Oki.
Mówi się że lepiej późno niż wcale.
A więc test ruszył. Wyjąłem urządzenie z szuflady, odkurzyłem J
Przygotowanie.Przygotowałem cztery próbki z blachy stalowej o tych samych wymiarach. Prawdopodobnie materiał użyty do ich wykonania jest pasywowany, lub pokryty warstwą cynku więc dla pewności wykonałem cztery nacięcia po dwa z każdej strony na kształt przekątnych. Wszystkie cztery blaszki zostały nacięte w ten sam sposób.
Następnie wykonałem otwory aby wykonać połączenia.
Próbki porównawcze ( bez ochrony )Na próbki porównawcze wykorzystałem dwie blaszki przy czym aby zachować te same warunki testu przykręciłem do każdej kawałek przewodu miedzianego tego samego którego użyłem do podłączenia próbek podlegających ochronie.
Ponieważ miedź znajduje się wyżej w szeregu elektrochemicznym niż żelazo, w elektrolicie będzie tworzyć z nim ogniwo przy czym korodować będzie właśnie żelazo jako metal mniej szlachetny.
Tak więc wszystkie próbki maja to samo dodatkowe ogniwo Fe-Cu
Próbki chronione urządzeniem
Próbka IJako próbki podlegające ochronie użyłem dwie następne blaszki.
Jedną z nich przygotowałem dokładnie według instrukcji – połączyłem za pomocą śruby elektrodę bezpośrednio z blaszką. Aby zamknąć obwód, blaszkę, za pomocą miedzianego przewodu połączyłem z przewodem ujemnym urządzenia i ujemnym biegunem akumulatora zasilającego.
Próbka IIDruga natomiast blaszkę przygotowałem w odmienny sposób: elektrodę urządzenia przykleiłem za pomocą taśmy dwustronnej do chronionej blaszki bez jej galwanicznego połączenia
Reszta połączeń jak w próbce I : „masa” blaszki połączona miedzianym przewodem z ujemnym biegunem akumulatora.
Środowisko testuJako naczyń użyłem dwa słoiki o pojemności 1000 ml.
Elektrolitem jest wodny roztwór dobrzej nam znanej ( i drogowcom ) soli kuchennej czyli chlorku sodu NaCL
ZasilanieDo zasilania całości użyłem akumulatora żelowego o pojemności 7 Ah i napięciu oczywiście 12 V
W przypadku spadku napięcia poniżej 12 volt akumulator będzie doładowywany w trakcie testu – co dodatkowo może zasymulować warunki drogowe
– ładowanie akumulatora w trakcie jazdy samochodem.
ObserwacjeCo 24 godziny będę sprawdzał wygląd płytek.
Jeżeli w ciągu 7 dni nic nie zaobserwuję , zaostrzę warunki testu wkrapiając do obu roztworów dodatkowo 10 ml 30 procentowego roztworu kwasu siarkowego.
Poniżej zdjęcia całości.