Paliwa premium posiadaja tyle samo etrów co zwykly diesel na tej stacji :-)
A właśnie z tym różnie.
Bo % biokomponentów ma być średnią we wszystkich paliwach. Sprawdź uważnie. Np. na BP i Statoil i Shell
Paliwa premium, dobre sobie
Aro ma rację. Akurat interesuję się tą tematyką i swego czasu jeździłem po stacjach benzynowych i prosiłem o świadectwa jakości paliw. W mojej okolicy BP i Shell mają najgorszą jakość paliwa, a niejednokrotnie te paliwa premium mają gorsze parametry niż zwykły ON. Wszystko zależy nie od marki stacji, ale od danej stacji, a także od danej dostawy. Warto więc co jakiś czas sprawdzać i nie sugerować się logo marki.
Jeśli zaś chodzi o biokomponenty, to w okresie letnim na znanych stacjach nie znajdziesz ropy bez dodatków estrów. Wszystkie znane stacje zaopatrują się albo w Orlenie, albo w Lotosie (to są dwie rozlewnie w PL). Pozostają jedynie jakieś prywatne stacje, które paliwo biorą z Niemiec bez BIO. Czy Shell, czy BP, Statoil, Lotos, Orlen - wszystkie mają estry, także paliwa premium. W polskim prawie maksymalna dopuszczalna zawartość BIO to 7% i tyle właśnie polskie paliwa mają...
Jedynie w okresie zimowym Lotos rokrocznie wprowadza do oferty arktyczny olej napędowy (IZ-40), który jest bez dodatków BIO (widać to także po kolorze, jest przezroczyste a nie żółte). Nie zamarza nawet przy -30. Paliwa z Lotosu na pewno biorą Statoil, Lotos (wiadomo) i Moya. Też te paliwa arktyczne różnej jakości bywają, no ale są bez BIO, co dla mnie jest priorytetem. Resztę parametrów można podbić dodatkiem do paliwa. Od siebie polecam dodatki Archoil. Drogie, ale chyba obecnie nie ma nic lepszego na rynku. Paliwa w Polsce są kiepskie, a przy silnikach TDCI lepiej dmuchać na zimne.
Jak kogoś temat zainteresuje, to polecam pojeździć po okolicznych stacjach paliw i poprosić o świadectwo jakości paliw do diesla (muszą mieć osobne do zwykłego ON i premium, a jak nie mają, to znaczy, że leją to samo). Każda stacja ma prawny obowiązek okazania do wglądu takiego świadectwa. Nie można tego xerować, ale można obejrzeć i sprawdzić parametry. Skopiuję teraz jakie parametry są ważne przy ON (opieram się na kimś mądrzejszym ode mnie w tematyce paliw).
1.
Zawartość siarki - według normy maksymalnie może być 10mg/kg. Lepiej jednak, żeby nie przekraczała 5-6mg/kg. Siarka jest silnie korozyjna i działa negatywnie zarówno na układ paliwowy, jak i na sam silnik (instrukcje obsługi niektórych pojazdów podają, że przy stosowaniu paliwa z zawartością siarki powyżej 5mg trzeba zmieniać olej 2 razy częściej niż zaleca instrukcja, a gdy zawartość siarki przekracza 10mg nawet 4 razy częściej. Powyżej 13mg nie zaleca sie w ogóle lać.
2.
Temperatura zablokowania zimnego filtra - wiadomo, im niższa, tym na większe mrozy paliwo jest odporne.
3.
Liczba cetanowa (nie mylić z indeksem cetanowym!) - określa zdolność paliwa do samozapłonu. Im więcej tym lepiej. Minimum powinno być 51. 52-53 już jest OK. Powyżej 54 bardzo dobrze.
4.
Smarność skorygowana - tutaj jest inaczej i im mniejsza wartość tym lepiej. Max wg normy to 460, ale jak sie dobrze trafi, to da radę kupić paliwo o tym współczynniku nawet około 150. Dlaczego to taki ważny parametr? Otóż mówi on o tym jak mocno paliwo jest tłuste/suche. Im wartość mniejsza, tym paliwo jest tłuściejsze, lepiej smaruje pompę i wtryskiwacze. Niektórzy dolewają oleju do dwusuwów właśnie po to, żeby nieco poprawić ten parametr. Tymczasem wcale nie trzeba tego robić, wystarczy poszukać dobrego paliwa.
5.
Zawartość estrów kwasów tłuszczowych - max wg normy to 7%. To chyba każdy wie, jak szkodliwe są bio dodatki...
Dla przykładu podam, że ostatnio tankowałem na stacji Moya. Sprawdziłem przedtem świadectwa jakości paliw. Lepszy okazał się zwykły ON niż ON premium. Liczba cetanowa 51,9, premium 51,4. Smarność beznadziejna w obu przypadkach 460, czyli max. Temp. zablokowania zimnego filtra -30, premium -25. Siarka 4,5, premium 5,7. W obu przypadkach bez BIO (<0,05). Parametry jak widać takie sobie, ale jak już pisałem, dla mnie najważniejsze, że bez estrów, bo i tak dolewam dodatek. Szkoda, że to paliwo arktyczne jest dostępne tylko w okresie zimowym. Jakby ktoś znalazł w okresie letnim bez BIO, to proszę o info
A tutaj przykładowe świadectwa jakości paliw:
Bez BIO -
http://images64.fotosik.pl/477/95f09dd91c055e6e.jpgZ BIO -
http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_cIfIsNJROBRVAlFziugppxLZHsLDFfup.jpgTemat jest ciekawy, więc można by wydzielić wątek, ale to już kwestia dla moderatorów.