Autor Wątek: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)  (Przeczytany 13859 razy)

ktr

  • Gość
pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« dnia: Październik 17, 2011, 14:54:41 pm »
Pytanie może nie łatwe, ale ktoś może będzie wiedział...? X-Type adaptuje sterowanie pompą. Ta adaptacja nie jest szybkozmienna. Czy ktoś wie, ile km trzeba przejechać (po dokonaniu np. jakiś zmian, wymianie czegoś, co ma wpływ na adaptacje), aby ponownie adaptacja miała miejsce?

Adaptacja ta nie jest kasowalna z poziomu OBD-II, a tylko z poziomu jaguarowskiego sprzętu diagnostycznego, dostępnego w serwisie. Stąd pytanie, ile km trzeba zrobić, by znowu samo się wszystko ładnie "ułożyło".

Offline bodi

  • Forumowicz Sovereign
  • ****
  • Wiadomości: 605
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 17, 2011, 15:58:13 pm »
dołączam się do pytania
2004 X-Type V6 3.0 AWD Automatic Black on black

zadek07

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 17, 2011, 16:31:15 pm »
z tego ci mi kiedys gaziarz mowil to tak 300-500 km

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 17, 2011, 16:33:19 pm »
hejka, ale jakie macie konkretny problem? pompa jako pompa sie nie adaptuje, ale sterownik w ECM faktycznie
ustali zakres prac pompy. jezeli z tym sa jakiekolwiek problemy, to resetuje sie ECM (oddlaczy sie aku na pol godz,
wtedy sterownik sie zresetuje). nastepujaca procedura nazywa sie "green ECM" i pozwala ustalenie wszystkich
potrzebnych parametrow, w tym zakres prac pompy.

1. odlacz akumulator na pol godz (pamietaj o PIN do radio i ewenutalnosc re-programowaniu funkcje komfortu)

2. startuj auto i na obratach jalowych pozwolic osiagnac temperature (48-50 procent wskaznika)

3. na prostej, rownej drogi jedz z wylaczona klime przez min po 60 sekund w cyklach:



4. potem pozwol silnikowi przez min 60 sek pracowac w biegu jalowym.

ktr

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 19, 2011, 12:08:03 pm »
Geneza mojego pytania jest następująca. Otóż czekam aż niebawem znajomy zrobi mi przelew mechaniczny paliwa, który będzie działał tylko podczas jazdy na gazie. To jedyna skuteczna metoda, aby opanować w Xie błąd P0191 (ciśnienie na listwie) - żadne emulatory ciśnienia paliwa nie będą w tym modelu działać. Jazda z emulatorem spowodowała natomiast, że "rozbestwiła" się pompa (działa na zwolnionych obrotach). Teraz, do czasu zrobienia przelewu, będę jeździł wyłącznie na benzynie, ale żeby pompa wróciła do swej formy muszę pewnie przejechać albo około 500 km, albo może wykonać procedurę opisaną powyżej przez naszego Szanownego Kolegę. Muszę skasować wszystkie adaptacje ze sterownika - wtedy mieszanka się wyprostuje, bo wyprostuje się wydatek pompy paliwa. Mam nadzieję, że procedura Kolegi zadziała:)

ktr

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 19, 2011, 15:02:14 pm »
Kogutki, czy napewno tak krótkie, bo pół godzinne odłączenie akumulatora wykasuje ze sterownika adaptacje pompy? Poza tym, czy po odłączeniu akumulatora trzeba robić tę procedurę "green ECM"? Przecież czasem w wyniku róznych operacji odłącza się akumulator i nie robi się tej procedury? Po co ona dokładnie jest i co się stanie, gdy się jej nie przeprowadzi?

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 19, 2011, 15:25:16 pm »
Hejka, ECM faktycznie zresetuje sie za kazdym razem jak odlaczasz aku. Wtedy wszystkie systemy adapcyjny
ponownie zaczynaja "sie uczyc" i komputer pokazuje wtedy wlasnie P1000 (system checks not complete since
last memory clear)
. Ogolnie prowadzac auto nawet tego nie zauwazamy. Cykl "green ECM" jest wlasnie po to,
aby w jak najkrotszym czasie "nauczyc" ECM i pozwolic na ustalenie prawdziwych parametrow. Nie jest to
konieczny, ale zapewnia to, ze ECM w krotkim czasie sie ustali do poprawnych dzialan. Jezeli nie robisz ten
cykl, to ECM zabiera na biezaco informacje, do momentu, w ktorym wszystkie "wzorowe" sytuacje jazdy mieli
miejsce, i to moze potrwac. Po zakonczeniu adaptacji komputer pokazuje P1111.

Cykl "green ECM" jest opisany m.i. w Jaguar Technical bulletin XT310-02


ktr

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 19, 2011, 22:50:00 pm »
Przetestowałem tę procedurkę. Aku miałem odłączony godzinę, ale wydaje mi się, że nie zrestartowało to adaptacji sterowania pompą paliwa. Obawiam się, że to trzeba by zrobić urządzeniem diagnostycznym jaguarowskim, albo pojeździć około 500 km i wtedy samo się nastawi.

Offline kogutki

  • JCPF Club Member
  • Forumowicz Daimler
  • *****
  • Wiadomości: 9.005
  • free milk for free cats
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 19, 2011, 22:58:57 pm »
o zakonczenia procedure poinformuje ci skaner: P1111 - z sukcesem P1000 - niedonkonczona adaptacja.

na jakiej podstawie stwierdzasz, ze pompa dziala "za slaba? jakos nie chce mi sie wierzyc ze sterwonik moze dac
pompe sygnal niewystarczajacej pracy. moza sama pompa nie jest w stanym idealnym?

ps jak sie ma moj skaner  ;D

ktr

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 20, 2011, 09:49:44 am »
W Xie z LPG potrzebny jest przelew mechaniczny bo żaden emulator nie zadziała. Ja jeszcze nie mam zrobionego przelewu, kóry działałby jedynie podczas jazdy na LPG. Poniżej wytłumaczenie, dlaczego emulator ciśnienia paliwa nie zadziała i dlaczego powoduje tylko problemy:

Jaguar w wersjach wolnossących dąży do utrzymania stałego ciśnienia w listwie, w odróżnieniu od volvo, jednak nie diagnozuje poziomu napięcia na czujniku pod kątem możliwości jego uszkodzenia. W Volvo niemożliwym jest podpięcie emulatora o stałym napięciu, bo jego niezmienność odczytywana jest jako błąd braku aktywności czujnika, a ponadto po odpaleniu silnika przeprowadzana jest procedura testowa polegająca na wysterowaniu pompy paliwa w sposób podciągający ciśnienie do ponad 5 barów przy określonym poziomie wysterowania na tyrystorowym module umożliwiającym zmianę wydatku/ciśnienia. W Jagu takiej historii nie ma, więc teoretycznie wystarczyłoby podłączyć stałe napięcie - i ciśnienie zgłaszane przez emulator ma stałą wartość, wszystko niby gra...

Tylko niby, bo jaguar adaptuje sterowanie pompy. I to jest wyjątkowo wrednie, bowiem (koty są leniwe) stara się utrzymać zadane ciśnienie za pomocą możliwie jak najmniejszego nakładu energetycznego - w sytuacji działania emulatora stale zmniejsza więc napięcie na nastawniku pompy, bo pomimo tego - ciśnienie jest jakie było (pochodzi z emulatora). W dodatku ta adaptacja wcale nie jest szybkozmienna, a żeby było jeszcze fajniej - nie jest kasowalna z poziomu OBD-II, a tylko z poziomu jaguarowskiego sprzętu diagnostycznego, dostępnego w serwisie. To dlatego jeżdżę na ubogiej mieszance - pompa działa na zwolnionych obrotach, bo ją tak "rozbestwił" emulator.

W tej sytuacji jak na dłoni widać, że żaden emulator nigdy nie zadziała w Kocie. Jeśli damy niższe napięcie od pożądanego - pompa będzie starała się pompować coraz więcej, dążąc do uzyskania nominalnego ciśnienia - w efekcie będzie jak po działce amfetaminy, więc na benzynie będzie za bogato. Jeśli ustawimy nominalne - "rozleniwi się".

A na dzień dobry - warto skasować wszystkie adaptacje ze sterownika - wtedy mieszanka się wyprostuje, bo wyprostuje się wydatek pompy paliwa.

ktr

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 29, 2012, 11:31:13 am »
Hurrrra:)

Problemy z gazem minęły, teraz nie mam błędów ani związanych z bogatą/ubogą mieszanką, ani związanych z ciśnieniem paliwa:) Pomógł mechaniczny powrót paliwa, który automatycznie działa (paliwo wraca do zbiornika) gdy auto jedzie na LPG, a nie działa (jest wyłączony) gdy auto pracuje na LPG. To sprawdzone u mnie rozwiązanie, które jako jedyne działa. Żaden emulator nie pomaga:)

BlackV6

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 29, 2012, 12:23:36 pm »
kopiuj wklej w 5 tematach  ;D

kborut

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 09, 2012, 11:48:11 am »
A gdzie znaleść jakiś schemat jak zrobić taki przelew i czy po zrobieniu takiego przelewu trzeba wypiąć emulator? 

Bedek

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 09, 2012, 18:24:14 pm »
Jeżeli masz poprawnie zrobiony przelew mechaniczny emulator jest zbędny.

ktr

  • Gość
Odp: pytanie o adaptacje sterowania pompą paliwa (x-type)
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 13, 2012, 14:59:41 pm »
Potwierdzam emulator ciśnienia paliwa (FPE) jest w takim przypadku do kosza.