Witam,
Nie wiem o co chodzi o negatywne opinie na temat tego diesla; Jeździłem w życiu wieloma autami dość dużo i intensywnie i podchodzę z dystansem do opinii obiegowych ludzi którzy wiedzą coś najlepiej (bez urazy oczywiście) bez własnych doświadczeń tylko bazując na opiniach gdzieś zasłyszanych. Dla przykładu przejechałem służbowo 280tys peugeotem 307 w dieslu, autem mającym dość złą opinię i przez ten czas zero problemów z silnikiem skrzynią, zawieszenie (poza dwukrotną wymianą drążków kierowniczych i jednego łożyska) całe oryginalne;
Ale wracając do tematu X-typa w dieslu, mam takowego od 2 lat przeszło; jak zawsze na początku kilka drobnych elementów wymieniłem i do tego czasu mam spokój (ok 25tys km bo nie mam czasu nim jeździć), oleju miedzy wymianami nie dolewam; żadnych niepokojących sygnałów, auto nie ma super osiągów ale do normalnej jazdy wystarcza.
Słyszałem sporo sygnałów odnośnie zacierającej się pompy paliwa w wyniku awarii której dochodzi do uszkodzenia wtrysków, ja nic takiego nie zauważyłem żeby coś się działo złego, może to też wina paliwa które tankuje (zawsze premium na bp lub statoil) no i regularnej wymianie filtrów; Turbina u mnie jest cicha i sucha, wtryski też chyba w porządku ale zastanawia się czy może warto byłoby podjechać do serwisu od diesli i wszystko dokładnie sprawdzić na przyrządach; częsta powtarzającą się usterką jest awaria termostatu (sa dwa) i auto jest niedogrzane no i pękające rury od intercoolera to są powtarzające się usterki; o jakości i trwałości silnika świadczy również to że są tanio sprzedawane jako używane w necie (jak jest tanie słaby jest popyt czyli rzadko się psują)
Spalanie u mnie od ok 5,6 do 7 l/100km średnio
Wydaje mi się ze z X-typem jest jak ze wszystkimi samochodami: jak dbasz tak masz - proste. Mi X-type się podobał, ciesze się że go kupiłem jednak niebawem przyjdzie czas na nowa kocią miłość czyli XF...
Jeśli chodzi o rady przy zakupie to powiem żebyś szczególnie uważał na auta sprowadzone, niestety znakomita większość jest w kiepskim stanie porozbijana, liczniki najczęściej skręcone ale niestety ciężko kupić jakieś znośne auto; ja swoje kupiłem krajowe z książką serwisową i na wszędzie fabryczny lakier - szukać jest więc warto; Ewentualnie można zainwestować w wizytę w ASO w celu sprawdzenia auta niestety to droga opcja (w Wawie krzyczą chyba 800PLN za to)
W razie pytań chętnie podzielę się wiedzą i doświadczeniami