwię się , że wybierasz opcję korzystniejszą dla portfela, ale skąd pewność, że poprawnie to zrobił. Moim zdaniem zrobił to niedbale.
-
poczekamy do jutra i zobaczymy co w trawie piszczy...
-
. Moim zdaniem zrobił to niedbale.
:-wstyd- zapytać
Niedbale czyli jak
-
. Moim zdaniem zrobił to niedbale.
:-wstyd- zapytać
Niedbale czyli jak
Rozumiem, że to do mnie... Uważam, że w sytuacji kiedy przyjeżdża facet do warsztatu z informacją, że zapala się lampka niskiego ciśnienia oleju, że dzień wcześniej wykonano pomiar i wyszło 0,5 bara, a szpec podpina manometr i odczytuje wartość ciśnienia, następny pomiar po 15 min i uważa, że po sprawie, to dla mnie jest to zbagatelizowanie problemu, albo wręcz olanie klienta. A może zmierzył jak należy, tylko ja źle zrozumiałem....
Tak czy inaczej jest to na tyle istotna sprawa, że niedopilnowanie może odbić się grubymi tysiącami....ale jak powiedział pewien facet którego pies ugryzł w protezę "mnie to nie dotyczy".
Kolego Ciamajda może napiszesz coś na temat czujnika wysokiego ciśnienia oleju, o którym wcześniej wspominasz w tym temacie, gdzie jest zamontowany, może jakieś wartości ciśnień?
-
kolego sympatyczny
dwa czujniki koło siebie- zazwyczaj niskie i wysokie ciśnienie
jeśli zrobiłem błąd wybacz mi :-K
jutro poszperam w swoich źródłach i dokładnie Ci odpowiem
-
Właśnie są dwa obok siebie. Zielony - sygnalizacja niskiego ciśnienia i szary - temperatura oleju. Może jest gdzieś jeszcze jeden, o którym nie wiem, ale dynamiczna kontrola ciśnienia (albo jakoś tak) oparta na dwóch czujnikach stosowana jest w VW, Audi.... czy w Jagu też, tego nie wiem.
-
dlatego sprawdze i jutro dam Ci znać
fakt jest taki iż obojętnie który wykręci z tych 2-to sprawdzi ciśnienie oleju
-
....
fakt jest taki iż obojętnie który wykręci z tych 2-to sprawdzi ciśnienie oleju
Ano właśnie i ciśnienia w obu punktach powinny być takie same, a tu jednemu mechanikowi wyszło 0,5bara, a drugiemu w drugim punkcie 2bary. To jest w porządku?
-
pamiętajmy że w międzyczasie był zmieniony olej
-
Jeśli nawet w międzyczasie olej był wymieniany, to skok ciśnienia jest czterokrotny, jakiej klasy lepkościowej musiałby zastosować olej żeby taki wynik uzyskać? Ale,..... może będą dzisiaj nowe fakty, najlepiej gdyby na wymianie czujnika się zakończyło.
AUTO_DATA 1.38/700
Szukałem, szukałem i w końcu znalazłem.... pewny jesteś, że to jest ciśnienie dla S-type 4.0 lub 4.2 V8?
-
kolego później odpowiem Ci-teraz praca
-
Witam Pana
Na początku się przedstawię, nazywam się Mirosław Chajęcki.
Postaram się odpowiedzieć na Pana wątpliwości
1. 0,5 bara jest to stanowczo za małe ciśnienie- nie jestem pewien czy po jeździe z takim ciśnieniem nie dostały panewki na ostatnim cylindrze.
2.Jaguar nie posiada drugiego czujnika ciśnienia oleju
Ma dwa 1 odpowiedzialny za ciśnienie, 2 temperatura oleju- co nie zmienia faktu iż można zmierzyć ciśnienie obojętnie który wykręcając.jest jedna magistrala olejowa
3 Olej został wymieniony 3 razy, różnica gęstości=lepkość jest dość znaczna-czy na tyle by była taka różnica??
Nie wiem-ale był wlany bardzo rzadki olej między tymi wymianami, który dość mocno czyści naloty/nagary starego oleju. Nie wiemy jak na takie zmiany zareagował zawór ciśnienia oleju, na którym też jest osad starego oleju
4. Manometrów wymieniłem u siebie kilka-zazwyczaj pokazywały mniejsze ciśnienie oleju.
5. Próba sprawdzenia powietrzem czujnika-olej inaczej działa na czujnik jak powietrze-sprawdziłem to osobiście, ale można zrobić to olejem z powietrzem
6 Auto-Data ciśnienie oleju w silniku 4,0 ma wynosić 2,0/700
7 Mimo wszystko stanowczo odradzałbym poruszanie się samochodem do póki nie będzie sprawdzone i potwierdzone ciśnienie oleju.
W razie pytań, innych wiadomości proszę o tel 511 644 445
I obiecuje zajrzeć na forum i odpowiedzieć na pytania i sugestie bo bardzo ciekawi mnie koniec tej historii
Pozdrawiam Mirek
-
Ale dziwna forma odpowiedzi, częściowo do mnie,..... więc może i ja się przedstawię. Nazywam się Marek Kowalczyk i nie jestem mechanikiem.
Ad. 5 Czy w takim układzie siła działająca na mieszek, membranę (cokolwiek tam jest) pochodząca od takiego samego ciśnienia powietrza, oleju, wody itp, itd będzie różna???
Ad. 6 Więc 2 bary/700obr to jest właściwa wartość? W S-type jest przy 4.0 8 cylindrów, a podane ciśnienie jest z XJ6, jeśli to nie problem to proponuje zamieścić zrzut ekranu dla poparcia załączonych danych. A tak na marginesie auto data zawiera sporo niedociągnięć.
Co do reszty.... sama prawda, lepiej bym tego nie ujął.
pozdrawiam Marek
-
Panowie, jestem pod wrażeniem waszej wiedzy, a teraz udaje się do sąsiada na kanał z miernikiem ciśnienia i potrzebnymi końcówkami. Niestety pan z " englishcars" pomylił czujniki które mi wysłał i ogólnie nie mogliśmy dojść do porozumienia, także czujnik będę zmuszony zamówić w serwisie, niestety czas oczekiwania to 7 dni roboczych ponieważ Pan z serwisu powiedział iż s-type to już rzadki model i nie trzyma się części...
więc komu w drogę temu wrotki ;), jak będe coś wiedział napiszę niezwłocznie
pozdrawiam
-
Panie Marku
odnośnie Ad5- inne ciśnienie wytworzy powietrze, inne olej- na czujnik
Nigdy jakoś nie zainteresowałem się co jest w środku czujnika, teraz będzie mnie to męczyło i w wolnej chwili rozbiorę jeden- tak z własnej ciekawości
odnośnie Ad6- ma Pan racje iż zdarzają się pomyłki w różnych technicznych informacjach
Dlatego zazwyczaj staram się mieć informacje z dwóch źródeł. Zazwyczaj jest to Auto-data i Bosch.
Gratuluje wiedzy Panu choć nie jeden mechanik by się zawstydził
Pozdrawiam Mirek
Chyba wszyscy czekamy na odpowiedż jakie to ciśnienie.
Czujnik chyba ten sam jest w Lincoln
-
W oczekiwaniu na pomiar i kontynuując ton wypowiedzi napiszę: Panie Mirosławie, nie mogę zgodzić się z twierdzeniem, iż inne ciśnienie wytworzy powietrze a inne olej. Przy sprawdzaniu czujnika wymuszenie musi być zewnętrzne i medium nie ma tu żadnego znaczenia, oczywiście pomijamy ciśnienie pochodzące od słupa cieczy, ponieważ jest ono pomijalnie małe.
-
:) Marku ;D
Zadam pytanie
Jesli w czujniku jest kulka i sprężynka to ciśnienie oleju i ciśnienie powietrza będzie działało na czujnik w ten sam sposób? Raczej nie
-
:) Marku ;D
Zadam pytanie
Jesli w czujniku jest kulka i sprężynka to ciśnienie oleju i ciśnienie powietrza będzie działało na czujnik w ten sam sposób? Raczej nie
Chodzi o rodzaj zaworu, otwieranego ciśnieniem? Oczywiście tak ciśnienie oleju, czy powietrza będzie działało na powierzchnię kulki, która jest stała. Z jednej strony siła pochodząca od sprężyny, a z drugiej ciśnienie na powierzchnię kulki (czyli siła) bo 1N=1P/m2. Troszkę inaczej będzie kiedy już zawór się uchyli i medium zacznie opływać kulkę. Zdarzają się czujniki przepływu polegające na pomiarze przemieszczenia elementu umieszczonego w strudze, tu znaczenie ma lepkość, ale to inny temat.
-
jutro rozbiorę czujnik:)
podejrzewam znajdę tam kulke i sprężynke-dlatego myślę iż jest różnica pomiędzy powietrzem a olejem( w tym przypadku)
-
Panowie pierwszy odkręciłem czujnik temperatury oleju, po wkręceniu się w niego i odczekaniu 1 godziny na wolnych obrotach i czasami gazowaniu silnika do 3 tuś. obrotów osiągnąłem 2,0 bar i w tym czasie zapaliła się kontrolka ciśnienia oleju. po 15 min wkręciliśmy się w czujnik ciśnienia oleju, który po 40 min pokazał ponad 1,8 bar.Także czekam na dostawę nowego czujnika i myślę że to zakończy mój problem ...
-
:-clap
Napisz jeszcze jakim aktualnie olejem masz zalany silnik, ile wynoszą obroty biegu jałowego i :-A
-
10w40 obroty hmm przyznam się nie sprawdzałem ale kręci się koło 700
-
Czujnika ciśnienia nie rozbierałem, ale mogę pokazać jak wygląda czujnik temperatury oleju lub płynu chłodzącego:
(https://lh6.googleusercontent.com/-1hfBU5BE3QM/Ttnj0r2etnI/AAAAAAAAAdk/VzWJW2CZ2WY/s400/IMAG0059-1-1.jpg)
Termistor umieszczony jest w mosiężnym korpusie wypełnionym pastą termo przewodzącą.
Czujnik, zanim się do niego dobrałem, działał właściwie, więc jeśli ktoś szukałby orientacyjnych danych to są takie: 25stC-33kΩ, 36,6stC-19kΩ, 100stC-2kΩ.
Może jeszcze ostatnie kilka słów na temat pomiaru ciśnienia: Ponieważ w obu punktach, czy to w miejscu czujnika temperatury, czy w miejscu czujnika ciśnienia wynik powinien być taki sam (tak jak napisał kolega Ciamajda) to sam widzisz, że godzina pracy silnika, na obrotach jałowych, to za mało aby temperatura/ciśnienie się ustabilizowało.
-
dlatego nogę trzeba trzymać na gazie ;p
-
Marek mogę prosić o tel?????
-
Witam.
Uprzedzam, nie zwracam :-nie kosztu rozebranego czujnika, nawet jeśli jest tam w środku kulka.
693 440 715
-
;D ;D ;D
Kulka ;)
jutro zadzwonie-choć chyba wiedz o co chciałem zapytać
-
Panowie czujnik wymieniony, 15 km zrobione na pełnym gazie i po zatrzymaniu kontrolka dalej się pali, ręce opadają... czy może mieć na to wpływ to i olej mam równo między max. i min. bo już nie mam pomysłu??
-
Co tu jeszcze można napisać....
- Zwarcie w obwodzie czujnika - mało prawdopodobne, bo dlaczego tylko wtedy gdy silnik jest rozgrzany
- Podwieszający się zawór bezpieczeństawa/przelewowy - możliwe ale...jw
- Poziom oleju o którym wspomniałeś - zły trop
- Odpukać.... wszystkie pomiary ciśnienia były do.....za wyjątkiem pierwszego - 0,4 bara (jak dobrze pamiętam)
Zrobiłbym tak, wpiął się z manometrem w miejsce czujnika temperatury oleju, podwiesił jakoś w komorze silnika i przegonił kota, gdy zapali się lampka wtedy maska do góry i sprawdzam ile jest na manometrze. Zakładając, że jest niskie, dodaję gazu i odpuszczam do obrotów jałowych, za każdym razem sprawdzam po takim przegazowaniu i odpuszczeniu do ilu spada ciśnienie oleju i czy wynik się powtarza, ma to na celu sprawdzenie zaworu bezpieczeństwa, warunek taki aby wymusić tak wysokie ciśnienie przy przegazowaniu żeby ruszył się zawór (o ile w ogóle to możliwe, przy lepkości w tej temperaturze).
Możesz zmienić olej na jakiś odporny na działanie wysokich temp. np 10W60, ciśnienie powinno podskoczyć, ale czy to jest dobra metoda? Możesz wymienić pompę na nową, zmniejszą się przecieki własne pompy = ciśnienie powinno wzrosnąć i ostatni sposób najdroższy .... o którym nie będziemy pisać żeby nie zapeszać.
-
tak zrobię, umówię się z mechanikiem i trochę pojeździmy. a co do pierwszego pomiaru 0,4 bara to taki wynik był na zimnym silniku i dalej nie mierzyłem ale wydaje mi się nierealne żeby jeszcze silnik działał bo po rozgrzaniu ciśnienia by nie było.
-
?????? dziwne to wszystko
sprawdź dobrze to ciśnienie
poproś mechanika by osłuchał ten silnik
jaki oleju teraz ma :-A
skąd jesteś???
-
tak zrobię, umówię się z mechanikiem i trochę pojeździmy. a co do pierwszego pomiaru 0,4 bara to taki wynik był na zimnym silniku i dalej nie mierzyłem ale wydaje mi się nierealne żeby jeszcze silnik działał bo po rozgrzaniu ciśnienia by nie było.
W takim układzie to może było 0,4 MPa?
-
olej 10w40, a co do 0,4 mpa to chyba możliwe. Słubice woj. lubuskie
-
Dość daleko
Kolego zastanawiam się cały czas nad Twoim problemem.
O ile ciśnienia są niskie-to trochę roboty jest.
Może teraz walnę bzdurę-ale
Sprawdz wiązkę elektryczną od czujnika-czy niema gdzieś pęknięć, przetarć.
Miałem podobny przypadek- nie w kocie
Była przytarta instalacja i gdy silnik schodził na wolne obroty-większa wibracja silnika-przewód stykał się z masą i migała kontrolka oleju-oby to było to.
Jak nie to zawór pompy lub ........ strach pisać
-
dzięki za troskę, może to i wiązka bo ciśnienie jak by nie patrzeć mierzone było dwa razy i pokazało to samo czyli okolice 2 bar, jutro lub w poniedziałek podłącze manometr raz jeszcze i się przejadę...
-
pomiar dokonany, po jeździe około 160 przez jakiś czas i katowaniu obrotów do czerwoności przez chwile pokazał 1,4 bar ale zaraz wszedł na 1,8 i cały czas przez następne 45 min jazdy tego się trzymał, kontrolka nie zapaliła się do dzisiaj. heh ale coś mi zaczęło piszczeć chyba pasek ;p