Dział Techniczny > XF (2008 - obecnie)
Oleje i filtry
Amper:
jakubbanan tak, on tam pokazuje poprawioną uszczelkę i uszkodzoną panewkę, ale pokazuje objawy, ale o powodach tylko mówi, nie udowadniając tego w żaden sposób. Abstrahując od tego, że faktycznie powodem może być olej, to przyznasz, że on tylko stwierdza, że to olej i już. Chyba, że jest jeszcze jakiś filmik w którym on robi jakieś badanie pokazując winowajcę w jakiś namacalny sposób?
Ale wracając na jaguarowskie podwórko. Rozmawiałem z fachowcem z Liqui Moly, który stwierdził, że owszem można zrobić i robi się czasem w niektórych samochodach takie wyjścia na wyższą klasę lepkościową oleju poza to, co rekomenduje producent. W przypadku Jaguara i jego 5w20 to zapewne nic by się nie wydarzyło przy przejściu na 5w30, no moooże na 5w40, ale zdecydowanie nie na 5w50.
Ale aby w ogóle zrobić takie rzeczy trzeba by zbadać pompę olejową, jakie podaje ciśnienie, zmierzyć temperaturę oleju przy obciążeniu, sprawdzić jakie ma chłodzenie. Tak mi powiedział. Dla mnie to logiczne, a nie ot tak sobie wyjść poza sugestię producenta, bo lepiej wyglądają jakieś wartości na papierze.
Wszedłem sobie dzisiaj na stronę innego producenta dobrych olejów- Valvoline. W ich FAQ znalazłem m.in. coś takiego:
CZY OLEJ MOŻE ZWIĘKSZYĆ MOC SILNIKA?
Tak. Specjalna formuła oleju z modyfikatorami tarcia oraz specjalnymi dodatkami może pomóc zwiększyć lub przywrócić moc silnika. Oleje o mniejszej lepkości mogą zwiększyć moc silnika pod warunkiem, że odseparowują one części ruchome i utrzymują trwałość silnika. Optymalna dla danego silnika lepkość oleju jest określana przez producenta silnika samochodu.
CZY MOŻNA STOSOWAĆ OLEJ KLASY 5W-30 KIEDY W INSTRUKCJI OBSŁUGI PODANO KLASĘ 5W-20?
Valvoline nie zaleca tego. Zastosowanie oleju o wyższej lepkości niż zalecany może skutkować zmniejszeniem ekonomii spalania paliwa, zwiększeniem obciążenia silnika i w konsekwencji skróceniem jego cyklu życia. Zastosowanie oleju o niższej lepkości niż zalecany może skutkować nadmiernym zużyciem mechanicznym i skróceniem cyklu życia silnika. Dla uzyskania maksymalnej wydajności należy przestrzegać zalecanej klasy lepkości i harmonogramu wymiany oleju zawartego w instrukcji obsługi pojazdu.
CZY GĘSTSZY OLEJ TO LEPSZY OLEJ?
W niektórych sytuacjach gęstszy olej może skompensować większe luzy w łożyskach (prześwit między łożyskiem a wałem obrotowym) powstałe po wielu latach eksploatacji. Duże zwiększenie luzu łożyska może skutkować pogorszeniem smarowania. Dla uzyskania najlepszej wydajności należy zawsze przestrzegać zaleceń dotyczących lepkości oleju silnikowego zawartych w instrukcji obsługi samochodu.
Żródło: https://www.valvoline.com/pl-poland/faq
Myślę, że najlepszym źródłem informacji są użytkownicy i ich doświadczenia w tym względzie. W sieci trudno znaleźć jakieś negatywy, a te wybrzmiewały szczególnie głośno. Tu dwóch kolegów napisało, że leją 5w20, w tym jeden z nich "gonił" auto nawet na torze. Może zwyczajnie olej jest dobrze chłodzony, pompa oleju jest wydajna i działa wszystko dobrze? :)
nordyk:
Pisałem w zakładce x351 bo ktoś się też pytał i olej do 5.0. Napiszę jeszcze raz w moim 5.0 którego zrobiłem na 600KM leje olej o takiej lepkości, jaka jest na korku. Wymieniam olej co 8Tkm w xf 3.0 też. Xjr jeżdżę czasem po nurburgring i nic się nie dzieje . Moim zdaniem podstawa to świeży olej :-chyt
Amper:
Nordyk tutaj też napisałeś. Dla przypomnienia dla tych, którzy nie czytali, lejesz to co na korku czyli 5w20. Dziękuję Ci za Twój komentarz. Najważniejsze są doświadczenia innych, że nic się nie dzieje, że fabryka się nie pomyliła. I tak jak napisałeś, ważne żeby wymieniać olej regularnie, właśnie w okolicach 10 tys. km, to podstawa, aby utrzymywać jego właściwości. Ile wymian już zrobiłeś i jakiego producenta olej lejesz? A tak przy okazji. Jak podniosłeś moc? Rolka w kompresorze pewnie i coś jeszcze?
nordyk:
Millers 5w20 longlife EB acea C5 co prawda jest od 2009-2015 na korku, ale mój 🇩🇪 niemiecki tuner zalecił żeby właśnie ten lać. Mój jest z 2018 i jest na korku 0w20. U nas nie ma zim, jeśli w zimie jest +2 to jest to już naprawde zimno, z tego wzg właśnie 5w20. Moc jest z szajby kompresora i soft + wydech. Olej zawsze między 8-10tkm. W xf tak samo i leje millersa xf longlife lub Liqui Molly 5w30 C1
Amper:
Mając na uwadze to, że 75% zużycia elementów silnika następuje podczas jego rozruchów i przez pierwsze kilometry do momentu rozgrzania najważniejsze jest, aby olej jak najszybciej dotarł wszędzie tam, gdzie powinien zwłaszcza, że 5,0l to V8, silnik ciasnego spasowania. 5w20 zrobi to szybciej niż 5w50 i to jest dla mnie najważniejsze.
Przy okazji zobaczcie finał „mistrzostw” olejów 5w30 jakie przeprowadził YouTuber. Testy zrobił na bardzo wielu olejach, niektórych dla nas obcych, czy niepopularnych: Amsoil Signature Series 5W-30, Penrite Vantage, Schaeffer's Supreme 9000, Pennzoil Ultra Platinum, Mobil 1 Royal Purple, Amazon Basics, Quaker State, Lucas, Super Tech, Liqui Moly, Red Line, Kendall, Castrol, Valvoline i Motul. Uprościł co prawda bezpośrednie „pojedynki” olejów łącząc oleje w pary (przecież olej X, który wygrał z olejem Y, mógł przegrać z olejem Z po drugiej stronie drabinki), nie uwzględnił też ciśnienia olejowego, ale dał tym testem pewien obraz. Oleje gotował i chłodził, sprawdzał płynność olejów przed zagotowaniem i po, robiąc wyścigi. Tarł metalem o metal lejąc na to olej i sprawdzał o ile zmniejszyła się wagowo próbka metalu. Oglądałem kilka odcinków z porównaniem konkretnych olejów, ale tu wkleję Wam finał, bo jest tu również cała drabinka tych, które odpadły. Mam tylko nadzieję, że test był obiektywny, a nie z domieszką pieniędzy firmy produkującej zwycięski olej :D
Wygrał amerykański olej, który płynął najlepiej, ma też w swym składzie najwięcej składników przeciwzużyciowych i myjących, utrudniających tworzenie złogów w silniku. To również ważne argumenty.
I właśnie norma WSSM2C925-A zalecana przez Jaguara to norma, która zawiera większą ilość substancji myjących i przeciwzużyciowych (więcej popiołów). Ciekawe ile zawiera tych składników? Można by porównać z olejami z testu.
Jak usłyszałem od gościa z Liqui Moly, olej w tej normie to olej starej generacji z czasów, kiedy silniki były ważniejsze od ekologii.
Dlatego tym bardziej uważam, że najlepiej wlewać do 5,0l to, co sugeruje Jaguar, producent silnika.
Nie chcę jedynie lać produktu Castrola, nawet w tej normie, bo zwyczajnie nie ufam Castrolowi.
Tu wspomniany test.
https://www.youtube.com/watch?v=a0OL8DEb-MA
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej