Autor Wątek: Mułowatość X308 3.2  (Przeczytany 3569 razy)

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 485
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Mułowatość X308 3.2
« dnia: Lipiec 23, 2021, 19:27:41 pm »
Cześć,
Wiem, że tuż obok jest wątek o niewkręcającym się na obroty X308, mój problem jest podobny ale nie do końca.
Samochód mam od ponad sześciu lat, przejechałem nim raptem 30.000-35.000 km. Nigdy nie był przesadnie żwawy ale 3.2 podobno takie są i się z tym długo godziłem. Początkowo auto bywało w Altamirze, było podpinane pod kompa, wymieniony został przepływomierz, świece. Auto nadal nie miało wigoru co sam pan Michał z Zakroczymia potwierdzał, że coś mu jest ale nie widać niczego jednoznacznego. W ostatnim czasie auto zaliczyło dwie poważne awarie. Pierwsza to zaczął terkotać rozrząd i poszedł do wymiany. Po odebraniu auta praca silnika się wygładziła ale mocy mu nie przybyło - a trochę na to liczyłem. Wręcz stał się jakby bardziej ospały. Po paru miesiącach przy przebiegu 200.000 km rozsypała się skrzynia, pisałem o tym. Wymieniony był kosz, olej i odbyło się czyszczenie sterownika. Odebrałem auto zostawiwszy w Midparts wór pieniędzy i niby jest OK ale gumowatość auta stała się jakby jeszcze bardziej odczuwalna. Z tym statusem OK to też nie do końca bo co pewnie czas, przytrzymuje bieg z przy zwalnianiu, moim zdaniem przy zmianie z 5 na 4.
Midparts mówi żeby zrobić nim 2000 km i zmienić olej bo być może skrzynia się jeszcze układa. Nie wierzę w to jakoś szczególnie ale w tej chwili raczej nie mam innej opcji jak to zrobić. Może pomoże. A i jeszcze jedno, oddając mi samochód po naprawie tej skrzyni kilka razy zostało podkreślone żeby tym autem jeździć dostojnie, szanować, nie deptać spod świateł itp.
Nie wiem co robić. Jutro umyję przepływkę jakimś preparatem jeśli uda mi się coś kupić. Nie wiem czy jeśli nie rzuca żadnego błędu to podejrzewać sondy ? Miałem sporą dziurę w prawym katalizatorze w dolnym żeliwnym kolanie, ujawniła się po naprawie skrzyni :) ale zostało to pospawane i przedmuchów już nie ma.
Czy rozrząd może być przestawiony - czy da się to jakoś zweryfikować bez rozbierania połowy auta. Jestem bliski oddania gdzieś do jakiegoś serwisu Jaguara żeby ktoś inny niż mój mechanik to zweryfikował.
Mogę zlecić pomiar kompresji.
Zbliża mi się termin wymiany oleju - zamierzam tym razem zalać go płukanką przed wymianą, może coś się zmieni.
Może macie jakieś pomysły ? 
Piotr

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 25, 2021, 07:41:33 am »
Sprawdz jak wyglada live data pod OBD jak ci zamula, mozesz wkleic screena, zerknij w jakim przedziale dziala przepustnica, moze x308 ma cos takiego jak X300 gdzie przez rozciagniecie linki gazu, spada maxymalne napiecie na czuniku przepustnicy przy wcisnietym na maxa gazie i auto dziala jakby mialo 5 cylindrów.
Sondy jak pracuja tez zobaczysz pod OBD.

Offline truten23

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 708
  • XJ x300 sovereign
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 26, 2021, 14:09:02 pm »
@Katar83, to może być dobry trop. Ja też męczyłem się z mułowatością auta.
Nie wiem, jaki pedał gazu jest w x308. Ale podejrzewam, że taki jak był u mnie w x300: plastikowy.
Naturalne poddawanie się pod naciskiem plastiku, kolejnych cięgien i dźwigni, oraz gumowych wkładek powodowało niepełne otwarcie przepustnicy.
Kupiłem cały zespół pedałów (nie pamiętam, chyba z XJR?) Pedały były metalowe. Pedał gazu pracuje teraz bardziej responsywnie i sztywno. A auto odzyskało jad, jaki mieć powinno.
>per aspera ad astra<

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 485
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 26, 2021, 19:01:41 pm »
Czołem,
Ja raczej nie depczę gazu w podłogę :) - ale sprawdzę ten trop.
A jakiego softu używacie do OBD ?
Ja mam interface icar3 BT czy jakoś tak i darmowego Torque - do kasowania błędów się nada ale jakieś poważniejsze pomiary raczej słabo widzę. Jutro sprawdzę Piston - zainstalowałem na telefonie, wygląda chyba lepiej.
Raz na jakiś czas wyskakuje mi błąd czujnika spalania stukowego. Czujnik kupiłem ale na razie leży na półce, zastanawiam czy skoro błąd pojawia się sporadycznie to czy to wina czujnika czy czegoś co to spalanie stukowe wywołuje. Aprop's spalania to po mieście 20.5 l, przy 90 z tempomatem 7.5 a przy 120 km/h rośnie do 9.5
Piotr 

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 27, 2021, 02:03:00 am »
Najzwyklejszy OBD skaner, sam uzywam chinskiego D900 i moge zdecydowanie polecic, kazdy skaner powinien miec opcje 'Live Data' i to jest generalnie najwazniejsze w diagnostyce.

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 485
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 10, 2021, 13:35:06 pm »
Cześć,
Pociągnę nieco temat.
Miałem zamontowane świece Denso PK20PR-L13. Po wymontowaniu wszystkie wyglądają podobnie : elektrody suche, beżowe, kawa z mlekiem, końcówka korpusu świecy okopcona na czarno.
Wymieniłem na oryginały C2A1535. Efekt chyba niezauważalny jeśli chodzi o dynamikę. Ale na zimnym telepie się zdecydowanie krócej. Pytanie dlaczego się telepie przez dobre parę minut po pierwszym odpaleniu.
Córka która jeździ tym kotem twierdzi że go odpala, przejedzie 100-200 m i zapala się check na pomarańczowo. Jedzie kawałek dalej, ze 2 km i check gaśnie sam. Spalanie jak pisałem 24,5 l ale jeździmy nim bardzo krótkie dystanse 7-10 km w korkach.
Ostatnio wyskoczył błąd P0337, skasowałem, odpaliłem, przejechałem się, check się nie zapalił ale na OBD wyskoczył tym razem P0336 - czyli że niby czujnik położenia wału. Nie kosztuje dużo więc go wymienię.
Co dalej ? Skąd to telepanie na zimnym ?
Brać się za cewki ?
Pójdę z torbami jak tak dalej pójdzie ...
Piotr

Offline a1410

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 371
  • X350 XJR 2004, X308 XJR 1998
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 11, 2021, 20:48:03 pm »
Spalanie jak pisałem 24,5 l ale jeździmy nim bardzo krótkie dystanse 7-10 km w korkach.
Co dalej ? Skąd to telepanie na zimnym ?
Brać się za cewki ?
Za nic się nie bierz, tylko przepędź kota tak ze 200km autostradą z prędkością 180+ a wszystkie problemy powinny rozwiązać się same. Zamuliłeś to autko i trzeba je zwyczajnie przedmuchać

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 485
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 15, 2021, 13:05:48 pm »
Hej,
Przepędziłem kota jak radziłeś.
oczywiście na niemieckiej autostradzie rozpędziłem się w miarę sprawnie do 140 km/h, potem trochę się zeszło że by osiągnąć 170 i dalej nic , but w podłodze i ani kilometra szybciej - zacząłem się zastanawiać nad stanem linki gazu, wygląda jakby w stanie spoczynku była luźna, nie wiem jak to powinno wyglądać.
ostatecznie wracając już do domu jakimś cudem wskazówka dojechała do 200. Pojechałem tak z minutę może dwie,, ,szybciej już nie szedł i ostatecznie zwolniłem do 140. Mówiąc szczerze taka jazda nie jest przyjemna. Buda drży znacznie, wibracje pojawiają się już przy 120 km/h, jest bardzo głośno i mam wrażenie, że kot pływa po pasie - dlatego dałem sobie spokój z taką jazdą. Słowem kondycja kocura pozostawia wiele do życzenia ...
Wczoraj po pierwszym odpaleniu kota po nocy silnik ruszył, po dwóch może trzech sekundach bujnęło obrotami, zaczął się telepać i jakby krztusić, obroty mocno przygasały, zaczęły dochodzić nieregularne pojedyncze szczęknięcia czy stuknięcia - masakra. Dodałem szybko gazu i jak ręką odjął , ustabilizował się.
Pochodził chwilę , przejechałem się i dalej już zachowywał się normalnie do końca dnia.
Zalałem do paliwa preparatu LiquiMoly do wtrysków, dotankowałem PB98 i dziś te sensacje nie wystąpiły. było lekkie drżenie silnika po pierwszym uruchomieniu ale znikome w porównaniu z wczorajszym porankiem.
Oczywiście zero błędów na OBD.
Średnie spalanie z tej dzisiejszej przejażdżki to 15.3 l /100 
To tyle na dziś
Piotr   

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 15, 2021, 15:04:33 pm »
Tak czytam i tak sobie dumam.
Telepie na zimnym i wcześniejszy błąd czujnika spalania stukowego są zbieżne. Nic dziwnego, że po zalaniu 98, uspokoiło się, w końcu to paliwo ma wyższą liczbę oktanową. Czyli jest to bezpośrednie odniesienie do spalania detonacyjnego.
Czyli źle ustawiony zapłon, słaba mieszanka na jałowym. Do sprawdzenia czujnik położenia wału. Nie wiem jak jest w x308, w x300 jest na wierzchu z przodu silnika. Jeśli jest w tym samym miejscu, może jak zmieniali rozrząd, to go krzywo ustawili? Są specjalne adaptery, które przesuwają kąt zapłonu o kilka stopni.
Według mnie luźna linka gazu nie powinna być, wielu z nas w x300 musiało ją podciągnąć. W x300 jest też tam regulacja, która skaszaniona, powoduje problemy z zapłonem.
I trzecia sprawa, słaba prędkość maksymalna. Albo słabe ciśnienie paliwa, albo zapchane katalizatory. Bardziej jestem skłonny do katalizatorów, biorąc pod uwagę wzrost prędkości po przedmuchaniu ich.
I na koniec, wibracje i drżenie, kiedy było ostatnie wyważanie opon? Tak nie powinno być.
Pływanie jest spowodowane zużytymi gumami na tylnym zawieszeniu. Ogólnie jag pływa w x300, dlatego chłopaki montują dodatkowe stabilizatory z xjr. Ale wydawało mi się, że w x308 są już fabrycznie w każdym.
https://jaguarclubpoland.net/forum/index.php/topic,35263.0.html
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 485
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 15, 2021, 19:54:06 pm »
Hej,
Przed chwilą opublikowałem filmik z dzisiejszego odpalenia - już po zalaniu LM, przed przejażdżką.
Jeżeli ktoś chciałby popatrzeć i posłuchać to raczej zalecam słuchawki, lepiej słychać.

https://youtu.be/JW3IccH14Ps

Na końcu jest trąbnięcie alarmu - sorry :)
Czujnik położenia wału wymienię bo kupiłem, wymienię mimo że już nie pokazuje błędów
Zastanawiam się czy przez OBD można ocenić poprawność działania przepływomierza, coś tam pokazuje i się zmienia ale jakie powinny być wartości ???

Piotr 

Offline katar83

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 1.030
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 16, 2021, 08:20:36 am »
Tak bez OBD danych na żywo to tak będzie jak wróżenie z fusów.

Masz coś konkretnie nie tak z silnikiem, skrzynie możesz póki co olać.

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 16, 2021, 11:39:53 am »
Obstawiam dwa problemy.
Jeden to przepustnica i być może silnik krokowy. Przemawiają za tym, drgania, spalanie detonacyjne, gaśniecie.
Drugi problem to prędkość maksymalna i tu może być też właśnie przepustnica z luźną linką, czyli nie otwiera tak, jak powinna, nie daje odpowiedniego sygnału do sterownika. Lub zapchany katalizator, który dławi silnik.
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline a1410

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 371
  • X350 XJR 2004, X308 XJR 1998
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 16, 2021, 21:33:40 pm »
Objawy mogą wskazywać na zatkane katalizatory, uszkodzony czujnik położenia wału, przestawiony rozrząd, za niskie ciśnienie paliwa i kilka innych przyczyn. Ja zacząłbym od odpięcia wydechu z katami i odpalenia autka. Jeżeli motorek będzie wyraźnie żywiej wchodził na obroty, to problem leży w katalizatorach.

Offline p123

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 485
  • XJ8 3.2 Executive 1999
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 17, 2021, 09:10:09 am »
Cześć
Wczoraj zrobiliśmy test - córka wciskała stopniowo gaz a ja patrzyłem na linkę, no i początkowo likwidował się "zwis" i dopiero jak się linka naprężyła to rzecz jasna ruszyła się oś przepustnicy - to chyba nie powinno tak działać.
Pytanie czy jest gdzieś opisana procedura regulacji linki ? Będę szukał w manualu ale może ktoś już przerabiał temat i się podzieli radami.
Co do katalizatorów, jak ostatnio spawałem dolne kolano prawego kata to zagadnąłem mechanika o ew wymianę. Stwierdził że nie będzie łatwo bo są mocno nietypowe i uniwersalnym się nie zastąpi i jeśli się nie ma pewności to żeby się nie spieszyć. Natomiast nie powiedział jak ocenić ich stan. Kolega V12 wspominał o pomiarze przez wkręcenie manometru zamiast górnej sondy - ktoś to robił ? Wiadomo co powinien pokazać manometr przy sprawnym kacie a co przy zatkanym ?
Piotr

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: Mułowatość X308 3.2
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 17, 2021, 11:52:16 am »
https://jaguarclubpoland.net/forum/index.php?topic=33473.0
Ale dotyczy to x300, a to r6.
Według mnie z linkami jest wszędzie tak samo, jak w rowerze, musi być gdzieś regulacja. Poszukaj.
xj6 4,0 Sovereign 1996