Autor Wątek: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji  (Przeczytany 4634 razy)

DiFi

  • Gość
X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« dnia: Czerwiec 13, 2016, 00:21:53 am »
Witajcie,
Niedawno stałem się posiadaczem pięknego X-TYPE'a 2.5 Automat, 93 tys. km.
Poprzednia właścicielka (pierwszy właściciel od nowości - Pani rocznik 1936, Szwajcaria) rozwaliła skrzynię biegów.
Samochód odpalał ale brak jakiejkolwiek reakcji skrzyni.
Ogólnie samochód w prawie idealnym stanie (poza skrzynią). Wnętrze wskazujące na przebieg - praktycznie minimalne zużycie.
Lekko wytarty boczek fotela pasażera, reszta jak nowe. Podobnie pod maską i podwozie. Widać, że samochód był garażowany przez całe swoje życie i że rocznie robił wiele mniej niż 10 tys. km.

Samochód po przywiezieniu oddałem do warsztatu między innym specjalizującego się w naprawie automatów. Po wymontowaniu i rozebraniu skrzyni diagnoza postawiona, przepalone tarcze, przepalony olej z opiłkami uszkodzonego elementu (chyba któregoś kosza, nie miałem okazji, żeby dokładnie wypytywać mimo że oglądałem rozłożoną skrzynię). Zalecenie warsztatu: jako że z olejem cała skrzynia została "zabrudzona" do regeneracji konwerter, element sterujący (tam gdzie jest 9 elektrozaworów), oprócz tego wymiana uszkodzonego kosza tarcz ciernych, i oczywiście tzw zestaw OHK (over hauling kik, uszczelki itp). Pytałem również o łożyska ślizgowe - dostałem info, że nie trzeba. Zapomniałem zapytać o taśmę hamulca, ale zakładam, że albo wymienili albo była ok. Oczywiście chłodnica oleju była również do płukana.

Naprawa chwilę trwała, bo nie do końca wiedziałem czy zdecydować się na regenerację, czy kupić używaną skrzynie albo ten element sterujący (jego regeneracja teoretycznie mogła kosztować od 700 zł do 2000zł. Nawet byłem u jednego kolegi z forum w sprawie sterownika, ale przyznam, że byłem wtedy tak "zakręcony" (mało snu i dużo kawy), że jakoś wbiłem sobie do głowy dziwną cenę za element i ostatecznie się nie dogadaliśmy. Teraz już wiem, że wcześniej rozmawiałem z kilkoma osobami z różnych "ogłoszeń" i musiałem pomylić osoby ;). Skończyło się na tym, że po wspólnym wymontowaniu sterownika z jego skrzyni, musiałem wrócić do domu z pustymi rekoma. Przy okazji baardzo pozdrawiam użytkownika "choina" i jeszcze raz Sorry !!!   Dzięki za gościnę i zrozumienie ;) :-thank

Koniec końców, skończyło się na pełnej regeneracji skrzyni. Zapłaciłem tyle, że szkoda mówić (jak na mój budżet). Rozumiem, że pełna regeneracja tyle kosztuje (trochę poszperałem na necie, jeśli chodzi o części i regeneracje), dlatego zacisnąłem zęby i postanowiłem zainwestować w "iksa" ;), tym bardziej, że jego stan wskazywał na to, że warto. Oczywiście, po takiej regeneracji skrzyni spodziewałem się, że będzie pracować, jak nowa.

I właśnie - teraz po tym mam nadzieje nie "za długim" ;) wstępie przechodzę do mojego zasadniczego pytania. Od 2 dni jeżdżę samochodem i mam pewne wątpliwości co do pracy skrzyni. Chodzi mi o zmianę biegów. Jeździłem kilkoma samochodami (nowymi i nowoczesnymi oraz starymi też) z automatami klasycznymi "nie DSG itp". Z tego, co pamiętam, to zmiana biegów odbywała się idealnie płynnie, bez względu na styl jazdy (wolno lekko muskając gaz, czy też  "but d podłogi" ). W mojej skrzyni po regeneracji jest trochę inaczej.
Ale zanim udam się do warsztatu z uwagami, chciałbym zasięgnąć waszej opinii. Jest szansa, że się mylę i ta skrzynia powinna tak pracować, dlatego chcę poznać opinie kogoś innego, żeby nie wyjść na przewrażliwionego wariata.

Obecnie  zmiana biegów nie odbywa się idealnie płynnie. Najbardziej odczuwalne jest to przy bardzo delikatnej jeździe po mieście wożąc się "emerycko" - zmiana biegów okolicach minimalnie ponad 2 tyś obr. Zauważyłem również, że najbardziej to odczuwam przy zmianie z 2 na 3 bieg. W przypadku zmiany innych przełożeń jest to mniej odczuwalne. W przypadku zmiany z 4 na 5 prawie w ogóle. Przy bardziej dynamicznej jeździe jest to mniej odczuwalne, a przy ostrym "butowaniu" (zmiana w okolicach 6 tys. obr. ) jeszcze mniej, ale to może być tylko moje subiektywne odczucie. Tak na marginesie: mam info, że podczas regeneracji elementu sterującego wymieniono wszystkie  9 elektrozaworów (które miedzy innymi odpowiadają za płynna zmianę biegów).

Cały brak płynności polega na zmianie biegów z takim "lekkim odpuszczeniem". Używając analogi do ręcznej skrzyni - czuć po prostu moment wysprzęglenia. Oczywiście jest to delikatne i dość krótkie (nie jest to silne szarpnięcie albo "kopnięcie"), ale mimo to odczuwalne na tyle, że czuje to całym ciałem jak na chwilę przestaje ciągnąć.

Podczas "wstępnego odbierania" samochodu i powiedzmy przejażdżki testowej nie miałem możliwości (brak rejestracji), żeby wykonać pełną trasę w różnych warunkach i jechaliśmy tylko na krótkim odcinku dość dynamicznie (dlatego wtedy tego nie odczułem).  Jak przyjechałem z tablicami próbnymi, to była sobota (warsztat nie pracuje w ten dzień)  i szybko odebrałem samochód, żeby zdążyć na badanie techniczne.
Tak jak wspomniałem jeździłem już różnymi samochodami z automatami klasycznymi (od Porsche Cayenne i BMW E60 do Starego Forda Scorpio) i nie przypominam sobie takiej zmiany biegów.

Proszę o waszą opinie na ten temat (szczególnie użytkowników X-Type'ów z pięciobiegową skrzynią Jatco). :-help
Dodatkowo, jeśli jest ktoś z okolic Katowic z X-Type'm V6 w automacie, byłbym wdzięczny za możliwość porównania "empirycznie" - podjadę chętnie w wyznaczone miejsce w wymaganych godzinach ;)

Zaznaczam od razu, że nie mam zamiaru tu narzekać na naprawę lub warsztat który ją wykonywał. Chce się upewnić po prostu , że skrzynia powinna inaczej pracować.

P.S. Z góry przepraszam za ten "przydługawy elaborat", ale chciałem najpełniej opisać "mój przypadek". Mam też inne pytania dot. zauważonych problemów z samochodem, ale to nie w tym opisie, bo chyba byłoby to za dużo czytania, jak na jeden raz ;)

Offline Szwagier

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 791
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 13, 2016, 08:34:04 am »
Jeśli to JF506E to ma 3 elektrozawory A,B,C a zaworów razem z 10 ja bym tu szukał przyczyny w tej płycie sterującej razem jest połączona z tymi elektrozaworami, może źle Ci wyczyscili
:)

s-type 4.0 2000r

DiFi

  • Gość
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 13, 2016, 08:55:17 am »
Jeśli to JF506E to ma 3 elektrozawory A,B,C a zaworów razem z 10 ja bym tu szukał przyczyny w tej płycie sterującej razem jest połączona z tymi elektrozaworami, może źle Ci wyczyscili
Tak, to jest dokładnie ta skrzynia.
Ja też obstawiam zawory, tyle, że podobno wymienili wszystkie 9 zaworów na nowe !
Dostałem info, że sterownik był wysyłany do regeneracji gdzieś do Wrocławia oraz, że mają  tam, jako jedni z nielicznych, specjalistyczny sprzęt do testowania sterownika po regeneracji.

Offline Szwagier

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 791
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 14, 2016, 08:30:41 am »
A na czym te testowanie polega że są nieliczni??? A tarcze frekcyjne wymienili we wszystkich koszach czy tylko w tym uszkodzonym ?
:)

s-type 4.0 2000r

DiFi

  • Gość
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 14, 2016, 10:46:47 am »
Takie info dostałem od tych którzy mi robili skrzynie. Powiedzieli, że tam gdzie wysyłają maja Valve Body Tester (takie określenie znalazłem na necie, nie pamiętam jak to opisał człowiek z którym rozmawiałem), a podobno nie wszędzie, gdzie regenerują, mają takie urządzenie do testowania w warunkach możliwie najbardziej zbliżonych do eksploatacji.

Tarcze cierne wymienili wszystkie.

W sumie nie wiem, co robić, bo tragedii nie ma, ale skrzynia nie zmienia biegów idealnie, a uważam, że po pełnej regeneracji powinna.

Offline Szwagier

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 791
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 14, 2016, 11:12:16 am »
Kolego żeby sprawdzić elektrozawory w jakiej są kondycji wystarczy miernik zwykły sprawdzamy tym miernikiem opory w omach na każdej z tych trzech cewek kolejno a b i c a kondycja zaworów w płycie sterującej zależy od sprawnych sprężynek ten sam problem jest przy skrzyni 5r55n też Forda
:)

s-type 4.0 2000r

DiFi

  • Gość
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 14, 2016, 11:58:22 am »
Mam na myśli testowanie całego sterownika po regeneracji, pod ciśnieniem.
Coś takiego jak poniżej:


http://www.superflow.com/images/slides/Transmission-Testing.jpg

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.457
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 14, 2016, 12:34:03 pm »
Miernikiem zawory to se można sprawdzić tylko pod względem czy żyją w ogóle. Pełne sprawdzenie ich przepustowości i działania to tylko jw. kolega wstawił fotę. I fakt faktem mało firm regenerujących automaty ma taką maszynę.
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8

Offline Szwagier

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 791
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 14, 2016, 12:43:51 pm »
Driv to ten Pan co robi?
https://m.youtube.com/watch?v=3trapVvjJMM
Nie potrzeba drogich urządzeń
Difi zareklamuj dali Ci gwarancję?
:)

s-type 4.0 2000r

DiFi

  • Gość
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 19, 2016, 22:59:12 pm »
Byłem w serwisie i kazali jeździć ....
Rzeczywiście skrzynia pracuje coraz lepiej, ale też domyślam się, że tak idealnie, jakbym oczekiwał nie będzie.
Przynajmniej wytłumaczył mi jeden z mechaników, na czym polegała regeneracja układu sterowania i dlaczego ta zmiana może  - w przypadku jazdy emeryckiej na niższych obrotach - być mniej płynna niż normalnie.
Normalnie jeżdżąc jest już o wiele lepiej  ... -tyle, że wtedy płaczę na stacji benzynowej ... hahaha

Poza tym, ta skrzynia to Jatco, a nie ZF do którego ja przywykłem jeżdżąc innymi automatami ;)
Jeździłem też ostatnio innym X-typem i też nie jest tak idealnie jak sobie wyobrażałem, że będzie ...

Offline bartnik

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 237
  • XF-S 2010
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 20, 2016, 03:32:00 am »
dlatego tylko manual u mnie  wchodzi w  gre.  Tylko cholera nie  bardzo xf  mozna znalezc  bez  automata a  wlasnie  zaczynam sobie  ostrzyc  zęby na 3.0d albo 4,2 V8

Offline Driv3rrrr

  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 3.457
Odp: X-TYPE 2.5 - automatyczna skrzynia biegów po regeneracji
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 20, 2016, 07:17:32 am »
XF ma skrzynie ZF więc nie ma obaw. Jak ktoś olej zmienial to ona robi 400 tys z palcem w tyłku. Zreszta XF nir bylo w manualu więc problem rozwiązany
AutoPro & Shop - tel. 796 260 092
Jest - Range Rover Sport 3.6 TDV8