Autor Wątek: X308 - bardzo słabe wspomaganie kierownicy  (Przeczytany 212 razy)

Offline p123

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 500
  • XJ8 3.2 Executive 1999
X308 - bardzo słabe wspomaganie kierownicy
« dnia: Sierpień 12, 2025, 14:51:51 pm »
Czołem,
Po ponad rocznym pobycie auta w serwisie Retroline odebrałem auto z mizernym wspomaganiem kierownicy.
Pan serwismen poradził mi żebym pojechał na zbieżność bo pewnie nie jest idealna - słowem p...y bzdury i banialuki, za to koła były napompowane do 3 atm :)
Na początek pojechałem na regenerację maglownicy bo ciekła - nie cieknie ale wspomagania brak
Wyciąłem pospawany przewód metalowy powrotny zastępując miejsce spawania wężem gumowym ( dość pancernym ) - myślałem że go przytkali w tym miejscu ale nic to nie zmieniło
Wymieniony krzyżak na kolumnie kierownicy bo był zatarty - nic
Wymieniłem zawór serwotronic - zero wpływu
Odpiąłem ten zawór na chwilę - nic
Wymieniłem dziś pompę na nową - NTY co prawda ale nówka :) - nadal brak wspomagania
Jest jeszcze trop zapchanego sitka w zbiorniczku - mechanik właśnie go demontuje
Co robić ?

Piotr



Offline truten23

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 718
  • XJ x300 sovereign
Odp: X308 - bardzo słabe wspomaganie kierownicy
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 13, 2025, 23:20:36 pm »
Może listwa zębata przykorodowała i przez to ciężko chodzi?
Choć czytałem kiedyś, że zawór proporcjonalny potrafi się zastać.
Dodatkowo, przejrzyj ten wątek: https://forums.jag-lovers.com/t/x300-servotronic-problem/232286/5
« Ostatnia zmiana: Sierpień 13, 2025, 23:32:43 pm wysłana przez truten23 »
>per aspera ad astra<

Offline p123

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 500
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: X308 - bardzo słabe wspomaganie kierownicy
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 14, 2025, 15:34:36 pm »
Hej,
Zakładam że mówisz o zaworze na maglu - tym który dobiera poziom wspomagania do prędkości jazdy.
Zastanawiam się jak on działa - czy jak go odepnę od zasilania to wtedy jest blokada wspomagania na max czy raczej wtedy w ogóle nie dławi ciśnienia czyli wspomaganie działa na max.
Drugi zawór mamy w pompie ale to raczej zwykły reduktor ustalający maksymalne ciśnienie w układzie - i jako że pompa jest nowa to zakładam że to jest OK. Z resztą to się zachowuje tak samo na nowej jak i na starej pompie. Jest oczywiście jakiś procent prawdopodobieństwa że obie są padnięte ale jakoś liczę na szczęście.
Piotr

Offline p123

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 500
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: X308 - bardzo słabe wspomaganie kierownicy
« Odpowiedź #3 dnia: Wczoraj o 18:31:04 »
Wiecie co, niedobrze ze mną ...
Sam zamieściłem kiedyś wątek o servotronic'u a tu pytam jak on działa :)
to ten wątek : https://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,45499.msg333294.html#msg333294
Wynika z niego, że na "postoju" na zawór podawane jest napięcie, które wywołuje przepływ prądu o wartości 854 mA i wtedy zawór ( bypass ) jest zamknięty a całe ciśnienie idzie na przekładnię. Ze wzrostem prędkości prąd maleje do 12 mA a zawór się otwiera.
Czyli jak odepnę zasilanie zaworu to zawór jest otwarty i ciśnienie omija przekładnię przez co wspomaganie jest mizerne. Zmierzyłem na podstawce modułu servotronic'a, że nie mam przejścia z tej kostki do zaworu co oznacza uszkodzenie zaworu, brak styku lub urwany któryś z przewodów co wydaje mi się najbardziej prawdopodobne. Na samym module servotronic'a sprawdziłem że po przekręceniu kluczyka pojawia się 12 V na obwodzie zaworu więc zakładam że ten moduł działa choć by być pewnym powinienem się przejechać z podpiętym miernikiem i patrzeć czy napięcie się zmienia.
Muszę znaleźć jakiś kanał, albo najazd, względnie pożyczyć gdzieś kobyłki i ostatecznie zweryfikować tą hipotezę podpinając miernik w miejsce zaworu przy maglu.
Piotr