Jak nie wiesz co to za ciecz, weź rękawiczkę lateksową i dotknij tej mokrej plamy. Powąchaj (olej silnikowy u Ciebie nawet po 100km będzie już miał zapach oleju napędowego; olej przekładniowy ma charakterystyczny zapach jakby spalonego oleju i kolor brunatno-czerwony klarowny; płyn do wspomagania w X-Type powinien być różowawy /ATFIII/, nie wiem skąd panowie barwę ATF III wymyślili jako czerwoną, ATFII jest czerwony). Zapach oleju od wspomagania sprawdź odkręcając korek od zbiorniczka (na miarce jest troche oleju zawsze i śmierdzi nim).
To, że miałaś robioną regenerację pompy nic nie znaczy. Znam przypadki, że membrana w pompie się rozrywała nagle po pół roku, ale wtedy czuć że coś jest nie halo ze wspomaganiem, płyn się gotuje i śmierdzi.
Najczęściej skąd cieknie olej silnikowy w X'ach:
- spod dekla (poluzowują sie śruby pokrywy i sparciała uszczelka)
- spod uszczelniacza vacumpompy
- spod uszczelniacza koła pasowego napędu pompy wspomagania
- spod uszczelniacza czołowego wału
- spod uszczelniacza tylnego wału
- spływu smarowania turbiny
- spod odmy
- spod miski olejowej
- spod pompy wysokiego ciśnienia (od strony pompy - nie od strony rozrządu)
- spod chłodniczki oleju
Co nie będącego olejem silnikowym lubi ciec i skad w 2.0/2.2D?
Płyn chłodniczy:(słodki różowawy / pomarańczowy /czerwony - G12/G12+)
- z króćców obudowy termostatu
- z króćców pompy wody
- "chłodnicy spalin"
Płyn ukł. hamulcowego:
- wysprzęglnik (strzelają membrany i cieknie brudny "suchy" płyn z łączenia skrzyni i silnika)
- zbiorniczek
Płyn ukł. wspomagania ukł. kierowniczego:
- korek zbiorniczka wyrównawczego
- z pompy (spod króćca, obraca się; z łączenia korpusu pompy)
Olej ze skrzyni biegów:
- uszczelniaczami półosi (ważne, nie kupujemy żadnych zamienników z Elringa czy Corteco, tylko OE Ford ~60zł, ponieważ Elring ani inne firmy nie mają idealnego gabarytowo zamiannika - zablokowana referencja)
Teraz o właściwościach cieczy słów kilka:
Płyn hamulcowy (DOT4 lub SuperDOT4) jest higroskopijny (wchłania wodę) a ponadto rozpuszcza osady i jest żrący (unikać polewnia karoserii, można ewentualnie do luzowania zapieczonych śrub niewielką ilość dać). Stąd płyn hamulcowy jeśli cieknie po jakiejś brudnej powierzchni będzie miał zawsze ciemny kolor i nie będzie klarowny.
Płyn chłodniczy G12/G12+ (czyli czerwony/różowy/pomarańczowy) jeśli się sączy tylko i spływa po powierzchni która jest zaolejona i brudna od oleju silnikowego z kurzem będzie sprawiał wrażenie, że to olej silnikowy świeży, rozpuści osad z kurzu i odparuje (zczególnie szybko w 2.0D, bo ten silnik się bardzo mocno grzeje wbrew pozorom).