Ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum chciałem się przywitać. W dziale dla nowych użytkowników zaprezentuję zdjęcia swojego nowego nabytku X308 3.2l z 2000r. jak je tylko zrobię
.
W tym poście chciałem ogólnie zebrać i uzyskać kilka nowych informacji dotyczących wymiany oleju w skrzyni zamontowanej w moim kocie. Jest to skrzynia ZF 5HP24 jak pewnie w większości x308.
Nie zamierzam tu dyskutować czy wymienia się olej w automacie czy nie. Rozważania na ten temat pozostawiam każdemu dla siebie.
Nie jestem na bakier z mechaniką dlatego planuję podjąć się tego zadania we własnym garażu, a po przeszukaniu sieci w tym kierunku nie wydaję się to takie trudne. Dodatkowym atutem jest to że skrzynia była montowana w wielu modelach BMW i Land Roverze co powiększa zakres informacji dostępnych w sieci. Wszystko postaram się wykonać bez udziału ASO bo po co przepłacać
Przedstawię to czego jestem pewien:
- Olej do skrzyni to na pewno Mobil Esso LT71141 (zgodnie z serwisówką ZF dostępną gdzieś na tym forum) nazywa się tak od momentu przejęcia ESSO przez Mobila. Olej jak najbardziej do kupienia poza ASO w cenie ok 50zł/ 1L w opakowaniu detalicznym i ok 25zł/1L w opakowaniu serwisowym ( głównie Alledrogo). Olej ma kolor bursztynowy nie czerwony. Do wymiany potrzeba ok 10l. lepiej mieć zapas.
Dla ciekawych dodam że instrukcja serwisowa z programu Vivid Workshop dopuszcza olej Dexron III do czego nie jestem zupełnie przekonany ale jak ktoś chce to może sprawdzić czy to zadziała.
- Kolejna rzecz to przetłumaczona na język ojczysty instrukcja krok po kroku jak wymienić olej zaczerpnięta z manuala ZF. Przede wszystkim dla tych którzy są na bakier z Angielskim.
INSTRUKCJA:
1. Wypoziomować pojazd na podstawkach i zaciągnąć hamulec ręczny.
2. Podłączyć tester do odczytu temperatury oleju skrzyni biegów i prędkości obrotowej silnika.
3. Przy wyłączonym silniku zalać skrzynię olejem. Używać tylko odpowiedniego typu oleju. Nalewać przez korek kontroli poziomu oleju do pełna. Zakręcić korek wlewu.
4. Włączyć silnik ( instalacje obciążające silnik np. A/C powinny być włączone)
5. Przełączyć skrzynie przez wszystkie biegi przy jałowych obrotach silnika
6. Wybierz R następnie D wykorzystaj redukcję biegów (manualny zimowy program) aby przejść do 3 biegu.
7. Przytrzymaj skrzynię przez 3 sek. na każdym biegu poczym włącz bieg P.
8. Prędkość biegu jałowego powinna wynosić pomiędzy 650 a 950 obr./min w zależności od typu pojazdu.
9. Temperatura oleju skrzyni zawiera się pomiędzy 30 a 35 oC .
TAK => przejdź do pkt:12 NIE=> czytaj dalej
10. Pilnując odczytów temperatury pozwolić olejowi ostygnąć lub dogrzać się ( włączony silnik !)
11. W razie konieczności powtórzyć czynności 5 do 7.
12. Wykręcić korek kontroli poziomu oleju.
13. Olej wycieka przy temperaturze poniżej 35oC.
TAK=> przejdź do pkt:16 NIE=> czytaj dalej
14. Poziom oleju skrzyni jest poniżej minimum.
15. Dolać oleju do poziomu przelania przez korek. W razie konieczności powtórzyć czynności 5 do 7.
16. Zaczekać aż temperatura oleju wzrośnie do 40oC +/- 10oC.
17. Temperatura oleju nie może przekroczyć 50oC.
18. Pozwolić aby nadmiar oleju wyciekł ze skrzyni następnie dokręcić korek kontroli poziomu oleju momentem 35Nm.
Niezbędny jest mały komentarz. Instrukcja nie zawiera spuszczania starego oleju i wymiany filtra ale opis tych czynności jest chyba zbędny. Pamiętajmy tylko o zdrowym rozsądku, nie miejmy za dużo siły w rękach i dokładnie wyczyśćmy misę i znajdujące się w niej magnesy, dokładnie usuńmy starą uszczelkę i przetrzyjmy rant misy i skrzyni papierem P600, oczywiście nowa uszczelka. Przed wymianą warto wyczyścić obudowę skrzyni aby nie zapaprać piachem po zdjęciu misy. Odnośnie punktu 2. musimy się wyposażyć jedynie w możliwie precyzyjny termometr z czujnikiem takim aby można było zmierzyć temperaturę obudowy skrzyni.
Teraz to z czym zwracam się do bardziej doświadczonych kolegów. Firma Mann Filter produkuję coś o nazwie "H2522 x KIT" jest to zestaw składający się z filtra oleju skrzyni, uszczelki misy i o-ringu. Kit przeznaczony jest co prawda do BMW ale skrzynia to to samo czyli 5HP24. Pytanie jest następujące czy ten zestaw pasuję do Jaga bo cena jest zachęcająca 95zł.
Gdyby kit pasował to koszt wymiany oleju w skrzyni wyniósł by ok 400zł.
Mam nadzieję że ktoś rozwieje moje wątpliwości a informację będą przydatne
.