Pomiar bez wrzucenia biegu jałowego oczywiście też jest możliwy, tyle, że powie nam tylko o mocy "na kołach", która będzie niższa od nominalnej mocy silnika, bo obciążona stratami na skrzyni i reszcie przeniesienia napędu.
I tylko tak naprawdę ta moc się liczy. Bo wszystkie inne są tylko teoretyczne i liczone są w oparciu o normy itd itp.
I teraz pytanie jaki będzie liczyć to hamownia...
poniżej chyba w miarę sensowna ściąga
Power
hp: horsepower
ps: stands for Pferdestärke, equivalent to hp.
kW: kilowatt. 1kW = 1.34hp. EU countries such as Germany prefer to use kW.
There are different methods for measuring power, test conditions such as ambient temperature, air pressure and accessory loss could be different, thus the same engine could obtain different power rating by different methods. The most commonly used methods are:
EEC: European standard. Measure at 99kPa and 25°C. Rated in kW.
SAE: American standard. Measure at 99kPa and 25°C. Rated in hp. 1kW = 1.341hp (SAE).
DIN: German standard. Measure at 101.3kPa and 20°C. Rated in hp (ps). 1kW = 1.360hp (DIN).
JIS: Japanese standard. Theoretically same as DIN, but we always find it is actually smaller.
British horsepower: same as SAE. Rated in bhp (could be confused with brake horse power).
In other words, 300hp (SAE) = 300bhp (British) > 300hp (DIN) > 300ps (JIS)
In AutoZine, generally speaking, horsepower of American, European and Japanese cars are rated by SAE, DIN and JIS respectively. However, USA or Europe-targeted Japanese cars are rated by local standards
po wnikliwych analizach tych wszystkich rzeczy doszedłem do wniosku, że liczy się tylko moc na kołach... ...a jak moc na kołach = mocy w papierach to znaczy tylko tyle, że trochę kasy w samochód poszło