Autor Wątek: Customowa skrzynia biegów  (Przeczytany 4634 razy)

Offline kamis

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • XF SV8
Customowa skrzynia biegów
« dnia: Wrzesień 30, 2022, 11:31:20 am »
Zwracam się do Was z pytanie, czy może posiadacie wiedzę na temat warsztatu, który byłby w stanie podjąć się budowy niestandardowej manualnej skrzyni biegów. Mam wyzwanie takie, że mam obudowę seryjnej skrzyni biegów, która obecnie wytrzymuje (katalogowo) 150Nm, a potrzebuję 500Nm. Potrzebowałbym warsztatu, który opracuje i zbuduje wnętrze skrzyni spełniające wymagania.

Szczegóły do ustalenia.

Jakby ktoś miał namiar na godny polecenia warsztat - będę wdzięczny.

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 30, 2022, 23:36:39 pm »
Nie sądzę że ktoś w to pójdzie. Wg mnie jedyna opcja to dać elementy do firmy którea produkuje koła zębate, wałki itp. i dorobi na wzór ale z mocniejszego materiału.
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline kamis

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • XF SV8
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 01, 2022, 14:34:40 pm »
Wymiana elementów skrzyni 1-1 oczywiście jest jakąś opcją, ale przy takim podejściu nadal pozostaje problem sprzęgła, a konkretnie średnicy tarczy. Bez zmian w tym zakresie nie istnieje sprzęgło, które byłoby w stanie przenieść taki moment przy obecnej średnicy.

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.291
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 01, 2022, 16:08:07 pm »
To w końcu problemem jest wnętrze czy sprzęgło?

Przy danej średnicy tarczy, nawet najbardziej zaawansowane sprzęgło ma ograniczenia.

Skontaktuj się z Radzikowskim, podaj dane tarczy, którą masz i spytaj jakie sprzęgło da radę wyprodukować.

Ale nie widzę możliwości, żeby ze 150 Nm dojść do 500Nm. Praw fizyki nie oszukamy.

Co do samej przekładni - najczęściej w skrzyni przemieleniu ulega układ różnicowy, jeśli jest wbudowany. Jeśli jest ot skrzynia bez dyfra to wąskim gardłem może być przede wszystkim wałek wyjściowy. Może się ukręcić przy 500 Nm.
Sam sobie w ¿yciu jako¶ nie radzê, Wiêc Biuro Porad dla innych prowadzê.

Offline kamis

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • XF SV8
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 01, 2022, 17:44:43 pm »
Radzikowski - masz na myśli to => https://www.facebook.com/radzikowskisprzegla/ - tel: 501207754?

Offline John76

  • Starszy Forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 62
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 01, 2022, 21:31:56 pm »
... mam obudowę seryjnej skrzyni biegów, która obecnie wytrzymuje (katalogowo) 150Nm, a potrzebuję 500Nm"

Kolego kamis, wydaje mi się, że pomysł jest zupełnie nierealny.
Powodów jest kilka, ale nie chciał bym mówić kategorycznie nie, bo nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, a jedynie zaprojektowałem w swoim życiu kilka prostych przekładni.

Otóż jeżeli daną wejściową jest moment przeszło 3 x większy niż oryginalnie, to moment ten muszą przenieść m.in. wałki.
Moment ten przenoszą poprzez siły styczne, więc chcąc zachować ten sam poziom naprężenia tnącego, wałek musiał by mieć przeszło 3 x większe pole na ścinanie (większa średnica). Stąd też ułożyskowanie wałka musiało by być większe niż oryginalnie, a tym samym nie weszło by w istniejące gniazda. Można by co prawda szukać innego materiału, który miałby granicę plastyczności 3 x większą niż istniejące wałki, ale obawiam się, że taki materiał chyba nie istnieje bo musiał by mieć granicę plastyczności na poziomie ok. 1200MPa.

Druga kwestia bardzo podobna do pierwszej to zębatki i ich naciski powierzchniowe. To samo, czyli musiały by mieć 3 x razy większą przylgnię, więc albo szersze albo większa średnica podziałowa, czyli nie zmieściły by się wewnątrz obudowy.

Trzecia sprawa to reakcje w łożyskach wynikające z większego momentu. Musiały by być znacznie większe, więc cała geometria istniejącej skrzynki już by nie pasowała.

Moim skromnym zdaniem nie da się tego zrobić w ten sposób.

Offline Yoohas

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.291
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 02, 2022, 09:12:13 am »
Radzikowski - masz na myśli to => https://www.facebook.com/radzikowskisprzegla/ - tel: 501207754?

Tak. I może wtedy się dowiesz, jaka jest granica dla sprzęgła. Resztę szczegółowo opisał John76.
Sam sobie w ¿yciu jako¶ nie radzê, Wiêc Biuro Porad dla innych prowadzê.

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.458
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 02, 2022, 20:15:30 pm »
Druga opcja to taka, że znaleźć mocniejszą skrzynie i adapter dać między nią a silnik
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline kamis

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 177
  • XF SV8
Odp: Customowa skrzynia biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 02, 2022, 20:41:17 pm »
Adapter jak najbardziej tak, natomiast czy posiadacie jakikolwiek namiar na kogokolwiek, kto byłby w stanie wykonać taki adapter?