To jest akurat bzdura co piszesz.
Polskie przepisy prawa nie zabraniają użytkowania różnych opon w samochodzie, o ile na jednej osi ogumienie będzie identyczne, czyli posiadające zgodne elementy:
- model;
- wzór bieżnika opony;
- rozmiar opony (szerokość oraz wysokość profilu);
- indeksy prędkości oraz nośności;
- stan zużycia (głębokość bieżnika).
* z kodeksu drogowego
Opony o różnej szerokości stosują się nawet w samochodach fabrycznie nowych o zwiększonej mocy.
Także nie komentuj jak nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz.
1. Oczywiście, że stosuje się opony o różnej szerokości, np. w XFR. Ale on jest do tych opon homologowany.
2. Nie istnieje "Kodeks Drogowy". W miarę cytujesz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, gdzie, istotnie, jest napisane:
-----------------------------------------------------------------------------
7. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się
opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3) w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie
wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3;
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
-------------------------------------------------------------------------------
Ale z tego, że w rozporządzeniu jest napisane, w jakie opony samochód NIE MOŻE być wyposażony nie wynika, że nie mogą istnieć inne ograniczenia. Nie chce mi się w tej chwili szukać przepisów o homologacji - tam byłaby definitywna odpowiedź.
Zastanów się zresztą sam logicznie: wg Twojej teorii nie ma przeciwwskazań do założenia w XF-ie 13" 175 - a bardzo jestem ciekaw, jak daleko być na takich kołach dojechał... Ba, Ty mógłbyś nawet mieć z przodu 13" 175 a z tyłu 21" 275...
3. Jak piszą koledzy wyżej różny obwód kół może powodować problemy z ESP i przekłamania odczytu prędkościomierza.
4. Polska to Polska - przepisy przepisami a życie sobie. Na pewno będą (o ile już ich nie ma) ubezpieczyciele, którzy będą odmawiać wypłaty odszkodowania za kolizję na śniegu bez zimowych opon - choć przecież OBOWIĄZKU stosowania opon zimowych nie ma. Ale prawnik w sądzie przedstawi biegłego, który stwierdzi, że brak opon zimowych był zaniedbaniem, miał wpływ etc. Z różną wielkością opon może być tak samo - aha, wielkość nie zgadza się z przewidzianą przez producenta? No to nici z AC...
W związku z tym uważam, że lepiej wydać kilkaset góra złotych więcej, niż potem biegać po sądach. Taki mam pogląd.