Dział Techniczny > XF (2008 - obecnie)
Oleje i filtry
bananix:
Mam pełen setup: Olej 5W20 + apke + interfejs elm, tylko nie mam czasu :D Ostatnio też przy okazji wyjazdu (których teraz również mam jak na lekarstwo) miałem problemy z interfejsem więc nie wiem kiedy uda mi się coś takiego zorganizować. Każdy może to zrobić, nie kosztuje to dużo.
Amper:
--- Cytat: jakubbanan w Kwiecień 26, 2020, 23:13:44 pm ---Uwielbiam takie konwersacje, bo daja poglad i opinie innych ludzi. Co do podanego przykładu z Nissanem tak to fakt tam uszczelka to wada, ale przyczyna jak to powiedziała glowna osoba w tym filmiku to olej. Mniejsza o to gosc przywołany z tego filmiku ma niesamowitą wiedzę i warto pooglądać jesli ktos chce sie czegos dowiedziec. [...]A moze ktos tutaj miał 5.0 który padł ? Jakie przebiegi robia te motory ?
--- Koniec cytatu ---
Też lubię takie dyskusje, zwłaszcza jeżeli prezentują wysoki poziom i kulturę :) Także idzie nam dobrze ;) Cieszę się, że temat Cię zainteresował. Również i mnie zaintrygowałeś do zgłębienia tematu jeszcze bardziej. Co do tego Nissana, to mam jedną uwagę do gościa. Od razu stwierdził, że to wina oleju, choć za chwilę powiedział o uszczelce z papieru. Opinii o oleju niczym nie poparł, obejrzałem film do końca. O tak stwierdził i już. Coś takiego mnie nie przekonuje.
Jeśli chodzi o Twoje pytanie o 5,0l to napiszę co usłyszałem od gościa od Jaguarów z ECS (oni głównie naprawiają Jagi). Powiedział mi, że 5,0l wolnossący to najlepszy silnik w XF. Nic się z nim nie dzieje. Bywa tam co prawda problem ze ślizgami łańcucha (trzeba to wymienić, kiedy zacznie być słychać łańcuch), ale poza tym silnik nie ma bolączek. Zanim kupiłem XF 5,0l dużo czytałem o tym aucie z tym silnikiem. Nigdzie nie natrafiłem na opis o problemach z olejem.
Amper:
--- Cytat: bananix w Kwiecień 27, 2020, 09:45:31 am ---Też miałem podobny dylemat przed tegoroczną wymianą oleju. Doszedłem do wniosków że skoro 5W20 przy rozruchu zapewnia najlepsze parametry nawet zimą to wystarczy uważać żeby go nie przegrzać.
Problem z tym jest taki, że komputer pokładowy nie pokazuje temperatury płynów pomimo że samochód jest wyposażony w ów czujnik i parametry te mogą zostać wczytane z poziomu portu OBD. Polecam przeczytać poniższy wątek https://www.jaguarforums.com/forum/general-tech-help-7/custom-pids-torque-app-oil-temp-oil-level-trans-temp-more-213503/ Kody działają jednak nie udało mi się przeprowadzić do tej pory rzetelnego testu. Jestem ciekaw jak bardzo sprawna jest chłodnica oleju czyli jak długo jest w stanie utrzymywać temperaturę oleju nawet przy większym obciążeniu. Jeżeli trochę szaleństwa nie podnosi temperatury ponad optimum to nie lał bym na siłę oleju o większej lepkości (chyba że ktoś jeździ na tor).
W zasadzie automat w XF ma tak długie przełożenia i dużo momentu od spodu że nie trzeba długo i wysoko kręcić tego silnika żeby sprawnie przyspieszać i utrzymywać wysoką prędkość.
--- Koniec cytatu ---
Poruszyłeś jeszcze jedną ważną kwestię, a mianowicie to jak kto jeździ. Osobiście lubię depnąć autu, ale robię to sporadycznie na danej trasie, czy w mieście na światłach ;) Ale robię to relatywnie rzadko, a na tor się nie wybieram póki co :D Nie sądzę, aby takie okazjonalne butowanie "zagotowało" olej. Ponadto tak jak napisałeś nie trzeba XF wysoko kręcić. Ty jeździsz 3,0 i to widzisz. U mnie w 5,0l ta charakterystyka jest jeszcze widoczniejsza. Co do aplikacji i podpięcia się przez OBD jakimś ELM znam temat. Noszę się z zamiarem zakupu od paru miesięcy. Jest tego masa na Allegro i najpierw nie mogłem się zdecydować, nie wiedząc czy one różnią się jakością, a potem w końcu zapomniałem o tym. Fajna rzecz, bo skandalem jest, że nie widać w aucie temperatury silnika! Który model kupiłeś?
nordyk:
Spokojna głowa co do 5.0 mogę zapewnić, że przy 5w20 nic się nie dzieje. Mam xjr i 600koni czasami na autobahnie daje mu po garach i wszystko jjest ok. Byłem u jednego specjalisty tutaj w de i powiedział 5w20 lać tylko max co 8 tkm zmieniać. Na nurburgring też miałem okazję parę razy nim jeździć i jest ok.
jakubbanan:
--- Cytat: Amper w Kwiecień 27, 2020, 15:50:18 pm ---
--- Cytat: jakubbanan w Kwiecień 26, 2020, 23:13:44 pm ---Uwielbiam takie konwersacje, bo daja poglad i opinie innych ludzi. Co do podanego przykładu z Nissanem tak to fakt tam uszczelka to wada, ale przyczyna jak to powiedziała glowna osoba w tym filmiku to olej. Mniejsza o to gosc przywołany z tego filmiku ma niesamowitą wiedzę i warto pooglądać jesli ktos chce sie czegos dowiedziec. [...]A moze ktos tutaj miał 5.0 który padł ? Jakie przebiegi robia te motory ?
--- Koniec cytatu ---
Też lubię takie dyskusje, zwłaszcza jeżeli prezentują wysoki poziom i kulturę :) Także idzie nam dobrze ;) Cieszę się, że temat Cię zainteresował. Również i mnie zaintrygowałeś do zgłębienia tematu jeszcze bardziej. Co do tego Nissana, to mam jedną uwagę do gościa. Od razu stwierdził, że to wina oleju, choć za chwilę powiedział o uszczelce z papieru. Opinii o oleju niczym nie poparł, obejrzałem film do końca. O tak stwierdził i już. Coś takiego mnie nie przekonuje.
--- Koniec cytatu ---
Nie słuchałeś uważnie, ten Nissan (ten motor) miał już poprawioną uszczelkę, a i tak motor padł. Pokazał w dalszej części co olej (jego niska lepkość, a co za tym idzie przy wysokiej temperaturze brak odpowiedniego smarowania) zrobił z panewką :) Przytoczyłem tylko ten przykład, bo oglądam z nim mnóstwo filmików i było kilka przykładów jednakowych gdzie lany był 5w30 i jeden za drugim padają te motory, właśnie przez olej (gdzie producent zaleca 5w30 !!)
Jaka jest rola producenta w takim procederze ? Albo zmiana oleju co 30tys.km ? Przecież to zabójstwo. Chyba chodzi tylko i wyłącznie o manię i nacisk ze społeczności, że jeśli konkurencyjny producent posiada wymianę co 30tyś to inny nie może być gorszy, bo ludzie stwierdzą, że konkurencja ma teoretycznie tańszą eksploatację. Rynek nigdy nie przestanie mnie zaskakiwać - gdzie sam konsument sobie kręci na siebie bata. Bardzo mi to przypomina górną granicę sprzedawanego samochodu w Polsce i magicznym przebiegiem maksymalnym 200tyś.km. Powyżej tego ludzie odchodzą i szukają dalej samochodu z "niższym" przebiegiem :) :)
Wracając do tematu!
--- Cytat: Amper w Kwiecień 27, 2020, 15:50:18 pm ---Jeśli chodzi o Twoje pytanie o 5,0l to napiszę co usłyszałem od gościa od Jaguarów z ECS (oni głównie naprawiają Jagi). Powiedział mi, że 5,0l wolnossący to najlepszy silnik w XF. Nic się z nim nie dzieje. Bywa tam co prawda problem ze ślizgami łańcucha (trzeba to wymienić, kiedy zacznie być słychać łańcuch), ale poza tym silnik nie ma bolączek. Zanim kupiłem XF 5,0l dużo czytałem o tym aucie z tym silnikiem. Nigdzie nie natrafiłem na opis o problemach z olejem.
--- Koniec cytatu ---
Jeśli jest tak jak piszesz to jeszcze bardziej zaciekawiła mnie temperatura oleju w tych silnikach pod obciążeniem. Bo jeśli jest wszystko okey nawet przy "pałowaniu" tego motoru to szapo ba dla inżynierów Jaguara, że przy takiej niskiej lepkości nic się nie dzieje. Wiadomo, że przy tych motorach 8tyś.km lub 10tyś.km to górna granica przelotu na jednym oleju.
Podam przykład właściwości oleju 5w20:
Właściwości oleju silnikowego 5W20 wg. SAE (SAE J300 2015)
Maksymalna lepkość dynamiczna 6600 cP w temp. -30 st.C
Maksymalna temperatura pompowalności 60000 w temp. -35 st.C
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 6,9 - 9,3 max. mm2/s
Lepkość HTHS w 150 st.C min. 2,6 cP
Dane wg. SAE J300 z 2015r.
Oraz dla przykładu 5w50:
Właściwości oleju silnikowego 5W50 wg. SAE (SAE J300 2015)
Maksymalna lepkość dynamiczna 6600 cP w temp. -30 st.C
Maksymalna temperatura pompowalności 60000 w temp. -35 st.C
Lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st.C min. 3,8 mm2/s do 16,3 - 21,9 max. mm2/s
Lepkość HTHS w 150 st.C min. 3,7 cP
Dane wg. SAE J300 z 2015r.
Jak widać z tych danych, różnica lepkości kinematycznej (łatwość płynięcia oleju w rozgrzanym silniku) przy 100 stopniach jest kolosalna.
Silnik 5.0 musi być pasowany bardzo ciasno z tego wychodzi i komponenty rzeczywiście dają radę, choć na anglojęzycznych forach dużo jest pytań o olej do niego, bo wiele osób boi się, że olej tak niskiej lepkości nie chroni odpowiednio.
Najlepsze w tym wszystkim jest to, że 5w20 jest oceniany przez producentów oleju jako produkt zimowy. Gdzie silnik potrzebuje szybkiego rozlania przy niskiej temperaturze. W takim wypadku oczywiście 5w20 sprawdzi się dużo bardziej aniżeli 5w50.
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej