Marketing.
Zobacz, w Polsce np. KIA zaleca oleje LOTOS, a w Niemczech Castrol. Wszystko zależy od kontraktów producentów aut, producentów olejów i importerów/dystrybutorów pojazdów. Zobacz, że w salonach Forda masz oleje Castrola (butelki Castrola EDGE z logo Forda), oleje BP = Castrol, ale żeby było ciekawiej w Fordowski olej przekładniowy 75W90 mineralny, to COMMA (MT1L).
Ja leję castrola, bo... zawsze jest na półce w mojej hurtowni i jeszcze nie miałem z nim wpadki, a jest relatywnie tani. Do wolnossących zarzynaczek lejemy Castrola 10W60 i jest dobrze.
Dobre oleje zasadniczo robi Mobil, Liquy-Molly, Petro-Canada, Shell (ale tylko przekładniowe SPIRAX, helixa nie lubię jakoś), Motul, Comma, Castrol, Texaco, Gulf. Dobre oleje do ciężarówek robi Lotos (np. TURDUS 10W40 Syntetyk), dobre i tanie są oleje z łódzkiej Organiki.
Najgorzej jest z olejami konfekcjonerów:
K2 - nie wiadomo kto dla nich produkuje
TESCO - jak wyżej
TOPDRIVE - jak wyżej
K-CLASSIC (kaufland) - jak wyżej
LIDL W5 - jak wyżej
GM - 10W40 to swego czasu był Mobil S2000, a 5W30 nie wiadomo.