Autor Wątek: Całkowity roczny koszt utrzymania?  (Przeczytany 25401 razy)

Grigorij

  • Gość
Całkowity roczny koszt utrzymania?
« dnia: Marzec 08, 2009, 18:35:40 pm »
Jaki jest całkowity roczny koszt utrzymania Jaguara XJ III serii z silnikiem 4.2?

Wiem że jest to pytanie z serii? Ile czasu zajmuje chudnięcie? lub Jak długo należy sie opalać?

Ale sprecyzuje zmienne ;D

1) Przebieg roczny do 5tys km
2) Koszt ubezpieczenia znam
3) Jestem mechanikiem(z pasji), jest w stanie naprawdzić wiekszość rzeczy w aucie.
4) Mam znajomych lakierników, blacharzy, elektryków, sam także posiadam pewną wiedze z wymienionych zawodów.
5) Potafię odnawiać skórę, drewno itd

Moje pytanie dotyczy kosztów bieżącej eksploatacji bez poważnych awarii czyli tylko:

a) oleje,
b) filtry,
c) elementy układu zapłonowego
d) elementy zawieszenia
e) elementy wydechu (tylko zakup, zamontuje sam)
f)  elementy układu hamulcowego

Czy ktoś ma ubezpieczenie AC na XJ'ta III serii? Lub ma żółte tablice?

Nemys

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 08, 2009, 19:34:18 pm »
Tego nie da się tak łatwo policzyć. Ogólnie jest to auto, które lubi jak się nim ktoś opiekuje. Skoro znasz się na mechanice i traktujesz zabawę w garażu jako hobby to już masz duży plus przy tym aucie.

Oleje :
Silnik 8 litrów. 20W50 albo 15W50.
Skrzynia też coś koło tego
Układ chłodzenia 18 litrów


Filtr oleju jakieś 25 zł
W skrzyni masz siateczkowy, czyści się go
Filtr paliwa nie pamiętam. Wymieniasz raz na jakiś czas

Układ zapłonowy
Świece + kable + aparat i kopułka. Jakieś 300 zeta pewnie wyjdzie. Raz na kilka lat

Zawieszenie :
Gumy w sumie nie za drogie. Boleć będzie wymiana tylnych amortyzatorów - 4 sztuki

Wydech : Tylne tłumiki chyba się nie wymienia. Trwałe są :)
Przednie tłumiki wywalasz i wstawiasz rurki. Zrobiłem tak i mam nareszcie spokój z wydechem, z zawadzaniem nim itp. Koszt rurek i kolanek. Ewentualnie rury nad tylnym zawieszeniem. Cena jakieś 300 zł za komplet

Heble : Robisz raz i zapominasz na wiele lat. Koszt bez szaleństw 600 zeta tył + tłoczki
Przód pewnie podobnie.

Ta część wypowiedzi została usunięta z powodu niezgodności z pkt. 8 regulaminu Moderator 
« Ostatnia zmiana: Marzec 08, 2009, 20:56:10 pm wysłana przez artleks »

Grigorij

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 08, 2009, 23:46:05 pm »
 :-super

Dzięki za wypowiedź, powiem tak spodziewałem się SPORO wyższych cen, w BMW koszt wymiany układu zapłonowego (palec, kopułka, kable wszystko BEHR) to 700zł.

Także ucieszyła mnie twoja wypowiedź, bo wiem że sobie poradzę ;D

Samochody dopieszczać i opiekować się nimi uwielbiam, szczerze to mam nawet lekkiego świra, ponieważ NAWET dupowozy mają u mnie imię :-wstyd

Co do amorków to widziałem cenę 1300zł za komplet bilsteinów, tak?
Jeśli tak to tez do przełknięcia, zważywszy na trwałość tej marki, w BMW wymieniałem 24 letnie bilsteiny B4, tylko z racji wieku, na przeglądzie miały po 60% :)

Kolejne pytania:
Czy skrzynia automatyczna jest kapryśna? czy lubi się posypać bez powodu? nawet dbana?
Do jakiej jakości jej bliżej do niezniszczalnych prawie bezobsługowych skrzyń z MB W123/124 czy raczej to sypiących się co 100tys km Tiptroniców z BMW E38? ::)

Wiem już że jest to trzybiegówka z nadbiegiem, czy w każdym XJ III serii?
Czy tez były różne modele?

Nemys

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 09, 2009, 00:22:09 am »
Skrzynia w sumie jakaś rewelacja nie jest. W w124 chodzi dużo ładniej.  Ale jak na razie moja działa, więc nie mogę na nią płakać.
Wiem , że trzeba w niej zmieniać olej obowiązkowo co 40 tyś. W USA mieli wymiany co 100 tyś i było to dla nich dużo za duży przebieg między wymianami.
Czy może się posypać bez powodu nie wiem. Automat raczej psuje się z jakiegoś powodu, olej, niewłaściwe traktowanie itp. W XJ masz prostą skrzynię ze sterowaniem hydraulicznym, żadnej elektroniki.
Co do nadbiegu to nigdy tego nie rozumiałem co to dokładnie jest. Z tego co widzę w moim są tylko 3 biegi. XJ6 w S3 miały skrzynie BW66. W XJ12 była inna skrzynia.

Grigorij

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 09, 2009, 00:52:47 am »
Musze się przejechać jakimś XJ'tem z idealną skrzynia aby mieć punkt odniesienia, na razie jeździłem pięcioma egzemplarzami i wszystkie bardziej lub mniej, ale szarpały.
Może za dużo od nich wymagam?

Stara sterowana na linkę skrzynia automatyczna ZF 4HP22 która siedzi w moim poprzednim E23 nie szarpała wogóle, co mniej wprawni kierowcy nie potrafili policzyć ilości przełożen, ani nie wiedzieli na którym aktualnie jadą biegu ;D

Olej będe zmieniał co 20tys, świeżutki nigdy nie szkodzi ;D

Jaki jest koszt części do ewentualnego remontu skrzynii?
Standarodowo około 2-3tysięcy, czy są jakieś cuda wewnątrz?

W jakim innym aucie/marce była używana ta skrzynia?

golden jag

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 09, 2009, 01:00:09 am »

W jakim innym aucie/marce była używana ta skrzynia?


Lincoln Conti
Chevy Opala
BMW E23,24,28,30
Volvo 740, 760
Range-Rover
Land-Rover chyba Disco(very)
Peugeot 505, 604
Porsche 911 i 933
Maerati 2,5 i 2,8



Grigorij

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 09, 2009, 01:24:04 am »

W jakim innym aucie/marce była używana ta skrzynia?


BMW E23,24,28,30


Jeśli była to ZF 3HP22 to cudownie, mam taką skrzynie na półce w garażu, także skrzynia już "oswojona" ;D

Co możecie powiedzieć o silniku 4.2?
Jakie ma oznaczenie kodowe w modelu XJ III serii
Czy ma jakies wady konstrukcyjne? Czy zawory reguluje się ręcznie?
Jaki jest koszt remontu? Jaka jest żywotnośc?

qbaty

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 09, 2009, 08:13:55 am »
Jeśli była to ZF 3HP22 to cudownie, mam taką skrzynie na półce w garażu, także skrzynia już "oswojona" ;D
Muszę Cie zmartwić, ale w serii III nie ma skrzyń ZF.
XJ6 (4,2) to skrzynia Borg Warner 65/66 - chyba dość egzotyczna, XJ12 (5,3) to GM400 - podobno niezniszczalna ;)

Co możecie powiedzieć o silniku 4.2?
Pomimo, że posiadam samochód z tym silnikiem od roku to dużo Ci nie pomogę, bo nie jestem mechanikiem ;) . Ale z tego co wiem to silnik 4,2 ma oznaczenie XK. Jest znacznie prostszy w obsłudze od V12, ze względu na większą ilość miejsca pod maską (legendą jest już owiana wymian świec w V12, do której trzeba zdemontować część układu klimatyzacji i dorobić sobie klucz o specyficznym kształcie).  Luzy zaworowe w silniku 4,2 reguluje sie podobno podkładkami.

Grigorij

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 09, 2009, 10:10:13 am »
Hmmm, skrzynii Borg Warner 65/66 czy też GM400 nie było w żadnym BMW :'(

Z drugiej strony jakoś strasznie mnie to nie zmartwiło, bo co może być skomplikowanego w trzybiegowym automacie ;D

Czyli luzy reguluje się szczelinomierze jak w każdym prawie starym silniku, a gdzie znajde dane o luzach?

Z tego co zauważyłem podczas ogladania, silnik ma osobny wałek dla zaworów ssących i dla wydechowych, są one zamkniete pod osobnymi pokrywami klawiatury, tak?

qbaty

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 09, 2009, 10:40:17 am »
Takie szczegóły to może ktoś bardziej techniczny ;)
Polecam zakup JAGUAR WORKSHOP MANUAL XJ6 - JHM1141. Tam na pewno znajdziesz mnóstwo interesujących infomacji - w parts catalog znajdziesz wszstkie części rozbite na najmniejsze elementy wraz z numerami części zamiennych, a w service catalog procedury naprawcze. W sumie kilkaset stron. Koszt około 100 zł. Do dostania w polskich sklepach internetowych. Wpisz w google JHM1141 i na pewno znajdziesz miejsce gdzie możesz to zamówić (regulamin forum zabrania umieszczania linków do stron komercyjnych...).

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 09, 2009, 13:33:13 pm »

W jakim innym aucie/marce była używana ta skrzynia?


Lincoln Conti
Chevy Opala
BMW E23,24,28,30
Volvo 740, 760
Range-Rover
Land-Rover chyba Disco(very)
Peugeot 505, 604
Porsche 911 i 933
Maerati 2,5 i 2,8

to chyba dot. 4HP22 ktora byla zamontowany takze w xj40 oraz xjs 3,6. III ser. tak samo jak xj-s
maja szkrzni borg-warner albo GM400 tak jak pisze qbaty.

Nemys

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 09, 2009, 14:35:14 pm »
Co do skrzyni to jak wcześniej pisałem. BW66. Jest to właśnie Borg Warner 66. Takie były w XJ S3 z silnikami 4,2. I nie był tam montowany żadny inny automat. V12 miał skrzynie TH400.
Co do samej skrzyni to nie rozbierałem jeszcze. Nie miałem takiej potrzeby.
Ta skrzynia może delikatnie szarpać, zaciągać przy zmianie biegu. Ogólnie skrzyni nie oceniam jakoś wysoko w tym aucie.
Silnik to XK 4,2 litra. Ostatni wypust tych silników. Montowane były jeszcze w E-Type. Silnik nie jest mocno sprężony, sprężanie 8,7 . Mój po przebiegu 190 tyś ma ciśnienie w górnych granicach dla tych silników.
Regulacja zaworów prosta. Podkładki dystansowe. Mierzysz szczelinomierzem, zdejmujesz wałki rozrządu. Zmieniasz podkładki, montujesz całość, sprawdzasz.
Ogólnie silnik jest ok. Nie jest to oczywiście jakaś super nowoczesna konstrukcja. Ale jest ok i da się lubić. Jak się leje z silnika to w sumie trzeba oglądać wyjście na chłodnice oleju. Uszczelka pod pokrywą zaworów + półkola od strony kabiny.

Co ważne jak oglądasz takie auto. Rdza je uwielbia, blacha słaba. Więc jak masz auto świeżo malowane to z ogromną rezerwą. Po polsku lakier kładzie się na rdzę, dalej już wiesz co będzie.

golden jag

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 09, 2009, 16:26:20 pm »
to chyba dot. 4HP22 ktora byla zamontowany takze w xj40 oraz xjs 3,6. III ser. tak samo jak xj-s
maja szkrzni borg-warner albo GM400 tak jak pisze qbaty.

tak, to dotyczy 4HP22 nie doczytalem przepraszam. w XJ6 ser III jest Borg-Warner 65/66 która
chyba nie znalazła miejsca w innych aut. nienajlepsza konstrukcja, konieczna zmiana oleju co
30 tys mil. GM400 w v12 to już inna bajka.

big wroblewsky

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 11, 2009, 22:00:43 pm »
a ja myślalem ze kota kupuje sie zeby wnerwic sąsiada ;D

daniel

  • Gość
Odp: Całkowity roczny koszt utrzymania?
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 12, 2009, 11:13:08 am »
Mój sąsiad to raczej z politowaniem patrzy jak sobie w miarę często grzebię przy kocie, a to pod maską, a to pod autem...  ;D A nowe to się panie tak nie psują.