Autor Wątek: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.  (Przeczytany 11307 razy)

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
[X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« dnia: Październik 18, 2012, 18:18:48 pm »
Witam.
Ponieważ nie ma w całości tematu poświęconego X300 i wymianie oleju w skrzyni i moście, chciałbym pozbierąć waszą wiedzę i doświdczenia w tym temacie.
Zresztą sam jestem przed wymianą i mi też się to przyda.

Skrzynie automatyczna w 4.0 l. mamy ZF 4 HP 24
olej do niej to Esso/mobil ATF LT 71141.
Ilość jaka jest potrzebna do wymiany to według różnych źródeł to około 5 litrów.
(czy nie za mało?)
Wymiana razem z filtrem oleju i kompletem uszczelek.

Tylne mosty występują dwa rodzaje ze szperą i bez, ale mimo to oleje jakie są zalecane do uzupełnienia są takie same. Producent nie przewiduje wymiany. Choć wydaje mi się że do mostu ze szperą powinien być inny olej niż do zwykłej. Pewnie jakiś LS. By rozpoznać most ze szperą można szukać oznaczenia na tylnym moście (ale nie wiem gdzie) albo na podnośniku, na N, zakręcić kołem. Ze szpera krecą sie oba w tą samą strone, bez w przeciwną.
np.
castrol epx 90, 75 w 90, lub 75 w 140.
Pojemność około 2,1 l.
Dopiszcie swoje uwagi w tym temacie jeśli już przerabialiście wymiane.
Z wrażenia napisałem temat nie w tym dziale ;), proszę by moderator przeniósł do własciwego.
« Ostatnia zmiana: Październik 18, 2012, 18:23:50 pm wysłana przez KrzysiekEg »
xj6 4,0 Sovereign 1996

seba_xj

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 18, 2012, 18:30:35 pm »
Do 4HP24 4 litrów Dexron III, żadnego LT!

maras

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 18, 2012, 19:14:30 pm »
A jaki alej do skrzyni i mostu do x 300 3.2 ? skrzynia 4hp24 i le litrów?

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 18, 2012, 19:17:48 pm »
Do 4HP24 4 litrów Dexron III, żadnego LT!

Mam prośbe, by nie zaśmiecać tematu, darujmy sobie opinie w stylu, ten olej i żaden inny. Proszę o merytoryczne wypowiedzi wraz z uzasadnieniem.

A jaki alej do skrzyni i mostu do x 300 3.2 ? skrzynia 4hp24 i le litrów?
Jeśli jest ta sama skrzynia no to tyle samo.

Dodam że zestaw filtra i uszczelek do skrzyni ZF 4HP24 to JLM 2128.
« Ostatnia zmiana: Październik 19, 2012, 03:37:42 am wysłana przez Choina »
xj6 4,0 Sovereign 1996

seba_xj

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 18, 2012, 19:43:46 pm »
4HP24 wymaga ATF klasy 11A/11B - olej na bazie mineralnej spełniający wymagania DEXRON, ATF LT 71141 jest półsyntetycznym olejem Polecam: http://www.prnd.pl/porady/oleje.htm

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 18, 2012, 21:56:49 pm »
Do skrzyniach 4HP wystarczy Dexron III, ktory jest tanszy. Jak pisal seba_xj, Lifeguard jest olejem polsyntetycznym,
wiec z mieszaniem jednego i drugiego trzeba byc ostroszny.

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.283
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 19, 2012, 03:37:22 am »
Jest XE MY20, XJ6 1995
By³ X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 19, 2012, 11:43:41 am »
wiec z mieszaniem jednego i drugiego trzeba byc ostroszny.
A co jeśli wymienia się olej, czy po zdjęciu misy zostaje nam gdzieś jakaś ilość starego oleju?
Czy spuszczamy całość i wtedy dowolnie możemy wybierać olej?
Który olej klasy dexron II albo III ma bursztynowy kolor, bo taki jest u mnie?
Według tej tableli o ile ją dobrze odczytuje to klasa 11a to są mineralne jak DexronII a klasa 11b to półsyntetyczne jak DexronIII.
« Ostatnia zmiana: Październik 19, 2012, 11:48:47 am wysłana przez KrzysiekEg »
xj6 4,0 Sovereign 1996

moryc25

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 19, 2012, 13:57:06 pm »
Dexron II i III są czerwone i na bazie mineralnej. Można stosować małe dolewki Dexrona 3 do 2 (jak w.w. do 10%) ale nie powinno się. Nie da się w całości wymienić oleju, zawsze zostanie jakiś litr.

ATF DEXRON II
Lepkość kinematyczna w 100 °C, mm2/s 8,6
Lepkość kinematyczna w temperaturze 40 ° C, mm2/s 48,0
Wskaźnik lepkości 165
Temperatura płynięcia, w °C -42
Temperatura zapłonu (COC), w °C 198
Barwa czerwona

ATF DEXRON III
Lepkość kinematyczna w 100 °C, mm2/s 7,96
Lepkość kinematyczna w temperaturze 40 ° C, mm2/s 35,90
Wskaźnik lepkości 204
Temperatura płynięcia, w °C -40
Temperatura zapłonu (COC), w °C 180
Barwa czerwona
« Ostatnia zmiana: Październik 19, 2012, 14:05:24 pm wysłana przez moryc25 »

romek

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 19, 2012, 15:02:45 pm »
Wymiana płynu ATF polega na wymianie tylko tego, co znajduje się w misce. Przy wykręceniu miski masz dostęp do filtra - którego nie musisz wymieniać (to filtr siatkowy-metalowy którego się myje), oraz do tzw kasety która służy do przełączania biegów. Jeżeli skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów, to masz jak w banku zapchane kanaliki w kasecie które trzeba udrożnić przez oczyszczenie. Powodem zapychania jest metaliczny szlam który powstaje z zużytych okładzin "wandlera" (sprzęgła) - przy okazji jest możliwość oczyszczenia miski ze szlamu. Jeżeli chcesz tylko wymienić płyn bez wykręcania miski, to wystarczy spuścić całą zawartość miski przez korek spustowy i zalać ta samą ilością przez korek przelewowy- tak aby pompa miała co zassać. Po czym rozgrzej silnik do około 80°C i w pozycji N dolej tyle płynu, aż zacznie wypływać z przelewu. To jest najmniej inwazyjna metoda na wymianę ATFu w starszych ZF'ach.

maras

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 19, 2012, 15:35:28 pm »
przepraszam koledzy u mnie jest skrzynia 4hp22. dextron III mi też podejdzie? i ile litrów?

Offline Choina

  • Moderator Globalny
  • Forumowicz Daimler
  • ***
  • Wiadomości: 2.283
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 19, 2012, 15:54:09 pm »
Maras przecież masz wszystko napisane na mojej fotce.
Jest XE MY20, XJ6 1995
By³ X350 Sovereign 4.2 Long 2005,  X350 SuperV8 2003, X-Type 3.0 2004 i 2007, X300 Sovereign 4.0 1997, X308 Sovereign 1998, X300 Tuning Arden 4.0 Manual 1996

seba_xj

  • Gość
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 19, 2012, 16:22:56 pm »
Dexron III jest kompatybilny w dół z zastosowaniami Dexron II.

Offline KrzysiekEg

  • Forumowicz Executive
  • ***
  • Wiadomości: 410
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 19, 2012, 16:30:05 pm »
Wymiana płynu ATF polega na wymianie tylko tego, co znajduje się w misce. Przy wykręceniu miski masz dostęp do filtra - którego nie musisz wymieniać (to filtr siatkowy-metalowy którego się myje), oraz do tzw kasety która służy do przełączania biegów. Jeżeli skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów, to masz jak w banku zapchane kanaliki w kasecie które trzeba udrożnić przez oczyszczenie. Powodem zapychania jest metaliczny szlam który powstaje z zużytych okładzin "wandlera" (sprzęgła) - przy okazji jest możliwość oczyszczenia miski ze szlamu. .
A gdzie jest ów przelew?
Jak się czyści ową kasete? Jest jakaś procedura? Chyba że szczotka druciana ;) . ;D

A co proponujecie do tylniego mostu, bo jak wiadomo zalecany shell już nie istnieje?
« Ostatnia zmiana: Październik 19, 2012, 17:15:27 pm wysłana przez Choina »
xj6 4,0 Sovereign 1996

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: [X300] 4.0 1996 wymiana oleju w skrzyni 4HP24 i tylnym moście.
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 19, 2012, 17:09:17 pm »
Wymiana płynu ATF polega na wymianie tylko tego, co znajduje się w misce. Przy wykręceniu miski masz dostęp do filtra - którego nie musisz wymieniać (to filtr siatkowy-metalowy którego się myje), oraz do tzw kasety która służy do przełączania biegów. Jeżeli skrzynia zaczyna szarpać przy zmianie biegów, to masz jak w banku zapchane kanaliki w kasecie które trzeba udrożnić przez oczyszczenie. Powodem zapychania jest metaliczny szlam który powstaje z zużytych okładzin "wandlera" (sprzęgła) - przy okazji jest możliwość oczyszczenia miski ze szlamu. .
A gdzie jest ów przelew?
Jak się czyści ową kasete? Jest jakaś procedura? Chyba że szczotka druciana ;) . ;D

przelew to miejsce w ktorym dolejesz swiezego oleju. kasety nie radze "oczyscic" w warunkach domowych, po
to sa zaklady ktory sie w owy czynosci specjalizuja. KrzysiekEg, niemily jest ze ktos sie stara tlumaczyc procedur
a ty sie z tego smiejesz zamiast podziekowac. punkt karny dla ciebie. 3 punkty = ban.