Dział Techniczny > Technika ogólna, Literatura
Elektroniczny System Antykorozyjny
Pipcyk:
Nie chodzi o żaden kondensator, prąd w układzie nie zmienia zwrotu.
Ochrona katodowa działa całkiem skutecznie i to na dużych powierzchniach.
W ten sposób chronione są kadłuby statków, rurociągi, stalowe zbiorniki itp.
Tu jest link( bardzo ogólne tłumaczenie ):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ochrona_katodowa
Generalnie chodzi o to aby powstrzymać reakcje utleniania Fe do Fe 2+ poprzez połaczenie chronionego elementu z metalem o niższym potencjale elektrochemicznym lub sztucznie wywołać potencjał pomiędzy tymi elementami.
Cynowanie nadwozi jest pierwszym takim przykładem – cynk jest metalem o niższym potencjale w stosunku do żelaza ( Fe ) który jest głównym składnikiem stopowym blach z których zbudowane są nadwozia.
Jeżeli powłoka zabezpieczająca ( lakier ) ulegnie zniszczeniu w pierwszej kolejności będzie korodował cynk.
Druga metodą to sztuczne wywołanie potencjału. Tutaj elektrody mogą być wykonane s tego samego materiału, tyle że pomiędzy nie wpinamy źródło prądu stałego , chroniony element łączymy z biegunem ujemnym a przeznaczony do korodowania z biegunem dodatnim.
Tu jest dobry artykuł.
http://netra.ig.pwr.wroc.pl/instrukcje/korozja.html
Pipcyk:
O, przypomniało mi się jeszcze jedno.
Bardzo dobry przykład z życia na ochronę katodową.
Każdy z nas chyba widział zaśniedziałe klemy akumulatora. Zawsze znacznie bardziej zaśniedziała jest dodatnia klema. To właśnie świetny przykład działania ochrony katodowej.
Obie klemy wykonane są z tego samego materiału – ołów. Na powierzchni akumulatora zawsze obecna jest bardzo niewielka ilość kwasu siarkowego – elektrolitu który jest higroskopijny. Tak wiec mamy idealne środowisko do korozji elektrochemicznej.
Na biegunie dodatnim będą zachodziły reakcje utleniania, a na ujemnym redukcji.
Dlatego też skorodowana jest klema dodatnia a nie ujemna mimo że wykonane są z tego samego materiału.
Sambor:
to w koncu jak to instalowac? przeciez nie ma miejsca w aucie gdzie jest caly czas woda oprocz chlodnicy oczywiscie. przeciez jak jest cieplo to w rynienkach sucho. i co wtedy? nie dziala?
Pipcyk:
--- Cytat: Sambor w Marzec 24, 2009, 23:12:04 pm ---to w koncu jak to instalowac? przeciez nie ma miejsca w aucie gdzie jest caly czas woda oprocz chlodnicy oczywiscie. przeciez jak jest cieplo to w rynienkach sucho. i co wtedy? nie dziala?
--- Koniec cytatu ---
Jak jest ciepło i sucho, system nie działa, korozji tez nie ma ( elektrochemicznej ) .
Litości
Sambor:
aaaa..........
Nawigacja
[#] Następna strona
Idź do wersji pełnej